Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?)

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 14 aug 2018 17:08 #968588

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Hi,

Eerste maar even voorstellen want ik ben nieuw op dit forum, jullie hebben hier geen andere plek voor toch? Ik kom uit Rotterdam, 30 jaar en vooral veel zeilervaring op zwaardbootjes, catamarans (<6m) en wat zoetwater tochtjes met een kielboot (8m) en een klein skutsje. Ik heb ooit werktuigbouwkunde gestudeerd en ben momenteel werkzaam als tekenaar constructeur bij een machinebouwer.

De afgelopen week was ik op dit forum beland, wat weleens vaker gebeurt als ik op zoek ben naar antwoorden, en toch maar besloten om lid te worden en actiever mee te doen.


Het project, 3 jaar geleden heb ik een 8m stalen s-apant als hobby project gekocht, met als doel de zee op te gaan en wat langere tochten te kunnen maken. Vooralsnog in ieder geval geen wereldreis maar tochten van meerdere weken zou wel tof zijn. Het liefst een beetje om en rond Ierland, de UK en misschien richting Scandinavië.

Het jachtje heet inmiddels Emily en ze is waarschijnlijk gebouwd naar tekening van T. Gilissen. Het is een volledig stalen s-spant van 8m met een 1 cilinder sabbdiesel 8PK. De Sabb is nog met de hand aan te slingeren en loopt nog lekker. Ik vermoed dat het bouwjaar ergens in jaren 60 is geweest. De romp was geschoppeerd en is op een aantal plekken na nog op dikte (3mm). Houten luiken, roer en helmstok zitten er nog bij in redelijke staat, wat betreft de mast is het praktisch gezien alleen een alu paal van negen meter. Giek ontbreekt en de fok en het grootzeil zijn slecht.

Foto's van toen ik haar drie jaar geleden vond, probeer ik erbij te voegen. Ik heb niet zoveel foto's van de binnenkant, maar het ineterieur was aan vervanging toe :)

Ik heb haar in Arnhem gekocht bij een werf voor binnenvaartschepen, de eigenaar had ook een kraanschip. Hij was toen een beetje vaag over het bootje en ik een beetje impulsief dus niet echt lekker doorgevraagd naar de geschiedenis. Mijn vermoeden nu is, aangezien hij laatst weer een leuk scheepje in slechte staat te koop had, dat hij af en toe wordt gevraagd oude jachten weg te tillen en die soms verkoopt.

Ze heeft aan de voorkant van de kiel en bij de schroef hele mooie gegoten (denk ik) stukken staal. Ik zal er foto's van zoeken. Wat een beetje in contrast staat met andere onderdelen/constructies van de boot. Er zitten veel eigenaardigheden aan, in en op het schip. Vermoedelijk hebben andere eigenaren her end er wat veranderd en gerepareerd.

Al met al is en wordt het nog een leerzaam project.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 14 aug 2018 17:09 door Chris 88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 14 aug 2018 17:53 #968601

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Welkom op ons forum. Wat een mooi jachtje ga jij onderhanden nemen, dat kan prachtig worden.
Misschien ook leuk om even te kijken naar de blog van forumlid bleekerMaritiem over het opknappen van zijn S-spant:
zeilersforum.nl/index.php/foru...mma-s-spant-uit-1947

Veel succes en hou ons op de hoogte, liefst met veel foto’s :)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 14 aug 2018 18:32 #968622

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
ErikSnel schreef :
Welkom op ons forum. Wat een mooi jachtje ga jij onderhanden nemen, dat kan prachtig worden.
Misschien ook leuk om even te kijken naar de blog van forumlid bleekerMaritiem over het opknappen van zijn S-spant:
zeilersforum.nl/index.php/foru...mma-s-spant-uit-1947

Veel succes en hou ons op de hoogte, liefst met veel foto’s :)

Bedankt, en die ga ik zeker ook volgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 14 aug 2018 18:38 #968627

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90

Gelijk maar vast een globale update. Iets meer details + foto's van de klussen die ik heb gedaan volgen later.

Ik ben begonnen met de buitenkant van de romp omdat ik door de slechte staat van de coating geen goed idee had van de kwaliteit van het staal. De hele romp kaal gehaald met een perago schijf, wat nog een dingetje was want er zat teer onder de waterlijn. Hebben jullie wel eens van een fototoxische reactie gehoord? Helemaal geen goed idee om dat in je ogen te hebben en vervolgens met zeewater uit te spoelen :(.

Er zaten enkele slechte plekken in waarvan de grootste van 200x200mm in de kiel. Ik heb er nieuwe stukken in laten lassen, want het vertrouwen in m'n eigen las kwaliteit was nog niet groot genoeg. Het was eigenlijk de bedoeling zoveel mogelijk zelf te doen, dus inmidddels mn las vaardigeheden opgekrikt tot een acceptabel niveau.
De romp zit nu in een epoxyprimer met onderwater een harde antifouling en boven water een monourethaan verf. Daarna de boot wat verder gesloopt... Ha nee niet echt, wel alles wat los kon losgehaald en al het interieur eruit. Dit zodat ik veilig kan lassen, de binnenkant van de romp makkelijk kan verven en grote delen van het interieur toch vervangen moest worden.

Het duurde in eerste instantie even voordat ik op gang kwam en structureel bezig was met dit project (andere hobby's stoppen en vrienden uitleggen dat ik mn weekenden wat anders ging besteden). Daarbij was het een tijdje zo dat ik door de hoeveelheid niet precies doorhad waar ik moest beginnen. Doordat ik nu sinds deze zomer een casco met motor heb overgehouden is het een stuk overzichtelijker geworden.

Zo jullie zijn nu redelijk up to date ik zal hierna nog wat specifieke klussen van dit najaar en deze zomer posten. Wel vast wat foto's van de geverfde romp.


* voor het scherpe oog, de waterlijn is idd niet helemaal recht.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 14 aug 2018 18:42 door Chris 88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 14 aug 2018 18:51 #968635

Wat een klus, succes.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 14 aug 2018 18:53 #968637

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
toevoegen van foto's is niet mn sterkste kant. Hier nog drie die ik niet bij mn vorige post erbij kreeg, waarvan twee oude van toen ze nog deels kaal was.

--edit: meer foto's lukt even niet probeer het morgen nog een keer --
Laatst bewerkt: 14 aug 2018 19:02 door Chris 88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 14 aug 2018 18:54 #968638

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Welkom en wat een binnenkomer! Meteen een project!
Zijn we allemaal verzot op :lol:

Het is een mooie boot! Als ik dat zie word ik blij dat die opgemaakt wordt.
Hou de moed erin (dat probeer ik ook met mijn project...).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 14 aug 2018 19:08 #968642

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Ja ik lees ook met veel plezier en interesse de verhalen van andermans projecten!

bedankt voor de motivatie! die is soms wel nodig :)
Laatst bewerkt: 14 aug 2018 19:08 door Chris 88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 14 aug 2018 19:27 #968650

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Voor wat je motor betreft: op het typeplaatje staat een nummer.
Bij mij is dat H69142.
H is type motor , in dit geval een 8 pk, G is de 10 pk versie
Erste 2 cijfers is het jaartal van constructie in dit geval 69= 1969
Laatste 3 cijfers is het nummer van deze motor uit de reeks. ( niet noodzakelijk dat jaar)
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 14 aug 2018 19:32 door DavidS. Reden: Correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 14 aug 2018 21:14 #968681

Potverdrie.... prachtig schip!
Theo Gillissen maakte fraaie ontwerpen. Ik heb hem een paar keer gezien. Zijn broer was penningmeester van onze zeilvereniging. Waren vriendelijke mensen.

Veel klusplezier, zal straks heerlijk zeilen.
Laatst bewerkt: 14 aug 2018 21:23 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 14 aug 2018 21:28 #968684

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Leuk! Hou ons vooral op de hoogte!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 09 sept 2020 23:18 #1204812

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Twee jaar verder alweer, de tijd vliegt en het project is nog niet af. In deze update maar even wat de status was toen ik de eerste berichten poste later meer over wat er de afgelopen twee jaar is gebeurd.

Toen ik de boot 5 jaar geleden voor heel weinig (impulsief en optimistisch) kocht heb ik de romp nagelopen op dunne plekken maar ik heb de gangboorden en alles daarboven iets minder kritisch bekeken. Dat heb ik geweten, want het meeste laswerk heb ik tot nu toe aan het dek gehad. In de zomer van 2017 heb ik de romp kaal gehaald en opnieuw in de verf had gezet. Dit wilde ik als eerste doen omdat ik dan wist of het de moeite zou zijn de rest ook te doen, ik kon niet lassen en als de romp erg slecht had uitgepakt dan was ik gestopt denk ik. Het plan was om dan in de winter van 2017 in de loods het dek kaal te halen en te verven. Dat bleek optimistisch...

Het begon met het weghalen van alles op het dek, kajuit en kuip. Er kwamen er een hoop slechte plekken tevoorschijn bij inspectie. De meeste plekken logisch omdat er een doorvoer zat, omdat er makkelijk water bleef staan of omdat er iets op dek bevestigd had gezeten.

Daarnaast kwamen er bij het weghalen van het interieur eigenaardig bouten tevoorschijn. Er staken zeg maar tientallen bouten her en der door onder andere het kajuitdak, maar erboven zat alleen verf en niks bevestigd. Bij een snelle check bleek dat vorige eigenaar (of eigenaren) bouten heeft afgeslepen, in het staal heeft laten zitten en er aan de buitenkant overheen heeft geverfd. Meerdere van deze plekken waren van binnenuit of van buiten geroest en ik vond het technisch een slechte oplossing ze te laten zitten. Kleine gok maar ik denk dat het meer dan 50 gaten overhield nadat ik de boutjes eruit had geboord/geslagen.

Dat was een tegenvaller, maar ik kon inmiddels een beetje CO2 lassen en dit kon ik wel oplossen dacht ik. Helaas bleek de werfbaas niet zo'n fan van binnen lassen door mij in verband met brandgevaar en lastige verzekeringskwesties die dan zouden volgen.
Dit kon wel buiten, tijdens beperkte perioden in het voorjaar/zomer als er minder boten waren zodat ik niemand tot last zou zijn met staalstof etc.

Doordat ik inmiddels bij de hele boot gestript tot casco met motor, kwam er veel meer overzicht in het werk wat gedaan moest worden. Heel veel meer staalwerk in ieder geval dan ik vooraf had ingeschat tijdens mijn impulsieve koop. Er zat dus niets anders op dan een goeie inventarisatie proberen te maken van het laswerk en te wachten tot het voorjaar.

Omdat ik buiten moest gaan lassen en ik bang was dat mn CO2 dan snel weg zou waaien heb ik besloten elektrode lassen te leren. Beetje optimistisch dat dat in een winter zou lukken maar ik had toen een werkgever die goed kon lassen dus ik had wel expertise in de buurt. Na wat uitzoekwerk heb ik een kleine inverter gekocht van kempi en daar ben ik nog steeds erg blij mee. Het apparaatje is makkelijk over de boot te verplaatsen en last goed.

Ik zal wat fotos plaatsen van hoe ze er toen uitzag en wat aandachtsplekken waren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 09 sept 2020 23:46 #1204817

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Hier twee foto's om een beetje een idee te krijgen van het aantal gaten.



Laatst bewerkt: 09 sept 2020 23:47 door Chris 88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 09 sept 2020 23:52 #1204819

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Dit was ooit de voorstag bevestigingsplaat

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 09 sept 2020 23:58 #1204820

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Het hoofdwant zat vast aan een RVS staander (strijkwant ?) , de stalen plaatjes waarmee deze vastzaten waren erg aangetast door galvanische corrosie.
Laatst bewerkt: 10 sept 2020 00:04 door Chris 88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 10 sept 2020 00:09 #1204822

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
DavidS schreef :
Voor wat je motor betreft: op het typeplaatje staat een nummer.
Bij mij is dat H69142.
H is type motor , in dit geval een 8 pk, G is de 10 pk versie
Erste 2 cijfers is het jaartal van constructie in dit geval 69= 1969
Laatste 3 cijfers is het nummer van deze motor uit de reeks. ( niet noodzakelijk dat jaar)

Dankje, dan is mijn motor in 1961 geproduceerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 10 sept 2020 00:13 #1204823

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
De rand van de ramen zijn erg slecht, er zaten minstens drie gatenpatronen in en het was dun op veel plekken.

onderin de foto zie je dat er een stuk uit het boeisel is geslepen, er waren een aantal slechte plekken in de hoek met het gangboord waar vaak water kan blijven staan.

Laatst bewerkt: 10 sept 2020 00:20 door Chris 88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 10 sept 2020 00:27 #1204824

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
binnenkant casco

Laatst bewerkt: 10 sept 2020 00:32 door Chris 88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 10 sept 2020 04:24 #1204831

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2536
Petje af voor je vermogen dit vol te houden. Knap werk.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 10 sept 2020 09:07 #1204920

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
Goed bezig! Mooie lijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 10 sept 2020 09:18 #1204926

Respect hoor, wat een klus. Ga je nog isoleren ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 10 sept 2020 10:56 #1204952

Chris 88 schreef :
Omdat ik buiten moest gaan lassen en ik bang was dat mn CO2 dan snel weg zou waaien heb ik besloten elektrode lassen te leren.

De echte vakman bouwt een lastentje om de plaats als hij buiten gaat CO2 lassen ;) .Of hij gebruikt een lasparaplu om de wind af te schermen.
Die worden er zelfs speciaal voor verkocht.
www.allesvoorlassen.nl/lastoeb...arasols-en-lastenten
Ad
Laatst bewerkt: 10 sept 2020 10:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 11 sept 2020 22:51 #1205467

Wat YB al aangeeft zou ik voor buiten een windscherm maken en alles wat niet perse heel sterk en doorgelast moet zijn co2 lassen. Echt structurele dingen zou ik dan weer wel met elektrodes lassen omdat dat een mooiere inbranding geeft. Met co2 heb je mits je netjes last minder nabewerking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 11 sept 2020 23:56 #1205469

Een echte vakman last zo'n boot met elektroden. Dat geeft veel schonere lassen die minder gevoelig zijn voor roestvorming en de naad voorbereiding komt veel minder nauw bij elektrode wat toch echt wel een groot voordeel is als je met oud spul aan het werken bent. De enige reden om CO2 te lassen is omdat het aanzienlijk sneller gaat. Zelfs als de boot binnen zou staan zou ik waarschijnlijk voor elektrode lassen kiezen omdat het eind resultaat beter is, zij het visueel iets minder mooi.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 11 sept 2020 23:58 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renovatie stalen s-spant (Gilissen ?) 12 sept 2020 06:56 #1205488

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Mooi ding.
lassen met CO2 heb ik nooit geleerd met elektrode wel en kan ook netjes.
Dat er verschil tussen beide zat bij lassen aan stalen boten was me niet bekend kan me wel voorstellen dat elektrode wat toleranter is met niet helemaal schoon oud staal dan CO2.
Succes met de restauratie.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl