Na wat kleine gaatjes gemaakt te hebben op de plekken waar het vocht uit kwam, wat verder open geschuurd en het hout blootgelegd.
Dat is gewoon vurenhout, een luciferhoutje en zo waar in goede staat, in tegenstelling met sommige plekken in het dek waar multiplex gebruikt is. Misschien omdat het zelf ook harshoudend is?
Wat wel opvalt is dat het er scheef in staat. Aan bakboord komt het al door de laag heen en aan stuurboord zit het verstopt onder 1,5 cm hars. Tja vast lastig geweest dat houtje er recht in te zetten in de mal.
Wat ook opvalt is dat de hars, waar de onderste twee gaten inzitten tot onder het houtje van een andere kleur lijkt, en een verdere mechanische verbinding tussen de hardsoorten ontbreekt.
Iets dat logisch zou zijn als het onderste deel van de skeg een keer afgebroken zou zijn geweest.
Een fijne bijkomstigheid van de gelcoat erafhalen is dat alles doorzichtig wordt en met licht erachter nieuwe informatie oplevert.
Dus hurley bezitters... dit zit er in je skeg.....een grote lucifer
Dan wordt ook een barst is de hars zichtbaar van een van de gaten van de roerbevestiging.
Maar die bouten zaten in de kit en de ophanging is een rvs strip die ook weer in de kit gelegd was.
dat zou in theorie voldoende waterweerstand moet hebben kunnen bieden.
Zo veel dat ik niet meteen wil uitgaan dat dit de enige reden van vocht in de skeg is en mogelijk het ook hoger en van bovenuit is gekomen of van de kant van de roer pakking die er dicht tegenaan zit.
Het lastige is dat de bovenzijde van skeg onbereikbaar is. Van binnen zit er, een ruimte tussen de kuipvloer bovenzijde en een polyester vorm, de onderzijde. Daar onder zit de bilgeruimte. en daar onder de bovenzijde van de skeg.
Om bij de bovenzijde van de skeg te kunnen zal er flink wat weg gezaagd moeten worden.....
Wat is wijsheid denken jullie? Toch zagen en het controleerbaar maken qua water en constructie, en later weer dicht maken of van buitenzijde naar boven werken?
De Watertank.
De watertank is een deel van een plaat waarin de banken en toiletbak gemaakt is, en word afgedekt met een trapezium vorige deksel. Omdat je hier niet bij kunt....en wel "drink" water in gaat heb ik twee gaten gemaakt voor twee inspectieluiken.
Zwart was het daarbinnen en maar goed dat ik dat gedaan heb.
Echter de inspectieluiken liggen best hoog op de plaat en daar lig je uiteindelijk wel op.
en zoiets moet het worden:
Omdat deze plaat een dikte heeft van 12 mm was dit een mooie kan om mijn nieuwe freesmachientje een uit te testen.
Dat gaat nauwkeurig genoeg, zeker met de kit, om uit de hand een lijn te volgen.
En bijna rond tot mijn oog viel op het niet bruin zijn van hout maar geel van polyester.....
Die plank loopt helemaal niet door......grrrr.........
Té bezig met de instellingen van de nieuwe frees helemaal niet opgelet. Jemig...met een hand door inmiddels fijne grote gaten had ik het zo kunnen voelen.
Dat betekent 45 schroeven loshalen om de deksel te verwijderen en te herstellen.
En daarmee een begin gemaakt.
De constructie wijze van de watertank zo als vorm in een plaat die in de romp ligt is niet ideaal omdat je noot meer bij ruimten eronder kunt.
Ook de ankerbak heeft dit. Het is deel van de dekplaat maar maakt daarmee een belangrijk deel de boegpunt onbereikbaar.
Wat de watertank betreft denk ik erover om deze er uit te zagen. Mede omdat het laminaat van de romp aan de voorzijde al dun was in vergelijking met de meer rondere delen, en daar best wel wat extra matten op mogen. Aan de muitende kan dit maar om de romp weer glad in een vorm te krijgen zal met meer lagen dan op de rest niet makkelijk zijn.
Aan de binnenzijde kan ik zoveel erop leggen als ik wil.
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening of ik die watertank wel terug moet gaan plaatsen. Hij hangt ook op delen 10 en op delen 20 cm van de romp en kan qua capaciteit groter, of door een losse tank/zak vervangen worden.
Ik hoor het graag.
Tot zover weer. Morgen weer eens wat verder klussen....
Als de andere rib controleren.
De skeg wat verder blootleggen om te drogen.
De schuifsteuntjes van aluminium waar het kajuitsluik op rust en heen en weer schuift zijn versleten en moet iets nieuws op bedacht worden. En natuurlijk nog weer een meter of meer schuurwerk aan de romp:)
Tot later!