Nadat ik met een Gelplane (zie Gelplane - Gelpain) de antifouling en gelcoat verwijderd had kon ik het laminaat goed beoordelen en bleek dit op veel plaatsen....lees... bijna overal...slecht. Ai...Pffff....slik......
Ik troost me maar dat ik niet de eerste ben die onverwachte projectuitbreiding, portemonnee stofzuiger vindt en ander, "ik zit voorlopig nog even niet naast je op de bank schat", dingen tegenkom.
Na wat testsleuven slijpen heb ik besloten om er over het geheel er nog 1 mm af te halen. De meeste slechte huid eraf, en waar het door en door is voldoende laagdik opbouwen voor stevigheid en waterdichtheid.
Een hele klus, maar mocht het project mislukken heb ik in de aanbieding een complete antifouling epoxy mal specifiek voor een Hurley
Voor die 1 mm is schuren geen optie, want dan heb ik geen enkele referentie dat ik overal het zelfde afhaal. Back to the Gelplane dus.
In tegelstelling tot de eerste keer, zonder de taaie coatings of harde gelcoat viel het mee en bleef de biceps training beperkt tot 2 halve dagen. Inclusief het veelvuldig legen van mn kleine stofzuiger.
Een goed kooptip: koop GEEN Bosch Blauw 20 liter stofzuiger want het ding is een absolute ramp. (snoer in de weg, van alles valt of breekt er na een keer omvallen vanaf, heeft geen naloop en stofzakken zijn geen stofzakken. Maar dat terzijde.
Aan het werk...
Op de foto is goed te zien hoe glad het resultaat is. Daardoor is wat eronder ligt goed te beoordelen.
Zo kwam ik onder achterzijde van de kiel echt luchtbellen in de hars tegen. Ik schrok want ik dat dat ik door de huis heen was. Op de jachthaven worden al grapjes gemaakt dat ik een bootje zo dun als van papier maak....
Maar het waren flinke luchtinsluitingen. Ik weet niet of een S-spant in twee delen of in een deel gemaakt wordt maar het lijkt erop dat na de gelcoat, volgedonderd is met een flinke hoeveelheid hars en er daarna wat matten ingehangen werden en pas hoger afgerold werden.
Ik heb ergens gelezen dat de harsen die men in die periode, 1975-1985 gebruikte vanwege slechte economische tijden goedkopere harsen gebruikte. En vraag me af hoe het bij andere S-spanten er onderin achter de gelcoat er werkelijk uitziet.
Volgende week, zal dat goed uitgefreesd en gevuld moeten worden voor er iets overheen kan.
Ik rekende dat met 1mm eraf, ik 3 extra lagen van 300 gram, of minder lagen maar dikkere, zou moeten leggen. Ik schrijf extra omdat ik vanwege het verwijderen van de Gelcoat met een Gelplane waarbij je ook net iets van het laminaat wegneemt al 1 laag genoteerd had.
Verder staat op het program, nog wat andere plekken bijwerken, en de Gelplane maakt het te glad voor een goede hechting dus een rondje opruwen staat ook op het programma.
Ander werk was het voorbereiden van het dichten van gaten in het kajuitschot....hoe noem je dat deel eigenlijk?
Ik wil er geen meters meer. In de andere zit al zo'n kompasbolding en dus de andere plek is fijn om tegenaan te zitten.
Waar de meters komen? Veel plek is er niet voor.
Misschien in een bak boven het kajuitsluik. Dat heb ik wel eens gezien op een zeilfilmpje op een wat langer mediterraan zeilbootmodel en die ontwerpers moeten het weten want daar is heel veel behoefte aan lekker zitten..... met gekoelde wijn en borrelnoot. Ik zou dan ook eens het maken van een mal kunnen proberen.
Of van binnen naar buiten klapbaar lijkt me ook wel iets, opgeborgen staat netjes of zoiets.
Tot zover, volgende week waarschijnlijk meer.