Hoi Allen,
Een update:
Afgelopen tijd bezig geweest met een boel kleine kusjes, onderdelen en materialen uitzoeken...en een beetje van de zon genieten.....(lees maar; gewoon vluchtgedrag
Garnwerd, waar de jongens heerlijk van de brug af kunnen springen, bootje, molen en brug en onderdeel is van de staande mastroute en ook zonder boot
een prima plek om op een kleed een fles witte wijn soldaat te maken en wolken te kijken.
En om aan te geven dat ik nog net niet dronken of door hitte bevangen was, hoewel Baudelaire dat wel voorschrijft in zijn mooiste gedicht, zowaar een echte sneeuwbalwolk zag! Om niet meteen van sterke schippers verhalen beschuldigd te worden heb ik er maar een foto van gemaakt
)
Tijdens het klussen heeft camera helaas de geest gegeven, en elk uur met aceton de epoxy van mn iPhone vegen is niet goed voor die dingen. Sowieso is epoxy een wonderlijk goedje. Het verspreid zich zelf wonderbaarlijke wijze.
Zo vond ik het de volgende dag in mijn haar, in mn kleren als je naïf nog denkt even wat eten geknoeid te hebben en je denkt weg te komen om nog even zonder om te kleden wat te doen resulteert dit in deels permanent waterdichte schoenen
En fin; De skeg: die is droog. Maar het herstel me nog wat zorgen/gedachten.
Ik heb een 16mm rvs draadeind geregeld die ik van de buitenzijde omhoog erin wil steken.
De situatie nu:
Op enkele foto's terug, is te zien dat de gaten voor de roerophanging eigenlijk alleen in de hars zitten. Daar zitten dan ook barsten in. Dat zal vervangen moeten worden.
Het houtje, dat er nu inzit loopt niet in het midden en niet geheel naar beneden en geeft geen support aan de ophanging die het hele gewicht +30 kg van het roer draagt.
- Ik twijfel of ik dit houtje geheel uit zal halen, of gewoon laten zitten en het draadeind ernaast zet. het draadeind komt dan iets rechter te staan. Het loopt onderaan door tot onder de gaten waar ik een rvs plaatje maak
- Als ik het onderste deel van de skeg eraf haal heb ik geen referentie meer qua vorm en de positie van de gaten.
Ik denk dat ik iets van een mal hiervoor zal moeten maken. Maar welke materialen het meest geschikt hiervoor zijn weet ik niet. Iets van mallen rubber met een steunmal van gips en latten? Hebben jullie nog tips?
Het schetsje maakt e.a. duidelijk hoop ik.
Het andere punt van "wat" gedachten is de bovenzijde binnen in.
De oude situatie was dat het houten dwarslatje in een uitsparing zat van de verticale lat en alles ingegoten en ingelamineerd. was ook naar beide zijden aan de romp. Op zich prima maar omdat dit zonder fillets maar glasmatten erover gelegd waren waren er openingen en holle ruimten en is er water in gekomen.
Ook hier in kan een rvs plaat in met een moer in vast gezet.
Echter een strip is té flexibel denk ik, en zal overgelamineerd te weinig hoogte hebben om voldoende stijfheid te creëren.
Een hoek of koker is al beter.
Misschien kunnen jullie mij hierbij helpen;
Een koker van rvs die minimaal 40x 40 moet zijn rvs zal ik in vorm moeten slijpen.
De holle ruimte van de koker zou ik ook moeten vullen om holle ruimten te voorkomen.
Maar ik kan ook iets...een passen vormstuk... maken van glasvezel en epoxy en dat verder overlamineren.
Iets als dit:
Verder iets over de moeren.
Ik had bedacht om onderaan en bovenin op het draadeind te zetten. Maar.....Als het draadeind en plaat onderaan, etc ingelamineerd zitten kan het geen kant op. Heeft het "aantrekken" of zogenaamd op "spanning houden" met een moer dan nog nog zin. het is geen kiel die los is en eraan gezet moet worden maar alles wordt een geheel.
Ik hoor graag jullie visie en tips.
Ondertussen ben ik met twee andere klussen begonnen.
1. De kap over het kajuitsluik.
2. Het kajuitluik dat zwaar loopt op de rails en los zit.
Dit was de originele situatie.
De mast is er blijkbaar een keer opgeknald.
Hoewel het dak sterk en beloopbaar is, en het kajuitsluik ook, is de kap eroverheen veel te slap om op te staan. Zo dicht bij de mast is een onbeloopbaar dekdeel onlogisch en nogal stom.
Verder is de afwatering onder de kap in Hurley 22 en 700 land al meerdere keren in ontwerp gewijzigd en immer nog niet goed.
Het makkelijkste zou zijn de kap flink oplamineren aan de binnenzijde zijn met ribben erin. Maar aan stuurboordzijde loopt het schuifluik al bijna tegen de binnenzijde aan en gaat dit niet lukken.
Een combinatie van binnen en buiten zal het moeten worden. Gelcoat eraf dus......
Ik vraag me overigens af of die gelcoat eraf halen altijd nodig is. Dat spul zit waar het niet gebarsten is zo hard en vast dat opschuren me voldoende lijkt om er epoxy en matten overheen te leggen.
Wat denken jullie?
Ik wil de plaats op de kap ook kunnen gebruiken voor opslag van een tas, of opblaasbare kajak als bijbootje bijvoorbeeld.
Daarvoor moeten ook bevestigingen gemaakt worden.
Ook moet ik nog eens goed kijken naar de veiligheidslijnen en waar deze moeten/kunnen lopen en bevestigingspunten moeten komen.
Het dekje is niet groot, en deels belegd met blokken en straks lijnen en vallen. Veilig heen en weer kunnen lopen en goede handsteunen is wel een dingetje op zo'n klein wiebelbootje.
Onderstaand een voorbeeld van stresscracks, opstaan door op de slappe kap te staan.
Ik vraag me overigens af of die gelcoat eraf halen altijd nodig is. Dat spul zit waar het niet gebarsten is zo hard en vast dat opschuren me voldoende lijkt om er epoxy en matten overheen te leggen.
Wat denken jullie?
Ik wil de plaats op de kap ook kunnen gebruiken voor opslag van een tas, of opblaasbare kajak als bijbootje bijvoorbeeld.
Daarvoor moeten ook bevestigingen gemaakt worden.
Ook moet ik nog eens goed kijken naar de veiligheidslijnen en waar deze moeten/kunnen lopen en bevestigingspunten moeten komen.
Het dekje is niet groot, en deels belegd met blokken en straks lijnen en vallen. Veilig heen en weer kunnen lopen en goede handsteunen is wel een dingetje op zo'n klein wiebelbootje.
Onderstaand een voorbeeld van stresscracks, opstaan door op de slappe kap te staan.
Die lijken niet zo erg maar eenmaal kaal geschuurd is goed te zien dat in dit geval die cracks hebben geleid tot inwatering en laminaat schade.
Van buitenaf zijn dit soort barstjes lastig in te schatten vind ik en er zitten nog wel wat meer cracks in mn boot
Ik ga maar uit van hoeveel kracht het deel te verduren heeft, of het het werk van kaal maken en opbouwen waard is.
Alleen maar de barst uitfrezen, dat je ook wel eens ziet lijkt me op belaste delen niet voldoende.
Ik begin met het bij lamineren van de rib, die het geheel stevigheid geeft, en waar ook de sprayhood aan bevestigd was....en nog wat gaten zitten.
Om later wat te hebben om in te schroeven zonder waterlekkage vulde ik deze rib, en lamineerde het over met matten.
Volgende post verder...