Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 26 feb 2019 18:35 #1024828

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Met die mooie kuip tent zijn we ook bezig, zal voor de vakantie klaar zijn

ik dacht aan een pijpje die je aan de uitlaat koppelt, zeg maar een soort schoorsteenpijpje van aluminium
of geen kachel aan, maar we gaan het eerst allemaal testen met een aluminium pijp naar de spiegel

komt allemaal wel, kost vreselijk veel tijd allemaal, ik heb nu belangrijker dingen te doen aan de boot.


sy helios schreef :
leuk idee, tot dat er een keer een mooie kuiptent komt..
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 26 feb 2019 19:19 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 26 feb 2019 19:20 #1024837

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Saeftinghe schreef :
Ik kan m´n hand net in de uitlaatgassen houden van de ongeveer 1meter lange uitlaat van 3Kw Wallas wanneer deze op lage stand brant.
Maar zou die uitlaat zeker niet in de kuip willen hebben.
Snow Dragon (de boot van vrouwlief) had een Webasto van 6 of 7kW aanboord en je kon niet eens bij de uitlaat in de buurt komen als dat ding aan stond. Na zoveel gedonder met Webasto wat zelfs de fabriek niet kon (of wilde) oplossen zit er een 7kW kabola in. Die uitlaat kun je gewoon vasthouden als hij vol aan staat. Het verschil is fenomenaal en zie je goed terug in het brandstofverbruik.
De ene kachel is wat dat betreft de andere niet.

Mijn keuze voor een bulkhead diesel kachel zou overigens een Dickinson Newport zijn. Heb je ook geen gedonder met stroomvoorziening. Wallas, webasto, Eberspracher, Kabola etc zijn allemaal leuk en compact, maar ze vreten stroom.

Verbruiken idd meer stroom (Wallas iets minder), maar hebben wel 1 groot voordeel tov Dickinson etc.: ook onder helling werken ze goed, en dat is onder het zeilen wel fijn.
Zelfde geldt ook voor de Cozy Cabin, die werkt ook onder helling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 26 feb 2019 19:42 #1024842

* 4-5 % Koolstofdioxidegehalte in uitgeademde lucht. Veroorzaakt naast



Yellow,
Maar met dit percentage worden nog wel mensen gereanimeerd en vaak met succes.
Laatst bewerkt: 26 feb 2019 19:53 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 26 feb 2019 19:49 #1024844

Heb zojuist even de 3Kw Wallas gemeten, op dit moment 0,65A, op de minimale stand 0,5 A.
Ik vind dat best meevallen. Maar hij is wèl afhankelijk van stroom.
Webasto, uit de vrachtwagenwereld, waar genoeg stroom en diesel voorhamnden is, neemt naar ik meen 2A op minimaal.
Of is daar ook ´t een en ander verbeterd?

Maar ik verwarm ook m´n boiler en motor met die Wallas, dat is niet zo makkelijk te doen met een kacheltje zonder stroomverbruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 26 feb 2019 20:06 #1024850

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6704
Saeftinghe schreef :
Webasto, uit de vrachtwagenwereld, waar genoeg stroom en diesel voorhamnden is, neemt naar ik meen 2A op minimaal.
Of is daar ook ´t een en ander verbeterd?

Nee, alle standkachelvarianten (Webasto, Eberspaecher, Planar, China-klonen) nemen inderdaad ongeveer 2 Amp. Wat overigens niet zoveel is voor de hoeveelheid lucht die er verplaatst wordt.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 26 feb 2019 21:07 #1024871

ZeeZin schreef :
Verbruiken idd meer stroom (Wallas iets minder), maar hebben wel 1 groot voordeel tov Dickinson etc.: ook onder helling werken ze goed, en dat is onder het zeilen wel fijn.
Zelfde geldt ook voor de Cozy Cabin, die werkt ook onder helling
Dickinson doet het prima tot 30 graden helling, de carburateur moet echter wel goed uitgelijnd zijn met de verbranderpot, anders doen ze het inderdaad niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 26 feb 2019 21:11 #1024872

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
heb ik ook ongeveer 7,8 watt

Saeftinghe schreef :
Heb zojuist even de 3Kw Wallas gemeten, op dit moment 0,65A, op de minimale stand 0,5 A.
Ik vind dat best meevallen. Maar hij is wèl afhankelijk van stroom.
Webasto, uit de vrachtwagenwereld, waar genoeg stroom en diesel voorhamnden is, neemt naar ik meen 2A op minimaal.
Of is daar ook ´t een en ander verbeterd?

Maar ik verwarm ook m´n boiler en motor met die Wallas, dat is niet zo makkelijk te doen met een kacheltje zonder stroomverbruik.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 26 feb 2019 21:11 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 26 feb 2019 21:46 #1024885

ik dacht aan een pijpje die je aan de uitlaat koppelt, zeg maar een soort schoorsteenpijpje van aluminium
of geen kachel aan, maar we gaan het eerst allemaal testen met een aluminium pijp naar de spiegel



Een uitlaat van Aluminium??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 27 feb 2019 06:40 #1024921

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
waarom geen aluminium ? zo heet is het niet meer na 1 mtr uitlaatslang die erop zit, zal toch niet smelten

maar eerlijk gezegd vind ik een echt ouderwetse petroleum kachel zonder electronica e.d leuker.
tankje op druk zetten met een pompje, net als zo een vergassings lamp

als ik zo iets kan krijgen ben ik daar helemaal blij mee. hoop gedoe om hem aan te krijgen maar uitermate onverwoestbaar. ik hou er van, degelijk en simpel qua techniek en heeft wat meer verbruik maar daar in tegen geen storingen.


echt ik hou van oude techniek, nieuwe techniek is vaak storingsgevoeliger en kost duur met reparatie, doet me meteen weer denken aan de lambda sonde op het spruitstuk van mijn auto waarvan het hitte elementje defect is, kost weer de hoofdprijs als je het laat doen, auto doet het ook prima zonder.

moet ik ook deze maand vervangen, doe ik wel zelf, al heb ik heb liever een ouderwetse diesel van 2 liter met 65 pk, probleemloos spul.

Maarja techniek moet ook niet te oud zijn, om nu een seinsleutel aan boord te hebben ipv een marifoon gaat mij te ver.


ik zou gaan voor de cosy cabin ...leuk kacheltje..weer helemaal verliefd op
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 27 feb 2019 07:05 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 27 feb 2019 08:15 #1024948

Saeftinghe schreef :
ik dacht aan een pijpje die je aan de uitlaat koppelt, zeg maar een soort schoorsteenpijpje van aluminium
of geen kachel aan, maar we gaan het eerst allemaal testen met een aluminium pijp naar de spiegel



Een uitlaat van Aluminium??

Gewoon na het eerste stukje smalle uitlaat verlengen met een grotere diameter zoals deze:
www.carbuildersolutions.com/uk...xible-exhaust-tubing
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 27 feb 2019 08:30 #1024951

Saeftinghe schreef :
* 4-5 % Koolstofdioxidegehalte in uitgeademde lucht. Veroorzaakt naast



Yellow,
Maar met dit percentage worden nog wel mensen gereanimeerd en vaak met succes.

Die gehaltes komen niet bij mij vandaan hoor .
Maar het is bij 4,5% ook nog niet direct een probleem hoor. Daarmee kun je best een tijdje reanimeren .
En dat probleem van die paniekaanvallen bij te hoge gehaltes is bij brandweerlieden en duikers wel bekend. Als je nl met perslucht te snel in en uit gaat ademen kun je te hoog in CO2 komen doordat je een deel van je eigen uitademlucht weer inademt. Heb ik zelf al eens meegemaakt bij een collega tijdens een brandweeroefening in een bunker vol rook en vuur. gelukkig kon de instructeur hem snel naar buiten trekken.

Misschien is dit lijstje wat beter, dat gaat dan wel tot dodelijk:

Koolstofdioxide heeft de volgende effecten op mensen, gemeten naar volumepercentage in lucht:

0,039%: koolstofdioxidegehalte in de atmosfeer op zeeniveau.
0,15%: binnenlucht[14]
0,3%: MIC-waarde
0,5%: MAC-waarde
1%: slecht geventileerde drukke (werk)ruimte. Sufheid bij langere blootstelling.
1,5%: versnellen en verdiepen van de ademhaling.
2%: licht narcotisch effect, toename van bloeddruk en polssnelheid, afname van het gehoor.
4-5%: koolstofdioxidegehalte in uitgeademde lucht.[bron?] Veroorzaakt naast bovengenoemde effecten ook duizeligheid, verwarring en een gevoel van ademnood bij langere blootstelling. Uiteindelijk raakt men bewusteloos. Vanaf een concentratie van 5% kunnen ook paniekaanvallen voorkomen,[15] door de invloed van kooldioxide op de amygdala.
8%: hoofdpijn, zweten, verlies van gezichtsvermogen en krampen. Bewusteloosheid na 5 tot 10 minuten, gevolgd door de dood na 30 minuten tot een uur.
20% en hoger: bewusteloosheid na enkele ademteugen, snel gevolgd door ademstilstand. Dood na enkele minuten.


Waar het me om ging is dat je met CO2 erg moet oppassen , niet alleen omdat het giftig is vooral ook omdat het zwaarder is dan lucht en dus onderin een boot blijft hangen , net als bijv. butaan of propaan waarvan de laatste trouwens precies even zwaar is als CO2.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 27 feb 2019 08:57 #1024959

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Nachtvlinder schreef :
Waarom diesel?

In dit schatje passen precies 9 briketten:
dickinsonmarine.com/product/ne...t-solid-fuel-heater/

Heeft iemand ervaring met deze kachel specifiek ? Lijkt me een prima relaxte vervanger voor mijn electrische diesel jet F16.. alleen maar voordelen deze: stil, simpel,betrouwbaar,stroomloos, kan zeilend gebruikt worden. Ben alleen benieuwd hoevaak je hem moet vullen. Ben bang dat als je hem helemaal aftopt met solids, dat ie ook te heet wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 27 feb 2019 09:40 #1024971

Te heet?
Nee hoor. Een vaste brandstof kachel regel je met de luchttoevoer. Zet je die helemaal dicht gaat hij zelfs uit na een tijdje .
Dat ging nog zo toen iedereen nog een kolenkachel had . Heb ik nog gehad tot ver in de 70er jaren.
En ook inzethaarden voor de open haard werken zo.

ps . Een pelletkachel is wat anders natuurlijk. Die regelt immers ook de brandstoftoevoer.
Ad
Laatst bewerkt: 27 feb 2019 09:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 27 feb 2019 09:46 #1024974

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Ons bootje heeft een Refleks dieseloliekachel en een houtkachel.
De Refleks is het hele kleine vierkante model, ( word nu niet meer verkocht ) werd in Nederland gebruikt, daar is geen bruikbaar droog brandhout te vinden. Heeft ook een kookplaat op de bovenkant maar ik heb hem onder de kajuittafel gemonteerd en dat beperkt het kookplezier. Geen stroomverbruik.
De houtkachel is zelfgebouwd, binnen plaatstaal, buiten messing en rood koper. Raampje. Hij is bevestigd net naast het gasstel zodat we op drie pitten kunnen koken.
Kachel brand s´morgens twee uur ( Voor koffie en afwaswater ) en s`avonds vanaf 17h.

Het houtkacheltje is nu 28 jaar oud. Iedere dag gebruikt. Onderhoud : Eèn nieuwe uitlaatpijp en drie glaasjes voor het raampje. Geen elektriciteitsverbruik.

De OP stelt zijn vraag niet als liveaboard, bedenk wel dat voor een liveaboard jacht totaal andere zaken belangrijk zijn als voor een jacht waarmee hoogstens zomerse vakanties gedaan worden.

Een verwarming hebben die werkt zonder stroomverbruik is belangrijk. Dat is ons deze winter hier in Griekenland nog eens duidelijk geworden.
Een bekende van me heeft laatste jaar zelf een verwarming ingebouwd. Heeft een of ander Chinees waterverwarm en op diesel werkend kacheltje gekocht, soortje Weberspacher en dan een aantal kleine huisjes radiatoren aangebracht. Achter op z´n prachtige jacht heeft hij een soort spoiler met twee grote zonnepanelen voor elektrische stroom.

De Griekse winters zijn niet meer wat ze waren. Veel storm, regen en bewolkt weer. Laatste week hadden we hier een week lang – 4° gevoelstemperatuur en nu ga ik een geheim vertellen, namelijk als je voor anker ligt tijdens zo´n storm is de gevoelstemperatuur de echte temperatuur.
Je gelooft het niet maar zelfs de aalscholvers hadden het zo koud dat ze zowat constant in het zeewater bleven. Dat is 15°.

Om het kort te maken : zonnepanelen leveren tijdens de winter niet genoeg stroom om het dagelijkse verbruik EN een elektrisch bedreven kachel te beleveren. Leveren zelfs niet genoeg voor het dagelijks verbruik.
Mijn bekende moest zowat de hele winter uitwijken naar stadskades waar hij stroom kon krijgen.
In zijn geval niet zo erg, hij is een zeer sociaal mens, zit graag in de taverna.

Een laatste argument voor low tech kacheltjes : is het ding stuk ( elektronica.... ) dan vind je hier niemand die het kan herstellen. En stuk gaat het ding of ik eet m´n hoed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 27 feb 2019 10:01 #1024975

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6992
Zou ik nooit doen iets aansluiten op de uitlaat van de motor (behalve de koelwaterleiding dan). De kans dat je dan via de kachel uitlaatgassen van de motor in de kajuit krijgt lijkt me erg groot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 27 feb 2019 18:17 #1025064

nardus schreef :
Heeft iemand ervaring met deze kachel specifiek ? Lijkt me een prima relaxte vervanger voor mijn electrische diesel jet F16.. alleen maar voordelen deze: stil, simpel,betrouwbaar,stroomloos, kan zeilend gebruikt worden. Ben alleen benieuwd hoevaak je hem moet vullen. Ben bang dat als je hem helemaal aftopt met solids, dat ie ook te heet wordt.
Hij is er ook op diesel, dan hoef je hem nooit te vullen, moet je alleen even afentoe tanken. Doet het ook onder het zeilen, maar is wat gevoeliger voor tegendruk in de schoorsteen.

Ik heb die dickinson voor solidfuel wel gebruikt. Hoe vaak je hem vullen moet hangt af van hoeveel warmte je wilt en wat voor brandstof je hebt. Ik ben op ene boot mee geweest waar dat ding met kolen gevoed werd, dat hoefde je niet vaak bij te vullen, soms gebruikten we turfbrikketten, die moesten 5 tot 8 keer vaker bij gevuld. Vurenhout brand heet maar kort, hardhout brand minder heet maar erg lang.
Wees er op bedacht dat iedere solid fuel kachel erg veel troep maakt aanboord in de vorm van as en stof. Iedere keer als je het deurtje opent komt er wel wat uit. Je moet dus veel vaker schoonmaken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 27 feb 2019 18:55 #1025075

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Een laatste argument voor low tech kacheltjes : is het ding stuk ( elektronica.... ) dan vind je hier niemand die het kan herstellen. En stuk gaat het ding of ik eet m´n hoed.



Ja en electronica laten repareren is tegenwoordig bijna niet te doen, kachel kan je dan beter weggooien,
apparatuur van tegenwoordig zijn wegwerpartikelen geworden met beperkte levensduur, als het goed werkt dan is het ook perfect voor een bepaalde levensduur.

wie laat er nu nog zijn televisie maken, als ie langer mee gaat dan pakweg 6-8 jaar is dat voldoende.
zo is het met alles tegenwoordig op het gebied van techniek, en als er iets defect gaat buiten de garantie periode is weggooien vaak de beste optie.


ben benieuwd wie zijn aliexpress kacheltje laat maken bij een defect, niet te doen qua kosten en uurlonen in nederland...maar goed,
voor weinig geld een kacheltje
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 27 feb 2019 19:17 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 27 feb 2019 19:02 #1025082

Peter1
waarom geen aluminium ? zo heet is het niet meer na 1 mtr uitlaatslang die erop zit, zal toch niet smelten


Niet zozeer voor de temperatuur, maar voor eventuele chemie in de uitlaatgassen die het aluminium laten rotten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 27 feb 2019 19:17 #1025088

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
oke dat zou kunnen, is dat ook met petroleum uitlaatgassen ?
Saeftinghe schreef :
Peter1
waarom geen aluminium ? zo heet is het niet meer na 1 mtr uitlaatslang die erop zit, zal toch niet smelten


Niet zozeer voor de temperatuur, maar voor eventuele chemie in de uitlaatgassen die het aluminium laten rotten.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 27 feb 2019 19:37 #1025092

Jerry schreef:
Zou ik nooit doen iets aansluiten op de uitlaat van de motor (behalve de koelwaterleiding dan). De kans dat je dan via de kachel uitlaatgassen van de motor in de kajuit krijgt lijkt me erg groot.

Wie wil een kachel uitlaat op de motoruitlaat aansluiten, waar lees ik overheen?

Ik denk dat de motoruitlaat slang dan te heet wordt bij stilstaande motor en de kachel dooft bij draaiende motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 28 feb 2019 00:17 #1025145

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Yellow Boat schreef :
Te heet?
Nee hoor. Een vaste brandstof kachel regel je met de luchttoevoer. Zet je die helemaal dicht gaat hij zelfs uit na een tijdje .
Dat ging nog zo toen iedereen nog een kolenkachel had . Heb ik nog gehad tot ver in de 70er jaren.
En ook inzethaarden voor de open haard werken zo.

ps . Een pelletkachel is wat anders natuurlijk. Die regelt immers ook de brandstoftoevoer.
Ad

Even een kanttekening hierbij: ik heb een winter lang op mijn woonboot een kachel gestookt met hout en kolen. Ik had voor de winter een aantal blokken van oude meerpalen gehad. Dat is zeer hard hout, en ideaal om in een kachel te stoken. Blijft heel lang gloeien, ook als de luchttoevoer nagenoeg dicht staat. En zet je die weer open dan loeit de kachel binnen een paar minuten weer. Perfect! Ook antraciet (voor wie dat niet weet, dat is een soort steenkool) werkt prima, en op dezelfde wijze als die meerpaal blokken. Het kost alleen veel meer. Bruinkool, meestal als briketten verkocht, brandt veel minder lang, daarmee gaat de kachel 's nachts echt uit.

Maar waar ik de mist mee in ging was vetkool. Ook een soort steenkool, de soort die gebruikt wordt om stoommachines mee te stoken. Brandt ook lang, en heet, maar als je daar de luchttoevoer van je kachel dicht zet dan gaat het niet minder branden. Er blijft een grote hitte vanaf komen. De overmaat aan warmte in mijn boot kon ik makkelijk afvoeren door in de stuurhut de deuren open te zetten, maar dat was maar een deel van het probleem. Boven mijn kacheltje zat een soort van schouwtje, met een hardhouten blad er aan vast. Zag er prachtig uit. Tot na dat ik vetkool gebrand had, aan de onderkant van dat houten blad was het ernstig ingebrand, tot kool aan toe. Ik was erg blij dat ik geen echte brand aan boord gehad heb.

Ik heb er van geleerd om nooit meer vetkool te branden in een kachel. Ik heb die nacht niet geslapen, tenminste niet voor mijn kachel afgekoeld was. Er zat op die kachel zo'n rond stalen plaatje als deksel, die kon je er af halen om een ketel met zak erin te plaatsen om water te koken. Om dat dekseltje te kunnen lichten zat er een half rondje in met een dwars eroverheen gelast staafje. Dat halve rondje stond roodgloeiend...





Een kacheldeksel en een zakketel.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 28 feb 2019 08:46 #1025192

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6992
Saeftinghe schreef :
Jerry schreef:
Zou ik nooit doen iets aansluiten op de uitlaat van de motor (behalve de koelwaterleiding dan). De kans dat je dan via de kachel uitlaatgassen van de motor in de kajuit krijgt lijkt me erg groot.

Wie wil een kachel uitlaat op de motoruitlaat aansluiten, waar lees ik overheen?

Ik denk dat de motoruitlaat slang dan te heet wordt bij stilstaande motor en de kachel dooft bij draaiende motor.
Ik las in een post van Peter1 dat hij een pijpje wil maken op de uitlaat (26 feb), maar kennelijk bedoelt hij een andere uitlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 28 feb 2019 08:49 #1025193

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
peter1 schreef :

Maarja techniek moet ook niet te oud zijn, om nu een seinsleutel aan boord te hebben ipv een marifoon gaat mij te ver.

Eigenlijk is het plan #2 om die seinsleutel weer aan boord te leggen i.c.m. met een HF setje PA3EQX/MM op CW

Dat zal ze leren, die brugwachters operators van ProRail! :woohoo:
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 28 feb 2019 11:07 #1025221

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
OK, dan gooi ik er even een dark horse in. De ecomat 2000 electrische kachel. Is er ook in een maritieme uitvoering. Veel goedkoper dan alle eerdere alternatieven en CO2 en koolmonoxide is geen probleem. Is natuurlijk op vol vermogen alleen op walstroom te gebruiken en haalt geen 7kw aan warmte. Ik vind het een heel prettig ding

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein diesel kacheltje voor bulkheadmontage kajuit 02 mrt 2019 18:05 #1025892

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Hielkoos schreef :
Met het lekkere weer en het seizoen in aantocht (in onze haven gaan we vroeg te water) ben ik lekker aan het klussen aan de boot, lakken, verven, 1000 kleine dingetjes... ik zit te denken en te plussen aan een klein diesel kacheltje voor aan het hoofdschot in de kajuit. Komt vol in het zicht dus het klassieke oog wil ook wat. Ik heb maar een heel klein kajuitje in de Noordkaper22... (thank you Capt.Obvious, ik wil geen Planar/AliB kacheltje inbouwen) De Gekende SIG100 en Dickinson zijn nog steeds vrij groot. Weten jullie kachel-expert/ervaringsdeskundigen soortgelijke (misschien iets kleinere) alternatieven? Het voorverwarmen van de Taylor/Force10 achtigen vind ik te omslachtig / gedoe.
Thanks, Hielkoos

De olielamp ( Aladdin Genie III ) toch een vermogen heeft van 2500 btu (!)
Dit is een iets oudere versie.

Mooie schoorsteen erop en je bent klaar.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2019 18:21 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl