Mart schreef :
Dat was mijn idee ook maar ik ben niet zeker of je dat veilig kunt doen: loopt er dan niet teveel stroom van de grote LFP-bank naar de lege of kapotte startaccu? Of zou je die start accu loskoppelen zodat je zeker weet dat alleen je startmotor stroom vraagt?
Als je sluiting hebt in je startaccu is het inderdaad een goed idee om die los te koppelen voordat je de startkabels vastmaakt.
Met zo'n accuschakelaar zou ik in principe ook niet de 'both' (1+2) stand gebruiken. Kortstondig de accugroepen koppelen is doorgaans geen probleem. Als de startaccu niet kapot maar gewoon (te) leeg is valt het met die stroom wel mee, de interne weerstand van loodzuur accu's verhindert al snel stroomsterktes die voor een beetje LFP-bank niet behapbaar zijn.
Maar die 'both' optie dus alleen heel bewust en kortstondig gebruiken!
Mart schreef :
Mee eens dat de Nordkyn oplossing netter lijkt om te gaan met de 115A dynamo. Ga ik me verder in verdiepen.
Fijn dat je die Masterbus Usb interface noemt, dat vroeg ik me al af inderdaad of die nodig was!
De alternator regelaar/lader van Nordkyn en de Mac Plus DC-DC lader/accuscheider hebben hun eigen voor- en nadelen. In
onze setup zou ik misschien wel opnieuw voor de Mac Plus kiezen.
Die USB interface heb je alleen nodig als je volledige controle over de instellingen van je Mastervolt apparaten wilt hebben of events wilt programmeren waarmee de apparaten elkaar aansturen. De standaard instellingen kun je ook op de apparaten zelf instellen met dip-switches.