nardus schreef :
Beste Hans V, mooi draadje dit, momenteel verdiep ik me in alternators en dc/dc converters in een LFP setup met loodstartaccu.
Waar ik toch nieuwsgierig naar ben is je alternator die door de macplus "maar" 50 amps geeft aan je bank. Je vertelde dat je per ongeluk je omvormer aan had gelaten en je bank tot de bms ingreep leegliep. Heb je toen de bank weer geladen met de alternator en hoelang? 4 of 5 uur? Of in fases om je alternator te sparen ?
Ik kwam er direct achter toen ik weer aan boord kwam (in de haven). De walstroomlader heeft de LFP bank toen weer opgeladen. Op de motor was ik daar in theorie zo'n (300:50=) 6 uur mee bezig geweest. Zo lang varen we doorgaans niet op de motor...
De meningen over hoe zwaar je een standaard dynamo langdurig kunt belasten verschillen enigszins en hangt in de praktijk o.a. af van de koeling in je motorruimte/rond je dynamo en het aantal toeren waarbij het vermogen geleverd wordt. Ik ben van de school 'meten is weten' en heb onze 115A Mitsubishi alternator steeds meer belast en de temperatuur gemeten. Bij de maximale 50A die onze Mac Plus continu kan leveren aan de uitgang heeft de dynamo tot nu toe geen ontoelaatbare temperaturen bereikt. Als ik de LFP bank helemaal vanuit de alternator had moeten laden had ik voor de zekerheid denk ik nog wel een extra temperatuurmeting gedaan, maar tot nu toe lijkt 50A in onze situatie ook langdurig haalbaar voor onze situatie.
In fases laden heeft in mijn ogen niet veel zin omdat de maximale alternatortemperatuur relatief snel bereikt wordt. Laten afkoelen heeft dus niet heel lang effect. De temperatuurbeveiliging van een moderne alternator z'n werk laten doen is m.i. meer een paardenmiddel, de kans is groot dat de zaak dan behoorlijk gaat lopen pendelen. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur van de alternator, maar harde cijfers heb ik hier niet over.
Bij een minder efficiënt gekoelde motorruimte is onze alternator mogelijk minder (continu) belastbaar. Ik heb alternator experts gesproken die zeiden dat alles boven de 30% continubelasting tot schade aan de dynamo kan leiden en dus proefondervindelijk (temperatuur meten) per situatie moet worden vastgesteld.
Een temperatuurgestuurde dynamoregeling haalt automatisch het maximale uit de alternator zonder deze te overbelasten, maar zo'n regelaar mist weer voordelen van een DC-DC lader setup met bijvoorbeeld de Mac Plus.