Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Lithium accu's op Saila

Lithium accu's op Saila 04 sept 2020 11:51 #1202899

  • dolf123
  • dolf123's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 192
Wadloper schreef :
37south schreef :
Een heel goed verhaal, waardevol voor iedereen die LFP overweegt. Proficiat!
Het enige dat ik mis is een kostenoverzicht of kosten/baten analyse, voor de “gemiddelde” zeiler, zo die bestaat, toch ook wel heel belangrijk.

Zeker een prima verhaal, maar als ik naar de prijs van een Smart Lithium van Sunbeam systems kijk, dan kan ik slechts de conclusie trekken dat ze volledig out of my league zijn. € 1595,- voor één accu van 100 Ah. Dat bankje in Saila kost dus eventjes bijna € 4800,-

sailspecials.nl/watersportarti...-lithium-accu-100ah/

Wat een bedrag..!

Heb me deze

€ 533,51 29% Off | Deep Cycle Battery LifePO4 12V 200ah Lithium Ion Battery for solar power/camping caravan/RV/boat/yacht+20A charger
star.aliexpress.com/share/shar...adType%3DsocialShare

Besteld voor €560 200 Ah met 150A mbs

Dat scheelt nogal !

Maar geen idee wat het doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 04 sept 2020 12:23 #1202907

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17539
Mijn gedachten gaan ook sterk die kant op.
Minder gepruts en veilig in een kunststof kist.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 04 sept 2020 12:36 #1202911

Ik zou nog wel even wat extra centjes opzij zetten, dit voor de rekening van de douane ivm de kosten van import :whistle: de verzender heeft dit niet geregeld zie ik. Dus grote kans dat je een na heffing krijgt. Anderzijds is het mogelijk dat je de dans ontspringt. Maar als de bezorging via ups of dhl FedEx gaat dan heb je meestal een extra rekening erbij :silly:

We kunnen het niet mooier maken immers :evil:
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 04 sept 2020 13:47 #1202935

Freetime1970 schreef :
Ik zou nog wel even wat extra centjes opzij zetten, dit voor de rekening van de douane ivm de kosten van import :whistle: de verzender heeft dit niet geregeld zie ik. Dus grote kans dat je een na heffing krijgt. Anderzijds is het mogelijk dat je de dans ontspringt. Maar als de bezorging via ups of dhl FedEx gaat dan heb je meestal een extra rekening erbij :silly:

We kunnen het niet mooier maken immers :evil:

Ali verkoopt tegenwoordig ook incl alle belastingen/heffingen. Dat heb ik gedaan en hoefde niks bij te betalen. Ook kan je vanuit een Duits magazijn bestellen, maar dat was iets duurder. Wel veel sneller in huis.
Dufour 36 - Noordschans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 04 sept 2020 14:26 #1202952

Ce est parti schreef :
Freetime1970 schreef :
Ik zou nog wel even wat extra centjes opzij zetten, dit voor de rekening van de douane ivm de kosten van import :whistle: de verzender heeft dit niet geregeld zie ik. Dus grote kans dat je een na heffing krijgt. Anderzijds is het mogelijk dat je de dans ontspringt. Maar als de bezorging via ups of dhl FedEx gaat dan heb je meestal een extra rekening erbij :silly:

We kunnen het niet mooier maken immers :evil:

Ali verkoopt tegenwoordig ook incl alle belastingen/heffingen. Dat heb ik gedaan en hoefde niks bij te betalen. Ook kan je vanuit een Duits magazijn bestellen, maar dat was iets duurder. Wel veel sneller in huis.

Klopt hans heb ik ook gehad met een nieuwe 36v 20ah lithium fiets accu. Maar dan wordt er niet vermeld gratis verzending. Ik kreeg keurig netjes prijs incl transport en tax vermeld. Dus reken maar dat bij gratis verzending de aanslag er nog bijkomt. Zeker omdat in hun tekst namelijk vermeld staat dat ze niet verantwoordelijk zijn voor verdere heffingen! :whistle:

Hem namelijk zelf ook even zitten kijken voor 24v 150 tot 200 amp of ga ik toch voor 130kg agm tja......

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 04 sept 2020 20:05 #1203045

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3081
dolf123 schreef :
Maar geen idee wat het doet.

Meldt jij dat t.z.t. in een eigen project draadje over je setup?

Een prijs discussie over LFP accu’s met andere specs lijkt me meer iets voor een afzonderlijk (niet-project) draadje. Daarin kan dan naar hartelust vergeleken worden op Ah per euro.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 13 sept 2020 13:01 #1205912

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5200
Beste Hans V, mooi draadje dit, momenteel verdiep ik me in alternators en dc/dc converters in een LFP setup met loodstartaccu.
Waar ik toch nieuwsgierig naar ben is je alternator die door de macplus "maar" 50 amps geeft aan je bank. Je vertelde dat je per ongeluk je omvormer aan had gelaten en je bank tot de bms ingreep leegliep. Heb je toen de bank weer geladen met de alternator en hoelang? 4 of 5 uur? Of in fases om je alternator te sparen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 13 sept 2020 20:35 #1206063

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3081
nardus schreef :
Beste Hans V, mooi draadje dit, momenteel verdiep ik me in alternators en dc/dc converters in een LFP setup met loodstartaccu.
Waar ik toch nieuwsgierig naar ben is je alternator die door de macplus "maar" 50 amps geeft aan je bank. Je vertelde dat je per ongeluk je omvormer aan had gelaten en je bank tot de bms ingreep leegliep. Heb je toen de bank weer geladen met de alternator en hoelang? 4 of 5 uur? Of in fases om je alternator te sparen ?

Ik kwam er direct achter toen ik weer aan boord kwam (in de haven). De walstroomlader heeft de LFP bank toen weer opgeladen. Op de motor was ik daar in theorie zo'n (300:50=) 6 uur mee bezig geweest. Zo lang varen we doorgaans niet op de motor...

De meningen over hoe zwaar je een standaard dynamo langdurig kunt belasten verschillen enigszins en hangt in de praktijk o.a. af van de koeling in je motorruimte/rond je dynamo en het aantal toeren waarbij het vermogen geleverd wordt. Ik ben van de school 'meten is weten' en heb onze 115A Mitsubishi alternator steeds meer belast en de temperatuur gemeten. Bij de maximale 50A die onze Mac Plus continu kan leveren aan de uitgang heeft de dynamo tot nu toe geen ontoelaatbare temperaturen bereikt. Als ik de LFP bank helemaal vanuit de alternator had moeten laden had ik voor de zekerheid denk ik nog wel een extra temperatuurmeting gedaan, maar tot nu toe lijkt 50A in onze situatie ook langdurig haalbaar voor onze situatie.

In fases laden heeft in mijn ogen niet veel zin omdat de maximale alternatortemperatuur relatief snel bereikt wordt. Laten afkoelen heeft dus niet heel lang effect. De temperatuurbeveiliging van een moderne alternator z'n werk laten doen is m.i. meer een paardenmiddel, de kans is groot dat de zaak dan behoorlijk gaat lopen pendelen. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur van de alternator, maar harde cijfers heb ik hier niet over.

Bij een minder efficiënt gekoelde motorruimte is onze alternator mogelijk minder (continu) belastbaar. Ik heb alternator experts gesproken die zeiden dat alles boven de 30% continubelasting tot schade aan de dynamo kan leiden en dus proefondervindelijk (temperatuur meten) per situatie moet worden vastgesteld.
Een temperatuurgestuurde dynamoregeling haalt automatisch het maximale uit de alternator zonder deze te overbelasten, maar zo'n regelaar mist weer voordelen van een DC-DC lader setup met bijvoorbeeld de Mac Plus.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 sept 2020 20:51 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 14 sept 2020 08:10 #1206169

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5200
Beste Hans V,

Dankje voor je uitgebreide antwoord.
Je hebt dus de walstroomlader heeft de bank weer opgeladen. Ik had stiekem gehoopt op na het lezen van dit draadje of de theorie en pratijk samenkomen wat betreft het gebruik van de alternator in langere periodes wat nog niet getest is in jouw configuratie (correct me if i`m wrong)
ik mis verder nog wat info over de walstroomlader in jouw pdf,

Quote:'De optimale instellingen van je acculader worden helder omschreven. De acceptabele laadspanningen
bieden voldoende ruimte voor loodzuur laders. Wij kunnen onze Mass Combi lader tot in detail
instellen, maar ook doorsnee multistep laders zullen al snel een laadalgoritme hebben dat voor de
SMART LITHIUM accu’s voldoet.
"

en:

Quote:"De laadspanningen vanuit de walstroomlader (1 in bovenstaand schema) en de MPPT lader/
zonnepanelen (2) voldoen aan de optimale waardes (Bulk/Absorptie en Float) voor de SMART LITHIUM
accu’s. De constante hoge laadspanning vanuit de dynamo (3) is volgens de ontwerper voor de SMART
LITHIUM accu’s geen probleem (de accu is daarop ontworpen) maar zit me toch niet helemaal lekker.
"

Zit dit inmiddels al wel lekker en kan je vertellen welke profielen er uit je laders (MPPT &MassCombi) reeds heb geprobeerd of veranderd ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 14 sept 2020 21:09 #1206524

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3081
nardus schreef :
Je hebt dus de walstroomlader heeft de bank weer opgeladen. Ik had stiekem gehoopt op na het lezen van dit draadje of de theorie en pratijk samenkomen wat betreft het gebruik van de alternator in langere periodes wat nog niet getest is in jouw configuratie (correct me if i`m wrong)

Ik weet niet wat jij langere periodes noemt. We varen tijdens langere tochten wel eens lang op de motor als de wind wegvalt. Maar we vertrokken dan niet met een lege LFP bank, dus na een aantal uren zit de LFP bank vol en schakelt de Mac Plus over op 'float spanning' (er loopt dan geen laadstroom meer naar de LFP accu's). De dynamo wordt dan ook niet meer belast door de LFP accu's. De 115A Mitsubishi dynamo op onze Volvo Penta D2-55 blijkt die 50A laadstroom van de Mac Plus naar de LFP bank dus urenlang (ook bij wat warmer weer, dus warmere motorruimte koeling lucht) vol te kunnen houden zonder oververhit te raken. Ik verwacht dat de extra uren vanwege een lege LFP bank niet plots tot een andere warmte balans zullen leiden.

nardus schreef :
ik mis verder nog wat info over de walstroomlader in jouw pdf,

Quote:'De optimale instellingen van je acculader worden helder omschreven. De acceptabele laadspanningen
bieden voldoende ruimte voor loodzuur laders. Wij kunnen onze Mass Combi lader tot in detail
instellen, maar ook doorsnee multistep laders zullen al snel een laadalgoritme hebben dat voor de
SMART LITHIUM accu’s voldoet.
"

en:

Quote:"De laadspanningen vanuit de walstroomlader (1 in bovenstaand schema) en de MPPT lader/
zonnepanelen (2) voldoen aan de optimale waardes (Bulk/Absorptie en Float) voor de SMART LITHIUM
accu’s. De constante hoge laadspanning vanuit de dynamo (3) is volgens de ontwerper voor de SMART
LITHIUM accu’s geen probleem (de accu is daarop ontworpen) maar zit me toch niet helemaal lekker.
"

Zit dit inmiddels al wel lekker en kan je vertellen welke profielen er uit je laders (MPPT &MassCombi) reeds heb geprobeerd of veranderd ?

Het BMS van de SMART LITHIUM BASIC accu's die wij hebben kan overweg met een 'CV/Absorption spanning' van 14.2 tot 14.6V (14,4V wordt als optimaal opgegeven) en een 'float spanning' van 13.3 tot 13.8V (13.4 of Uit wordt als optimaal opgegeven). Elke meertrapslader die deze laadspanningen kan geven (via custom settings of standaard laadprotocollen) is geschikt voor het laden van onze LFP bank. Ik heb op zowel onze Mastervolt MassCombi, onze Victron MPPT als onze Mastervolt Mac Plus de optimale laadspanningen geprogrammeerd, maar elk laadprofiel waarvan de laadspanningen binnen de marges van het SMART LITHIUM BASIC BMS vallen is dus geschikt.

Een van de voordelen van de Mac Plus is dat onze LFP bank niet continu de (hoge) laadspanning van onze dynamo door de strot krijgt geduwd (zolang de motor loopt uiteraard), maar dat ook de DC-DC lader stopt (lage 'float spanning') zodra de LFP bank vol is.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 21:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl