Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Lithium accu's op Saila

Lithium accu's op Saila 27 mrt 2019 00:13 #1032949

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2585
Noballast schreef :
Baasklusje schreef :
Geweldig, dank je!

+1

Ik doe mijn voordeel met de kennis en praktijkervaringen die anderen (waaronder jullie) hier delen. Dus graag gedaan!
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 00:21 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 27 mrt 2019 11:23 #1033046

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2854
Hans V schreef :
Menno schreef :
Hans V schreef :
De SMART LITHIUM accu van SUNBEAMsystem is een zogenaamde ‘drop-in-replacement’: volgens de fabrikant kun je ze zonder probleem naast (parallel aan) gewone loodzuur accu’s gebruiken. Je bestaande start- of boegschroef accu, diodeblok of andere accuscheider kan gewoon blijven zitten. Dat is volgens SUNBEAMsystem uniek aan hun LFP accu's. Ik heb de handleidingen van Mastervolt en Super B LFP-accu’s erbij gepakt en daarin wordt met geen woord gerept over loodzuur accu’s in dezelfde installatie.

Het is misschien uniek dat ze het vermelden in hun handleiding, maar op de manier waarop jij het hebt aangesloten is er volgens mij geen enkele reden waarom het met andere drop-in-replacement LFP-accu's niet zou werken. De startaccu 'ziet' de LFP-accu niet omdat die gescheiden is door de buck-boost converter.

Klopt. Maar onze setup met de Mac Plus is niet de standaard zoals je die op de meeste jachten aantreft. Volgens de ontwerper van de SMART LITHIUM accu’s kun je ze ook zonder aanpassingen in een traditionele loodzuur setup gebruiken.
Gaan de claims m.b.t. tot het aantal laad/ontlaad cyclussen en de drop-in mogelijkheid ook vergezeld van een uitgebreide garantie?

Standaard heb je op een accu feitelijk garantie tot de deur.
Met een goede ingebouwde BMS, eventueel uitgebreid met een LOG gedeelte, zou de fabrikant toch een minimum aantal cyclussen moeten kunnen garanderen.
Vooropgesteld dat je binnen de specs blijft.
Dit zou zo'n accu wat mij betreft een grote voorsprong geven op de DIY systemen, ondanks de hogere prijs.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 27 mrt 2019 11:50 #1033053

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7240
In één van de aangehaalde artikelen heb ik gelezen dat een BMS de laatste beveiliging moet zijn en dat je het management van laden en ontladen al daar voor moet organiseren.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 27 mrt 2019 12:36 #1033066

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Noballast schreef :
In één van de aangehaalde artikelen heb ik gelezen dat een BMS de laatste beveiliging moet zijn en dat je het management van laden en ontladen al daar voor moet organiseren.

In het geval van deze SUNBEAM accu's welke actie onderneemt de BMS als het toch fout dreigt te gaan ?
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 27 mrt 2019 13:03 #1033070

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2854
Noballast schreef :
In één van de aangehaalde artikelen heb ik gelezen dat een BMS de laatste beveiliging moet zijn en dat je het management van laden en ontladen al daar voor moet organiseren.
Als je accu's als drop-in replacement voor loodaccu's in de markt zet,houd dit automatisch in dat ze geladen gaan worden met loodacculaders en standaard dynamo's, misschien zelfs wel met de bijbehorende spanningen en float tijden.
Het kan in dit geval dus niet anders dan dat de electronica in de accu (BMS?) op tijd ingrijpt om beschadiging van de accu te voorkomen.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 27 mrt 2019 15:14 #1033104

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2585
PvO schreef :
Noballast schreef :
In één van de aangehaalde artikelen heb ik gelezen dat een BMS de laatste beveiliging moet zijn en dat je het management van laden en ontladen al daar voor moet organiseren.
Als je accu's als drop-in replacement voor loodaccu's in de markt zet,houd dit automatisch in dat ze geladen gaan worden met loodacculaders en standaard dynamo's, misschien zelfs wel met de bijbehorende spanningen en float tijden.
Het kan in dit geval dus niet anders dan dat de electronica in de accu (BMS?) op tijd ingrijpt om beschadiging van de accu te voorkomen.

Exact. Volgens de ontwerper worden de cellen gebalanceerd tijdens laden en ontladen en zit alle electronica inclusief het afschakelen als er beschadiging dreigt (overladen, te ver ontladen, overspanning, te hoge stroom of temperatuur, omgekeerde polariteit) in de SMART LITHIUM ingebouwd. Het is dus een compleet systeem, er hoeven geen externe relais aan te worden toegevoegd.

Het BMS grijpt ter bescherming actief in en schakelt dan de hele accu af. De accu kan na het verhelpen van het probleem weer worden geactiveerd door even een 12V spanning op de polen te zetten. Bij ons kan dat simpel door de keuzeschakelaar van de startmotor voeding even op 'Both' te zetten (waarmee je de start- en serviceaccubank feitelijk parallel schakelt), maar elke 12V bron voldoet.

Als je je aan de voorschriften houdt (juiste laadspanningen, etc.) treedt de beveiliging alleen in noodgevallen in werking. Bijvoorbeeld als de laadspanning door een defecte dynamo regeling veel te hoog oploopt of er in een slecht gezekerd systeem ergens sluiting ontstaat.

Vanuit mijn niet aflatende nieuwsgierigheid heb ik de Zweedse ontwerper om specifieke details van het BMS gevraagd maar hij wilde die om concurrentieredenen niet geven. Het zou volgens hem dan nog geen 6 maanden duren voor er een knock-off op de markt zou verschijnen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 16:01 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 27 mrt 2019 17:05 #1033135

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2762
Hans V schreef :
Volgens de ontwerper worden de cellen gebalanceerd tijdens laden en ontladen en zit alle electronica inclusief het afschakelen als er beschadiging dreigt (overladen, te ver ontladen, overspanning, te hoge stroom of temperatuur, omgekeerde polariteit)

Dat doet mijn 400 euro lifepo4 accu BMS ook! Volgens mij doen ze dat allemaal wel. Er zal bij jou vast iets speciaals in zitten maar waT? Dit zegt men over mijn accu: "Bescherming van cellen / accu's tegen extreme situaties - volledige ontlading, overbelasting, kortsluiting. Dit is de basis van elke lithiumbatterij. Voor dit doel wordt een beschermend systeem - BMS gebruikt. Het is de taak om de werking van de batterij te regelen. Het bestuurt de spanning op individuele cellen van de batterij, brengt de cellen in evenwicht op gelijke voltages, onderbreekt de voeding in geval van te lage / hoge spanning en kortsluiting. Zo wordt de werking van de batterij veilig en worden de batterijparameters in de standaard gehandhaafd." Tevens heb ik 2 jaar garantie. Lijkt me ook standaard.
Hans V schreef :
Het BMS grijpt ter bescherming actief in en schakelt dan de hele accu af. De accu kan na het verhelpen van het probleem weer worden geactiveerd door even een 12V spanning op de polen te zetten.

Ook dat doet mijn 400 euro lifepo4 accu :-) Getest en het werkt. Na kortsluiting schakelt ie uit en nadat ik de lader en 3sec. op had zitten deed ie het weer. Echt, er moet iets speciaals in jouw systeem zitten. De vraag voor mij is nu, wat?
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 17:22 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 27 mrt 2019 18:20 #1033169

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2585
Ik ken jouw accu niet en heb hem al helemaal niet van binnen gezien. Mijn antwoord zou daarom even speculatief zijn als wanneer jij iemand zou gaan uitleggen waarom jouw zeilen beter zijn dan zijn/haar veel goedkopere budgetzeiltje (zonder dat gezien te hebben). Je zult hoogstens een vermoeden hebben, maar aan mijn vermoedens heeft niemand wat.

Voor een zinvol antwoord zou ik ook een SMART LITHIUM kopen en de cellen, constructie, BMS en schakelmaterieel vergelijken met jouw accu. Iets ingewikkelder dan het beoordelen van zeilen maar met behulp van deskundigen vast te doen. Ik hoor dan graag je bevindingen want het lijkt me - zoals ik al eerder heb aangegeven - een interessant onderzoek.

Een verband tussen features en kwaliteit is in mijn ogen bij electronica, gereedschap, boten en wat al niet meer vrijwel niet te leggen. Was het maar zo eenvoudig.

Maar het allerbelangrijkste is dat je blij bent met jouw LFP accu, en dat ben je zo te lezen! ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 18:32 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 27 mrt 2019 18:33 #1033174

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2762
Hans V schreef :
Ik ken jouw accu niet en heb hem al helemaal niet van binnen gezien. Mijn antwoord zou daarom even speculatief zijn als wanneer jij iemand zou gaan uitleggen waarom jouw zeilen beter zijn dan zijn/haar veel goedkopere budgetzeiltje (zonder dat gezien te hebben). Je zult hoogstens een vermoeden hebben, maar wie heeft daar wat aan?

Wat een vreemd antwoord. Het gaat hier over lifepo4 accu's en dan vooral jouw speciaal gekozen oplossing en ervaring. Ik zet daar mijn ervaring tegenover en zoek/vraag waar jouw accu nu in zou kunnen uitblinken. Het moet toch ' iets' zijn die de hoge prijs rechtvaardigt. Niemand hoeft er iets aan te hebben verder, zf is een discussie platform.. niet meer en niet minder.
Hans V schreef :
Voor een zinvol antwoord zou ik ook een SMART LITHIUM kopen en de cellen, constructie, BMS en schakelmaterieel vergelijken met jouw accu.

Nou ja. Ok. Prima. Doen we...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 27 mrt 2019 19:04 #1033188

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2585
Sneaker schreef :
Hans V schreef :
Ik ken jouw accu niet en heb hem al helemaal niet van binnen gezien. Mijn antwoord zou daarom even speculatief zijn als wanneer jij iemand zou gaan uitleggen waarom jouw zeilen beter zijn dan zijn/haar veel goedkopere budgetzeiltje (zonder dat gezien te hebben). Je zult hoogstens een vermoeden hebben, maar wie heeft daar wat aan?

Wat een vreemd antwoord. Het gaat hier over lifepo4 accu's en dan vooral jouw speciaal gekozen oplossing en ervaring. Ik zet daar mijn ervaring tegenover en zoek/vraag waar jouw accu nu in zou kunnen uitblinken. Het moet toch ' iets' zijn die de hoge prijs rechtvaardigt. Niemand hoeft er iets aan te hebben verder, zf is een discussie platform.. niet meer en niet minder.

Ik probeer met een voorbeeld uit jouw praktijk duidelijk te maken dat ik op jouw vraag alleen kan speculeren en dat niemand daar volgens mij iets aan heeft.

Mijn insteek met dit projectdraadje was om iets van mijn research naar en afwegingen bij het installeren van LiFePO4 aan boord van een zeiljacht te delen met geïnteresseerden. Het is namelijk best een complex onderwerp.
Discussies en gespeculeer over de beste en/of goedkoopste LFP accu's kunnen wat mij betreft beter in een discussiedraadje.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 19:05 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 27 mrt 2019 19:12 #1033194

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2854
Hans, misschien dat je mijn vraag gemist heb, maar geeft sunbeam voor deze accu's nog harde garanties m.b.t. het aantal cycli?
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 27 mrt 2019 19:14 #1033195

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2762
Hans V schreef :
Sneaker schreef :
Hans V schreef :
Ik ken jouw accu niet en heb hem al helemaal niet van binnen gezien. Mijn antwoord zou daarom even speculatief zijn als wanneer jij iemand zou gaan uitleggen waarom jouw zeilen beter zijn dan zijn/haar veel goedkopere budgetzeiltje (zonder dat gezien te hebben). Je zult hoogstens een vermoeden hebben, maar wie heeft daar wat aan?

Wat een vreemd antwoord. Het gaat hier over lifepo4 accu's en dan vooral jouw speciaal gekozen oplossing en ervaring. Ik zet daar mijn ervaring tegenover en zoek/vraag waar jouw accu nu in zou kunnen uitblinken. Het moet toch ' iets' zijn die de hoge prijs rechtvaardigt. Niemand hoeft er iets aan te hebben verder, zf is een discussie platform.. niet meer en niet minder.

Ik probeer met een voorbeeld uit jouw praktijk duidelijk te maken dat ik op jouw vraag alleen kan speculeren en dat niemand daar volgens mij iets aan heeft.

Mijn insteek met dit projectdraadje was om iets van mijn research naar en afwegingen bij het installeren van LiFePO4 aan boord van een zeiljacht te delen met geïnteresseerden. Het is namelijk best een complex onderwerp.
Discussies en gespeculeer over de beste en/of goedkoopste LFP accu's kunnen wat mij betreft beter in een afzonderlijk discussiedraadje.

Uit mijn praktijk? wat heeft dat nu met lifepo4 te maken en dit draadje.. focus liever op mijn vraag en niet de persoon.
Maar prima hoor. Ik start ook helemaal geen discussie over specifiek prijs of de goedkoopste.. geenszins mijn bedoeling. Dat prijs een onderdeel van jouw gekozen oplossing is.. is een feit en geef je eerder zelf ook aan. Daar ben ik niet als enige 'verbaasd' over en id door meerdere benoemd.
Dan lijkt het mij op een discussieplatform niet vreemd dat iemand duidelijk probeert te krijgen waarom jouw super smart batterij zoveel duurder is dan een 'goedkope' oplossing. Ik probeer het in perspectief te zetten zonder oordeel te vellen. Er zit iets speciaals in blijkbaar.. en lees even terug, daar vroeg ik naar.. tot 2x toe. En speculeren is hier op zf aan de orde van de dag.. als je dat niet nuttig vindt, prima.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 19:15 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 27 mrt 2019 20:03 #1033220

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2585
PvO schreef :
Hans, misschien dat je mijn vraag gemist heb, maar geeft sunbeam voor deze accu's nog harde garanties m.b.t. het aantal cycli?

Sorry, ik wilde nog reageren maar al met al vergeten.

SUNBEAMsystem geeft in de handleiding aan dat ze de SMART LITHIUM accu getest hebben met een 50A ontlaadstroom van vol naar compleet leeg en dat ze dat 2000 keer konden doen voordat de capaciteit was teruggelopen tot 80% (=80Ah bij deze 100Ah accu).

Als je telkens maar tot 50% ontlaadt geven ze een (volgens mij berekende) prognose van 5000 cycli bij 50A laden en ontladen. Een zeiljacht heeft meestal een lagere ontlaadstroom, waardoor de levensduur volgens SUNBEAMsystem nog hoger uitvalt.

Hun garantie is 3 jaar en dus niet uitgedrukt in cycli. In 3 jaar haal je zelfs als je de LFP accu's dagelijks leeg trekt maar 1095 cycli, dus die 5000 cycli - die overigens ook elders bij LFP opduiken - worden zoals ik het interpreteer niet hard gegarandeerd.

Het aantal cycli is in de app zichtbaar en wordt dus door het BMS ergens bijgehouden. Het zou kunnen dat ook foutcondities (overspanning, etc.) worden geregistreerd, net als bij onze Mastervolt shunt. Theoretisch zou op die combinatie een garantiesysteem te baseren moeten zijn dat je in cycli in plaats van jaren uitdrukt, maar er is mogelijk een steekhoudende reden om dat niet te doen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 20:12 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 27 mrt 2019 20:30 #1033232

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2854
Bedankt voor je antwoord.
3 jaar garantie is alvast niet verkeerd.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 08 apr 2019 14:15 #1035825

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2585
3Noreen schreef :
Noballast schreef :
In één van de aangehaalde artikelen heb ik gelezen dat een BMS de laatste beveiliging moet zijn en dat je het management van laden en ontladen al daar voor moet organiseren.

In het geval van deze SUNBEAM accu's welke actie onderneemt de BMS als het toch fout dreigt te gaan ?

Excuses voor mijn late reactie. Als het fout dreigt te gaan schakelt de SMART LITHIUM accu zichzelf af. Als hij niet meer spontaan online komt kun je hem opnieuw 'activeren' door even 12V over de accupolen aan te bieden.

Omdat wij 3 accu's parallel hebben staan zitten we waarschijnlijk niet plots zonder spanning; de kans dat ze alledrie tegelijk afschakelen is er naar mijn inschatting alleen bij overspanning en dan heb je waarschijnlijk nog walstroom(lader) of een actieve alternator (bij ons in combinatie met de Mac Plus) die spanning levert. Maar een zelfbouwsysteem waarbij je alleen de laad bus afschakelt bij overspanning/overemperatuur heeft hier naar mijn mening wel een klein voordeel ten opzichte van een plug-and-play LFP accu.

Aan de andere kant gaat het hier om een noodbeveiliging van de accu, die als het goed is nooit in werking treedt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 apr 2019 15:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 08 apr 2019 15:56 #1035848

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Hans V schreef :
Excuses voor mijn late reactie. Als het fout dreigt te gaan schakelt de SMART LITHIUM accu zichzelf af. Als hij niet meer spontaan online komt kun je hem opnieuw 'activeren' door even 12V over de accupolen aan te bieden.

Omdat wij 3 accu's parallel hebben staan zitten we waarschijnlijk niet plots zonder spanning; de kans dat ze alledrie tegelijk afschakelen is er naar mijn inschatting alleen bij overspanning en dan heb je waarschijnlijk nog walstroom(lader) of een actieve alternator (bij ons in combinatie met de Mac Plus) die spanning levert. Maar een zelfbouwsysteem waarbij je alleen de laad bus afschakelt bij overspanning/overemperatuur heeft hier naar mijn mening wel een klein voordeel ten opzichte van een plug-and-play LFP accu.

Aan de andere kant gaat het hier om een noodbeveiliging van de accu, die als het goed is nooit in werking treedt.

Voor mijn begrip zal de aangeboden spanning wel eerst tot onder een zekere waarde moeten dalen voordat de slimme accu zich reset als er 12V op de polen gezet wordt. Immers zoals je zelf al zegt staat er van de andere accu's of de lader spanning op de polen. Er moet natuurlijk voorkomen worden dat het systeem gaat oscilleren.
Moet jij dan fysiek de accu los sleutelen ?
Maar ik kan me ook een opzet voorstellen waarbij een slimme accu zichzelf autonoom weer inschakelt als de situatie weer "normaal" is.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 08 apr 2019 16:53 #1035855

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2585
3Noreen schreef :
Hans V schreef :
Excuses voor mijn late reactie. Als het fout dreigt te gaan schakelt de SMART LITHIUM accu zichzelf af. Als hij niet meer spontaan online komt kun je hem opnieuw 'activeren' door even 12V over de accupolen aan te bieden.

Omdat wij 3 accu's parallel hebben staan zitten we waarschijnlijk niet plots zonder spanning; de kans dat ze alledrie tegelijk afschakelen is er naar mijn inschatting alleen bij overspanning en dan heb je waarschijnlijk nog walstroom(lader) of een actieve alternator (bij ons in combinatie met de Mac Plus) die spanning levert. Maar een zelfbouwsysteem waarbij je alleen de laad bus afschakelt bij overspanning/overemperatuur heeft hier naar mijn mening wel een klein voordeel ten opzichte van een plug-and-play LFP accu.

Aan de andere kant gaat het hier om een noodbeveiliging van de accu, die als het goed is nooit in werking treedt.

Voor mijn begrip zal de aangeboden spanning wel eerst tot onder een zekere waarde moeten dalen voordat de slimme accu zich reset als er 12V op de polen gezet wordt. Immers zoals je zelf al zegt staat er van de andere accu's of de lader spanning op de polen. Er moet natuurlijk voorkomen worden dat het systeem gaat oscilleren.
Moet jij dan fysiek de accu los sleutelen ?
Maar ik kan me ook een opzet voorstellen waarbij een slimme accu zichzelf autonoom weer inschakelt als de situatie weer "normaal" is.

De SMART LITHIUM accu's zijn nadrukkelijk ontworpen om ook parallel gezet te kunnen worden. Er zal dus ook over dat potentiële oscilleren zijn nagedacht bij het ontwerp van het BMS. De accu's hoeven niet fysiek te worden losgehaald.

De handleiding meldt: "If the built-in safety parameters in the battery management system are exceeded, it will disconnect the battery as a safety measure. This does not only protect the battery but the connected electrical equipment as well as your vessel. Please restore or remove the cause of the shutdown before taking any further action.

Automatic and instant shutdown will occur if the BMS detects one of the following.

• Short circuit
• Overload (>500A)
• Over discharge below 0% SOC
• Over voltage
• Over temperature
• Reverse polarity

Most catastrophic events listed above are caused by human error or failing equipment. Please restore or remove the source of the shutdown before taking any further action. When done and if the battery is still in safety shut down mode please reset the battery by connecting a 12v source for a moment. The battery will then sense the restored environment and turn on again."


Als ik de handleiding goed interpreteer schakelt de SMART LITHIUM accu zichzelf doorgaans weer in zodra de fout conditie weg is. Alleen als dat niet automatisch gebeurt kun je met een 12V bron de accu weer 'activeren'.

Omdat de ontwerper vanwege concurrentie overwegingen niet alle details van het BMS wilde onthullen zijn de exacte ins en outs mij niet bekend.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 apr 2019 18:32 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 06 juni 2019 19:12 #1052349

  • Marelief
  • Marelief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hallo Hans, handig artikel! Wij overwegen ook LFP accu s te installeren en hebben dezelfde motor en dynamo. Wat ik niet begrijp is dat de maximale ingangsstroom 50A is terwijl de uitgangsstroom van de dynamo hoger is... Levert dat geen problemen op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 07 juni 2019 06:08 #1052452

Hans V schreef :
Als je telkens maar tot 50% ontlaadt geven ze een (volgens mij berekende) prognose van 5000 cycli bij 50A laden en ontladen. Een zeiljacht heeft meestal een lagere ontlaadstroom, waardoor de levensduur volgens SUNBEAMsystem nog hoger uitvalt.
Naar mijn weten wordt de levensduur vooral verlengt door de spanning zo laag mogelijk te houden.
De spanning mag echter niet onder de minimale komen.
In theorie zou laden tot 60% en ontladen tot 10% nog beter zijn.

Innopower cellen geven dit op:
Max. Charging Current ≤0,8C-1C | 90% DOD | Cycle Life ≥5000
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 07 juni 2019 07:05 #1052468

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17379
spanning zo laag mogelijk, waar haal je dat vandaan? Volgens mij is dat onzin.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 07 juni 2019 07:49 #1052482

O.a. omdat ze bijvoorbeeld op 50% SOC worden opgeslagen, niet vol omdat ze met een lagere spanning langer meegaan en niet leeg omdat ze tijdens opslag uiteindelijk niet onder het minimum mogen komen. Ze kiezen dan voor de gulden middenweg van 50%.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 07 juni 2019 07:57 #1052485

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17379
niet vol is heel wat anders dan zo laag mogelijk, zoals je eerder beweert. Dat is onzin.
Niet vol opslaan dat is wel correct.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 07 juni 2019 10:13 #1052527

zover mij bekend is het algemeen bekend! :)
Eerste hit op google: www.mdpi.com/2076-3417/8/10/1825/pdf

Dit rapport nog nooit gelezen, nu ook niet maar in de inleiding staat al het volgende en dat bevestigd mijn mening, het zal daarna wel onderbouwd worden denk ik.
By keeping the battery at 15% SOC during parking and limiting the
time at high SOC, the contribution from the calendar ageing could be substantially reduced
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 07 juni 2019 11:32 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 09 juli 2019 06:49 #1062035

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2585
Marelief schreef :
Hallo Hans, handig artikel! Wij overwegen ook LFP accu s te installeren en hebben dezelfde motor en dynamo. Wat ik niet begrijp is dat de maximale ingangsstroom 50A is terwijl de uitgangsstroom van de dynamo hoger is... Levert dat geen problemen op?

De Mastervolt Mac Plus 12/12-50 accepteert niet meer dan 50 Ampère aan ingangsstroom, de dynamo kan dus maximaal 50A stroom leveren aan de Mac Plus. Alternators (dynamo's) genereren alleen de stroom die ook wordt afgenomen. Er ontstaat dus geen 'overschot aan stroom'.

Door weerstand in de bekabeling, volle accu's (met derhalve hoge weerstand) of regelaars zoals de Mac Plus werkt de dynamo niet op z'n maximale vermogen. Dat is ook precies wat je wilt voorkomen omdat de standaard motordynamo's op jachten er niet op gemaakt zijn om langdurig hun maximale vermogen te leveren.
Met LiFePO4 accu's loop je dat risico wel, die accepteren tot ze bijna helemaal vol zijn veel hogere laadstromen dan de gemiddelde motordynamo op een jacht zonder oververhitting kan leveren. Mede daarom hebben wij de Mac Plus er tussen gezet, die beperkt de (instelbare) afgenomen stroom tot maximaal 50A.

Door aan de afname kant de stroom te beperken voorkom je ook dat dynamo's met een wat minder geavanceerde temperatuurbeveiliging continu uit- en aanschakelen als ze te warm worden en weer afkoelen. Een dynamo die niet over z'n grenzen gaat presteert beter en blijft doorgaans ook langer heel.

Over de maximale continue belastbaarheid van boorddynamo's bestaat discussie, de (ervaren) alternator expert die ik gesproken heb houdt de maximaal verantwoorde continue stroomafname bij onze standaard dynamo's op 30-40, hoogstens 50%. Afhankelijk van de koeling in je motorruimte.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 juli 2019 11:57 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 23 juli 2019 16:48 #1065834

  • keesmeel
  • keesmeel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Het belangrijkste verschil tussen een "gewone" LifePo4 accu is dat de smart lithium bestaand uit allemaal lithium batterijen geschakeld zoals bij een tesla. LifePo accu's hebben ook een BMS maar die kan daardoor niet "slim" laden.

"Slim" laden in dit geval is dat je op dezelfde wijze kan laden als een gewone lood-zuur accu.

Mastervolt laders kennen een 3 traps lader: bulk, absorption, float... dit wil je niet gebruiken op je lifepo accu. Die kent een ander laad proces.

Wil je dus parallel gaan schakelen heb je dus een slimme lithium accu nodig die je op dezelfde manier kan laden.

Maar de vraag is waarom niet gewoon een schakelaar ertussen die de bank gelijk kan schakelen wanneer nodig of kiezen waardoor je een veel goedkoper lifepo accu kan gebruiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.562 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl