Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project kiel

Project kiel 11 juni 2019 08:56 #1053577

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6217
Dit nodigt trouwens wel uit om wat gaatjes er bij te tappen :evil:

Nu heb ik immers geen extra lange tappen of boren meer nodig.
Maagneetboor huren en toch proberen? Bij mislukken 'jammer dan' en weer volgieten met epoxy.

Dat uitstekende boutje... blijkbaar zaag je zo'n bout prima per ongeluk door met een recipro zaag als je in het doodhout (30cm breed) aan het doorzagen bent :whistle:
Ik wil daar van de week even een moer op lassen en op die manier er uit draaien.
Laatst bewerkt: 11 juni 2019 09:00 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 11 juni 2019 09:21 #1053585

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6757
Glasbuisje zelf maken ? (In drie stappen)
25mm buis als mal
Half buisje lamineren.
Twee helften op elkaar plakken met lossende bout als mal.
Buisje rondom opdikken met laminaat.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 11 juni 2019 09:41 #1053599

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6217
Ja dat heb ik vorig jaar gedaan met de loospijpen van de kuip (ook met jouw tips). Op zich lukte dat wel maar ik vond het lastig om de hoekjes van de twee helften haaks te krijgen.
En ook tijd speelt een rol: ik wil ZSM weer te water (€€€, vakantie in aantocht) en dan is iets van de plank meer voor de hand liggend.

Ander idee:
te grote glasvezelbuis kopen,
draadeind inwikkelen met folie of tape,
draaideind in buisje zetten en rest volgieten met epoxy
draadeind er weer uitdraaien.

Dus gebruikmaken van de draad?
Laatst bewerkt: 11 juni 2019 09:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 11 juni 2019 10:06 #1053609

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6757
Ga er maar van uit dat de bout er weer uitkrijgen erg lastig wordt. Misschien door deze te verwarmen.

Of een net niet passend buisje kopen en deze ruimen, eventueel in meerdere stukjes. (heb dit wel eens zo gedaan voor de passing van Iglid glijlagers in de carbon scharnieren. Voor nog geen tientje kun je hier een passende ruimer kopen)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 11 juni 2019 10:10 #1053610

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6757
Philip schreef :
Ja dat heb ik vorig jaar gedaan met de loospijpen van de kuip (ook met jouw tips). Op zich lukte dat wel maar ik vond het lastig om de hoekjes van de twee helften haaks te krijgen.

Bij het aan elkaar lijmen wel weer opnieuw de mal gebruiken. Dan gaat dat altijd goed.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 11 juni 2019 11:03 #1053628

Misschien gewoon een of meerdere stukjes krimpslang er overheen ?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 11 juni 2019 15:01 #1053703

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2123
Hoe lang hebben je oude bouten het uitgehouden? Is het niet een prima alternatief om weer precies hetzelfde te doen en over 30-40 jaar weer verder te kijken? Je doet het natuurlijk heel erg netjes, maar het lijkt me redelijk overkill.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 11 juni 2019 15:06 #1053704

Noballast schreef :
Ga er maar van uit dat de bout er weer uitkrijgen erg lastig wordt. Misschien door deze te verwarmen.

Zou vlak afzagen en dan uitboren (klein naar groter) ook kunnen? En dan op het laatst met een tap de restjes draad eruit?
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 11 juni 2019 15:29 #1053710

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1415
Noballast schreef :
Glasbuisje zelf maken ? (In drie stappen)
25mm buis als mal
Half buisje lamineren.
Twee helften op elkaar plakken met lossende bout als mal.
Buisje rondom opdikken met laminaat.

bout of draadeind dat je wil gebruiken wikkelen in zoveel papier als je ruimte wil rond de bout. Dan 1 laagje plastic met gewoon plakband er omheen. Kousje glas kopen (bij carbonwinkel, bijvoorbeeld) en er omheen lamineren. Zoveel lagen als je nodig vindt. Na uitharden trek je de bout of draadeind er gemakkelijk uit. Maak gelijk een meter of zo en zaag die gewoon op maat. Dan heb je zoveel precies passende buis als je nodig hebt. Ik heb het precies zo gedaan bij mijn scheepje. Alleen heb ik na één laagje glas (tegen elektrolytische corrosie) carbon kousjes gebruikt.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 11 juni 2019 15:57 #1053716

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2495
Baasklusje schreef :
Noballast schreef :
Ga er maar van uit dat de bout er weer uitkrijgen erg lastig wordt. Misschien door deze te verwarmen.

Zou vlak afzagen en dan uitboren (klein naar groter) ook kunnen? En dan op het laatst met een tap de restjes draad eruit?
Niet vlak afzagen. Wel zo groot mogelijk uitboren dan kun je het overblijvende "cylindertje" heel makkelijk tegen het uitstekende deel naar binnen tikken.
Maar misschien eerst eens met een griptang proberen. Uitstekende stukje lijkt me lang genoeg.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 11 juni 2019 16:45 #1053728

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2913
zeekraal schreef :
griptang

gewoon een moer oplassen, dan wordt het ook lekker heet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 11 juni 2019 16:54 #1053731

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6757
zeekraal schreef :
Baasklusje schreef :
Noballast schreef :
Ga er maar van uit dat de bout er weer uitkrijgen erg lastig wordt. Misschien door deze te verwarmen.

Zou vlak afzagen en dan uitboren (klein naar groter) ook kunnen? En dan op het laatst met een tap de restjes draad eruit?
Niet vlak afzagen. Wel zo groot mogelijk uitboren dan kun je het overblijvende "cylindertje" heel makkelijk tegen het uitstekende deel naar binnen tikken.
Maar misschien eerst eens met een griptang proberen. Uitstekende stukje lijkt me lang genoeg.

Mijn opmerking had betrekking op het uithalen van de bout uit het met epoxy gevulde buisje.

Bout uit de kiel halen, geen idee, sterkte :unsure:
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 11 juni 2019 17:15 #1053739

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2495
Philip schreef :
Dit nodigt trouwens wel uit om wat gaatjes er bij te tappen :evi
Nu heb ik immers geen extra lange tappen of boren meer nodig.
Maagneetboor huren en toch proberen? Bij mislukken 'jammer dan' en weer volgieten met epoxy.
Proberen? Nee, doen!
Mislukken? Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn.
Goed naar de richting kijken als je boor plaatst en de juiste boortechniek en het lukt.

Als het zuiver om de hoeveelheid werk gaat zullen de extra wrangen meer tijd vergen en het boren van de gaten daardoor, precies in het verlengde van de gaten in de kiel, wordt wat lastiger.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 11 juni 2019 17:31 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 11 juni 2019 17:19 #1053740

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2495
Noballast schreef :
zeekraal schreef :
Baasklusje schreef :
Noballast schreef :
Ga er maar van uit dat de bout er weer uitkrijgen erg lastig wordt. Misschien door deze te verwarmen.

Zou vlak afzagen en dan uitboren (klein naar groter) ook kunnen? En dan op het laatst met een tap de restjes draad eruit?
Niet vlak afzagen. Wel zo groot mogelijk uitboren dan kun je het overblijvende "cylindertje" heel makkelijk tegen het uitstekende deel naar binnen tikken.
Maar misschien eerst eens met een griptang proberen. Uitstekende stukje lijkt me lang genoeg.

Mijn opmerking had betrekking op het uithalen van de bout uit het met epoxy gevulde buisje.

Bout uit de kiel halen, geen idee, sterkte :unsure:
Als je ziet hoe zuiver de andere gaten nog zijn denk ik dat het erg mee zal vallen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 12 juni 2019 06:23 #1053862

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6217
Over die bout losmaken maak ik me me eigenlijk nog het minste zorgen. Ik heb vaker een overgebroken bout uit gietijzeren motorblokken gekregen door er een moertje op te lassen. De hitte die je er in brengt doet al een hoop. En ik zit dichter op het tap gedeelte én kan een veel langere arm maken van steigerpijp dan bij de andere bouten. Enige probleem is dat ik geen onverzonken moeren in de buurt kan vinden dus ik ga kijken of ik door die zinklaag heen kan met een lomp electrode lasinverter :evil:


Over die buisjes: een 1" bout (25,4 mm) in een 27mm buisje: ik zelf vind dat aan de ruimte kant. Jullie?

Die buisjes zijn niet alleen ter conservering maar helpen me enorm als paspennen bij het goed positioneren van het nieuwe doodhout. Dat al in wording is:

Eveneens gemaakt van Red cedar en al een beetje gekromd in de vorm van de kiel, scheelt schaafwerk later.
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 06:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 12 juni 2019 06:26 #1053865

Philip schreef :
Enige probleem is dat ik geen onverzonken bouten in de buurt kan vinden dus ik ga kijken of ik door die zinklaag heen kan met een lomp electrode lasinverter :evil:
Ik neem aan dat je hier de moer bedoeld die je er op wilt lassen? Je kunt ook de top van de moer even met de haakseslijper of met de bandschuurmachine schoonmaken, en de eerste twe of drie gangen afschuinen zodat je een V-groef krijgt aan de binnenkant. Dan de moer erop draaien en dan las je de V-groef vol. Dan heb je de minste zink en zit de moer ook lekker goed vast.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 12 juni 2019 06:28 #1053866

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6217
zeekraal schreef :
Als het zuiver om de hoeveelheid werk gaat zullen de extra wrangen meer tijd vergen en het boren van de gaten daardoor, precies in het verlengde van de gaten in de kiel, wordt wat lastiger.
Op de bouw tekeningen staan 9 bouten:
- 6 in wrangen (die heb ik al)
- drie tussen de wrangen in (die zijn weg gelaten en wil ik er nog bij maken)

Als ik dat volg, hoef ik geen wrangen bij te maken. Maak ik betwijfel zelf het nut van bouten alleen in de kielbalk en niet in een wrang. Ik denk dus dat ik er toch maar 2 wrangen bij maak. Dat kan ook later als de boot weer te water is.
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 06:43 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 12 juni 2019 06:29 #1053868

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6217
Erikdejong schreef :
Ik neem aan dat je hier de moer bedoeld die je er op wilt lassen? Je kunt ook de top van de moer even met de haakseslijper of met de bandschuurmachine schoonmaken, en de eerste twe of drie gangen afschuinen zodat je een V-groef krijgt aan de binnenkant. Dan de moer erop draaien en dan las je de V-groef vol. Dan heb je de minste zink en zit de moer ook lekker goed vast.
Yep, zoiets was ik ook van plan. Desnoods met de dremel even aan de binnenkant wat zink weg schuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 12 juni 2019 06:39 #1053869

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6217
Nog even over het 'waarom'. Zoals je kan lezen, was ik in het begin van dit draadje vooral benieuwd naar de staat van de kielbouten. Maar toen de boot voor iets heel anders de kant op ging, kwam ik dit tegen aan de voorzijde kiel. Dit is in het afgelopen jaar ontstaan want vorig jaar ging de coppercoat er op en was er niks aan de hand terwijl ik nergens tegen aan gevaren ben. Heeft het scheurtje het vocht veroorzaakt of andersom?



Water dat na een dag op de kant staan nog steeds uit een houten stuk tussen romp en kiel komt is niet best.

Na wat beitelen en slijpen ziet het hout er niet volledig rot uit maar is wel goed nat. Nu kan Red cedar wel goed tegen vocht maar zat me toch niet lekker:


Toen de kielbouten er uit waren gedraaid, kon ik een soort olie peilen. Er zat dus veel nattigheid en troep onderin die kiel:


Toen over de hele lengte het doodhout ontdaan van laminaat, besloten tot vervanging en dat doodhout doorgezaagd. Dat is nog best een klus als je dik 2 meter 30cm dik hout door wil hebben:


En dus uiteindelijk de boot van de kiel getilt en de restantjes doodhout van de boot zitten tikken. Van die momenten dat je wilde dat het hout juist wel rot was :)


Nu is al het oude doodhout van kiel en boot en is het weer tijd om op te bouwen.

Ik denk er over om de kiel nu niet meer te lamineren aan de romp maar 'gewoon' te sikaflexen. Want al het laminaat hecht eigenlijk best wel slecht aan de kiel. Het nieuwe doodhout wordt wel weer netjes gelijmd en gelamineerd aan de romp. Met nu wel een paar laagjes glas tussen beide in.
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 07:04 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 12 juni 2019 06:41 #1053871

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6757
Philip schreef :

Over die buisjes: een 1" bout (25,4 mm) in een 27mm buisje: ik zelf vind dat aan de ruimte kant. Jullie?

Vind ik ook. Ik zou het wel passend willen hebben.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 12 juni 2019 07:26 #1053889

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1415
soms heb ik het gevoel dat bijdragen met onzichtbare inkt gepubliceerd worden...
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 12 juni 2019 07:31 #1053892

Wat een klus weer Philip! Respect....
En dan ook nog even tussendoor die nieuwe motor inbouwen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 12 juni 2019 07:32 #1053894

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6217
steef ton schreef :
soms heb ik het gevoel dat bijdragen met onzichtbare inkt gepubliceerd worden...
?

Stefanvanvee schreef :
Wat een klus weer Philip! Respect....
En dan ook nog even tussendoor die nieuwe motor inbouwen?
Die snort al tevreden zijn rondjes. Schroef bijstellen voor die motor was een van de reden van dit werfbezoekje en dus indirect de aanleiding van dit gebeuren :P
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 07:32 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 12 juni 2019 07:41 #1053895

Philip,

Mooie klus!

Ik ben nog steeds stellig van mening dat je niet "door het oog van de naald" bent gegaan. Ik wist niet dat je zo'n bijzondere kielconstructie had en ik denk dat het juist is dat je dit doet. Niet omdat de bouten slecht zijn, maar omdat je doodhout aan het rotten gegaan is. Rot hout is zuur = slecht voor je bouten. Rot hout is niet meer stijf en laat uiteindelijk je kiel zwabberen = buigmoment op bouten = kans op breuk.

Waren deze bouten uit een willekeurige plastic boot gekomen, dan was het zonde van het werk. Maar dit is een dankbare klus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 12 juni 2019 07:48 #1053897

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1415
Philip schreef :
steef ton schreef :
soms heb ik het gevoel dat bijdragen met onzichtbare inkt gepubliceerd worden...
?
Beste Philip, respect voor jouw gave klus.
Pijpjes in het hout lijken mij erg verstandig.
Ben met een soortgelijke klus bezig en heb precies passende pijpjes in min of meer houten balkjes om mijn m25 (8.8, thermisch verzinkte) draadeinden. Het maken van de pijpjes was een werkje van een half uurtje.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.338 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl