Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Foilboardje bouwen state of the art

Foilboardje bouwen state of the art 02 feb 2021 12:35 #1249888

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11067
Een nieuwe poging ditmaal met prepreg carbon.
Het is een mooie foil geworden, ultra licht en ongelofelijk stijf!






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 02 feb 2021 18:10 #1249972

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
B)
dat ziet er super strak uit

wanneer is de "first flight"?
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 02 feb 2021 20:21 #1250008

Heel gaaf geworden.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 02 feb 2021 20:51 #1250018

Wow..... nice!

Je hebt inmiddels redelijk wat foil ervaring, dit ietsje uitvergroten, onder je first plakken en huppakee, de snelste first van NL!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 02 feb 2021 21:34 #1250035

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11067
@ Waterman:
Een paar posten terug staat een vaarimpressie.
Vermoedelijk zal deze wel weer wat ander gedrag vertonen omdat de opbouw anders is. We gaan het zien....9 graden vindt de jeugd geen probleem dus misschien al gauw :ohmy:

Onder onze dikbuik zou een flinke foil moeten maar ik ga er eens over fantaseren :laugh:
Leuke klus!
Als ik Noballast heette of Thriller dan wist ik het wel ;)
Laatst bewerkt: 02 feb 2021 21:35 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 10 mrt 2021 18:55 #1261425

  • Ilja85
  • Ilja85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Inmiddels hebben we weer wat verder ge-experimenteert met (voor ons) nieuwe technieken en een week geleden dit uit een mal gehaald:








Na enig trimmen van de randjes, ziet de foil mast er dan zo uit:




Uiteinden (laatste 10-15cm aan iedere kant) massief carbon (circa 10.000gr/m^2) en het middengebied zo'n 7500gr/m^2 in combinatie met wat corecell in de kern.
2,68kg, 115cm lang. Windmolen epoxy uit Duitsland... :laugh:





Enige problemen wel met de gelcoat vd mallen... ik had geprobeerd de aluminium gevulde gelcoat aan een kant van de mal nog verder te polijsten maar dit leek averechts te werken! Er bleek steeds meer een soort aluminium geglaspareld oppervlak over en het viel niet meer glad te krijgen. Dus nu komt de ene kant er als een spiegel uit, en de andere kant iets meer mat. :whistle:

Ik vraag me af of dat normaal is...hoe zou de industrie zo'n glasvezel mal met gelcoat herstellen na een x aantal producten?

Daarnaast is massa creëren en het sterk genoeg krijgen van de mal een uitdaging. De volgende willen we aan de achterkant opvullen met poraver, dat zijn een soort glas balletjes waarvoor je maar 50gr epoxy nodig hebt per liter. Of het sterk genoeg is gaan we zien... :-)
Let op, klus-afwijking
Laatst bewerkt: 10 mrt 2021 19:04 door Ilja85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 10 mrt 2021 22:32 #1261501

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2784
Tof. Welke carbon gebruik je nu, is dat hp-textiles HP-P193C?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 11 mrt 2021 08:53 #1261552

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11067
Het grootste obstakel was om een goede mal te maken. Idealiter moet je het oppervlak kunnen bijwerken of repareren, het moet hard en slijtvast zijn en ook nog eens een flinke temperatuur kunnen verdragen. Een echt goede gelcoat hebben we nog niet gevonden :dry:
Verder moet de mal volkomen recht zijn en stijf. De vezel wordt er met wat kracht ingeperst.
Iets vlak houden met vezelversterkt spul valt niet mee en metalen inlays zijn vrijwel onbruikbaar vanwege de rek en krimpverschillen.
Een vrijwel massief laminaat van 16 mm dik en 115 cm lang kan nog weleens heet worden en je wilt ook fatsoenlijk uitharden.
Een natte droom is een deugdelijke 3d frees om mallen te kunnen frezen maar daar wordt aan gewerkt :evil:
Laatst bewerkt: 11 mrt 2021 10:18 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 11 mrt 2021 11:18 #1261598

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4209
Er zijn epoxy gelcoats die hogere temperaturen kunnen verdragen, maar meestal werk ik uit geïnjecteerde koolstof mallen, zonder gelcoat o.i.d. en krijgen de foils altijd een nabehandeling om ze tot de beoogde oppervlakte kwaliteit af te werken. Paar opstaande randen om je mal heen om een box constructie te maken voor de stijfheid, eventueel een paar schotjes er in (niet vastmaken op het vlak waar de foil komt) een hars met de juiste Tg uitzoeken, en dan de juiste postcure doen met lage ramp rates. Ik gebruik daarvoor een pid controller om de oven aan te sturen.

Ziet er verder goed uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 11 mrt 2021 12:20 #1261616

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11067
Dan zou je eigenlijk al naar een goede spuitcabine / voorziening toe moeten, tenminste voor een topresultaat met minder werk. Nog eens overwegen misschien maar laten doen is wellicht ook een optie!
Heb je een tip voor epoxy of PU compound waar je tussen 0,5 en 2 of 3 cm dik mee kunt gieten maar wel een beetje krimpvrij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 11 mrt 2021 18:36 #1261716

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4209
Heb ooit eens van axson een gevulde epoxy gebruikt, met een soort zand, glasvezels, etc. Tot een paar cm dik op te kleien waardoor je super stijve en stabiele mallen kreeg. Maar we hadden wel last van kromtrekken. Inmiddels is dat Sika, wellicht hebben die het nog in hun assortiment. Hoe minder hars (krimpt door de chemische verbindingen altijd iets) hoe beter. Dus vandaar dat nu voornamelijk geïnjecteerde of prepreg mallen gebruikt worden, met dezelfde vezels als het eindproduct, om zo de expansie onder hitte ook op te vangen . Soms nog eens aluminium mallen, als het niet heel precies hoeft. Stijfheid komt vooral uit de vorm, en anders wordt er op de flens randen(vanwege gevaar voor aftekenen) nog een frame gelijmd. Vaak met multiplex als kern omdat schuim de autoclaaf drukken niet zo fijn vindt. Eenmaal uit de mal wordt de foil nog eens geschuurd en gepolijst of gespoten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 11 mrt 2021 19:03 #1261721

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11067
ja, mallen maken is ook een beroep en er zijn veel valkuilen.
De eerste mast die we in deze mal maakte was van glasvezel en die is net een klein beetje te warm geworden waardoor de gelcoat van de mal wat structuur gekregen had. De gelcoat is voorzien van aluminium poeder en zodra je die fijn gaat schuren is het verder onmogelijk om daar weer hoogglans op te krijgen. Plaatje van voor het warm worden:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 11 mrt 2021 19:08 #1261723

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11067
Toen we die glasvezel mast maakte was het ook nogal koud en we gebruiken natuurlijk trage epoxy. Om nu toch wat warmte toe te voegen aan het proces hebben we de mallen in een electrische deken gewikkeld maar dat bleek later plaatselijk toch teveel.
We vermoeden trouwens dat je door het oprollen van een electrische deken er misschien wat magnetron oven effecten kunnen onstaan want sommige plekken zijn te warm geweest en andere plekken niet.
Iemand daar nog een idee over?
Laatst bewerkt: 11 mrt 2021 19:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 11 mrt 2021 19:34 #1261733

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2784
holtere schreef :
Toen we die glasvezel mast maakte was het ook nogal koud en we gebruiken natuurlijk trage epoxy. Om nu toch wat warmte toe te voegen aan het proces hebben we de mallen in een electrische deken gewikkeld maar dat bleek later plaatselijk toch teveel.
We vermoeden trouwens dat je door het oprollen van een electrische deken er misschien wat magnetron oven effecten kunnen onstaan want sommige plekken zijn te warm geweest en andere plekken niet.
Iemand daar nog een idee over?

Ruilen? Mijn deken wordt niet warm genoeg ... :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 11 mrt 2021 21:03 #1261768

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4209
Dat durf ik niet te zeggen, weet wel dat ik aardig wat projectjes verknald heb met onzorgvuldige warmte inbreng. Zo'n pid controller kost de wereld niet, en een oventje bouwen van wat isolatie materiaal is ook zo gedaan. Dan alleen nog goed programmeren en geen 10 graden per uur invoeren als je maar 2 graden per uur mag stijgen. Dat zijn geen leuke verassingen als je daarna de oven open trekt, hahaha.
Als je mallen eenmaal stabiel uitgehard zijn kun je ze flink mishandelen tot ongeveer 10 graden onder de temperatuur waarop je ze afgebakken hebt, zonder problemen met doorprinten of kromtrekken(als je layup symmetrisch is). Ook hechtingsproblemen worden grotendeels voorkomen als de mal tot aan de Tg is uitgehard. (En ja, ook daar ben ik door schade en schande achter gekomen :silly: )
Allemaal super kleine dingetjes die stiekem toch een heleboel invloed hebben, en waar je vaak pas achter komt als het eens verkeerd gaat. Maargoed, zo leren we.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 11 mrt 2021 22:50 #1261786

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11067
Soms doe je dingen ook 5 keer fout zonder ook maar enig idee waarom.
Die tempcontrole is wel inderdaad fijn/onmisbaar en dat gebruiken we ook. Deze mal was echter 125 cm en en kan maar 100 cm in de oven... :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 11 mrt 2021 22:52 #1261788

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11067
Ruilen? Mijn deken wordt niet warm genoeg
Ja, dat dachten wij ook! Als je die deken over je werkstuk legt moet je dat ook weer afdekken.
In dit geval was de deken echter om de mal heen gedraaid. Geen idee of het daarmee fout is gegaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 12 mrt 2021 17:35 #1261981

  • Ilja85
  • Ilja85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
JRomkes schreef :
Dat durf ik niet te zeggen, weet wel dat ik aardig wat projectjes verknald heb met onzorgvuldige warmte inbreng. Zo'n pid controller kost de wereld niet, en een oventje bouwen van wat isolatie materiaal is ook zo gedaan. Dan alleen nog goed programmeren en geen 10 graden per uur invoeren als je maar 2 graden per uur mag stijgen. Dat zijn geen leuke verassingen als je daarna de oven open trekt, hahaha.
Als je mallen eenmaal stabiel uitgehard zijn kun je ze flink mishandelen tot ongeveer 10 graden onder de temperatuur waarop je ze afgebakken hebt, zonder problemen met doorprinten of kromtrekken(als je layup symmetrisch is). Ook hechtingsproblemen worden grotendeels voorkomen als de mal tot aan de Tg is uitgehard. (En ja, ook daar ben ik door schade en schande achter gekomen :silly: )
Allemaal super kleine dingetjes die stiekem toch een heleboel invloed hebben, en waar je vaak pas achter komt als het eens verkeerd gaat. Maargoed, zo leren we.

Ik vrees dat wij ongeveer door dezelfde leercurve heen aan het gaan zijn, herken wel het een en ander! :silly:

De eerste keer hadden we ook de mallen niet helemaal afgebakken en daarmee dus de glas mast geïnjecteerd en vervolgens twee warmtedekens om de mallen heen gewikkeld. De wax was van de bovenste mal afgekookt en de gelcoat was gedeeltelijk beschadigd, met hier en daar een blister.
Precies dezelfde fout ook gemaakt met het maken van die mal, met ongeveer dezelfde schade.

Die glas mast kwam er wel best goed uit verder..





Toen de carbon mast geinjecteerd was, hebben we deze 12 uur laten staan en vervolgens 3uur op 30 graden, 3 uur op 45 graden en 3 uur op 60 graden gestookt. Geen dekens, toen geen problemen gehad...

Die dekens lijken soms helemaal niets te doen en de andere keer wordt het gruwelijk heet.. zeker met wikkelen en plastic erover!

Inmiddels dus wel een grote oven bij de hand met een controllertje eraan, dus de volgende mal gaat daarin afgebakken worden voordat hij gebruikt gaat worden. :)
Let op, klus-afwijking
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 12 mrt 2021 17:41 #1261982

  • Ilja85
  • Ilja85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
JRomkes schreef :
Heb ooit eens van axson een gevulde epoxy gebruikt, met een soort zand, glasvezels, etc. Tot een paar cm dik op te kleien waardoor je super stijve en stabiele mallen kreeg. Maar we hadden wel last van kromtrekken. Inmiddels is dat Sika, wellicht hebben die het nog in hun assortiment. Hoe minder hars (krimpt door de chemische verbindingen altijd iets) hoe beter. Dus vandaar dat nu voornamelijk geïnjecteerde of prepreg mallen gebruikt worden, met dezelfde vezels als het eindproduct, om zo de expansie onder hitte ook op te vangen . Soms nog eens aluminium mallen, als het niet heel precies hoeft. Stijfheid komt vooral uit de vorm, en anders wordt er op de flens randen(vanwege gevaar voor aftekenen) nog een frame gelijmd. Vaak met multiplex als kern omdat schuim de autoclaaf drukken niet zo fijn vindt. Eenmaal uit de mal wordt de foil nog eens geschuurd en gepolijst of gespoten.

Dit wel zelf gemaakt met chopped fibre en aluminium poeder.... werkt opzich wel goed! Maar je hebt nogal wat kilo´s nodig.. Het mooiste zou zijn wanneer je de mal gewoon vol kunt gieten met iets of eventueel vol gieten na gelcoat + enkele lagen dun glas.
De volgende dus met poraver (glas bolletjes 1-2mm, 50gr hars per liter) alleen nog geen idee hoe drukvast dat gaat worden.
Let op, klus-afwijking
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 12 mrt 2021 17:45 #1261984

  • Ilja85
  • Ilja85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
redshift schreef :
Tof. Welke carbon gebruik je nu, is dat hp-textiles HP-P193C?

Jep! Echter wel alleen de buitenste laag. Binnenin zit alleen maar uni + biax. ;)
Let op, klus-afwijking
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 12 mrt 2021 22:16 #1262044

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2784
Poraver wordt vaak gebruikt voor modelvliegtuig mallen, ik zou niet weten waarom dat niet goed zou zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Foilboardje bouwen state of the art 13 mrt 2021 00:08 #1262057

  • Ilja85
  • Ilja85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Ik denk ook dat het perfect is om op te vullen, heb hier 55 liter van dat spul staan voor 40 euro .
Alleen de drukvastheid is nog even de vraag... er komt nogal wat geweld op. :whistle:

Zal er eens een testje mee doen dit weekend....
Let op, klus-afwijking
Laatst bewerkt: 13 mrt 2021 09:25 door Ilja85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl