Ehm wat betreft profiel ben ik misschien een beetje een profiel-barbaar geweest.
Ik had een viertal wings getekend met wat onderlinge verschillen om een beetje te testen wat het doet aan performance en eigenschappen.. oppervlak, aspect ratio, centerlijn lift en profiel. Ze zijn van links naar rechts 1450, 1250, 1150 en 1050 cm^2 allemaal met een span tussen de 88 en 99cm. Dit zijn vrij grote hydrofoils maten op het moment maar maken het mogelijk om met kleine zeiltjes (4.8m) te vliegen vanaf 12kts en daaronder met een wat groter zeiltje (7m).
De low aspect wings heb ik min of meer van de standaard Moses wing gekopieerd, alleen wat vlakker gemaakt en de span circa 20cm groter.
De 3e wing in het rijtje (high aspect) heeft ongeveer het profiel wat Horue gebruikt in de XLW vleugel, met een tikkie minder camber, maar de outline heb ik zo gemaakt dat de lift wat verder naar voren zit ten opzichte van de andere wings. Dit is een beetje een ding met windsurf foilen aangezien de positie van lift nogal kritisch komt t.o.v je voetbanden en mastvoet positie en het kan snel too much zijn maar het geeft ook voordelen (bij lagere snelheid kunnen aanvliegen en betere upwind performance)
De 4e wing heb ik het Aguila 9.3% profiel als richtlijn gebruikt gemixed met het Moses profiel vanwege bevestiging op de fuselage, dit is een vrij platte wing en achteraf bedacht ik me ook dat dat misschien kwa flex wel parten gaat spelen.
Deze wing heb ik ook getest, en vloog meteen perfect met weinig drag... alleen ging dus stuk. Beetje te zuinig geweest met carbon en de spuitlijm die ik had geprobeerd om het composiet op de 3d print te houden had ervoor gezorgd dat er nergens epoxy had gehecht aan de kern. Een wijze les.
Ook heb ik "twist" (verschil in verticale as tussen leading en trailing edge) in de vleugels opgenomen d.w.z een verschil tussen leading en trailing edge waardoor "vermoedelijk" de vleugel wat stabieler wordt aangezien de mate van lift dan wat meer op zou moeten lopen richting het midden.
Volledige ontwerpvrijheid is wel echt een voordeel van deze manier van wings maken, maar je hebt natuurlijk wel meer werk om het allemaal strak af te werken
Voor en na het geklieder met epoxy schuim (uiteindelijk een grote injectiespuit gebruikt) :
Verder zijn misschien de leading edges wat te scherp uitgevoerd, zou kunnen zorgen voor losbreken van de flow over de leading edge bij angle-of-attack veranderingen, maar weet het niet zeker...verder testen is nodig.