Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Groot onderhoud motorruimte

Groot onderhoud motorruimte 01 jan 2020 09:35 #1114024

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Ow ja, dat klopt natuurlijk B) Dan gaat je accu leeg van het piepje :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 01 jan 2020 10:07 #1114034

Een meerstanden sleutelschakelaar vervangen door een simpele handschakelaar gaat moeilijk of helemaal niet.
Die sleutelschakelaar heeft meestal meerdere functies nl. spanning op het paneel aan of uit, vorogloeien (als er gloeibougies op de motor zitten en starten . Vanaf starten moet die ook weer vanzelf teruggaan naar de eerste stand "spanning op paneel". Daarnaast hebben motoren die je met de sleutel uit zet ook nog een stand aan de andere kant van nul om de motor te stoppen. Ook die gaat dan vanzelf terug naar nul.
In totaal dus tussen 2 en 5 standen
Alleen die met twee standen kun je met een simpele schakelaar realiseren , die andere niet.
Kan dus alleen al je nu met de sleutel alleen start en de spanning op het paneel er altijd op staat of met een andere schakelaar wordt geschakeld.
Ad
Laatst bewerkt: 01 jan 2020 10:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 01 jan 2020 10:18 #1114038

De sleutelschakelaar is in het geval van deze Yanmar een tweestandenschakelaar.
aan of uit.
Voorgloeien doet ie niet.
Als je de sleutel op aan hebt gezet, moet je vervolgens op de stratknop drukken.

Groeten Remo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 04 jan 2020 15:35 #1115203

Nu we het daar toch over hebben......
Schakelt het startslot een relais of rechtstreeks de startmotor? Met andere woorden, wat voor stroom loopt er door dat slot en wat voor schakelaar heb ik dan nodig als ik het slot vervang?
Ik kan deze info niet terugvinden in de handleiding/ het electrisch schema van de motor.

Groeten Remo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 04 jan 2020 15:40 #1115207

Op nieuwjaarsdag de dieseltank verwijderd, zodat ik overal wat beter bij kan.
Het is een stalen tank van 136 liter. Veel te groot in verband met "houdbaarheid"diesel en ik ga nooit dagen/weken achtereen motoren, dus ik tank wel een keer tussendoor.
Bovendien was het eruit halen al een flinke klus, maar terugplaatsen is bijna onmogelijk. Er is maar weinig ruimte rondom de tank nu.

De tank gaat dus weg. Als er iemand interesse heeft: je mag hem gratis komen halen. Anders gaat hij naar het oud ijzer. (ik zal hem in het te koop topic zetten)

Maten zijn: ca. 85x32x50 cm

Groeten Remo
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 04 jan 2020 15:42 #1115208

Tijdens het demonteren van de tank kwam ik dit tegen:

Ik weet nog niet precies hoe of waarom dat vet heeft gelekt. Dat moet ik nog uitzoeken.....
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 15:43 door Busje komt zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 04 jan 2020 16:10 #1115219

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Busje komt zo schreef :
Nu we het daar toch over hebben......
Schakelt het startslot een relais of rechtstreeks de startmotor? Met andere woorden, wat voor stroom loopt er door dat slot en wat voor schakelaar heb ik dan nodig als ik het slot vervang?
Ik kan deze info niet terugvinden in de handleiding/ het electrisch schema van de motor.

Groeten Remo

Het startslot schakelt de solenoid op de startmotor. Daarmee wordt vervolgens de accuspanning op de startmotor zelf gezet. De exacte stroom weet ik niet, maar het kan door een 6mm kabel. Als je kijkt hoeveel daar maximaal doorheen kan en je neemt een schakelaar die dat ook kan, dan zit je altijd goed :)
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 16:10 door leejoow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 04 jan 2020 16:27 #1115226

Top! Bedankt! Ik ga het verder uitzoeken/berekenen :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 04 jan 2020 16:39 #1115231

Volgens mij maak ik een denkfout.
De sleutelschakelaar start natuurlijk niet de motor....dat doet de startknop.
De sleutelschakelaar zet alleen spanning op het paneel toch? waardoor starten mogelijk wordt.

Op de foto de achterzijde van het paneel. Er gaat een dikke rode kabel naar het contactslot. Dat is dan ook meteen de enige kabel van een beetje formaat op dat paneel.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 04 jan 2020 21:02 #1115306

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Hopelijk kan deze informatie je verder helpen om de werking van je startmotor te begrijpen.

Het gaat dan wel om de startmotor van een auto, maar met onze kleine inboardmotors zijn in principe gelijk. Alleen hebben wij een andere versnelling/keerkoppeling eraan hangen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 21:04 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 04 jan 2020 21:20 #1115313

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7790
Met de sleutel (dikke rode) zet je alleen het contact aan. Dat doet twee dingen:

1. De startknop krijgt stroom en kan dus nu het startrelais bedienen. Via de dikkere witte kabel aan de andere zijde van de sleutel. Het start relais zit op je startmotor maar ondanks dat je het relais bedient en niet de startmotor zelf is de stroom nog best groot. Andere motoren hebben nog een hulp relais dichtbij de het stairt relais zitten om dit te voorkomen. Slecht starten door inmiddels slechte overbengingen, spanninsval en een vrij hoge stroom komt bij de GM serie dan ook best vaak voor. Nieuwe dikkere kabels trekken of zo'n hulp relais monteren zijn beide mogelijke oplossingen.

2. lampjes en zoemer in je paneel krijgen ook stroom en gaan branden (oliedruk en dynamo) of kunnen graan branden (water temp). via de dunne rood-met-zwarte-streep kabel die op die witte zit.

Ik had dat paneel ook en heb het simpeler gemaakt door de witte direct aan de plus te hangen en de steutel te vervangen door een schakelaar. Geen sleutel meer nodig om de starten (tegen diefstal doet ie toch nauwelijks wat).
Maar er zijn legio manieren om het te veranderen of gewoon houden zoals het is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Groot onderhoud motorruimte 04 jan 2020 22:23 #1115323

Voor mijn Yanmar 3GM30eu heb ik een nieuwe kabelboom gemaakt. Tot nu toe geen klachten meer.
www.google.com/url?sa=t&source...wlFxrnDGmoqlZeVcxUpi
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 22:25 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 05 jan 2020 05:38 #1115338

Allemaal bedankt voor het meedenken en de reacties weer!

@ Tony2920: Bedankt voor de link! Maakt een hoop duidelijk.

@ Philip: Ok, duidelijk verhaal. Maar als je de witte direct aan de plus hangt, dan kun je dus je motor starten, zonder dat er spanning op het motorpaneel staat toch? Dan kan het dus zijn dat je je motor start, maar geen waarschuwingen krijgt als er iets mis is?

@ Jollenbaas: Ja, jouw draadje had ik al eens gelezen (en nu nog een keer). Erg netjes gedaan en ondanks dat ik geen enkel probleem heb met het aanslaan van de startmotor, overweeg ik nu ook om de gehele kabelboom te vervangen ( dan kan ik ook meteen een draad opnemen voor de toerenteller en de koelwatertemperatuurmeter).

Als ik in plaats van het contactslot een aan/uit-schakelaar zoals deze zou monteren, is dat dan voldoende?

Groeten Remo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 05 jan 2020 09:46 #1115383

Tony2920 schreef :
Hopelijk kan deze informatie je verder helpen om de werking van je startmotor te begrijpen.

Het gaat dan wel om de startmotor van een auto, maar met onze kleine inboardmotors zijn in principe gelijk. Alleen hebben wij een andere versnelling/keerkoppeling eraan hangen.

Hier een nog "wat" uitgebreidere uitleg:
drive.google.com/file/d/0B0vn-...Rm8/view?usp=sharing

En of er een versnellingsbak of keerkoppeling achter een motor hangt heeft met de startmotor helemaal niets te maken.
Die van inboard motoren zijn gewoon precies hetzelfde , alleen zijn ze bij grotere motoren uiteraard groter en bij diesels ook groter dan bij benzinemotoren . Ook hebben die voor dieselmotoren meestal een tandwielvertraging in de startmotor zitten om meer koppel te krijgen vanwege de hogere compressie van een diesel. Zie hieronder die met vertraging op mijn Vetus dieselmotor.
Ad
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 09:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 05 jan 2020 10:56 #1115427

Bedankt voor de extra info YB!
Als ik dat boekje uit heb ben ik dynamoloog :silly:

groeten Remo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 05 jan 2020 13:00 #1115503

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7790
Busje komt zo schreef :

@ Philip: Ok, duidelijk verhaal. Maar als je de witte direct aan de plus hangt, dan kun je dus je motor starten, zonder dat er spanning op het motorpaneel staat toch? Dan kan het dus zijn dat je je motor start, maar geen waarschuwingen krijgt als er iets mis is?
Klopt. En je dynamo laadt dan ook niet. Is een keuze. Maar je ziet het meteen omdat de toerenteller het ook niet doet.
Eigenlijk was ik nog opzoek naar een geschikte schakelaar die beide in een doet: eerst contact en dan starten. Maar ingehaald door een motor (ook zonder sleutel overigens)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 07 jan 2020 05:32 #1115902

Schroef is er af.
Gelukt met poelietrekker en verwarmen.

Er zit een uitsparing gefreesd in de schroefas waar het "spietje"op de foto inpast.

De flens achter op de kiel zat met twee bouten vast. Deze heb ik los (zie pijlen foto 2)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 07 jan 2020 05:37 #1115903

Binnen in de boot heb ik de pakkingdrukker los (had waarschijnlijk niet gehoeven) en heb ik de bouten los die de (hoe heet dit onderdeel?) tegen dat schotje in de kiel fixeert (zie dubbele pijl op foto 1).

Nu is de schroefaskoker (foto2) helemaal los. Als ik hem ronddraai, dan bewegen binnen en buiten de flenzen mee die ik zojuist heb losgedraaid.
Hoe krijg ik nou die schroefaskoker van die flenzen af? Zit dat geklemd?

Groeten Remo
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 jan 2020 20:23 #1116730

Niemand een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 jan 2020 20:24 #1116731

gland?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 jan 2020 20:26 #1116732

alweereengijp schreef :
gland?

Wat bedoel je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 jan 2020 20:35 #1116742

dubbele pijl foto 1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 10 jan 2020 05:43 #1116804

Ja, en wat zou ik daar mee moeten doen dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 10 jan 2020 07:11 #1116813

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Op foto's moeilijk te zien maar vaak zit het gland binnen en buiten geschroefd aan de schroefaskoker. Dus kijken of je de schroefas koker kan draaien tov een grand dan draai je als het goed is het spul uitelkaar. Omdat er heel veel verschillende systemen zijn is het op foto moeilijk te zien. Omdat je een stalen schip hebt kan het ook zijn dat de koker is in gelast. Dan zitten de gands over de koker geschoven. Binnen moet de pakking drukker met vet het water buiten houden. buiten zal het gland de as ondersteunen en lageren maar heeft geen afdichtende werking dat doet de schroefaskoker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 10 jan 2020 07:42 #1116816

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26240
Busje komt zo schreef :
Binnen in de boot heb ik de pakkingdrukker los (had waarschijnlijk niet gehoeven) en heb ik de bouten los die de (hoe heet dit onderdeel?) tegen dat schotje in de kiel fixeert (zie dubbele pijl op foto 1).

Nu is de schroefaskoker (foto2) helemaal los. Als ik hem ronddraai, dan bewegen binnen en buiten de flenzen mee die ik zojuist heb losgedraaid.
Hoe krijg ik nou die schroefaskoker van die flenzen af? Zit dat geklemd?

Het draadje heb ik eerlijk gezegd niet gevolgd, dus ik rol er nu zonder veel voorkennis in, maar waarom moet de schroefaskoker en de de flenzen waarmee ie vastzit eigenlijk los?

Normaal gesproken vervang je bij (groot) onderhoud het lager bij de schroef, de schroefasafdichting etc. De schroefaskoker blijft daarbij gewoon zitten.

Of ben je bang dat de schroefaskoker zoveel corrosie heeft dat ie op lekken staat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl