Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Groot onderhoud motorruimte

Groot onderhoud motorruimte 08 okt 2019 12:38 #1090958

Hallo allemaal,

Mijn eerste project is nog niet klaar of ik ben me al aan het voorbereiden op het volgende project.

Zoals waarschijnlijk bij de meesten van jullie zit bij mij de motor onder de kuipvloer.
Onder de motor bevindt zich nog een deel van de kiel en uiteraard het vlak.

Door de manier waarop eea is gebouwd kan ik eigenlijk de hele ruimte rondom de motor niet goed inspecteren en onderhouden. Dat houdt grofweg in dat ik vanaf de kajuitopbouw tot aan de spiegel geen onderhoud kan plegen, omdat daar de motor en de brandstoftank in de weg staan.

Deze ruimte kan ik ook niet benaderen via de bakskisten, omdat die ruimte daar te klein is (of ik te groot :whistle: ).

Nu is mijn plan om tijdens de winterstalling op de wal deze ruimte eens goed onder handen te nemen: schoonmaken, ontroesten waar nodig, eventueel slechte stukken vervangen waar nodig en tenslotte alles goed in de verf te zetten.
Om dit te kunnen realiseren, moet de motor van zijn plek alsook de brandstoftank.
Dat is natuurlijk een flinke klus.

Mijn idee is om dit op de volgende manier uit te voeren:


1) uitgebreid foto's maken van hoe alles zit/alles goed documenteren/uittekenen
2) motor loskoppelen (electrisch/water in/water uit/brandstofleidingen/ motorbediening)
3) motor met behulp van zelf te fabriceren takel van zijn steunen lichten en voor in de kajuit op balken zetten gedurende de werkzaamheden (steunend op de bankjes)
4) gehele ruimte onder de kuip schoonmaken en op corosie controleren
5) corrosie/roest behandelen
6) verfsysteem aanbrengen
7) ventilatie en isolatie aanbrengen
8) motor terugplaatsen (op nieuwe steunen dempers?)

Vragen:


-Hebben jullie ervaringen hiermee?
-Waar moet ik op letten (wat nog niet genoemd is)
-Vergeet ik iets?
-Kan ik die motor zelf makkelijk terugplaatsen qua uitlijning of heb ik daar speciale apparatuur voor nodig?

Groeten Remo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 08 okt 2019 15:40 #1090977

Oh, en wat ik nog vergeet, is dat ik dan meteen de brandstoftank kan schoonmaken, de waterzak van een nieuw kraantje kan voorzien en een tankmeter kan monteren.......

Ik zal binnenkort even een paar foto's maken van de huidige situatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 08 okt 2019 16:14 #1090981

Goed plan.

-Uitlijnen kun je zelf als je een voelermaatje hebt

-Over isolatie, ontdreunen en ventilatie zou ik een uitgewerkt plan maken, anders heeft het weinig zin. Is veel over geschreven hier

-Deze klus geeft je een mogelijkheid de schroefasafdichting aan te pakken, indien nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 08 okt 2019 16:20 #1090983

Dat is ook de perfecte tijd om groot onderhoud aan de motor zelf te doen, als deze eruit is kun je overal veel makkelijker bij.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 08 okt 2019 16:39 #1090991

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Ik gebruikte dit toen we mijn motorruimte voorzien hebben van anti-dreun en geluids absorptie platen

www.smeerolieonline.nl/p3x

Vriend van me heeft t gebruikt om boot te ontvetten voordat hij een nieuwe fundering bouwde.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 08 okt 2019 16:54 #1090994

Dasty is je beste vriend bij een klus als dit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 08 okt 2019 17:58 #1091012

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Heb nu natuurlijk geen idee over wat voor motor het gaat, maar het blok van zijn plek takelen wordt wel gedaan met behulp van de giek.

Op de plek waar de takel komt zet je ook de kraanlijn of grootzeilval vast. Dan komen de krachten niet op de giek maar worden via de top verdeelt over je verstaging. Toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik dat het geen goed idee was. Later zelf zo gedaan en werkt perfect. (Renault coauch uit 28ft).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 08 okt 2019 23:22 #1091070

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Voordat je de flens van je schroef as loshaalt even een steuntje maken voor de as zodat je deze precies in de zelfde positie terug kan zetten als je de motor terugplaatst (zowel in de horizontale als verticale positie). Scheelt enorm wanneer je begint met uitlijnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 03:01 #1091077

Je gaat dit op de kant doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 04:48 #1091084

Dank voor jullie reacties!

Ik ga de klus uitvoeren op de kant tijdens de winterstalling.
De mast haal ik er voor de winterstalling af, dus de giek kan ik niet gebruiken om te takelen.

Een voelrmaat heb ik niet, maar dat is een kleine investering.

De motorruimte is al deels geisoleerd, maar ik wil dit verbeteren. Ik zal me ook hier op het forum inlezen over de verschillende materialen en werkwijzen.

Welk groot onderhoud aan de motor zou ik kunnen/moeten (laten) doen als de motor er uit is?

Dank voor de ontvettertips! Die van Anjo kende ik nog niet. Dasty heb ik al vaker voorbij zien komen.

Het betreft een Yanmar 3GM30. Volgens de specs weegt hij 138 kg. Moet dus te doen zijn.

Ik heb nu een vetgesmeerde schroefas die niet lekt. Moet ik dat zo laten of zouden jullie overstappen naar watergesmeerd?

Ik zal een steuntje maken voor de schroefas tbv de uitlijning.

Ik weet niet hoe oud de dempers zijn. Waarschijnlijk zitten die er vanaf inbouw in (1994). Kan ik zelf zien/testen of die nog goed zijn?

Groeten Remo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 13:36 #1091230

Een balk over de kajuit ingang kan ook dienen als punt om te takelen.
Voordat je de motor loshaalt even naar de dempers kijken. Als ze niet doorhangen dan kunnen ze nog goed zijn. Als motor er uit is nog een keer goed kijken of rubber blokjes nog goed vast zitten aan het staal. soms roesten ze los. Nieuw zijn ze belachelijk duur.
Een stevig bokje om de steunen op te zetten zodat carter van de mooie vloer vrij blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 13:52 #1091236

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Eenzelfde motor heb ik moeiteloos via beide methoden gehesen:
- door middel van een val via mast en blok op giek. Blok aan smeerreep voor de lengte positie.
- door een balkje boven de kajuitingang (bij gebrek aan mast, die lag plat).Een grootschoot aan de balk werkt al aardig, een flinke spanband (met ratel) ook maar een kettingtakeltje werkt net wat fijner en gemakkelijker.

Dan hangt ie en dan moet je hem nog naar zijn plek krijgen... Ik heb eens de motor een dagje en nachtje laten hangen tijdens het schoonmaken, verven en drogen. Je kajuit kan alleen niet dicht bij genoemde methoden.

Dempers zijn ver over de houdbaarheidsdatum zoals Yanmar ze zelf aan geeft heen. Maar orrigineel zijn ze idioot duur en zelfs vervang dingen zijn aardig aan de prijs.

Qua onderhoud hangt het een beetje af hoe je normaal bij je motor kan. Er zit weinig speciaals aan de onderkant maar als je nu gemakkelijker bij iets komt waar dat normaal lastig is, doen natuurlijk. Bedrading is een notoire onruststoker bij deze motor en daar kan je nu goed bij.

Schroefas: Ik ben overgestapt naar watergesmeerd en zou niet meer terug willen. Maar dat is een keuze.
Laatst bewerkt: 09 okt 2019 14:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 14:02 #1091237

koko schreef :
Heb nu natuurlijk geen idee over wat voor motor het gaat, maar het blok van zijn plek takelen wordt wel gedaan met behulp van de giek.

Op de plek waar de takel komt zet je ook de kraanlijn of grootzeilval vast. Dan komen de krachten niet op de giek maar worden via de top verdeelt over je verstaging. Toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik dat het geen goed idee was. Later zelf zo gedaan en werkt perfect. (Renault coauch uit 28ft).

Dat gaat inderdaad prima.
Zo heb ik , toen ik mijn huidige boot net gekocht had , de oude MD5A eruit getakeld en de Vetus M2C5 die in mijn vorige boot zat er weer in.
Aanhangwagen naast de boot geparkeerd zodat hij meteen op reis kon.
En thuis natuurlijk vise versa.
Sowieso was de MD5A standaard in 1978 voor beide boten .
Zo "verdiende"ik nog wat terug met mijn toen pas 4 jaar oude Vetus tegenover de MD5A van 30 jaar oud. En op de verkoopprijs maakte het zowieso veel minder uit dan een nieuwe grotere motor odat die MD5A veel te klein was voor mijn huidige boot van dik 3 ton .
Thuis heb ik dat takelwerk nog heel anders gedaan m.b.v. mijn reform ladder omdat de mast er naast lag maar dat is een heel ander verhaal :huh:
Ad
Laatst bewerkt: 09 okt 2019 14:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 14:33 #1091242

zo ging t met Jeroen op de Tapas:

Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 okt 2019 14:33 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 14:34 #1091243

Kijk , dat noem ik nou echt inventief :woohoo:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 14:49 #1091245

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Busje komt zo schreef :
Een voelrmaat heb ik niet, maar dat is een kleine investering.
Heb je ook helemaal niet nodig.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 09 okt 2019 14:49 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 15:45 #1091257

Aha , iemand met timmermansogen.
Maar die rekenen toch alleen in centimeters :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 16:15 #1091263

Yellow Boat schreef :
Aha , iemand met timmermansogen.
Of iemand met ervaring. De uitlijn precisie van een motor op rubbers is sowiezo niet echt van top kwaliteit gezien de aard van het beestje. Een flexibele motor aan een star opgestelde as zorgt ervoor dat er niet veel van je uitlijning over blijft met een beetje zeegang, een beetje helling of een beetje stuwdruk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 16:22 #1091266

Eigenlijk zou je moeten uitlijnen bij 5 kn snelheid...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 16:26 #1091269

Dan heb je een nog groter uitlijn probleem met achteruit slaan.
Maar het is inderdaad mogelijk om daar op uit te lijnen, gewoon de stuwdruk op de as simuleren met een striopje waar je een takeltje opzet. De krachten zijn opzich maar heel klein.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 17:07 #1091282

Ik heb er geen ervaring mee en het is maar een wild idee: kan je geen Luik in de kuipvloet maken zodat je altij bij heel de motor kan? Zo'n Luik kan je denk ik relatief simpel maken (afhankelijk van de bestaande constructie)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 17:08 #1091283

Bovenstaande is uiteraard afhankelijk van hoe veel tijd je hebt en hoe lang je de boot wil houden

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 17:13 #1091287

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Yellow Boat schreef :
Aha , iemand met timmermansogen.
Maar die rekenen toch alleen in centimeters :huh:
Ad
Ik reken nooit als ik een motor uitlijn.
Niet in cm. Niet in mm en ook niet in tienden daarvan.
Gewoon de flenzen tegen elkaar drukken, een stuk wit karton er onder, je oog in het verlengde van de naad brengen en je ziet exact waar de flenzen elkaar wel en niet raken (eventueel met een lampje op het papier schijnen) en dus welke kant de motor op moet.
Omdat je dit in principe vanuit elke richting moet kunnen is een spiegeltje daarbij soms handig.
Heb je zelfs geen timmermansoog voor nodig.

Maar toch is het goed dat TS een setje voelers aanschaft want kleppen stellen zal toch ook moeten gebeuren.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 17:24 #1091291

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Ivo pionier schreef :
Ik heb er geen ervaring mee en het is maar een wild idee: kan je geen Luik in de kuipvloet maken zodat je altij bij heel de motor kan? Zo'n Luik kan je denk ik relatief simpel maken (afhankelijk van de bestaande constructie)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Das geen wild idee hoor. Kijk maar.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 okt 2019 17:29 #1091295

Ik heb op mij bootje ook een luik boven de motor gemaakt, scheelt een hoop geklier. geeft ook lekker veel licht en frisse lucht als je normaal onderhoud doet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl