Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: International Moth opknappen

International Moth opknappen 29 nov 2019 16:34 #1104982

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Een paar weken geleden kwam er op de Facebook een moth voorbij, te koop in het zuiden van het land. Ik kende de verkoper (ook een plasticplakker), en na ik van de zomer al eens een zeilklare boot was misgelopen heb ik nu snel toegeslagen. Gezien de staat en leeftijd was deze ook een stuk goedkoper





De vorige eigenaar was al eens begonnen met een nieuwe boegspriet, gemaakt van een stuk zaling, dus maar verder met voorbereiden om die er verder in te plakken.



Boot ziet er verder vrij netjes gebouwd uit, al denk ik dat ik even een fillet overnieuw moet doen (gebroken)


Maar eens gekeken waar de lak enplamuur verdwijnen moet voor de versteviging


En vervolgens de rest van de boot ook maar eens geschuurd om te kijken hoe die er aan toe is.
Veel butsen, en een paar kleine beschadigingen. De butsen plamuur ik op deze boot gewoon weg. Het is een oude boot die nooit meer vooraan zal varen, dus ik bespaar mezelf wat tijd.



Naast de installatie van een nieuwe boegspriet, komen er nieuwe trampolines op, krijgt de hele boot een schilderbeurt, inclusief de racks en andere appendages, en komen er ook een stel nieuwe foils onder, want de ouden, nou ja, we zijn inmiddels wat verder dan deze...



Volgende week weer verder, de boel vastlamineren en repareren, en dan weer mooi maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 29 nov 2019 17:06 #1104989

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Hele goeie, mooi bootje B) B)
Wel veel foto's want we willen zien wat het wordt! En natuurlijk kritisch commentaar geven, dat snappie wel :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 29 nov 2019 17:13 #1104990

  • matchbox
  • matchbox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 340
Hoe cool is dat! Kan je niet vertellen hoe jaloers ik ben.

Wat zou ik graag met zo'n ding willen varen..

Kijk er al jaren met grote hebberigheid naar.

GR MB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 29 nov 2019 17:16 #1104991

Leuke klus en leuke plek daar aan de vaart in Lemmer!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 29 nov 2019 17:35 #1104993

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
@ matchbox, de eerste modellen zoals deze komen zeilklaar wel voorbij voor 4 a 5 duizend euro, helaas nooit een grote klasse geweest, maar in de UK en Duitsland veel meer.

Ja mijn ouders wonen daar, ik woon meestal in woonruimte die wordt voorzien door het bedrijf waar ik werk, nu logeer ik weer even in Lemmer. Toen dat huis hier nog niet stond gebruikte de zeilvereniging het wel om tussen de zeillessen door even pauze of theorie te doen. Ik blijf hier gewoon boten door het gras trekken schijnbaar. :laugh:
Laatst bewerkt: 29 nov 2019 17:35 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 15 jan 2020 18:13 #1118260

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Ik zit inmiddels alweer even in Zwitserland voor ander vliegend materieel, dus toch nog maar even deze update. Niet heel veel kunnen doen, maar de boegspriet zit er aan. (de zaag moet er wel weer in, moet demontabel zij volgens klasseregels)


Boegspriet iets naar onder gebracht, uitgelijnd en vastgezet.

De vorige eigenaar had het gat ruim genomen, en met het omlaag brengen werd dat nog groter. Ik heb er over gedacht om een snelle oplossing te nemen, maar kon het niet laten om toch een reparatie te doen. Binnenhuid zit er nu in, door vakantie en wat klusdagen aan de boot van de stichting niet verder gekomen. Rest nog de kern terug lijmen, en vervolgens met lokaal 2 keer 200 gram, en de rest 1 keer 200 gram keper de boel weer dicht te maken. Daarna is de romp in ieder geval zo ver klaar om te plamuren en primeren. Dan nog de foil controls en foils zelf....


Schuimkern blootleggen



Huid schoonkrabben, heb besloten het allemaal vanaf buiten te doen vanwegehet gebrek aan ruimte binnenin.



Huid schoon, geschuurd, en stukje karton(oud schuurpapiertje in dit geval) tegen de binnenkant aangezet.
Een paar proppen pakpapier die op de boegspriet leunen houden alles in vorm. Vacuum niet mogelijk in dit geval, maar voor zo'n klein stukje vond ik het wel prima. Het geklooi wat anders nodig had geweest had waarschijnlijk over het geheel ook geen kwaliteitsverbetering gebracht.



Malletje gemaakt.


Stukje koolstof tussen plastic en malletje geïmpregneerd.



Uitgesneden met scherp mesje.



En in de boot na het uitharden




En zo staat de bende er nu bij. In april weer verder. Tegen die tijd moet het waarschip er ook weer uit voor een nieuwe spiegel, onderhoud, en voor die tijd nog eens nieuwe zeilen bestellen. Tegen die tijd komt er eerst wel weer wat activiteit in dit topic.
Laatst bewerkt: 15 jan 2020 18:20 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 16 jan 2020 01:22 #1118341

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Wat een ontzettend gave bootjes zijn dit toch.
Ik heb wel eens rescue mogen meevaren tijdens een wedstrijd met die apparaten.
Onvoorstelbaar hoe snel die dingen zijn.
Onze 40Pk Rib had moeite om net zo snel weg te varen als deze bootjes.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 23 feb 2020 18:00 #1129444

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Gaaf ding.
Waarom zit er een "soort van kajuit met aan weerszijden een raampje" op of is die om de spinaker in op te bergen?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 23 feb 2020 18:50 #1129460

Kajuit is meer een mini doekje. Een moth is immers nogal smal. Op de dinghyshow zag ik ze ook staan. Onder die luikjes zitten allemaal blokken en trimlijnen. Een moth heeft geen spi.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 24 mrt 2020 13:27 #1138428

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Het kapje is voornamelijk om de mast op te zetten en de lijntjes achter te verstoppen. De gaten zijn er in gemaakt om de boegspriet in te bouwen, en gaan dus weer dichtgemaakt worden. Nieuwere ontwerpen hebben het kapje niet, of veel minder. De mast verder naar beneden geeft een iets meer richtend moment, en dan kan het zeil ook tegen het dek aan getrokken worden, wat weer het endplating effect geeft. Maar dat gaat allemaal wat te ver om deze zo aan te passen, als het leuk genoeg is bouw ik wel eens een nieuwe romp.

Ondertussen hier ook alles dicht, inclusief het bedrijf voor nu. Maar sta nog onder contract, wordt dus gewoon doorbetaald en sta standby. Dat geeft my mooi tijd om nieuwe foils te ontwerpen. Het begint ergens op te lijken, hoop alles zo ver te krijgen dan ik eenmaal in Nederland alleen nog een blok mdf op de cnc hoef te gooien om los te kunnen.
Ik heb niet zo heel veel verstand van hydrodynamica, maar kom wel in de buurt van iets wat moet werken. En anders heb ik snel genoeg een aanpassing of nieuwe, het voordeel van je eigen spul kunnen bouwen. Trial & Learn.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 24 mrt 2020 13:32 #1138431

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Gaaf hoor! Veel foto's en profi tips'n tricks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 24 mrt 2020 13:53 #1138438

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Leuk, gebruik je ook Eppler profielen of toch nog Naca, misschien nog wel wat anders....we willen dan ook de details nietwaar :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 24 mrt 2020 14:03 #1138444

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Naca63012 voor de strut, Tom Speer's H105 voor de vleugel. Voor nu. (www.tspeer.com/Hydrofoils/h105/h105.htm)
Half elliptische vorm om de flap wat makkelijker in het geheel te verwerken, trailing edge met lichte kromme om (tip)ventilatie lokaal te houden. Misschien maak ik die nog wat extremer. lichte anhedraal om uitbreken van de tip te verminderen. Lage drukgebied nabij de intersecties opgevuld om zo hopelijk wat weerstand te verminderen. Misschien dat de vleugel ook nog wat verder naar voren gaat, de bulb iets kleiner wordt, en de vulling wat extremer. tot zover de theorie...
Laatst bewerkt: 24 mrt 2020 14:10 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 24 mrt 2020 14:31 #1138450

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Mijn opmerking was een beetje op de bluf hoor, namen die ik hoor vallen ;)
Profielen vind ik altijd een wereldje apart voor grote geesten met grote inzichten. Een beetje geheimzinnig ook :laugh:
Mag ik vragen, heb je daar wat van gehad in je opleiding of is dit kennis en ervaring die je in dat supersnellebotenbouwwereldje hebt opgedaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 24 mrt 2020 15:31 #1138468

echt knap als je dit soort zaken (foils) zelf kunt ontwerpen. Vraag je van een leek: valt er niks af te kijken of te kopiëren van andere moths wat dat betreft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 24 mrt 2020 16:03 #1138480

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Lijkt op een dolfijnenstaart.

Mooi bezig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 24 mrt 2020 16:25 #1138486

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Profielen kom ik zelf ook niet helemaal uit hoor, net genoeg om een beetje de juiste profielen uit te kunnen kiezen, maar lang niet genoeg om die zelf te ontwerpen.
Ik kijk inderdaad het een en ander af van andere moths, maar die hebben vaak een hele rits CFD analyses e.d. achter de rug. Ik ben iets meer aan het gokken qua vormen wat dat betreft. Misschien zelfs iets extremer, ongehinderd door enige ervaring, haha. Als het een serieuze operatie zou zijn dan had ik wel een ontwerp ingekocht. Probeer met de flaps ook een iets andere kant op te gaan dan de meeste foils, met de enige naad in de trailing edge in plaats van een opening of naad in een oppervlak. Dus ook een beetje proof of concept.

Hah, ja, mijn opleiding... Heb het gered tot 4 havo, en daarna nog een paar jaar aangerommeld op het mbo, boottechniek en watersport. Had daar 3 tussenuren in de eerste week, en toen had ik het huiswerk voor de rest van het jaar voortstuwingstechniek al af. De rest niet veel beter, hydrauliek had ik negens, had niet de moeite genomen boeken voor dat vak aan te schaffen. Met het doorlezen van de samenvattingen had ik ook genoeg de toetsen voor de meeste vakken te halen, met hoge cijfers.
Zat dus vaak een beetje te rotzooien in de kantine. medestudenten die kopietjes van werkstukken vragen omdat ze die stof interessanter vonden dan de lesstof, leraren die mijn werkstukken schaamteloos, met typefouten en al, rechtstreeks de lesstof in kopieerden, en tijdens stage, zonder vergoeding, het bedrijf leren hoe ze met koolstof moesten werken. Zonde van de tijd.
Ik was wel een beetje klaar met die school, en die school inmiddels ook met mij (ik word vervelend als ik me verveel), dus besloten dat ik zonder school meer tijd zou hebben om met bootjes te klooien, en me beter zou kunnen specialiseren. Dat ging wel aardig.
Inmiddels aan auto's, vliegtuigen en america's cup boten en zo gewerkt, en daar is de uitdaging ook wel weer wat uit(misschien mijn vaarbevoegdheid toch maar eens gaan halen). Ben vrij eigenwijs en misschien een tikkeltje ADD, dat helpt ook niet bij school.
Maargoed, achteraf graag een jachtbouw opleiding gehad. Mis nu een beetje de klassieke houtbouw en metaal. Als ze een schuur vol hadden gezet met wat oude houten, ijzeren en composiet boten, draaibanken, autoclaven, (cnc) freesmachines, en wat van die oldtimers die er mee om kunnen gaan, dan had ik misschien nog wel op school gezeten, haha.
Mijn kennis dus vooral opgedaan uit diverse artikelen zoals uit de proboat, sailhorse, online, boeken, praktijkervaring, en door mijn werk ook veel interessante gesprekken met sommige van de beste jachtbouwers en engineers. Heel veel jachtbouwers hebben amper een opleiding gehad, sommigen zijn bachelors in naval architecture of small craft design, of ex professionele zeilers. Dus ik mag de hele dag over bootjes en composieten praten als ik mijn werk maar afkrijg...haha. Het kan slechter!
Laatst bewerkt: 24 mrt 2020 16:27 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 24 mrt 2020 18:20 #1138540

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Mooi verhaal en herkenbaar. Jammer dat scholen tegenwoordig maar weinig aandacht geven aan andere vaardigheden.
Ik zat nog even naar je eerste foto's te kijken. Gebruiken ze in de Mothklasse geen kantelbare wings om m.b.v. een sleetje om de vlieghoogte te kunnen controleren?
Laatst bewerkt: 24 mrt 2020 18:21 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 24 mrt 2020 19:10 #1138567

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
de foils hebben beweegbare flaps, in de foto van die vierkante zie je het scharnier, een streepje kit in de zaagsnede. In De helmstok zit een spindel om de flap in het roer handmatig te verstellen. De nieuwere boten hebben geen flap meer, maar wordt het hele roer bewogen om de juiste hoek te verkrijgen. Iets simpeler en geen weerstand meer van die kitrand. De flap in de voorste draagvleugel zit er nog, en wordt door de wand aangestuurd, die voelspriet voorop, waarvoor ik nu de boegspriet bouw. Meer lengte is meer stabiliteit. De instelling daarvan zit in de lengte van de wand, die met een lijntje te verstellen is. Dan heb je ook nog een spindeltje op het dek waarmee je de fijne afstelling doet, en een afsteling voor het hefboompje wat de flap aanstuurd om de instelling van de mate van beweging ten opzichte van de wand te verstellen.




Ik wil proberen om de top en bodem huid van de draagvleugel lokaal zo flexibel te maken dat die in principe het scharnier vormen, met een stevige massieve koolstof ligger in de voorkant. Op die manier blijven boven en onderkant perfect glad. Dan zal een van de 2 wel los moeten aan de achterzijde om verschil in lengte op te vangen, maar dat is wel te doen, en zal een veel scherper punt op een betere plek zijn in de stoming om de draagvleugel heen. Ik zal daarbij nog wel wat problemen tegen gaan komen haha.

Maar even een snel schetsje in paint gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 24 mrt 2020 22:09 #1138625

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Mooi, ben benieuwd.

Mocht je er niet uitkomen met de buigende huid kijk dan eens wat ze bij F5B / F5J en dynamic soaring vliegtuigen doen. Die maken geintegreerde kevlar scharnieren van de huid (aan 1 kant). Je houdt dan wel aan de andere kant een gat over voor het scharnieren, maar dat is weer op te lossen met een flexibele flap of een halfrond vulstuk. Het heet "integral bagged hinges".

Geen idee of dat kevlar-scharnier voor een moth constructief nog haalbaar is, maar ik denk dat het zou moeten kunnen als ze er ook 800 km/h mee kunnen vliegen.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2020 22:09 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 25 mrt 2020 08:11 #1138666

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Dat is inderdaad het plan, daarom ook in geel getekend ;) onder 45 graden met wat flexible epoxy geeft dat een veel lichter buigend scharniertje dan een kitrand. En dan inderdaad met de onderkant ook afgeschermd. Die zal wel wat voorspanning moeten hebben, dus dat moet waarschijnlijk een mal met extra inzetstuk worden. Zal ook zeker sterk genoeg zijn, vermoed ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 25 mrt 2020 09:53 #1138683

Bedenk wel dat een stijve oplossing eerder aangeslagen word op eigenfrequenties - eerder gaat vibreren. Zeker de trailing edge is daar gevoelig voor. Dat lost een klodder kit weer op ;)

Bij lange surffinnen kon je vibreren oplossen door even met korrel 1000 aan één kant de fin te polijsten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 25 mrt 2020 11:01 #1138704

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
zò gaan we geen vrienden blijven hé Rémy :-)holtere schreef :
Mooi verhaal en herkenbaar. Jammer dat scholen tegenwoordig maar weinig aandacht geven aan andere vaardigheden.
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 06 apr 2020 16:44 #1143876

  • prettig
  • prettig's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Mooi werk, alleen de foils zou ik niet zo snel zelf doen (beetje ernaast en hij zal verre van optimaal foilen), maar ben wel heel benieuwd. Leuk project.
Skeeta MY2019 foiler - Laser EPS skiff
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

International Moth opknappen 06 apr 2020 16:55 #1143886

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Slechter dan het nu is zal het zeker niet worden. En een nieuwe set kost zomaar 6k. :unsure: deze boot zal nooit meer voorin het veld mee kunnen varen, wat dat betreft schiet ik nogal ver door met de refit. Maar ja, omdat het kan...

Ondertussen alweer terug en aan de boot bezig, verslagje volgt later.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl