scope schreef :
Hoi Gertjan1,
Leuk dat je een Hurley700 hebt gekocht!
Ik ben benieuwd welk model want er zijn veel verschillende.
goudkleurige mast of gewoon alu kleur bijvoorbeeld. ook het interieur verschilt.
Met wat meer foto's is beter te bepalen waar of wat het precies is.
Het is er eentje uit 1980, met alu mast. Met in het interieur kastjes met klepjes wat het vrij bijzonder maakt. Dan de bekende ¨boog¨ naar de punt, met onder het bed de watertank (leeg) en een bun waar de WC zat.
Ik heb er ook een en een met een hoop problemen, en leer ze al zagend, schurend, en slijpend steeds beter kennen:))
Omdat de interieurplaat aan de romp gelamineerd is. loopt water van boven door je kussen eventueel en dan nog mogelijk een bak in voor het in de bilge zou komen.
Ja, water van de wanden komt eerst in de banken (de bakken van de banken) en de bilge is vooral gevuld met regenwater (veel het luik open en de buiskap neer), water van de natte pakken en schoenen, condens etc. Ik zeg een halve liter maar hoe schat je dat? De bilgepomp draaide 20 sec, mijn vrouw zag een oudemannen straaltje water en toen was het weg. Hij is nu weer kurkdroog, geen water meer er bij. Wat si veel, andere zeilers vinden het vrij normaal, gelet op het jaargetijde. 22 december zeilen is een natte affaire.
Een halve liter in de bilge vind ik veel.
Helemaal achterin het achteronder zitten bij de aanhechting skeg en bij de roerpakking mogelijk bakjes. Gewoon een kuilvorm van het laminaat waar water in kan komen te staan.
Door lekkage van de roerpakkingen, of het staal van het roer dat een condenspunt is. Als je dan schuin vaart loopt het water uit die bakjes de bilgeruimte in.
Dit is een hele goede, ik heb dit nu niet kunnen bekijken want er ligt nogal wat in de ruimte onder de kuip aan spullen, die moeten er eerst uit. Dan kruip ik er wel in, ik pas net, ondanks 2 Kerstdagen. Sowieso gaat de boot er uit en dan kunnen de pakkingen beoordeeld worden en misschien vervangen, geen idee hoe dat moet overigens.
De bouten van de genuarail kan je zo uit mijn hoofd nog net allemaal bereiken en los halen.
De vraag is waarom de gelcoat daar gebarsten is. Immers is laminaat wel meer flexibel dan gelcoat, maar de dekcontructie zijn 2 lagen laminaat met balsa ertussen.
Als het bovenste laminaat zo veert dat de gelcoat breekt, is mogelijk de core/balsa ook aangetast.
Nee, het dek veert absoluut niet, iets waar ik zeker op gelet heb. Ik denk dat er te veel kracht op de rail heeft gestaan en dat 40 jaren lang. Dit bootje heeft ook vaak de oversteek gemaakt naar de UK. De rail is ook gemonteerd op een verhoging van laminaat dus echt stevig, desondanks toch scheuren. Mijn broer heeft dit op zijn boot ook (Gibsea) en we hebben inmiddels hier wel ervaring mee, reden dat ik dat ook voor lief nam bij de koop. Zie de fot mbt de verhoging en de scheuren, deze zitten aan bak- en stuurboord. Onder de genuarail kan eventueel nog een strook watervast hechthout komen om de trekkracht te verdelen en om inwatering te beperken.
je zou dat kunnen testen als je het niet kan zien of met prikken niet goed kan vaststellen, door na verwijderen rail, er de bout zonder rail in te zetten en goed vast te draaien. buigt binnen of buitenzijde, dan is de core niet meer hard en zal je daar iets aan moeten doen.
De putting is lastiger. Die zit, tenminste bij mij net voor 80% bereikbaar achter het ingelamineerde schot, en is totaal ingekapseld ingelamineerd. Bij latere modellen ook nog met een stukje ingelamineerd hout eronder, om de draaing te voorkomen.
Als die lekt, zal je kastjes en schot moeten loshalen.
Ja, dat latere type heb ik, dit deel van het hout is ws bakboord en stuurboord ingewaterd. Het idee is nu om de oude kit weg te halen. Goed schuren en dan een opbouw van epoxy maken om de stalen putting heen (een soort terp) gelijk aan de opstaande rand. De gangboorden krijgen een nieuwe laag verf om daarna het geheel goed af kitten met 3M 5200. Dan zit het dicht en muurvast.
Deze 3e bak- en stuurboordputting staat namelijk altijd in een plas water en de opstaande rand belemmert de waterafvoer. het zijn juist deze twee die lekken.
Op de overgang van dek naar onderdeks zal altijd speling zijn bij het zeilen. Deze constructie is af fabriek niet goed maar kan m.i. wel verbetert.
Suggesties hier zijn welkom!
Onderdeks ga ik het ingelamineerde deel injecteren met epoxy, het hout zal wel te lijden hebben. Dan een nieuwe laag polyester en afschilderen. Alle kastjes moeten er af, kombuisje moet los en een deel van het vinyl moet er af. Dan kan ik er wel bij.
Ik weet niet helemaal hoe het dek op de romp vast gemaakt zit. gekit of gelamineerd. Het lijkt doorgebout met de vele bouten van de schuurlijst.
Die lijst moet er dan af. De naad tussen romp en dek dan goed reinigen, licht opschuren, en zien wat er uit komt. Ik verwacht geen lekkage. Namelijk, waar ik nu bij kan, is van binnenuit gezien de overgang gangboord/dek naar romp droog, netjes en heel.
Ik denk wel dat ik desondanks deze rand af ga kitten met 3M 5200. Ik lees hele goede dingen over deze permanente sealer.
De vorige eigenaar heeft de houten lijsten er wel af gehad, gekit en de alles staat goed in de kit. Eigenlijk denk ik dat dit wel goed zit, buiten dat de houten lijsten droog moeten en na goed opschuren in lagen lak. Misschien vervangen door nieuw hout, of rubber of kunststof maar dat is erg lelijk en een ¨last resort¨.
Dan heb ik de dek/romp overgang dicht, het berghout er weer op de juiste wijze op en dan moet het toch goed zijn....
Mijn ervaring met zwart laminaat aan de binnenzijde is dat dit niet perse slecht hoeft te zijn maar gewoon schimmelvorming van condens.
Succes!
Dank je, waardevolle info van iemand die de boot goed kent!