Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Inbouwen roerstandmelder

Inbouwen roerstandmelder 12 jan 2020 19:25 #1117409

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Bij de winter klussen is kort geleden nog wat bij gekomen.
Er zijn verschillende draadjes over het nut van een roerstandmelder op het forum geweest.
Ik heb deze met interesse gevolgt. Holtere bood laatst een roerstandmelder aan op het forum, wat een mooi moment was om er dan ook één te gaan plaatsen.

In een draadje van Timo stond al beschreven dat hij de veer uit de melder had verwijderd.
Met de melder in mijn hand begrijp ik gelijk waarom Timo dit gedaan heeft. De veer voelt best zwaar aan en zal naar grote waarschijnlijkheid bij het loslaten van de helmstok het roer om laten lopen.

Eerste klusje is dus de veer verwijderen. Stelt gelukkig niet heel veel voor.
Met de achterkant van een boortje 2,4mm, als drevel, het spanstiftje uit de arm getikt.
Arm een klein beetje omhoog bewegen en hij kan over een nokje heen.
Nu kan je de arm nog verder draaien om alle spanning van de veer af te halen.
De hele arm kan je er nu afnemen en de veer verwijderen. Arm weer terugplaatsen op de as, wat door een plat vlakje op de as maar op één manier kan. En als laatste het spanstiftje terugplaatsen.
Ter controle nog de waarde gemeten en deze zijn juist. Voor de juiste waarde zie hier onder.




Hieronder nog wat foto's om het te verduidelijken.










Klaar om in te bouwen
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 20:53 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 12 jan 2020 19:45 #1117420

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Het moeilijkste heb je nu achter de rug :lol:
Ben heel benieuwd naar het verdere verloop van je project!
Voor de liefhebbers, dit is hoe ik het gedaan heb.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 12 jan 2020 22:23 #1117455

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Al met veel interesse het draadje van Timo gelezen, maar deze ga ik ook volgen. Sta voor dezelfde excercitie en kan wel wat inspiratie gebruiken.

Veer verwijderen moet nu gaan lukken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 12 jan 2020 22:35 #1117458

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Iemande een idee waar die veer eigenlijk voor nodig is..... :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 12 jan 2020 22:52 #1117459

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Om "dead band" tengevolge van speling te voorkomen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 13 jan 2020 05:40 #1117474

Aad77 schreef :
Om "dead band" tengevolge van speling te voorkomen

Precies.
Erin laten als je wil dat je AP netjes stuurt. Zonder veer gast hij slingeren.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 13 jan 2020 06:50 #1117478

Je kan de veer ook vervangen door een dun en lang stukje shockcord wat je aan de arm bevestigd.dan kun je dat goed spannen tot tover je er geen last van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 13 jan 2020 08:13 #1117495

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Baasklusje schreef :
Zonder veer gast hij slingeren.
Dat is alleen als er speling in het systeem zit, dus in de roerstandgever zelf of in de verbindingsstang met het kwadrant / roerarm. De veer is bedoeld om eventuele speling te elimineren. Ik heb geen speling kunnen constateren, dus ook geen invloed op de AP. Als er na verloop van tijd wel speling zou gaan optreden, bijvoorbeeld als gevolg van slijtage op de kogelverbindingen, is dat eenvoudig te verhelpen, bijvoorbeeld door het vervangen van de kogelkomkoppen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 13 jan 2020 09:19 #1117518

Mogelijk zijn er ook mensen die de roerstandgever niet met een stangetjes zoals in de handleiding staat maar met een lijntje aan het quadrant willen bevestigen. En dat zou immers alleen kunnen als er een veer in zit . Zoiets zou handig kunnen zijn als je de roerstandmelder niet naast en in een vlak met de quadrant kunt plaatsen.
Maar ook bij een kabelbesturing waar (te) veel speling in zit kan een veer beter zijn.
Raymarien heeft dat ding natuurlijk ook gewoon overgenomen van Autohelm die zoiest al veel langer gebruikte . Misschein hadden die er andere gedachten bij?
Zijn alternatieve roerstandmelders trouwens ook van zo'n veer voorzien??
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 13 jan 2020 13:59 #1117583

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Yellow Boat schreef :
...de roerstandgever niet met een stangetjes zoals in de handleiding staat maar met een lijntje aan het quadrant willen bevestigen.
Ik heb dit nog nooit gezien en het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat iemand dat zou willen. Theoretisch zou het kunnen maar het lijkt me echt een houtje-touwtje oplossing.
Maar ook bij een kabelbesturing waar (te) veel speling in zit kan een veer beter zijn.
Hoe veel speling er ook op de kabels zit, dat maakt niets uit. De roerstandgever zit aan het kwadrant en meet de stand van het roer, niet van het stuurwiel. Maar het gaat in dit draadje over de plaatsing in combinatie met een helmstok dus dit is sowieso niet aan de orde.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 13 jan 2020 14:33 #1117589

ilCigno schreef :
Baasklusje schreef :
Zonder veer gast hij slingeren.
Dat is alleen als er speling in het systeem zit, dus in de roerstandgever zelf of in de verbindingsstang met het kwadrant / roerarm. De veer is bedoeld om eventuele speling te elimineren. Ik heb geen speling kunnen constateren

Beide kogelgewrichtjes (aan de arm van de roerstandgever en aan het kwadrant) hebben wat speling.
Je drukt bij installatie daar de verbindingsarm op de beide kogels, dat past met enige kracht net, en daarna zit de kogel in een iets te groot holletje. En dus hebben beide kogels speling. Probeer het maar: je kunt de arm van de gever ietsje bewegen in de lengterichting.

Overigens zou ik geen zorgen hebben over die veer en de stand van het roer; dat veertje zal echt het roer niet gaan bewegen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 13 jan 2020 14:35 #1117591

ls jij een betere reden vind van die veer moet je dat maar zeggen. Wat ik schreef is ook alleen een vermoeden hoor.
En dat je die veer aan de helmstok kunt merken waag ik te betwijfelen gezien de verhouding van de arm aan de roerkomnig en die van de helmstok en dus evenredig minder kracht.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 13 jan 2020 14:40 #1117592

Een lichtere veer dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 13 jan 2020 15:31 #1117610

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ik zou er gewoon een contraveer op zetten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 13 jan 2020 15:52 #1117614

En een schokbreker misschien :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 13 jan 2020 16:01 #1117618

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
holtere schreef :
Ik zou er gewoon een contraveer op zetten
Dat heb ik getest en dat werkt in principe ook. Maar maakt het ook nodeloos ingewikkeld. Tot op heden stuurt mijn boot prima en precies zonder deze veer. De door Baasklusje genoemde speling is dusdanig klein dat deze geen invloed heeft.

Zoals ook Bram schreef is de veerwerking toch dusdanig dat je dit zeker zult merken met een helmstok. Bedenk dat deze roerstandgever ontworpen is voor een stuursysteem met een stuurwiel. Door de vertraging tussen de beweging van het stuurwiel en het kwadrant merkt je aan het stuurwiel weinig tot niets van de veerwerking. Maar met een helmstok ligt dit duidelijk anders. Maar goed, laat ieder zijn of haar eigen afweging maken hierbij.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 13 jan 2020 16:18 #1117620

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Je bent er even niet en de reacties stromen binnen.
Met een balansroer is tijdens het varen niet veel kracht nodig om om te sturen.
Dus naar mening kan je last hebben van de veer.
Verder wel gelezen dat de kunststof kogelgewrichtjes snel zouden slijten.
Dat slijten zal zonder de stevige veerdruk zeker veel minder zijn wat een bijkomend voordeel is.
Wat ook nog zou kunnen is een trekveer monteren aan de andere kant van de kogelgewricht verbinding, de rode lijn. Geen invloed op het roer, wel heft dit de eventuele speling op.
Maar we gaan het eerst maar eens doen zonder veer.

Laatst bewerkt: 13 jan 2020 19:43 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 13 jan 2020 16:19 #1117621

ilCigno schreef :

Zoals ook Bram schreef is de veerwerking toch dusdanig dat je dit zeker zult merken met een helmstok.

Nou heb ik dat ding toch al 18 seizoenen, met een helmstok, en nog nooit heb ik iets gemerkt van dat veertje....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 13 jan 2020 17:15 #1117626

Die bijgeleverde kunststof kogelgewrichtjes zijn sowieso niet geweldig.
Ik heb er twee keer op het kattegat het probleem mee gehad dat er eentje van zijn kop af schoot onderweg en dat is , in ieder geval in mijn boot , erg lastig , zo niet onmogelijk te repareren onderweg.
na de tweede keer heb ik ze met een elastiek geborgt en later thuis vervangen door rvs ( M5) exemplaren die bovendien i.t.t. dei kunststof dingen een borging hebben waardoor ze absoluut niet meer los kunnen schieten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 19 jan 2020 19:15 #1119531

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Weer even project roerstandmelder opgepakt. De roerstand melder was, iets waar ik niet vaak last van heb, een impulsaankoop. Ik vermoede dat de hennegatskoker op onze boot niet door liep, waardoor montage makkelijk zou zijn. Vandaag de dag van de waarheid. Op naar de boot en op onderzoek uit. Aan het voeteneind van het bed zit een "buis" van vinyl doek welke er nu aan moet geloven. Voorzichtig het stiksel een stuk verwijderd om te kijken hoe het hier achter uitziet. Dat viel niet tegen, je ziet de roeras lopen.
Pfffff dat is een opluchting. Nu het één en ander opgemeten om thuis verder uit te werken. Wordt best nog wel wat werk, maar dit wordt een project wat voor mij goed te doen is.

De vinyl buis aan het voeteneind.



Opengewerkt om te kunnen kijken.
Waarschijnlijk ga ik het rode kader er uitzagen om het kwadrant naar achter gericht te kunnen plaatsen.
Kost wel meer tijd om dit uit te voeren, maar op deze manier kost het nagenoeg geen beenruimte van de slaap plaats.



De hennegatskoker aan de onderkant loopt ver door omhoog, zeer ruim boven de waterlijn.



Dit is de ruimte achter het voeteneind, meer dan genoeg om het kwadrant in kwijt te kunnen.
Laatst bewerkt: 19 jan 2020 20:53 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 19 jan 2020 19:20 #1119533

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Geluksvogel!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 19 jan 2020 19:27 #1119535

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
ilCigno schreef :
Het moeilijkste heb je nu achter de rug :lol:

Geluksvogel

Zoals je al eerder schreef "Het moeilijkste heb je nu achter de rug".
Dat klopt want ik heb een open hennegatskoker :laugh:

Mag het ook een keer mee zitten. :)
Ik had echt met je te doen bij jou inbouw klus van de roerstandmelder.
Wanneer ik vandaag een geheel gesloten hennegatskoker had aangetroffen had het zomaar kunnen zijn dat ik besloten had om de roerstandmelder weer te koop te zetten op het forum.
Was echt een opluchting toen ik de blinkende roeras zag.
Laatst bewerkt: 19 jan 2020 20:57 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 25 jan 2020 09:40 #1121385

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Na het inmeten op de boot nu de boel wat uitwerken. De maximale roeruitslag is 35 graden naar stuur en bakboord. Dit maar eens op tekening gezet om te zien welke ruimte ik nodig heb voor de inbouw. Ik heb voorlopig 120mm tussen het kwadrant en de roerstandmelder gekozen. Dat ziet er als volgt uit.



Ik wil een doosje maken in de achterwand waar bovenstaande netjes in is weg gewerkt. Het doosje ga ik waarschijnlijk maken van 9mm watervast multiplex. Door middel van het doosje blijft de achter kajuit gesloten en verdwijnt er geen warmte naar achteren.

Ik kom ook weer het fenomeen tegen dat de maximale roeruitslag lang niet gehaald wordt wanneer de helmstok drive is gemonteerd. Raymarine geeft aan dat de drive op 460mm vanuit het hart roeras op de helmstok moet worden gemonteerd. Bij ons kom je dan uit op de deksel van de bakskist. In overleg met Raymarine besloten om de drive op 360mm te plaatsen. De drive is toch ruimschoots sterk genoeg voor onze boot en mag deze verkorte arm geen probleem opleveren, wat in de praktijk ook blijkt. Ondanks dat ik nu dus dichter bij het hart van de roeras zit is de maximale uitslag een stuk kleiner dan zonder aangesloten drive. In de praktijk blijkt dit geen probleem te zijn. Ook dit maar eens op tekening gezet ter verduidelijking. Opmetend kom ik dan op een maximale roeruitslag van ongeveer 20 graden met aangesloten drive. Wanneer de drive zou zijn gemonteerd op 460mm zou de maximale roeruitslag nog kleiner zijn geworden. De slag van de drive is 254mm, of heb ik ergens wat fout getekend?

Laatst bewerkt: 25 jan 2020 11:49 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 28 jan 2020 00:56 #1122086

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Goed voorbereidend werk! Mocht de gever ivm ruimtegebrek niet passen, dan kun je die ook inkorten, zolang de arm op de roeras maar even lang is. Ik heb een ingebouwde rudder-feedback in de drive, maar die is recent stuk gegaan. Ik heb nog een losse N2K roerstandgever, die ik ga inbouwen.
Als je de RM gever wilt inkorten, kun je de kogel die vast op de arm zit niet makkelijk opnieuw gebruiken. Je kunt makkelijk een nieuwe maken door met een vijl een dome-nut af te ronden (in boormachine). Een nieuw gat boren in de gever arm en nieuwe kogel hier aanbrengen:





Nog een ideetje voor een arm op de roerkoning:



Nu heeft mijn boot een nogal dikke roerkoning, maar hetzelfde principe geldt uiteraard voor een dunnere.
3 lagen multiplex, waarvan de middelste laag een paar mm grotere radius voor ruimte van de slangenklem.
PVC buis openzagen (hoeft niet precies de juiste diameter). Met epoxy lijmen en schroeven aan de bovenste en onderste multiplex laag. Slangenklem in opening schuiven en je hebt een zeer sterke low-budget arm.


Bijlagen:
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 28 jan 2020 01:09 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen roerstandmelder 28 jan 2020 07:15 #1122102

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Zoiets was ook mijn oplossing.
Vastzetten met een slangenklem:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.359 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl