Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Elektra Bezzzzigheden

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 18:44 #1126399

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
bertilbeumer schreef :
Volgens mij is het onzin om de plus van je startaccu te zekeren. Welke stroom verwacht je daar, behalve bij het starten?
Natuurlijk verwacht je daar geen stroom. Daar is die zekering juist voor: voor als je geen stroom verwacht ;)


Juist de kabels aan de motor (start en laad) zijn onderhevig aan beweging, zijn niet beschermd door een extra mantel, staan altijd onder spanning (ook als je niet start) en liggen direct naast op zelfs op een grote min pool (de motor zelf). Voor mij reden om te zekeren, maar het hoeft niet.
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 18:47 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 20:13 #1126413

Geen enkele keurings instantie keurt een zekering in het startkabel goed .

Ik weet er al 2 heel zeker , register Holland , de Engelse MCA , ik vraag me toch af waarom zij dat doen en ZF heel anders denkt .........
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 20:39 #1126422

Ervaring denk ik.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 21:03 #1126432

Jeroen-pion schreef :
Geen enkele keurings instantie keurt een zekering in het startkabel goed .

Ik weet er al 2 heel zeker , register Holland , de Engelse MCA , ik vraag me toch af waarom zij dat doen en ZF heel anders denkt .........

Interessant, wist ik niet. Welke normen hanteren deze maatschappijen waarin dit niet toegestaan is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 22:04 #1126451

Het beste (en meest gemakkelijke) is om een kant- en klare kast te kopen met daarin een dubbelpolige zekering en een aardlekschakelaar. Als je het allemaal los gaat kopen, ben je vrijwel net zoveel geld kwijt en moet je het zelf mooi afwerken. Deze dingen zijn handiger: www.dewitschijndel.nl/crusader...en-zekeringautomaat/


deze is ook prima toch?
www.conrad.nl/p/siemens-5su135...-003-a-230-v-1419175
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 22:05 door RobinDrifter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 23:04 #1126460

Nachtvlinder schreef :
Jeroen-pion schreef :
Geen enkele keurings instantie keurt een zekering in het startkabel goed .

Ik weet er al 2 heel zeker , register Holland , de Engelse MCA , ik vraag me toch af waarom zij dat doen en ZF heel anders denkt .........

Interessant, wist ik niet. Welke normen hanteren deze maatschappijen waarin dit niet toegestaan is?

Zo even niks bij de hand, ben even met een stukje kraan van 110t onderweg naar Portsmouth , zal van het als ik terug ben uitzoeken , indien gewenst :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 04:40 #1126463

Weten Erik of WnW waarom dit zo is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 06:54 #1126473

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
@RobinDrifter: helemaal bovenin vind je de spelregels voor Projecten topics. Kijk er even naar ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 10:50 #1126520

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27101
Zekering in de startkabel keurt niemand af.
Er zijn meer gevallen bekend met door geschavielde of gesmolten kabels dan defecte zware zekeringen.

Die zekering is juist tegen schavielen en smelten. Dat ben je erg blij, je verzekering ook.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 10:50 #1126521

  • SteefK
  • SteefK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
keeszeiler schreef :
SteefK schreef :
knip knip Onder die massadraadboom zitten tywrapvoetjes knip knip
Ziet er strak uit! Ik hoop dat die tywrapvoetje blijven zitten. Mijn ervaring is dat die voetjes aan boord van een bootje snel loskomen. Komt mogelijk door de sterk wisselende temperatuur/vochtigheid.

Die voetjes zitten vast met 2 schroeven.
~Beneteau First 30e
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 10:59 #1126526

SteefK schreef :
keeszeiler schreef :
SteefK schreef :
knip knip Onder die massadraadboom zitten tywrapvoetjes knip knip
Ziet er strak uit! Ik hoop dat die tywrapvoetje blijven zitten. Mijn ervaring is dat die voetjes aan boord van een bootje snel loskomen. Komt mogelijk door de sterk wisselende temperatuur/vochtigheid.

Die voetjes zitten vast met 2 schroeven.

Dan heb ik niets gezegd. Ik dacht te zien dat het van die plakvoetjes waren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 10:59 #1126527

  • SteefK
  • SteefK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
WADnWIND schreef :
Zekering in de startkabel keurt niemand af.
Er zijn meer gevallen bekend met door geschavielde of gesmolten kabels dan defecte zware zekeringen.

Die zekering is juist tegen schavielen en smelten. Dat ben je erg blij, je verzekering ook.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Smelten? Daar ben ik niet helemaal mee eens. Een kabel kan gaan smeulen als door corisie de koper kern zover is gecorrodeerd dat die bros en dun wordt. Dat zal warm worden (weerstand) en zeker een meetbaar voltagedrop veroorzaken aan de verbruikerskant. Een zekering helpt in dat geval dus helemaal niets.

Om dat te voorkomen, een draad gebruiken die dik genoeg is, en goed isoleren dat koper en buitenlucht niet in contact zijn. Dus er een krimpkous overheen krimpen. Vaak zie je bij kabelschoenen helemaal nergens iets van isolatie en is koper kern gewoon nog zichtbaar, dan is corrosie een kwestie van tijd, zeker als je boot erg vochtig is.

Een zekering zit er alleen als veiligheid tijdens een kortsluiting waar een grotere spanningsstroom gaat stromen dan gebruikelijk. Dan ben je inderdaad erg blij met een zekering :laugh:
~Beneteau First 30e
Laatst bewerkt: 13 feb 2020 11:09 door SteefK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 11:24 #1126534

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Ik zie dat de uitgang van je agrofet zit aangesloten op de gebruikerszijde van de battery protect.
Wordt zo je huishoud accu nog wel geladen ingeval van een geactiveerde battery protect?

Ps ik heb de datasheet van de battery protect verder niet bekeken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 11:37 #1126539

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
SteefK


Helaas klopt je verhaal niet.
Een zekering moet altijd zo gekozen worden dat de ader of kabel beschermd word door te hoge stroom of kortsluiting.
Zodanig dat je geen rokende en/of smeltende kabels krijgt.
Nog erger in de brand gaan.
Aangezien een accu flinke stromen kan produceren bij kortsluiting moet de zekering smelten of uitschakelen en is dit selectief gekozen.

Start motor en dynamo zijn meestal direct gekoppeld aan de accu's en in van deze twee kan er kortsluiting optreden.
Dynamo door een diode die aan de sperkant ineens door laat. Door slaan van een vermogen diode.
Vuil, koolstof en vervuiling kool borstels.
Spanning regelaar defect met een rare hoge spanning ten gevolg.
starmotor die blijft hangen of intern problemen krijgt.

Een hoofd zekering is dan de redder in nood.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 12:03 #1126545

  • SteefK
  • SteefK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
dehler schreef :
SteefK


Helaas klopt je verhaal niet.
Een zekering moet altijd zo gekozen worden dat de ader of kabel beschermd word door te hoge stroom of kortsluiting.
Zodanig dat je geen rokende en/of smeltende kabels krijgt.
Nog erger in de brand gaan.
Aangezien een accu flinke stromen kan produceren bij kortsluiting moet de zekering smelten of uitschakelen en is dit selectief gekozen.

Start motor en dynamo zijn meestal direct gekoppeld aan de accu's en in van deze twee kan er kortsluiting optreden.
Dynamo door een diode die aan de sperkant ineens door laat. Door slaan van een vermogen diode.
Vuil, koolstof en vervuiling kool borstels.
Spanning regelaar defect met een rare hoge spanning ten gevolg.
starmotor die blijft hangen of intern problemen krijgt.

Een hoofd zekering is dan de redder in nood.

Dat klopt helemaal. Maar mijn argument van corrosie in een draad of verbinding lees ik nergens terug in jouw reactie op mijn antwoord. ;) want dat is daadwerkelijk een veroorzaker van... bijzondere evenementen zal ik maar zeggen
~Beneteau First 30e
Laatst bewerkt: 13 feb 2020 12:06 door SteefK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 12:05 #1126546

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27101
SteefK schreef :
WADnWIND schreef :
Zekering in de startkabel keurt niemand af.
Er zijn meer gevallen bekend met door geschavielde of gesmolten kabels dan defecte zware zekeringen.

Die zekering is juist tegen schavielen en smelten. Dat ben je erg blij, je verzekering ook.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Smelten? Daar ben ik niet helemaal mee eens. Een kabel kan gaan smeulen als door corisie de koper kern zover is gecorrodeerd dat die bros en dun wordt. Dat zal warm worden (weerstand) en zeker een meetbaar voltagedrop veroorzaken aan de verbruikerskant. Een zekering helpt in dat geval dus helemaal niets.

Om dat te voorkomen, een draad gebruiken die dik genoeg is, en goed isoleren dat koper en buitenlucht niet in contact zijn. Dus er een krimpkous overheen krimpen. Vaak zie je bij kabelschoenen helemaal nergens iets van isolatie en is koper kern gewoon nog zichtbaar, dan is corrosie een kwestie van tijd, zeker als je boot erg vochtig is.

Een zekering zit er alleen als veiligheid tijdens een kortsluiting waar een grotere spanningsstroom gaat stromen dan gebruikelijk. Dan ben je inderdaad erg blij met een zekering :laugh:

Wel eens aan uitlaten, turbo,s en spruitstukken gedacht?
Startkabels lopen niet altij lochische wijze via de onderkant heb ik ervaren.

Ik heb op vele schepen de startmotor gezekerd in het verleden met DIN01 mespatronen, daf 575, 1160, geen enkel probleem.

Ook een keer rubber verteerde kabels gezien in een stalen buis, brrrr.
Dan wil je écht wel een zekering hebben.

Ik heb zelf wel eens een geschavielde start kabel gehad, 70mm2 op een DAF 575.
Ik was maar wat blij dat ik een mespatroon er tussen had.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 feb 2020 12:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 12:07 #1126548

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27101
SteefK schreef :

Dat klopt helemaal. Maar mijn argument van corrosie in een draad of verbinding lees ik nergens terug in jouw reactie op mijn antwoord. ;)

Corrosie of slechte verbinding veroorzaakt nooit kostsluiting waardoor de zekering er uit gaat. Hoogstens wil het niet starten door de corrosie, maar de zekering doet daar niks aan af.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 17:02 #1126616

Het demand scenario dat SteefK beschrijft is een ander scenario. Daar beschermt idd geen zekering tegen. Voor het kortsluitings-scenario beschermt een zekering wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 17:58 #1126631

  • SteefK
  • SteefK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Ik denk dat we het eigenlijk allemaal wel eens zijn. Gewoon lekker zekeren die handel.

Update: Gister een labelwriter aangeschaft en lekker los gegaan met overal labeltjes op te plakken. Lekker duidelijk en erg overzichtelijk. (foto's volgen)

Daarna de aandacht verlegd naar het schakelpaneel. Er hingen al erg veel draden los, nadat ik die allemaal weg had gehaald had ik een halve AH tas vol.. (van het schakelpaneel alleen al) als ik daar de rest bij doe dan heb ik zeker een tas vol. Dus die gaat naar het oud ijzer en hopelijk kan ik er nog iets voor vangen.
~Beneteau First 30e
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 18:07 #1126633

  • SteefK
  • SteefK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
WADnWIND schreef :
SteefK schreef :
WADnWIND schreef :
Zekering in de startkabel keurt niemand af.
Er zijn meer gevallen bekend met door geschavielde of gesmolten kabels dan defecte zware zekeringen.

Die zekering is juist tegen schavielen en smelten. Dat ben je erg blij, je verzekering ook.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Smelten? Daar ben ik niet helemaal mee eens. Een kabel kan gaan smeulen als door corisie de koper kern zover is gecorrodeerd dat die bros en dun wordt. Dat zal warm worden (weerstand) en zeker een meetbaar voltagedrop veroorzaken aan de verbruikerskant. Een zekering helpt in dat geval dus helemaal niets.

Om dat te voorkomen, een draad gebruiken die dik genoeg is, en goed isoleren dat koper en buitenlucht niet in contact zijn. Dus er een krimpkous overheen krimpen. Vaak zie je bij kabelschoenen helemaal nergens iets van isolatie en is koper kern gewoon nog zichtbaar, dan is corrosie een kwestie van tijd, zeker als je boot erg vochtig is.

Een zekering zit er alleen als veiligheid tijdens een kortsluiting waar een grotere spanningsstroom gaat stromen dan gebruikelijk. Dan ben je inderdaad erg blij met een zekering :laugh:

Wel eens aan uitlaten, turbo,s en spruitstukken gedacht?
Startkabels lopen niet altij lochische wijze via de onderkant heb ik ervaren.

Ik heb op vele schepen de startmotor gezekerd in het verleden met DIN01 mespatronen, daf 575, 1160, geen enkel probleem.

Ook een keer rubber verteerde kabels gezien in een stalen buis, brrrr.
Dan wil je écht wel een zekering hebben.

Ik heb zelf wel eens een geschavielde start kabel gehad, 70mm2 op een DAF 575.
Ik was maar wat blij dat ik een mespatroon er tussen had.

Ja ik kan mij dat heel goed voorstellen :laugh: :laugh:

Anders dit:
~Beneteau First 30e
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 18:39 #1126641

SteefK schreef :
Ik denk dat we het eigenlijk allemaal wel eens zijn. Gewoon lekker zekeren die handel.

Update: Gister een labelwriter aangeschaft en lekker los gegaan met overal labeltjes op te plakken. Lekker duidelijk en erg overzichtelijk. (foto's volgen)

Daarna de aandacht verlegd naar het schakelpaneel. Er hingen al erg veel draden los, nadat ik die allemaal weg had gehaald had ik een halve AH tas vol.. (van het schakelpaneel alleen al) als ik daar de rest bij doe dan heb ik zeker een tas vol. Dus die gaat naar het oud ijzer en hopelijk kan ik er nog iets voor vangen.

Bijna geen enkele auto / truck / agregaat gaat heeft het ook, ( alfa 166 bv na om een uitzondering te noemen ) het afzekeren van de startmotor is vooral een ZF dingetje , een discussie die elke keer terug komt als hij of zij met de draadjes aan de gang gaat.

Om nu te zeggen dat we het allemaal eens zijn ?

Een goed aangelegde installatie is de beste beveiliging en werking gegarandeerd .

Aan een 50mm2 kabel kan weinig stuk , alle hoofdschakelaars en zekeringen en zooi wel !

Ieder zijn ding uiteraard :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 13 feb 2020 18:40 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 13 feb 2020 22:01 #1126773

Er wordt weer veel angst gezaaid. Maar ja, de mens wordt nu eenmaal geregeerd door angsten.
Ik zeker de plus van de start-accu niet . Sinds vorige week een prachtig soepele 25mm2 kabel met goed aangeperst oog gemonteerd op een goed bevestigde bout met veerring op de startmotor. De kabel zit op elke 20cm goed bevestigd met goede klembeugels. Dus dat losspringen zie ik niet snel gebeuren.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 14 feb 2020 05:24 #1126796

Bij een goed aangelegde installatie geldt dit m.i. voor alle bedrading. Waarom zeker je die dan wel!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 14 feb 2020 09:05 #1126835

Nachtvlinder schreef :
Bij een goed aangelegde installatie geldt dit m.i. voor alle bedrading. Waarom zeker je die dan wel!?
Goede vraag. Misschien heb ik mij teveel laten opdraaien door allerlei angst-berichten
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 14 feb 2020 10:45 #1126862

  • SteefK
  • SteefK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Waarom heeft een auto een gordel? Als je goed rijdt heb je die toch ook niet nodig? ;)
~Beneteau First 30e
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl