Toen ik mijn Beneteau in Mei 2019 kocht wist ik dat ik deze winter (zo ver je het winter mag noemen) het elektrische gedeelte eens goed aan ga pakken. Door de jaren heen en waarschijnlijk ook door verschillende eigenaren is er erg veel veranderd, en dat is niet gebeurt op de meest veilige manier.
Ik had een loodzuur accu 105Ah, die heb ik laten zitten tot einde seizoen. Wel netjes om de 2 maanden de vloeistoffen op peil gehouden. Daarna was die ook erg snel van boord. De accubak waar die in zat was van hout.. Dus die volgde de zelfde weg als de accu. Ook van boord. De onderkant was helemaal nat en stonk naar de elektroliet. Gelukkig is het materiaal wat zich onder die bak bevind niet aangetast.
De nieuwe (eigenlijk oude) plek waar de start + huishoud accu's naar toe gaan is onder het bed in de achterkooi. Daar ben ik nu een vloer aan het maken waar die 2 accu's kunnen staan.
-De accu scheider is nu een diode, wat totaal niet efficiënt is. Hiervoor in de plaats komt een victron argo fet battery isolator 100-3
-De nieuwe huishoud accu is een victron, deepcycle gel 12v 110Ah accu.
-En een nieuwe acculader ook van Victron, Blue Smart IP22 Acculader 12v/15Ah
Rondom de motor is het echt een geknutsel, met als doel dat iets moet werken, en er lijkt totaal niet aan veiligheid gedacht. Voor de mensen met een gevoelig netvlies.. Dit doet zeer, je hoeft er niet op te klikken..
Ik heb de neiging om letterlijk alles er uit te knippen en het compleet opnieuw aan te leggen, ditmaal goed! Met de juiste kleur kabels, van de juiste dikte, en de juiste maat kabelschoen, en over elke kabelschoen de juiste kleur krimpkous.
Eind Maart moet het klaar zijn. Foto's volgen
Edit: voor ieder zijn gerust stelling, geen enkele accu is op dit moment aangesloten.