Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Elektra Bezzzzigheden

Elektra Bezzzzigheden 07 feb 2020 13:04 #1125023

  • SteefK
  • SteefK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Goed idee rob.
~Beneteau First 30e
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 11 feb 2020 12:50 #1126045

  • SteefK
  • SteefK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Update:

Er is bijgekomen, een victron smart battery protect 12/65a Een victron smart mppt 75/15.

Foto’s upload ik als ik vanavond thuis ben.
~Beneteau First 30e
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 11 feb 2020 15:41 #1126103

Moeilijk te zien, maar volgens mij heb je de massa-kabel van de argofet niet gezekerd?

zeilersforum.nl/index.php/foru...-accuscheider#855302

Je hebt ook van die zwarte flexibele mantelbuis met een draaiende insnijding over de hele lengte. Dan s alles mooi weggewerkt en je kunt er altijd nog een kabel uithalen c.q. bij in stoppen.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 11 feb 2020 15:50 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 11 feb 2020 19:49 #1126185

  • SteefK
  • SteefK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Erg interessant om te lezen. Zal er een 1A zekering in gaan maken.

Nee ik ga niet van die mantelbuis er om heen doen. Onder die massadraadboom zitten tywrapvoetjes en die houden de boel op zijn plek. Voor de rest overal een tywrap omheen. Wat mij betreft zit het dan prima, en gaat er een plaat overheen en dan een dekbed. Dus niemand die het zal zien. Wel bedankt voor het meedenken en de tip van de zekering voor de argofet massa. :)



Maar ik had foto's beloofd!!








En een globale tekening van hoe het aangesloten zit.
~Beneteau First 30e
Laatst bewerkt: 11 feb 2020 19:53 door SteefK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 11 feb 2020 20:02 #1126186

  • SteefK
  • SteefK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Wat ook erg handig is. Als er een zekering defect is, dan gaat er een lampje branden.


~Beneteau First 30e
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 11 feb 2020 21:18 #1126200

ben ook bezig met de Argofet te kopen. Wat mij opviel is dat de handleiding niets zegt over de zekering (www.victronenergy.nl/upload/do...R-DE-IT-ES-SE-TR.pdf) maar voorbeeld systeemschema zet een 5A zekering op de grond (www.victronenergy.nl/upload/do...rgo-Fet-and-MPPT.pdf)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 11 feb 2020 22:15 #1126224

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Het was ook wel even wennen voor Victron. Het heeft de melder van het probleem wel even overredingskracht gekost voor Victron er serieus naar ging kijken. Dat hebben ze uiteindelijk wel gedaan.

@Steefk: netjes hoor. Mooi ook plus en massa gescheiden. Ziet er top uit!
Laatst bewerkt: 11 feb 2020 22:19 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 08:53 #1126259

SteefK schreef :

En een globale tekening van hoe het aangesloten zit.

Beide accu's via de Argofet laden vanuit je zonnepaneel met een MPPT regelaar gaat niet werken.
Die regelaar moet de accuspanning "kunnen zien" om te kunnen regelen . Hij schakelt daarom af en toe heel kort even uit. Met een FET of diode ertussen kan dat dus niet want aan de ingang van de Fet staat immers geen spanning als je er geen lader op aansluit .
Om met een zonnepaneel beide accu's te kunnen laden heb je of twee regelaars nodig of een met twee uitgangen ( DUO) zoals deze , ook van victron ( maar goedkoper te vinden bij Ali): www.victronenergy.nl/solar-cha...ollers/bluesolar-pwm c.q. nl.aliexpress.com/item/8396128...1.0.0.27424c4d0B3uNo .Heb ik zelf ook en daarmee gaat dat prima.
Alleen is dat geen MPPT .
Er zijn er wel met MPPT maar die heb ik tot nu toe alleen kunnen vinden bij Ali : nl.aliexpress.com/wholesale?tr...c&groupsort=1&page=1
Die heb ik ook maar nog niet ingebouwd dus hoe goed die werkt weet ik nog niet.
Ik heb wel een manual van dat ding:

Bijlage:

Bestandsnaam: MPPTDUOSol...er-2.pdf
Bestandsgrootte:1,128 KB


Hetelfde probleem geldt trouwens ook voor het laden met een goede meertraps acculader van twee accu's via een diodesplitter of FET. Ook dan heb je een lader nodig met twee uitgangen of twee laders.

Ad
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 09:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 09:36 #1126266

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Ik heb dat probleem opgelost door de accu lader en de regelaar voor de zonnepaneel via een keuze schakelaar naar de accu te leiden. Normaal staat deze altijd op de huishoudaccu maar in dien een keer nodig kan ik hem op de start accu schakelen. in de praktijk doe ik dat sporadisch als de boot een poos stil ligt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 09:38 #1126267

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Yellow Boat schreef :
Beide accu's via de Argofet laden vanuit je zonnepaneel met een MPPT regelaar gaat niet werken.
Dat doet hij toch niet?
MPPT gaat via zekeringkast direct naar service batterij.
En zo zou ik het ook doen. Start accu hoeft niet aan de MPPT.
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 09:39 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 09:48 #1126269

Philip schreef :
Yellow Boat schreef :
Beide accu's via de Argofet laden vanuit je zonnepaneel met een MPPT regelaar gaat niet werken.
Dat doet hij toch niet?
MPPT gaat via zekeringkast direct naar service batterij.
En zo zou ik het ook doen. Start accu hoeft niet aan de MPPT.

Ik zie toch echt ook een rode lijn vanaf de MPPT naar de startaccu lopen hoor.
Overigens zal die mppt ook via de FET op alleen de service accu niet of niet goed werken,
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 09:57 #1126272

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
AD, kijk ff naar de pijlen.

MPPT gaat via zekeringkast naar een UITGANG van de Argofet die naar huishoud batterij gaat... Niet naar de ingang, niet naar de uitgang van de start accu en de stroom loopt dus helemaal niet over de argofet.

Stroom gaat dus alleen naar de huishoudbatterij.

ZO dus (blauw):
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 10:03 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 10:20 #1126280

Ok , nou snap ik het. :blush:
Gaat dus inderdaad wel goed.

Overigens heb ik zelf wel mijn zonnepaneel via die duo regelaar aan zowel start- accu als verbruikersaccu verbinden omdat alleen zo de accu's ook bij langere afwezigheid of 'swinters vol blijven zonder de walstroom aan te hoeven sluiten ( die ook afgesloten is in veel jachthavens in de winter).

Ad
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 10:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 13:54 #1126332

  • SteefK
  • SteefK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Philip is correct. :laugh:

Toch bedankt voor het meedenken, had inderdaad zomaar een fout kunnen maken.

Waar ik ook nog zeker over na zit te denken, is om de start accu + te zekeren. Maar hoeveel ampère trekt een volvopenta 2002 startmotor? Zit ik veilig met een 150a zekering tussen accu en startmotor?

~Steef
~Beneteau First 30e
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 14:11 #1126338

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
WADnWIND schreef :
PVC Kabelgoot is het meest klungelige spul wat er is. Door de jaren heen verouderen ze en je kan je kabels bijna nooit onderweg vastzetten. Bij brand hebben ze geen functiebehoud en flikkert alles uit de goot.
- kabelgoten zijn altijd te krap.
- De deksel krijg je bij volle goten er nooit knap op
- Geen enkel controle en overzicht hoe welke kabels lopen in de goot
- Verouderd en verkleurd.
- kabels liggen er los in.

Verd*mme! Precies hoe het op mijn boot is, precies mijn ervaring...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 14:23 #1126341

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
@Seef: Zeker.
Ik heb al jaren een trage 80A mes zekering in mijn circuit zitten en die blijft maar heel.
Toen mijn startmotor van een 1KW naar een 1,4kw ging door een nieuwe motor, wilde ik dat ding ook vervangen door een 160A maar vooralsnog blijft die 80A maar heel...
150A zou zat moeten zijn maar daar hoort wel een behoorlijke dikke kabel bij.
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 14:23 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 14:37 #1126344

  • SteefK
  • SteefK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Dat is dikke kabel, zie de foto, zwarte accu is de start accu, de dikste draad gaat naar de startmotor.
~Beneteau First 30e
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 15:05 #1126352

Het hangt helemaal ervan af hoe zwaar de motor ronddraait bij het starten. Normaliter zou dat niet meer zijn dan misschein de helft van het beschikbare vermogen van de startmotor ( van de 2002 is dat 1,4 KW) maar als de olie bijv. erg dik is bij koud weer wordt het meer.Een electromotor levert nu eenmaal niet meer vermogen dan hij af moet geven ( net als je diesel) , dus trekt ook niet meer ampere.
En maximaal zal die startmotor zo'n 116 Amp kunnen trekken, tijdens het aanlopen nog wel meer.
Een trage zekering kan dat meestal inderdaad wel overleven maar of dat altijd lukt , ook in moeilijke omstadigheden is de vraag. Ook bijv. als de accu wat aan de lege kant is en dus de dynamo meer vermogen moet leveren moet dat ook gedurende het starten door de startmotor worden geleverd. En dat kan zomaak een paar tienden KW zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 15:07 #1126353

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Ik kan niet zo inschatten hoe veel mm2 die kabel is. 150A zekering als al snel 50mm2, afhankelijk van isolatie en montage van die kabel. Dat is bovengemiddeld fors ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 15:48 #1126366

Dit schema ziet er handig uit voor mijn stroom project, thanks! Maar ik ben een echte hollander: wat kost dit geintje wel niet?

Kan iemand toelichten of ik een aardlekautomaat of aardlekschakelaar moet aanschaffen voor de walstroom aansluiting?

Mijn catalina 30 heeft ook een wirwar aan stroomdraden, wordt een leuke uitdaging.. :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 16:00 #1126368

Volgens mij is het onzin om de plus van je startaccu te zekeren. Welke stroom verwacht je daar, behalve bij het starten?
Wel zou ik de laadkabels van je Argofet zekeren, vlakbij zowel de start- als de service-accu.
Ter info mijn striptekening zoals ik alles net heb aangelegd:


Bijlage:

Bestandsnaam: Eenvoudigs...-4-5.pdf
Bestandsgrootte:845 KB
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 16:10 #1126370

RobinDrifter schreef :
Dit schema ziet er handig uit voor mijn stroom project, thanks! Maar ik ben een echte hollander: wat kost dit geintje wel niet?

Kan iemand toelichten of ik een aardlekautomaat of aardlekschakelaar moet aanschaffen voor de walstroom aansluiting?

Mijn catalina 30 heeft ook een wirwar aan stroomdraden, wordt een leuke uitdaging.. :ohmy:

Het beste (en meest gemakkelijke) is om een kant- en klare kast te kopen met daarin een dubbelpolige zekering en een aardlekschakelaar. Als je het allemaal los gaat kopen, ben je vrijwel net zoveel geld kwijt en moet je het zelf mooi afwerken. Deze dingen zijn handiger: www.dewitschijndel.nl/crusader...en-zekeringautomaat/
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 16:10 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 17:02 #1126380

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
SteefK schreef :
Erg interessant om te lezen. Zal er een 1A zekering in gaan maken.

Ziet er mooi uit, inderdaad: hulde. Maar heb je die multiplex panelen goed behandeld met een lak of impregneermiddel. Want als daar vocht bij komt (wat niet ondenkbaar is) wordt het een zootje :(



Maar ik had foto's beloofd!!








En een globale tekening van hoe het aangesloten zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 17:31 #1126387

SteefK schreef :
knip knip Onder die massadraadboom zitten tywrapvoetjes knip knip
Ziet er strak uit! Ik hoop dat die tywrapvoetje blijven zitten. Mijn ervaring is dat die voetjes aan boord van een bootje snel loskomen. Komt mogelijk door de sterk wisselende temperatuur/vochtigheid.
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 17:32 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra Bezzzzigheden 12 feb 2020 17:39 #1126388

bertilbeumer schreef :
Volgens mij is het onzin om de plus van je startaccu te zekeren. Welke stroom verwacht je daar, behalve bij het starten?
Wel zou ik de laadkabels van je Argofet zekeren, vlakbij zowel de start- als de service-accu.
Ter info mijn striptekening zoals ik alles net heb aangelegd:


Bijlage:

Bestandsnaam: Eenvoudigs...-4-5.pdf
Bestandsgrootte:845 KB

300 Ampère, als de kabel ergens tegen het motorblok schavielt of het kabeloog dat op de startmotor zit afbreekt. Vandaar dat sommige mensen toch een zekering hebben bij de pluspool van de startaccu.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl