Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brandgevaar ArgoFet accuscheider

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 25 juli 2017 17:46 #855302

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Beste forumleden,

Vorig jaar is bij mij aan boord bijna brand ontstaan als gevolg van een defecte Victron ArgoFet accu-scheider.

Ik had de ArgoFet geheel volgens de Victron-montagehandleiding aangesloten, waarbij ik de laadstroom-kabels had gezekerd met een daarvoor geschikte zekering - echter niet de ground-aansluiting: het is m.i. niet gebruikelijk om ground-leidingen te zekeren, en de handleiding maakte hier verder ook geen melding van (het zou ook niet duidelijk zijn geweest hoe zwaar een dergelijke zekering dan evt. geweest had moeten zijn).

Na vier jaar goed gefunctioneerd te hebben, is de ArgoFet vorig jaar doorgebrand (zie foto).



Dit gebeurde direct na het starten van de motor. Hierbij is kennelijk ook kortsluiting ontstaan naar de ground-aansluiting, die daardoor over de volle lengte van de kabel (ong. 2m) tot aan de massa-terminal is verbrand, en uiteindelijk doorgebrand. Alhoewel daarbij tevens schade is ontstaan aan de isolatie van naastgelegen bekabeling (waardoor het probleem makkelijk verder had kunnen escaleren), is gelukkig geen brand opgetreden - mogelijk door het snel doorbranden van de ground-draad. Ik denk echter dat ik bijzonder veel geluk heb gehad dat dit incident niet veel slechter is afgelopen!

Om anderen niet dezelfde fout te laten maken (of nog op tijd te laten herstellen): als je een (MOS-)FET accuscheider gebruikt, neem dan (ook) een zekering op in de massa-aansluiting (ook al staat dit niet in het installatie-voorschrift, en lijkt het een kabeltje van niks)!

Groeten,
Rolf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 25 juli 2017 18:45 #855311

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Ik ga ervan uit dat je dit incident ook hebt gemeld aan Victron.
Hebben zij daarop nog inhoudelijk gereageerd, want dit lijkt mij een zeer vreemd defect.
En iets waar zij zeker van ingelicht zouden willen worden.

Mij zou hun antwoord zeer interesseren, aangezien ik een dergelijke accuscheider klaar heb staan om in te bouwen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 25 juli 2017 18:57 #855316

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
En hoe is bewezen dat de argo fet de oorzaak was. En niet de zwakste schakel in de kortsluiting? Iets vergelijkbaars mee gemaakt met een ouderwetse diode brug. Dit kwam omdat de dynamo na opspannen van de de vsnaar sluiting maakte. Weg van de minste weerstand was door de bekabeling van de dynamo en poef weg diodes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 25 juli 2017 19:24 #855324

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Ik heb er ook twee, waarvan een aangesloten en werkt naar alle tevredenheid, de andere ligt nog op montage te wachten..... :unsure:

Het afzekerren van de "min" schijnt toch z'n nut te hebben, al lees ik er in het algemeen weinig over.

Ben ook heel benieuwd naar de reacties/antwoorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 25 juli 2017 19:26 #855326

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Ik verkeer echt in de veronderstelling dat er een 1 A zekering in de massadraad zou moeten zitten. Ik weet eigenlijk niet beter en heb het ook zo geïnstalleerd. Misschien bij de oudere types wel en nu niet meer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 25 juli 2017 19:43 #855331

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4119
Allereerst, welkom op dit forum.
Vind deze stelling op zijn minst fors, als eerste post.
Heb eigenlijk 2 vragen;

1 Heb je Victron op de hoogte gesteld van dit incident? En zo ja, wat was hun reactie?
Daar heb je toch een jaar de tijd voor gehad.
2 Ben je op één of andere manier verbonden met een leverancier van soortgelijke apparatuur?
Deze manier van "fake news' wordt wel vaker gebruikt om fabrikanten in een kwaad daglicht te stellen.

Vriendelijke groet, André
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 25 juli 2017 19:57 #855335

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Ik zie ook in geen enkele handleiding dat je de laadkabels moet zekeren. Of ik dat domme onwetendheid van mij?
.. Zou kunnen

Iemand linkje naar handleiding waar dat staat?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 25 juli 2017 20:52 #855357

Deze manier van "fake news' wordt wel vaker gebruikt om fabrikanten in een kwaad daglicht te stellen.

Vriendelijke groet, André

Ik vind de foto niet erg fake. Lijkt mij dat hier echt iets gebeurd is.
Waarom gelijk in de aanval? Waarom moet Victron in bescherming worden genomen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 25 juli 2017 21:24 #855364

hmm heb net ook zo'n accuschelder gemonteerd. Werkt prima. Niet gezekerd ook (laadkabels niet, de min ook niet) , dit wordt inderdaad niet aangegeven door de gebruiksaanwijzing. Ben wel benieuwd naar de verdere discussie. En of ik de boel zou moeten zekeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 25 juli 2017 21:36 #855366

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Bij mij aan boord ook een Argofet van Victron, verder ongezekerd.

De dynamokabel (plus) gaat niet meer over de startkabel, maar is een eigen draad. Massa zit aan het blok en wordt dus wel gebruikt voor zowel start als laden. Afzekeren op de massa lijkt me dus listig. Kan, en is het raadzaam, je de plus-ader in de laadkring wel zekeren?

Ps: bij de accu's wel gezekerd trouwens.
Laatst bewerkt: 25 juli 2017 21:37 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 25 juli 2017 22:54 #855374

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Andreaquila schreef :
hmm heb net ook zo'n accuschelder gemonteerd. Werkt prima. Niet gezekerd ook (laadkabels niet, de min ook niet) , dit wordt inderdaad niet aangegeven door de gebruiksaanwijzing. Ben wel benieuwd naar de verdere discussie. En of ik de boel zou moeten zekeren.

Ik zou de laadkabels toch heel zeker zekeren!!!
Het idee alleen al.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 06:29 #855396

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
koko schreef :
Afzekeren op de massa lijkt me dus listig. Kan, en is het raadzaam, je de plus-ader in de laadkring wel zekeren?
Het gaat hier om het kleine massa kabeltje aan de 'ground' van de ArgoFet. Dat lijkt me niet zo moeilijk afzekeren. Daar loopt een heel klein stroompje door heen dus ik heb daar een 5A zekering op zitten. Verder zit er geen min aan de ArgoFet.
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 06:38 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 06:37 #855397

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
WADnWIND schreef :
Ik zou de laadkabels toch heel zeker zekeren!!!
Het idee alleen al.
Ik heb de mijne tussen diodeblok en accu gezekerd, aan beide accu zijden. Met het idee dat als er eentje per ongeluk uitklapt, er nog een stroomkring tussen een accu en alternator blijft bestaan en de diodes in de alternator er niet uitgaan.
Lijkt je dat ok? Op die manier is een losgaande kabel van de alternator die ff het motorblok kietelt ook gezekerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 07:03 #855401

Geen idee ik vind het een rare storing

Enige wat ik me kan voorstellen omdat het optrad toen de motor gestart werdt dat de massa naar de motor niet optimaal was en de ground sense draadje op de start accu zat en probeerde om die paar honderd ampère weg te werken




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 07:31 #855411

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Jeroen-pion schreef :
Geen idee ik vind het een rare storing

Enige wat ik me kan voorstellen omdat het optrad toen de motor gestart werdt dat de massa naar de motor niet optimaal was en de ground sense draadje op de start accu zat en probeerde om die paar honderd ampère weg te werken




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat lijkt me niet mogelijk te zijn, aangezien dat vanaf de motor alleen de plus draad van de alternator naar de diodescheider gaat.
Die min draad is een draad van de accuscheider dient alleen om het regelcircuit een 0V referentie te geven, om te bepalen wanneer een accu voldoende geladen is.
Volgens mij zijn er maar 2 redenen die dergelijke defecten kunnen veroorzaken. een zeer hoge overspanning op de toevoer ( 100V of meer )
En of een zeer hoge temperatuur van het diodeblok ( 150graden of meer )
Tenzij er door een fabrikagefout een zwake plek in de accuscheider zat.
Of misschien nog een defecte accu of een kortsluiting in 1 van de bedrading naar de accu's toe, waardoor er een te hoge stroom door de accuscheider gaat lopen.
Dit laatste lijkt me de meest waarschijnlijke oorzaak. Blijft dan wel de vraag waarom de zekeringen in de leidingen niet gesprongen zijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 07:33 #855413

Maar wat als je een zekering in de ground draad zet en die tript?

1. Wat voor situatie ontstaat er dan, en is deze gevaarlijk?
2. Wordt die situatie op de een of andere manier gedetecteerd?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 07:39 #855414

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
It Paradyske schreef :
Maar wat als je een zekering in de ground draad zet en die tript?

1. Wat voor situatie ontstaat er dan, en is deze gevaarlijk?
2. Wordt die situatie op de een of andere manier gedetecteerd?

Als de zekering in de ground draad tript, dan gaat, volgens mij, de accuscheider de accu's blijven laden ook als ze al vol zijn. Hoe gevaarlijk dat wordt hangt van af hoe land dit duurt, de capaciteit van de accu's, hoe ver ze leeg waren en hoe veel stroom de alternator kan leveren.

Voor even geen probleem, maar als dit niet opgemerkt wordt en deze situatie lang blijft bestaan, kan je zo je accu's naar de vaantjes helpen.
Aangezien Victron ook niet aangeeft dat daar een zekering nodig is, zou ik er ook geen installeren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 07:46 #855417

Tony2920 schreef :
Jeroen-pion schreef :
Geen idee ik vind het een rare storing

Enige wat ik me kan voorstellen omdat het optrad toen de motor gestart werdt dat de massa naar de motor niet optimaal was en de ground sense draadje op de start accu zat en probeerde om die paar honderd ampère weg te werken




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat lijkt me niet mogelijk te zijn, aangezien dat vanaf de motor alleen de plus draad van de alternator naar de diodescheider gaat.
Die min draad is een draad van de accuscheider dient alleen om het regelcircuit een 0V referentie te geven, om te bepalen wanneer een accu voldoende geladen is.
Volgens mij zijn er maar 2 redenen die dergelijke defecten kunnen veroorzaken. een zeer hoge overspanning op de toevoer ( 100V of meer )
En of een zeer hoge temperatuur van het diodeblok ( 150graden of meer )
Tenzij er door een fabrikagefout een zwake plek in de accuscheider zat.
Of misschien nog een defecte accu of een kortsluiting in 1 van de bedrading naar de accu's toe, waardoor er een te hoge stroom door de accuscheider gaat lopen.
Dit laatste lijkt me de meest waarschijnlijke oorzaak. Blijft dan wel de vraag waarom de zekeringen in de leidingen niet gesprongen zijn.

Waarom niet alles zit aan de plus en min van de accu

Maw alles zit in een kring van plus en min

Huis van de dynamo min accu, plus naar de fet referentie draadje ook weer aan de dezelfde min , hoppa we hebben alweer een kring

Startmotor huis aan de min, plus aan de accu waar ook de plus van de fet aan ligt , daar lag ookal de plus van de dynamo aan met starten staat er ineens een spanning , dus prima mogelijk om dan een ground te trekken naar de sense,

sterker nog hij moet dat zelfs daarom zit hij er :) anders gaat je meting tov referentie punt.



Dat is mijn enige verklaring bij het starten van de motor en het door branden van het draadje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 10:59 #855469

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Ja, ik heb Victron op de hoogte gesteld, maar ook pas gisteren (zie verderop); heb nog geen reactie (begrijpelijk op zo korte termijn), maar wilde desondanks dit voorval toch al naar buiten brengen omdat het gevaar m.i. echt accuut en reeel is: in principe kan ieders ArgoFet op elk moment op dezelfde wijze kapot gaan. Zonder ground-zekering (die, gezien de reacties, velen idd niet hebben geinstalleerd - wat ik ook al vreesde) ontstaat dan dus kortsluiting, met een grote kans op brand aan boord - je moet er niet aan denken!
Dus, @AdB: heb geen commerciele belangen bij dit bericht. Sterker nog: ik was/ben heel tevreden over de ArgoFet en ga zeker een nieuwe installeren (hopelijk onder garantie) - alleen dan wel met ground-zekering!

@holtere: ik kwam op een Duitse website idd een oudere installatie-handleiding tegen waarin wel een (1A-)zekering wordt voorgeschreven in de ground-aansluiting ...!! Het is me een raadsel waarom dat in de nieuwe handleidingen niet meer het geval is.

@diversen: het 0v-referentie kabeltje dient niet om de ladingsgraad van de accu's te kunnen vaststellen (het is een accu-scheider, geen regelaar), maar om de ArgoFet te kunnen laten werken: het is in feite een actieve electronische schakeling die in feite een paar enorme "halfgeleider-schakelaars" (de FETs) naar de accu's bedient. Grote stromen horen alleen door deze FETs te lopen, de ground-aansluiting is er alleen om de "bedienings-electronica" in de ArgoFet te laten werken; hiervoor is nauwelijks stroom nodig, vandaar het dunne kabeltje (en de 1A-zekering in de oudere handleiding). Gezien mijn afgefikte ground-kabel, is duidelijk dat daar een zeer grote stroom door gelopen heeft, en gezien het feit dat de kabel tot aan de ArgoFet-aansluiting is verbrand, heeft deze stroom dus door de ArgoFet gelopen (en niet via een evt. andere kortsluit-weg). Dit mag nooit gebeuren, en toont aan dat er een defect in de ArgoFet is opgetreden (of het gat dat in de behuizing is gebrand -zie eerdere foto- de oorzaak of het gevolg hiervan is, weet ik niet, maar ik vermoed dat de stroom die dat gat heeft veroorzaakt, veel groter is geweest dan de stroom die de ground-draad heeft laten doorbranden)

@diversen: er is niks "listigs" aan het zekeren van een massa-aansluiting, integendeel: het voorkomt dat de betreffende massa-kabel doorbrandt bij een evt. kortsluiting. Het is echter gebruikelijker (en meestal ook afdoende) om de "bijbehorende" 12V-kabel te zekeren, waar vaak immers dezelfde stroom doorheen gaat. Maar bij een FET-scheider is dat laatste nou net niet het geval: door de 12V-kabels (laadstromen) kunnen vele 10-tallen amperes lopen, en zijn daarom ook veel dikker, dan dat schijnbaar onbetekenende ground-kabeltje (1A ?). Het zekeren van de 12V-kabels van de scheider is dan ook niet afdoende om ook het ground-kabeltje te beschermen!! Ikzelf had eerlijk gezegd nooit rekening gehouden met de mogelijkheid dat de ArgoFet zelf een kortsluiting zou veroorzaken naar dat kabeltje (wel met evt. kortsluiting tgv doorschuren etc.; had de ground-kabel daarom ook in een aparte bescherm-huls gelegd - die ook grotendeels is weggefikt ...), maar dat blijkt dus wel te kunnen (tja, waarom ook niet: het blijft elektronica, en dat kan altijd kapot). Het is m.i. daarom, zoals die oude handleiding ook al voorschreef, van het grootste belang om dat onbetekenende ground-kabeltje te zekeren!!

@ diversen: kan zo'n ground-zekering kwaad (b.v. bij trippen): niet meteen, naar het schijnt. Het is iig niet zo dat de accu's dan overladen kunnen worden ofzo: daar heeft zo'n scheider helemaal geen invloed op en wordt bepaald door je lader/dynamo. Heb verder gelezen dat zo'n ArgoFet, bij niet aansluiten vd ground-kabel, zich in eerste instantie als een gewone (passieve) diode-brug gedraagt (door de -nu wordt het wel erg technisch- in elke FET inherent aanwezige "body-diode"). Hierdoor onstaat een, voor diode-bruggen karakteristieke, spanningsval, met tot gevolg een veel sterkere warmte-ontwikkeling dan waar de ArgoFet op berekend is. Afhankelijk van hoe groot de laadstroom dan is, en hoe lang deze situatie duurt, kan de scheider dan wel kapot gaan. Maar ik verzeker je dat dat te prefereren is boven brand aan boord ...

Ik zal jullie op de hoogte houden van de reactie van Victron.

Gr. Rolf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 11:09 #855471

Nu weet ik het zeker , met alle respect ik geloof er geen sodeju meer van !!!

Waarom je laat er een jaar overheen gaan, meld dit een jaar later aan victron, je hoopt zelfs nog op een gevalletje garantie

Eerst vraag je je af hoe het zit, en nu weet je ineens alle in's en out van het geval ............

Allemaal flauwe kul natuurlijk, afdeling: een hoax op gang brengen ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 11:21 #855480

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Philip schreef :
WADnWIND schreef :
Ik zou de laadkabels toch heel zeker zekeren!!!
Het idee alleen al.
Ik heb de mijne tussen diodeblok en accu gezekerd, aan beide accu zijden. Met het idee dat als er eentje per ongeluk uitklapt, er nog een stroomkring tussen een accu en alternator blijft bestaan en de diodes in de alternator er niet uitgaan.
Lijkt je dat ok? Op die manier is een losgaande kabel van de alternator die ff het motorblok kietelt ook gezekerd.

De allereerste verbinding vanaf een (+) accupool is naar een geschikte zekering, b.v. een mespatroon.
Daarna mag je verder rommelen, naar (gebrek aan) eigen inszicht.
Daar mag werkelijk nooit enige vorm van twijfel over zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 11:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 11:26 #855483

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Tony2920 schreef :
Aangezien Victron ook niet aangeeft dat daar een zekering nodig is, zou ik er ook geen installeren.

maar toch vindt ik het, naar aanleiding van dit draadje, een goed idee en ga het ook zeker overwegen.

Als de diodebrug open blijft zonder massa, gaat er niks verkeerd. Accu's worden niet overladen o.i.d.
De spanning wordt geregeld door de acculader, dynamo en solarregelaar zelf.
Je krijgt dan alleen een grote accubank.

Als de diode brug de verbinding onderbreekt, kan je wel overspanning krijgen van een dynamo, maar kan je beveiligen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 11:27 #855484

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
WADnWIND schreef :
De allereerste verbinding vanaf een (+) accupool is naar een geschikte zekering, b.v. een mespatroon.
Daarna mag je verder rommelen, naar (gebrek aan) eigen inszicht.
Daar mag werkelijk nooit enige vorm van twijfel over zijn.

Mee eens. Maar aan de kabel waar aan beide zijden een stroombron zit (ene kant accu, andere kant alternator) ben je dan nog niet helemaal save. Met de motor aan kan er nog van alles mis gaan in het stuk tussen alternator tot die accu zekering, inclusief dus dat diodeblok (of een relais).

En hoe zwaar heb jij dan je startmotor gezekerd?
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 11:28 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 11:29 #855485

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
@ Rolf JOD35,

Eens.
Je hebt de juiste visie op de zaak.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 12:01 #855502

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
@ Jeroen-pion:
v.w.b. je technische opmerkingen: ik begrijp niet goed wat je nu precies bedoelt (en jijzelf geloof ik ook niet ... ;-). Bottom-line is dat er in dit geval duidelijk kortsluiting is opgetreden door de ArgoFet heen (ofwel vanaf de accu-kant, ofwel vanaf de dynamo-kant), en dat kan alleen als dat ding defect is - en dat is-ie ook :-). Geen enkele andere situatie (slechte massa-verbinding met motor o.i.d., zoals je suggereert) kan kortsluiting in het ground-kabeltje vd ArgoFet verklaren.

En v.w.b. je scepsis - ik hoop het natuurlijk niet voor je, maar mocht je zelf een ArgoFet hebben en 'm toch niet zekeren: het kan je dood worden. Ik waarschuw alleen maar door mijn ervaringen te delen ...

Gr. Rolf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl