Tony2920 schreef :
Jeroen-pion schreef :
Geen idee ik vind het een rare storing
Enige wat ik me kan voorstellen omdat het optrad toen de motor gestart werdt dat de massa naar de motor niet optimaal was en de ground sense draadje op de start accu zat en probeerde om die paar honderd ampère weg te werken
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat lijkt me niet mogelijk te zijn, aangezien dat vanaf de motor alleen de plus draad van de alternator naar de diodescheider gaat.
Die min draad is een draad van de accuscheider dient alleen om het regelcircuit een 0V referentie te geven, om te bepalen wanneer een accu voldoende geladen is.
Volgens mij zijn er maar 2 redenen die dergelijke defecten kunnen veroorzaken. een zeer hoge overspanning op de toevoer ( 100V of meer )
En of een zeer hoge temperatuur van het diodeblok ( 150graden of meer )
Tenzij er door een fabrikagefout een zwake plek in de accuscheider zat.
Of misschien nog een defecte accu of een kortsluiting in 1 van de bedrading naar de accu's toe, waardoor er een te hoge stroom door de accuscheider gaat lopen.
Dit laatste lijkt me de meest waarschijnlijke oorzaak. Blijft dan wel de vraag waarom de zekeringen in de leidingen niet gesprongen zijn.
Waarom niet alles zit aan de plus en min van de accu
Maw alles zit in een kring van plus en min
Huis van de dynamo min accu, plus naar de fet referentie draadje ook weer aan de dezelfde min , hoppa we hebben alweer een kring
Startmotor huis aan de min, plus aan de accu waar ook de plus van de fet aan ligt , daar lag ookal de plus van de dynamo aan met starten staat er ineens een spanning , dus prima mogelijk om dan een ground te trekken naar de sense,
sterker nog hij moet dat zelfs daarom zit hij er
anders gaat je meting tov referentie punt.
Dat is mijn enige verklaring bij het starten van de motor en het door branden van het draadje
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk