Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brandgevaar ArgoFet accuscheider

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 11:10 #855764

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Volgens mij zul je dat niet merken, maar zal, zoals aangegeven de Fet splitter dan wel veel warmer worden. ( En minder effectief ). Maar geen indicatie dat er iets is foutgelopen.
De gemiddelde watersporter zal dan ook niets in de gaten krijgen.
Dat zal je toch wel kunnen zien aan je laadspanning die lager wordt mits er een voltmeter aan boord is. Meestal zijn de diodes flink overbemeten t.o.v. een gangbare 60 A dynamo en zal dat warm worden ook wel meevallen lijkt me.
Wie zei ook al weer dat watersport simpel was... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 11:14 #855766


Hallo,

Dat lampje (LED) zit er ook op hoor.
LED is aan als de spanning aanwezig is (dus de zekering heel is)
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 11:17 door Johannes - Victron Energy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 11:21 #855768

Voordeel van de Cyrix is dat het bi-directineel is, dus de dynamo/start accu kan de licht accu laden. En de lichtaccu/walstroom lader de start accu.
En inderdaad dat er een start assist op zit.

ps en inderdaad, ook bij een Cyrix daar moet de min gezekerd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 11:24 #855769

mooi hoor. zeker van dat ledje. In your face :laugh:

ik ken het apparaat niet, vraag: hoe warm wordt ie? Of eigenlijk, hoeveel warmer dan de omgevingstemperatuur?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 11:29 #855771

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Bij mij: nauwelijks voelbaar, ook bij laadstromen van zo'n 20/30A. Met een 80A alternator aan totaal 300 Ah aan accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 11:30 #855772

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Voor wat betreft de titel van dit onderwerp: ik kan me voorstellen dat Victron daar niet blij mee is. Echter, er spelen andere - grotere - belangen mee, nl. de veiligheid van al diegenen die, net als ik, de ArgoFet zonder zekeringen hebben geinstalleerd - en dat zijn er zoals ik al vermoedde nogal wat.

Feit blijft:
- bij mij is bijna brand aan boord ontstaan;
- de oorzaak is een verkeerd geinstalleerde ArgoFet;
- de installatie is geheel gedaan volgens de (door Victron beschikbaar gestelde) informatie; dat deze informatie kennelijk niet volledig was, of alleen voor een getrainde vakman te interpreteren, mag dan zo zijn, Victron had zich moeten realiseren (en doet dat nu ook) dat ook veel hobbyisten met de ArgoFet aan de slag gaan!

Al met al leek mij het reele gevaar dat veel ArgoFet bezitters nu blijken te lopen, belangrijker dan de reputatie-schade van Victron - vandaar de alarmerende titel. Deze lijkt mij nog steeds volkomen terecht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 11:47 #855778

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
En dan nog voor alle duidelijkheid: ik wil niet Victron in een kwaad daglicht stellen, in tegendeel: ik was juist heel tevreden over de ArgoFet (muv het doorbranden dan ;-), en ga ook zeker een nieuwe installeren - met of zonder garantie.

Ik wil alleen anderen waarschuwen voor een reeel gevaar, met een wellicht kleine kans, maar mogelijk zeer grote gevolgen. De gekozen manier lijkt mij daarvoor passend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 11:51 #855780

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Bij Vetus diode splitters dus mosfet's worden er geen zekeringen in de min aangegeven.

www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf


Alternators gen via de B+ de stroom door aan de accu.
Hier zitten 6 diodes in de alternator aan vast die ook defect kunnen raken.
Daar krijg je dan het zelfde effect, kortsluiting, rook en kans op brand.
Is de alternator gezekerd?
Bij de meeste plezier vaart niet.
Bij auto"s ook niet.
Toch heb ik de pech gehad dat er bij mijn auto uit de alternator rook uit kwam en de accu kort sloot.
Oorzaak 1 of meerdere diodes kort gesloten.
Het kan dus wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 11:56 #855784

Nou ben ik het toch behoorlijk on-eens met de stelling dat alles wat fout kan gaan maar beschreven moet worden.
Lijkt een beetje op de kat in de magnetron handleiding.

Elektriciteit, met name met DC systemen aan boord van schepen waarbij grote stromen kunnen optreden, kunnen erg gevaarlijk zijn mits goed geïnstalleerd.
Dit soort installaties is dus werk voor een professional die weet wat hij aan het doen is.
Om een goede veilig systeem te kunnen maken is opleiding en ervaring nodig. (Vaak ook is er zelfs speciaal gereedschap nodig)
De meeste fouten welke optreden in energie systemen worden helaas nog altijd veroorzaakt door installatiefouten door mensen die denken dat het "zo wel kan".
Dus in het algemeen zijn het niet alleen een foutieve aangesloten Argo FET splitters, maar kunnen alle componenten die fout worden aangesloten gevaar opleveren. Ongeacht welk merk gebruikt wordt.

Dat is zelfs niet alleen bij de elektro het geval, maar ook bij een gasinstallatie, verwarming, brandstof, voortstuwing en noem maar op.
Ik krijg het idee dat u ervan uit gaat dat het monteren van diodesplitters, accu's en dynamo's "plug and play"is en dat met het lezen van de handleiding voldoende kennis is.
Installatie van dit soort dingen is bedoeld voor vakbekwame installateurs.

Wat wordt er ook al weer gezegd, bij twijfel niet inhalen, dus als u niet volledig op de hoogte bent van een bepaalde materie, roep er een vakman bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 11:59 #855786

JOD35 schreef :
En dan nog voor alle duidelijkheid: ik wil niet Victron in een kwaad daglicht stellen, in tegendeel: ik was juist heel tevreden over de ArgoFet (muv het doorbranden dan ;-), en ga ook zeker een nieuwe installeren - met of zonder garantie.

Ik wil alleen anderen waarschuwen voor een reeel gevaar, met een wellicht kleine kans, maar mogelijk zeer grote gevolgen. De gekozen manier lijkt mij daarvoor passend.


Ik wilde er alleen op wijzen dat de titel de ArgoFet als brandhaard aanmerkt terwijl de oorzaak van het doorsmelten van het draadje waarschijnlijk door het ontbreken van een zekering is.
Dat zet mensen op het verkeerde been.
Beter is dan om een titel te kiezen waarbij de noodzaak van een zekering duidelijk wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 12:00 #855787

roozeboos schreef :
mooi hoor. zeker van dat ledje. In your face :laugh:

ik ken het apparaat niet, vraag: hoe warm wordt ie? Of eigenlijk, hoeveel warmer dan de omgevingstemperatuur?


Ongeveer 10-20 graden boven de omgevings temperatuur is normaal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 12:01 #855788

Okay, dan hoeft de module dus niet verticaal gemonteerd om een goede luchtstroom langs de koelribben te verkrijgen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 12:02 #855789

dehler schreef :
Bij Vetus diode splitters dus mosfet's worden er geen zekeringen in de min aangegeven.

www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf


Alternators gen via de B+ de stroom door aan de accu.
Hier zitten 6 diodes in de alternator aan vast die ook defect kunnen raken.
Daar krijg je dan het zelfde effect, kortsluiting, rook en kans op brand.
Is de alternator gezekerd?
Bij de meeste plezier vaart niet.
Bij auto"s ook niet.
Toch heb ik de pech gehad dat er bij mijn auto uit de alternator rook uit kwam en de accu kort sloot.
Oorzaak 1 of meerdere diodes kort gesloten.
Het kan dus wel.


Ook Vetus gebruikt blokschema's waarbij kabeldiameter en zekeringen niet vermeld worden. Qua zekering gelden hier dezelfde adviezen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 12:04 #855790

Jeroen-pion schreef :
Nee jij hebt het ook over telkens kortsluiting ik niet, dat is al een heel verschil!

Jij praat telkens door het ding heen, dat is de fout die je noemt.

Dat is geen fout dat hoort zo anders kun je niet meten.

Als bv de ground galvanisch zou gescheiden heb je er voor dat doel weinig aan ;)

Ik beperk me dan ook aan het starten van de motor uit jouw verhaal, dan kan het alleen dat zijn , en niets anders.

Ervaringen heb je niet je hebt maar 1 ervaring, dus overdrijven is je ook niet vreemd ;)

Maar je bent na een jaar wachten wel lekker vlot met delen van info !!!

En nee ik heb er geen , dus maak je niet druk om mij ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Even voor de duidelijkheid, de ArgoFet is geisoleerd inderdaad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 12:05 #855792

roozeboos schreef :
Okay, dan hoeft de module dus niet verticaal gemonteerd om een goede luchtstroom langs de koelribben te verkrijgen.


Dat klopt, horizontaal is geen probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 12:06 #855793

Johannes - Victron Energy schreef :
Ik krijg het idee dat u ervan uit gaat dat het monteren van diodesplitters, accu's en dynamo's "plug and play"is en dat met het lezen van de handleiding voldoende kennis is.
Installatie van dit soort dingen is bedoeld voor vakbekwame installateurs.

ja maar toch is het dunne min draadje wel een instinker naar mijn mening.
De gemiddelde watersporter die ook wat apparatuur installeert weet heus wel dat er afgezekerd moet worden.
Hier op dit forum wordt daar ook altijd met klem op gewezen.

Het apart afzekeren van de min hoeft normaal gesproken niet. Als de plus wordt afgezekerd is dat voldoende. Je gaat geen overbodige zekeringen monteren. Dan wordt het middel erger dan de kwaal.

In dit geval met de dikke plus draden en de dunne min draad is dat wel een aparte situatie.
extra melden dat de draad afgezekerd moet worden met 1 ampere is naar mij mening zeker niet een overbodig iets!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 12:08 #855794

roozeboos schreef :
Johannes - Victron Energy schreef :
Ik krijg het idee dat u ervan uit gaat dat het monteren van diodesplitters, accu's en dynamo's "plug and play"is en dat met het lezen van de handleiding voldoende kennis is.
Installatie van dit soort dingen is bedoeld voor vakbekwame installateurs.

ja maar toch is het dunne min draadje wel een instinker naar mijn mening.
De gemiddelde watersporter die ook wat apparatuur installeert weet heus wel dat er afgezekerd moet worden.
Hier op dit forum wordt daar ook altijd met klem op gewezen.

Het apart afzekeren van de min hoeft normaal gesproken niet. Als de plus wordt afgezekerd is dat voldoende. Je gaat geen overbodige zekeringen monteren. Dan wordt het middel erger dan de kwaal.

In dit geval met de dikke plus draden en de dunne min draad is dat wel een aparte situatie.
extra melden dat de draad afgezekerd moet worden met 1 ampere is naar mij mening zeker niet een overbodig iets!

helemaal waar, daarom hebben we dat ook wel in het verleden genoemd in de handleiding , helaas niet 100% consequent. Daar is inmiddels wat aan gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 12:12 #855797

Prima! Meer kan en hoef je niet te doen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 12:16 #855799

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Als ik zo lees is de fet door geslagen en via de gate naar massa voor een fikse sluiting veroorzaakt.
Tot de sturing weg gebrand is en dan stopt het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 13:54 #855821

Het belangrijkste, de daadwerkelijke oorzaak is nog steeds niet bekend.

Er is een aanname dat de argofet een fout had.

Ik monteer (nog steeds) nogal eens wat op scheepjes en afgelegen landhuisjes.
Ik ontmoet dan veel te vaak toestanden die me verbazen dat het nog niet is fout gegaan, zoals schavielende draden, draden met uitstekende tieren die "bijna kortsluiting" maken, afgebroken kabelschoentjes, losse moertjes, onopgemerkt ergens tussen geraakt.
Soms wèl, soms (gelukkig meestal) niet een oorzaak van een probleem.

Ik denk dat er eerst meer duidelijkheid dient te zijn over de daadwerkelijke oorzaak, alvorens te wijzen.

Sterling is, binnen mijn horizon!, meestentijds een probleem, in mijn (privé) optiek omdat ze te kort langs het risicorandje lopen.
Victron houdt veel ruimere afstand van dat risicorandje. Een incidentele "overbelasting" heeft nog nooit voor een probleem gezorgd.

Één keer deed een Victron omvormertje niet wat hij doen moest, kwam uit NL, contact met winkel, reactie:" Maak open en kijk of je wat vinden kunt, zo ja dan zijn 2 keer verzend kosten gespaard, zo nee terug sturen,"
drie dagen later was er een nieuw exemplaar, en zonder verzendkosten!!!

Voor mij een reden om ALTIJD Victron te plaatsen.
Ik ben een vreselijk digibeet met computers, wanneer ik problemen had/heb met instellen (drie omvormers parallel) dan werd/word ik prima geholpen terwijl Victron het "kwartje" voor de telefoon betaalde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 14:13 #855832

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Ja, superfirma!
Nu nog even de schema's aanpassen met de aanduiding waar de zekeringen zouden moeten zitten. Twaalf jaar geleden kon het ook en het zal nu ook een kleine moeite zijn en bovendien nog meer tevreden klanten opleveren .. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 14:50 #855851

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
JOD35 schreef :
Voor wat betreft de titel van dit onderwerp: ik kan me voorstellen dat Victron daar niet blij mee is. Echter, er spelen andere - grotere - belangen mee, nl. de veiligheid van al diegenen die, net als ik, de ArgoFet zonder zekeringen hebben geinstalleerd - en dat zijn er zoals ik al vermoedde nogal wat.

Feit blijft:
- bij mij is bijna brand aan boord ontstaan;
- de oorzaak is een verkeerd geinstalleerde ArgoFet;
- de installatie is geheel gedaan volgens de (door Victron beschikbaar gestelde) informatie; dat deze informatie kennelijk niet volledig was, of alleen voor een getrainde vakman te interpreteren, mag dan zo zijn, Victron had zich moeten realiseren (en doet dat nu ook) dat ook veel hobbyisten met de ArgoFet aan de slag gaan!

Al met al leek mij het reele gevaar dat veel ArgoFet bezitters nu blijken te lopen, belangrijker dan de reputatie-schade van Victron - vandaar de alarmerende titel. Deze lijkt mij nog steeds volkomen terecht.

Het nogal wat, wat je hier beweerd.
Bij velen werkt die Argofet, die daar op dezelfde manier geinstaleerd is, zonder problemen.
Bij jou is er een probleem geweest, een ernstig probleem, mogelijk door een fout in de Argofet, maar mogelijk ook door invloeden van buiten. Overspanning, blikseminslag, ....
Want als bij honderden die Argofet ongezekerd geen probleem geeft en bij jou wel een probleem dan is er iets gebeurd, en dat is niet noodzakelijkerwijze in of bij de Argofet.
Die hondereden ander gebruikers van dit toestel lopen volgens jou beweringen nu accuut gevaar omdat bij jou iets is foutgelopen. Gezekerd of ongezekerd, als de Argofet normaal werkt maakt dat geen verschil uit. Pas als er met de Argofet iets fout loopt, is er mogelijks een brandgevaar.
Maar een dun draadje zoals bij jou brand dan snel genoeg door waardoor het probleem ook weer weg is.
Het probleem met jou Argofet is reeel en gevaarlijk maar heeft bitter weinig te maken met het al dan niet aanwezig zijn van een zekering. Is er geen zekering dan brand het draadje door.

Ik vind je beweringen nogal tendentieus en niet helemaal accuraat.

Tot er meerdere gevallen bekend raken van dergelijke incidenten lijkt me de titel zwaar overdreven.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 17:30 #855879

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ok dus in de massa moet een zekering komen van 1A. wat voor zekering moet er in de plus kabel komen? Hoeveel Ampère?
Ik heb deze ook aan boord en ik weet niet of er een zekering in de plus zit, zal t controleren, maar ik hoor graag hoe groot die zekering moet zijn van Johannes Victron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 17:42 #855885

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Nou ja, ik vind t een leerzaam draadje. Die fet diode ziet er behoorlijk gehavend uit en er had een brand kunnen ontstaan lijkt t.

Tezamen met commentaar van meneer van victron ( prettig dat u dat doet overigens) wijst t ons allen weer op t belang van zekering(en). Ik ga dit weekend in ieder geval aan de gang bij mijn argofet. Kleine ingreep, goed voor de gemoedsrust.

En ik ervaar dit forum als een forum voor liefhebbers en niet als een uithangbord met reclame of anti- reclame.






Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 17:49 #855891

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
@cat36,

Als ik t draadje en de theorie goed lees, heb je je kabels afgestemd op amperage en lengte(daar is een mooie formule voor) en plaats je een zekering zo groot als de max output van je dynamo.
Deze zekering beschermd de kabel. Zekering plaats je in elke kabel.

Maar meneer van victron kan t ongetwijfeld veel beter uitleggen :)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl