@diversen:
Het ground-kabeltje is afgebrand door een kortsluit-stroom die
door de ArgoFet is gegaan, daar kan geen misverstand over bestaan, zie bijgaande foto van het kabeltje aan de aansluitkant van de ArgoFet.
Te zien is de door mij met meerdere lagen krimpkous geheel afgeschermde kabelschoen, en de tot in de krimpkous weggebrande isolatie vd draad. Het is uitgesloten dat delen van deze draad ergens buiten de ArgoFet sluiting hebben gemaakt, temeer daar ik, juist om dergelijke sluiting te voorkomen, deze aardedraad ook nog eens apart in een kabel-beschermingshuls had gelegd die tot de kabelschoen door liep (deze was ook grotendeel weggesmolten, niet getoond op de foto). Ok de ground-terminal op de ArgoFet zelf is goed afgeschermd. Bovendien heb ik geen "loshangende draadjes" e.d. aan boord, en is de scheider ook niet mechanisch gemaltraiteerd (doorgedraaide bouten e.d.) - allemaal leuk bedacht, maar simpelweg niet aan de orde.
Het is m.i. dan ook zeker (en dus geen
aanname) dat e.e.a. is veroorzaakt door een defect in de ArgoFet zelf, deze heeft de sluiting veroorzaakt en dat had nooit gemogen; dat dat defect mogelijk weer het gevolg is van een externe oorzaak is niet uit te sluiten, maar ook niet waarschijnlijk:
- blikseminslag: indertijd niet aan de orde; bovendien had dat ook wel andere sporen nagelaten.
- overspanning: dat moet dan aan de laad-kant zijn geweest; er was echter (en is nog steeds) niks mis met de dynamo en/of de regelaar; bovendien, de Argofet is ook geschikt voor 24V (en om een goedwerkende 12V accu naar meer dan 24V te tillen is ws. meer nodig dan mijn 50A-dynamo); ook niet waarschijnlijk dus.
Maar dit is uiteindelijk niet waar het om gaat: punt is dat de ArgoFet, al dan niet tgv uitwendige oorzaken, kortsluiting kan veroorzaken, en dat dat bij ongezekerde ground-aansluiting tot gevaarlijke situaties zal leiden.
V.w.b. dat laatste: ik vind het verontrustend dat er door sommigen (Jeroen-pion, Tony2920) nogal laconiek wordt gedaan over een "lullig" doorgebrand kabeltje, en dat waarschuwingen daar voor als "zwaar overdreven" worden gezien.
Laat ik echter degenen die (elektrische) veiligheid aan boord
wel serieus nemen, nogmaals waarschuwen: de schade bij mij (ook) aan omliggende bekabeling is ontstaan is weliswaar beperkt (misschien door de extra beschermingshuls die ik had gebruikt), maar het had net zo goed veel erger kunnen zijn (bij een dikkere gnd-kabel, of wat kleinere kortsluitstroom, had de kortsluiting immers ook veel langer in stand kunnen blijven!). Ik denk dat ik erg veel geluk heb gehad dat er geen brand is uitgebroken.
Behouden vaart!