Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brandgevaar ArgoFet accuscheider

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 18:14 #855896

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7650
Lijkt me de juiste interpretatie.
Zekering afhankelijk van de kabeldiamter en het vermogen van de alternator.
( De kabeldiamter is, als het goed is, ook afgestemd op het vermogen van de alternator. )
Mijn alternator is een die 70A kan leveren, ik ga dus kijken voor aan zekering van 50A, want 70A zekeringen zijn er volgens mij niet, en maximaal belasten van mijn alternator ben ik toch niet van plan. Diameter kabel is voldoende voor 100A .
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 18:17 #855899

Tony2920 schreef :
Lijkt me de juiste interpretatie.
Zekering afhankelijk van de kabeldiamter en het vermogen van de alternator.
( De kabeldiamter is, als het goed is, ook afgestemd op het vermogen van de alternator. )
Mijn alternator is een die 70A kan leveren, ik ga dus kijken voor aan zekering van 50A, want 70A zekeringen zijn er volgens mij niet, en maximaal belasten van mijn alternator ben ik toch niet van plan. Diameter kabel is voldoende voor 100A .

70A in alle soorten maten en vormen

klikkerde klik

google is youre best friend online ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 18:18 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 18:47 #855910

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Mijn altenator kan max 90 ampère. dus moet ik m ook voor 90A zekeren dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 18:54 #855911

zijn er ook aandelen te vinden in zekeringen? verwacht een grote omzet groei :whistle: :whistle:

Je ziet wel weer waar een draadje toe kan leiden :evil: mensen lezen wat, hebben de ballen verstand ervan en gaan ergens op goed geluk zekeringen tussen prutsen.

Toppers !!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 18:55 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 18:57 #855913

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Man, man man wat kan je toch doorslaan! Ga lekker aan die tobbe van je klussen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 19:02 #855916

Is dat zo ja? Ik zou maar 2 zekeringen zetten 1 helpt je namelijk niet voor je doel wat je wil ;)

En waarom zoek je zelf maar uit, wijsneus ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 19:11 #855917

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ja dat is zo. Lees je bijdragen in dit draadje maar eens over. Je slaat n beetje door.!
Teveel stress van t refitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 19:18 #855920

Nee hoor :)

Goed ik doe hem je kado

Een dynamo levert stroom eens ?

Een accu ook ! Eens ?

Als een kabel gaat schavielen bv tegen het motor blok wat in mijn ogen de enige echte bedreiging is trouwens ;)

En jouw zekeringetje van de plus van de dynamo zit bij de accu, gaat die er door maar blijft je dynamo rustig door knetteren

Zit hij direct achter de dynamo blijf je accu door knetteren

Als je dan wil zekeren aan het begin bij de accu en meteen achter de dynamo

Dan lever je in elk geval geen half bakken werk ;)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 19:43 #855927

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Gewoon slecht ontworpen en een hoop gedraai van Victron.
Erg zwak om te beginnen over slechte montage terwijl gewoon het probleem erg duidelijk is.
Ook nooit van de wet van Kirchhoff gehoord bij Victron neem ik aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 19:51 #855931

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Jeroen-pion schreef :
Nee hoor :)

Goed ik doe hem je kado

Een dynamo levert stroom eens ?

Een accu ook ! Eens ?

Als een kabel gaat schavielen bv tegen het motor blok wat in mijn ogen de enige echte bedreiging is trouwens ;)

En jouw zekeringetje van de plus van de dynamo zit bij de accu, gaat die er door maar blijft je dynamo rustig door knetteren

Zit hij direct achter de dynamo blijf je accu door knetteren

Als je dan wil zekeren aan het begin bij de accu en meteen achter de dynamo

Dan lever je in elk geval geen half bakken werk ;)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
je overdrijft.
de kabel van je dynamo dik genoeg kiezen zodat deze ruimschoots de maximale dynamo stroom kan handelen, liefst dubbel geïsoleerd.
Zekering zo dicht mogelijk bij de accu plaatsen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 19:56 #855938

Juist. Een zekering moet de kabel beschermen tegen doorbranden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 20:16 #855947

roozeboos schreef :
Juist. Een zekering moet de kabel beschermen tegen doorbranden.

dus zou ik elke voedende kant van de kabel maar zekeren, in dit geval dus 2

ook meteen de enige uitzondering in dit geval en aan boord B)

(gekke is dat we met de walstroom dan meteen weer heel anders praten) :laugh: :laugh:

overdreven? vinni kan je alles vertellen over een kabel die per ongeluk tussen de motor zat
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 20:18 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 21:30 #855977

Airgead,

Zoals ik het lees laat Victron alle mogelijke oorzaken open. En accepteert de kritiek dat in de bijsluiter onvoldoende de nadruk lag op die zekering van 1A.
Wordt onmiddellijk meegenomen om te verbeteren.
Op dit moment is de enige argofet met dit probleem, met zo ver ik het kan beoordelen een kortsluiting binnen OF buiten de Argofet.
Dat is nog steeds niet vastgesteld.
Of heb ik weer eens iets gemist?

Hoe past die wet van Kirchhoff hierin?
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 22:55 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 22:41 #855989

Heb een goede ervaring met Victron.
Correcte service en de afhandeling van mijn klacht over een defecte acculader is uiterst netjes verholpen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 22:59 #855991

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Jeroen-pion schreef :
roozeboos schreef :
Juist. Een zekering moet de kabel beschermen tegen doorbranden.

dus zou ik elke voedende kant van de kabel maar zekeren, in dit geval dus 2

ook meteen de enige uitzondering in dit geval en aan boord B)

(gekke is dat we met de walstroom dan meteen weer heel anders praten) :laugh: :laugh:

overdreven? vinni kan je alles vertellen over een kabel die per ongeluk tussen de motor zat

Als jij 2 voedende kanten hebt, 1x dynamo en 1x accu, dan heb je geen accuscheider nodig ;-)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 28 juli 2017 00:12 #855996

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Jollenbaas schreef :
Heb een goede ervaring met Victron.
Correcte service en de afhandeling van mijn klacht over een defecte acculader is uiterst netjes verholpen!

Een goed bedrijf met mooie producten en een overwegend uitstekende service.

EN daarom is dit gedraai jammer.....
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 28 juli 2017 00:20 #855997

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Saeftinghe schreef :
Airgead,

Zoals ik het lees laat Victron alle mogelijke oorzaken open. En accepteert de kritiek dat in de bijsluiter onvoldoende de nadruk lag op die zekering van 1A.
Wordt onmiddellijk meegenomen om te verbeteren.
Op dit moment is de enige argofet met dit probleem, met zo ver ik het kan beoordelen een kortsluiting binnen OF buiten de Argofet.
Dat is nog steeds niet vastgesteld.
Of heb ik weer eens iets gemist?

Hoe past die wet van Kirchhoff hierin?
Een manier om dit te bekijken is dat uit de wet van Kirchoff blijkt dat de Argofet gewoon door een defect de min draad heeft gefrituurd.
Tweede invalshoek is inderdaad zoals door Roozenbos genoemd, dat het je snel over het hoofd ziet dat in dit geval omdat de min geen even dikke retourleiding vormt, maar slechts een hulpspanning is en dat een zekering in de + geen garantie vormt voor beveiliging van de veel dunnere - draad. (het eventuele probleem is via de wet van Kirchhof snel te begrijpen op basale manier)
O.K. Victron komt met een vaag verhaal over eerst wel in de tekening, daarna niet, maar dat was slechts een schematische voorstelling, en over vakbekwame monteur of niet.
Ik zou een wat andere toon aanslaan als blijkt dat een apparaat wat je hebt geleverd is uitgefikt en potentieel gevaarlijk was/is.

Slecht ontworpen: het is al knap als je met een toevoer van een hulpstroom een dergelijke grote stroom kunt opwekken in het geval van een storing. Ik maak me sterk dat het niet mogelijk moet zijn om dit in het apparaat zelf te voorkomen door bijvoorbeeld met een zachte voeding te werken: een serie weerstand doet wonderen.
Op het moment dat zo'n device niet louter door professionele installateurs is aan te schaffen (en zelfs dan is het belangrijk als in verwegistan er door een techneut moet worden gesleuteld) dan moet je ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk kans is op fouten bij installatie. Het lijkt erop dat ze niet erg bewust zijn geweest van het gevaar. Geen punt, is gemakkelijk over het hoofd te zien, of blijkt pas in zo'n geval als dit, maar een beetje meer nederigheid en een minder verdedigende toon, als eerste een aanval op de kop van het stuk maken siert het bedrijf niet.

Een betere oplossing zou zijn geweest een zekering inwendig in het apparaat in de - bijvoorbeeld. Die zijn er in compact formaat, betrouwbaar en zo als component in te solderen.
De dimensionering is zo te doen dat als de zekering eruit vliegt dat het apparaat zowiezo stuk is en toch moet worden gerepareerd / weg moet worden gegooid.
Je zou zelfs een buzzertje kunnen aanbrengen die aangeeft wanneer de zekering stuk is. (weer met een serie weerstand)
Het is zo goed als onmogelijk dat een weerstand sluiting maakt als ie stuk gaat. Een halfgeleider is vaak of onderbroken of maakt (zo goed als) sluiting.

Ik heb nog niet eens nagedacht over wat er precies qua schakeling in zal zitten, maar natuurlijk moet de gate van een spanning worden voorzien. Een gate behoeft zo goed als geen stroom. Je moet dan wel heel erg je best doen om het apparaat zo te ontwerpen dat ie de - leiding als hulpspanning eruit kan fikken.

Kortom: een slecht ontwerp! Geeft niet, we maken allemaal fouten, en al doende leert men, maar sla dan wel een wat andere toon aan in plaats van je autoriteit uit te spelen als fabrikant: toevallig heb ik daar een schijthekel aan.

Bij deze daag ik Victron uit om bovenstaande te weerleggen. Kom maar op met dat schema. (En nee, geen "dit is geheim" flauwekul graag: wie gaat dit nu zelf nabouwen? Precies, niemand)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 28 juli 2017 06:46 #856015

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7650
Tricolor schreef :
Jollenbaas schreef :
Heb een goede ervaring met Victron.
Correcte service en de afhandeling van mijn klacht over een defecte acculader is uiterst netjes verholpen!

Een goed bedrijf met mooie producten en een overwegend uitstekende service.

EN daarom is dit gedraai jammer.....

Ik zie geen gedraai in hun antwoorden, alleen feiten en geen veronderstellingen.
En dat is de juiste insteek.

Wat er met die ene argofet is gebeurd weet ik niet, en weten volgens mij Victron ook (nog) niet.
maar dat er geen zekering in de massadraad zat is niet de oorzaak van dit defect, (is wel een bijkomende veiligheid).
Er is daar iets fout gelopen, had er een zekering in het draadje gezeten was die gesprongen, maar de fout die de oorzaak is van de hoge stroom had niet vermeden geweest denk ik.

En een agrofet waarbij de zekering van het massadraadje gesprongen is, wat onopgemerkt kan gebeuren, en die vrolijk blijft doorwerken is ook geen goed idee.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 28 juli 2017 06:47 #856017

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
Ik zie hier mededelingen op de artikelen verschijnen; Geen verkoop aan particulieren. Alleen bestemd voor werven die onder CE keur bouwen.

Als zelfbouwer zou ik dat heel jammer vinden. Nu kan ik nog kiezen om met mijn zelf gebouwde gedrocht lekker op de oceaan te gaan verzuipen of afbranden. Maar meestal volkomen onverantwoord aan de andere kant van de zee aan te komen.

Hier een tevreden gebruiker van Victron producten. En ja, wel eens een beginnend brandje gehad door een sense draadje wat geen uitlezing meer had van de spanning op de alternator. Het relais wat er voor moet zorgen dat je de motor niet kunt starten als hij al loopt, finaal weggebrand.
En ga dus niet zomaar zekeringen plaatsen waarvan ik het vermoeden heb dat het middel erger is dan de kwaal.

Maar succes met je claim bij Victron.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 06:48 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 28 juli 2017 08:09 #856046

mgbgt1975 schreef :
Jeroen-pion schreef :
roozeboos schreef :
Juist. Een zekering moet de kabel beschermen tegen doorbranden.

dus zou ik elke voedende kant van de kabel maar zekeren, in dit geval dus 2

ook meteen de enige uitzondering in dit geval en aan boord B)

(gekke is dat we met de walstroom dan meteen weer heel anders praten) :laugh: :laugh:

overdreven? vinni kan je alles vertellen over een kabel die per ongeluk tussen de motor zat

Als jij 2 voedende kanten hebt, 1x dynamo en 1x accu, dan heb je geen accuscheider nodig ;-)

Dan moet hij dus nog steeds bij de voedende kant om de kabel van de dynamo te zekeren, dus nog steeds bij de dynamo, veranderd niets aan ;)

En nog steeds in het traject, accu naar scheider, wederom ader beveiliging dus ook bij de accu.

Bedoel als je dan wil zekeren en de boel wil beveiligen tegen smeulende kabels doe het dan ook in 1 keer goed B) B)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 28 juli 2017 08:15 #856047

Airgead,

Het punt is dat er geen duidelijk aanwijsbare oorzaak is.
Je gaat van de AANNAME uit dat de fout IN de argofet zat.
Een andere aanname zou kunnen zijn dat er een uitwendige sluiting geweest is.

Eerst de OORZAAK vaststellen is, in mijn optiek, het eerste wat gebeuren moet VOOR je iets kunt aanwijzen.

Ik ben van mening dat Victron dit tot nu keurig behandelt.
Dit gevoegd bij mijn eerdere ervaringen met Victron vind ik dat er correct gereageerd wordt door Victron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 28 juli 2017 08:43 #856059

Mee eens. Het kan ook een overspanning zijn geweest, of een plus draad in de boot die niet lekker contact maakt. Of diezelfde min draad onjuist gemonteerd.

Ik heb ook eens een grote vent een moer van een van de schroefcontacten op de scheider veel te hard aan zien draaien. Waardoor de schroef ging meedraaien. Los halen was niet meer mogelijk. Dan is intern het contact vast ook niet lekker meer.

Kan allemaal Het blijft speculeren. :(

Het is mooi dat victron nog reageert. Hij was meteen al chaggerijnig toen ie de titel las natuurlijk... :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 08:43 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 28 juli 2017 09:33 #856081

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Als de massa draad totaan de Argofet is verbrand dan is er maar 1 conclusie: die stroom loopt door de argofet, een stroom die nooit zou mogen lopen.
Zelfs in het onwaarschijnlijke geval van een met bruut geweld aangedraade schroef die de oorzaak is, kan nog de instelling van de fabrikant zijn: hoe kunnen we dit verbeteren. Laten we het erop houden dat ik de reactie van Victron "verassend" vond toen ik die las.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 28 juli 2017 10:00 #856095

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Dit zeilersforum.nl/index.php/foru...ernator-blues#855861 is precies wat ik eerder bedoelde, en waarom bijvoorbeeld een inwendige zekering een goed idee zou zijn.

Inderdaad vindt ik het ook niet fraai dat de Argofet warm wordt bij het ontbreken van de negatieve spanning, maar dat is (zeer waarschijnlijk) niet eenvoudig op te lossen en inherent aan de keuze van het gekozen methode, het gebruik van fets, welke ook aan de andere kant weer grote voordelen met zich meebrengt.
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 10:02 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 28 juli 2017 10:18 #856106

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29238
Saeftinghe schreef :
Airgead,

Het punt is dat er geen duidelijk aanwijsbare oorzaak is.
Je gaat van de AANNAME uit dat de fout IN de argofet zat.
Een andere aanname zou kunnen zijn dat er een uitwendige sluiting geweest is.

Eerst de OORZAAK vaststellen is, in mijn optiek, het eerste wat gebeuren moet VOOR je iets kunt aanwijzen.

Ik ben van mening dat Victron dit tot nu keurig behandelt.
Dit gevoegd bij mijn eerdere ervaringen met Victron vind ik dat er correct gereageerd wordt door Victron.

Eens, ook met Rooz.
Echter is het dan zaak, als overspanning of EMK puls een oorzaak kan zijn, wat dat opgewekt kan hebben.
catagorie boegschreven, hydrofoors, autopiloten.

Het zou kunnen dat er hierdoor de fet's niet meer dicht gingen en er dus grote stromen tussen de accu'so onderling mogelijk waren?

Speculeren......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl