Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brandgevaar ArgoFet accuscheider

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 12:18 #855505

Nee jij hebt het ook over telkens kortsluiting ik niet, dat is al een heel verschil!

Jij praat telkens door het ding heen, dat is de fout die je noemt.

Dat is geen fout dat hoort zo anders kun je niet meten.

Als bv de ground galvanisch zou gescheiden heb je er voor dat doel weinig aan ;)

Ik beperk me dan ook aan het starten van de motor uit jouw verhaal, dan kan het alleen dat zijn , en niets anders.

Ervaringen heb je niet je hebt maar 1 ervaring, dus overdrijven is je ook niet vreemd ;)

Maar je bent na een jaar wachten wel lekker vlot met delen van info !!!

En nee ik heb er geen , dus maak je niet druk om mij ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 12:28 #855508

@JOD35 wellicht even voor de helderheid, wat is de reden dat je er een jaar overheen hebt laten gaan en nu ineens met deze waarschuwing komt zonder de reactie van Victron af te wachten omdat er haast bij is en wellicht het iemands dood kan worden. Had je dit heftig bericht dan niet beter vorig jaar de wereld in kunnen sturen ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 12:37 #855512

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Oh, en dat jaar vertraging in mijn melding: ik weet zelf ook pas sinds afgelopen weekend wat er is gebeurd. Zo is het gegaan:

Vorig jaar augustus rook ik tijdens het aftuigen opeens een brandlucht in de kajuit en was er een lichte rookontwikkeling. Ik dacht natuurlijk meteen aan brand in de (zojuist gestarte) motor, maar in de motorruimte stond geen rook. Omdat de rook snel weer wegtrok, en er ook geen andere signalen waren van brand o.i.d. (en de omstandigheden - solo varend voor Cowes - nou niet echt geschikt waren om terstond uitgebreid onderzoek te doen naar de oorzaak ... ;-), ben ik met samengeknepen billen eerst maar doorgevaren naar de jachthaven.

In de haven heb ik vervolgens uitgebreid de motor e.d. geinspecteerd - ik dacht dat de oorzaak daar zou liggen, gezien het feit dat-ie net was gestart, en ook de electrische bekabeling aan boord. Dat laatste was maar ten dele mogelijk omdat de meeste elektra 'netjes' zit weggewerkt; het leek me ook minder van belang: ik had immers de hele dag met alle systemen (nou ja, idd niet het laadsysteem ;-) gevaren, zonder problemen. Ik vond echter niks bijzonders. Wel zag ik daags daarna dat het blauwe LED-lampje vd ArgoFet niet meer brandde - dat had achteraf gezien bij mij een belletje moeten laten rinkelen, maar deed dat niet (ook al omdat de accu's wel gewoon oplaadden - ik dacht dat het LEDje gewoon stuk was).

De zaak bleef daarna onopgelost, tot ik afgelopen weekend (door een lampje dat ik per ongeluk had laten branden) opeens met twee lege accu's zat - en dat mag natuurlijk niet met een accuscheider ... En toen kwam de aap pas uit de mouw: dat ding was dus volledig doorgebrand.

Dus samenvattend: nee, ik heb niet daadwerkelijk het moment vastgesteld waarop de ArgoFet kapot ging, maar gezien de toedracht ben ik er wel zeker van dat het zo gegaan is. Zeker genoeg om een waarschuwing naar iedereen te laten uitgaan (en mijn volgende ArgoFet dus MET een ground-zekering uit te rusten).

En ja, ik hoop op garantie van Victron: het is aannemelijk dat het ding het heeft begeven binnen de garantie-termijn (5j), maar ik heb e.e.a. wel pas net buiten die termijn opgemerkt en gemeld. Los daarvan, ik ga iig weer zo'n ding terug installeren (want ik was er verder tevreden over, en ik heb ook nergens andere meldingen kunnen vinden van soortgelijke incidenten -> freak accident dus ws.); en most of all wilde ik iedereen (ook Jeroen-pion;-) met een FET-scheider waarschuwen voor dit risico, het is immers zeer simpel te verhelpen ...

Gr. Rolf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 12:45 #855515

lijkt me ook juist
Het ground draadje is doorgebrand omdat er teveel stroom door gestuurd is.
Dat kan je gewoon afzekeren. als bescherming tegen brand.
Het apparaat zelf is dan al kapot, als de zekering door gaat.

kijk wel even of je m niet overbelast. (en voldoende koeling geeft) Anders gebeurt t wellicht opnieuw.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 12:48 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 13:04 #855523

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
@roozebos
Overbelasting: niet dat ik er systematisch op gelet heb, maar de keren dat ik heb gechecked was het ding hand-warm. De dissipatie van de interne electronica lijkt me te verwaarlozen, en de laadstroom blijkt in de praktijk <20A (piek 30A, kortstondig). Volgens Victron is de spanningsval bij 100A slechts 0.1V, en dus bij 20A maar 0.02V; dit geeft dus een dissipatie van 0.4W - daar zal die scheider niet warm of koud van worden ... Maar zal het toch eens in de gaten houden!

Gr. Rolf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 13:12 #855527

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
It Paradyske schreef :
Maar wat als je een zekering in de ground draad zet en die tript?

1. Wat voor situatie ontstaat er dan, en is deze gevaarlijk?
2. Wordt die situatie op de een of andere manier gedetecteerd?

Dat verschilt per installatie.
Als die tript valt de accuscheider dicht. Als die nog werkt.

Als de sense draad van de alternator regelaar aan de alternator kant zit zal de alternator het even moeilijk hebben maar meestal overleeft die dat wel.
Een heel ander verhaal wordt het als de sense draad aan de accu kant zit. Dan ziet de regelaar een te lage accu spanning. Namelijk die van een accu die niet geladen wordt. Als reactie hierop zal de regelaar de rotor bekrachtiging opvoeren. Met uiteindelijk een zeer hoog oplopende alternator spanning. De zwakste isolatie zal dan uiteindelijk het loodje leggen.
Het enige wat deze situatie nog kan voorkomen is dat het laadstroom lampje van de motor aan gaat. Als je dat niet negeert en de motor af zet voorkom je schade.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 13:15 #855528

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Ik heb 12 jaar geleden een diodescheider gemonteerd in onze (ex) boot. Nu heb ik er geen verstand van maar in de manual (volgens mijn herinnering althans) en in de schema's die ik destijds vond stond een 1 A zekering opgenomen in het massadraadje. Zo ook gemonteerd.
De oude manuals kan ik niet meer vinden maar nog wel het installatieschema voor wat het waard is van destijds. Vreemd dat in de huidige manuals daarvan geen sprake meer is?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 13:21 #855530

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Aan de andere kant (ik bestrijd niet dat het plan niet zou deugen) is een zekering tussen dynamo en accu mij vreemd. Ben ik nog nooit tegen gekomen, ook niet in een auto o.i.d.
Ik heb de accu daarom ook alleen naar de verbruikerskant afgezekerd?
Ik ben heel benieuwd naar de reactie van Victron?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 13:22 #855532

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
@holtere
Dat zou heel goed kunnen, want zoals ik al zei: ik heb op een Duitse website een installatiehandleiding gevonden voor een ouder model, en daar stond dus wel zo'n zekering (1A) in opgenomen. Zeer vreemd idd ...

zie www.batterielader.de/data/files2/32.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 13:26 #855534

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Aha, niet helemaal kippig geweest.. :laugh:
Zie ook dat de laadkant vanaf de dynamo gezekerd moet worden volgens het papier!
✔ Sluit de laadbron aan op INPUT via zekering.

De vraag: hoe zwaar zeker je deze af, max. dynamo capaciteit?
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 13:27 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 13:29 #855535

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
@3Noreen, It Paradyske:

"Als die [ground-zekering] tript valt de accuscheider dicht. Als die nog werkt"

Dat is niet wat ik gelezen heb (en meen te weten uit mijn eigen kennis omtrent de werking van FETs): op het moment dat de gnd-aansluiting wegvalt, gedragen de FETs zich als (passieve) diodes, en blijft de werking als accu-scheider gewoon bestaan - alleen met een hogere spanningsval over de scheider als gevolg. Deze kan daardoor natuurlijk oververhit raken (en alsnog kapot gaan), maar in eerste instantie blijft alles gewoon werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 13:38 #855537

Er is wat defect geraakt intern. De fet kan ontploffen en openen, of sluiting geven over alle drie de pinnen. Bij een hogere temperatuur van de FET gaat de interne weerstand ook omhoog, waardoor deze meer dissipeert en weer warmer wordt...

Maar het kan bijvoorbeeld ook een varistor zijn die doorslaat en sluiting geeft.
Je weet t gewoon niet.

Wat je wel weet is dat er een draad is doorgesmolten. Dat wil je ten alle tijde voorkomen.
Dus gewoon zekering erin! Daarvoor zijn die dingen uitgevonden.

Over de genoemde stroomkring, en de aanbevolen enkele zekering. Dat is op zich correct, alleen heb je nu te maken met verschillende kabeldiktes. Je kan de dikke natuurlijk niet op 5 Ampere afzekeren, een waarde die de dunne dan wel zal beschermen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 13:40 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 13:39 #855538

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
@holtere:

"De vraag: hoe zwaar zeker je deze [input-zekering] af, max. dynamo capaciteit?"

Zo zwaar als de zwakste schakel die beschermd moet worden: dus ofwel de max. stroom vd ArgoFet (als je deze te licht hebt gekozen), ofwel de max. stroomsterkte die je laadkabel nog aankan (als je deze te dun hebt gekozen voor je dynamo), ofwel de dynamo capaciteit. Maar als het goed is, is dat natuurlijk allemaal netjes op elkaar afgestemd ... :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 13:42 #855540

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
@roozebos:

Precies! Alles (kapotte scheiders, accus, spanningsregelaars ...) is beter dan brand
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 15:05 #855555

Roozeboos houd helemaal niet van speculeren, aangezien jij victron op de hoogte hebt gesteld wacht hij daar eerst de uitkomst van af grin xd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 15:13 #855560

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
holtere schreef :
Aha, niet helemaal kippig geweest.. :laugh:
Zie ook dat de laadkant vanaf de dynamo gezekerd moet worden volgens het papier!
✔ Sluit de laadbron aan op INPUT via zekering.

De vraag: hoe zwaar zeker je deze af, max. dynamo capaciteit?

Ja, de dynamo zit ook altijd achter de hoofdzekering. Ik heb ooit een brand gehad omdat de dioden in de dynamo verbranden, echter stond daar 1000AH 24 volt achter. Dat geeft feest!

De hoofdzekering bepaal je door de koperdraad diameter, in mijn geval 35mm2 en heb ik er 63A mespatroon in voor lichtaccu en 160A mespatroon voor strataccu.
Ook al dat gezemel over startstromen is opgeblazen, werkt gewoon.
Met 160A start je ook nog gewoon een DAF575 op 24 volt.

Je hoofdzekering is leiding beveiliging, niet tegen overbelasting. Dus wol je ELK aangesloten toestel achter de zekering hebben.
Het verbaast mij vaker dat verzekeringen hier geen hol van begrijpen en dus ongezien hogere risico's verzekeren.....
En zo betalen we lekker kunstmatig hogere premies.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 16:32 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 15:55 #855572

Startmotor afzekeren en omdat dat niet gebeurd betalen we hoge premies ???

Er rijden tientallen miljoenen auto's rond , startmotor dynamo wordt niet afgezekerd, als je nu als verzekeraar wat aan risico premie wil doen dan zou ik daar beginnen ;)

Nu heb ik de start accu sinds gisteren aan boord staan en het is ook de startaccu meer mag hij niet, saai bestaan aan boord , korte kabels naar de motor ca 30 cm lang, verder geen zooi er aan, behalve een aparte lader voor de walstroom verder niks




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 16:42 #855587

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Jeroen-pion schreef :
Startmotor afzekeren en omdat dat niet gebeurd betalen we hoge premies ???

Er rijden tientallen miljoenen auto's rond , startmotor dynamo wordt niet afgezekerd, als je nu als verzekeraar wat aan risico premie wil doen dan zou ik daar beginnen ;)

Nu heb ik de start accu sinds gisteren aan boord staan en het is ook de startaccu meer mag hij niet, saai bestaan aan boord , korte kabels naar de motor ca 30 cm lang, verder geen zooi er aan, behalve een aparte lader voor de walstroom verder niks .

Ik begrijp dat je per definitie tegen proactieve veilighied bent, alleen al omdat je je betutteld voelt?

Ik ben er n.l. van overtuigd dat een groot percentage van z.g. elektrisch ontsane branden aan boord slecht beoordeeld worden door z.g. "experts". het gevolg is dat in een aantal zaken zeker niet de juiste oorzaak aangeduid wordt door gebrek aan voldoende kennis van een expert.
gevolg daarvan is dat er op verkeerde gronden uitgekeerd wordt.

Een startmotor a.b. van een schip leeft onder andere omstandigheden dan in een auto, met een korte levensduur. het komt toch nog wel eens voor dat een startmotor blijft "hangen"door defect contactslot, dat geeft veel hitte en risico en schade.
of nat geweest of veel condens er in.
Het feit dat je auto's vergelijkt met schepen is al hilarisch.
Ik heb bijna alles al eens in de fik gezien (nadien) aan boord bij schepen, van startmotoren, dynamo's omvormers, acculaders, diodenbruggen, zekering kasten, 95mm2 kabels, alles....

Ook vaak door slecht gepruts, van eigenaren, maar soms ook van gerenomeerde bedrijven (maar wel véél minder).

Je kan nooit genoeg zekeren met deugdelijk materiaal, dus niet die mickey-mouse zooi in loeidurejachtenschakelpanelenmetveeloverbodigeknopjesenlampjes.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 16:55 #855593

Nou ik ben zeker niet pro actieve veiligheid

Geloof dat ik altijd met gedrag aan boord en om eens wat te noemen gas aan boord meestal als angsthaas wordt weg gezet

Nu is het ineens omgekeerd ?

Op basis van een gedachten gang van jou??? Bespottelijk !!!

Auto en boot vergelijk hilarisch ??? Aaaaah ja hoor de dynamo accu startmotor denken heeeeeej een boot ik ga me ineens heel anders gedragen , sorry onzin natuurlijk ;)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 16:59 #855594

  • Stryc9
  • Stryc9's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Inmiddels heeft Victron ook een "intelligente" (microprocessor-gestuurde) accuscheider: de Cyrix-i. Ik heb nog niet helemaal kunnen ontdekken wat de voor- of nadelen tov de Argofet zijn - behalve dat je kunt kiezen voor verschillende schakelprofielen.
Ik vind dat wel interessant, want met een klassieke relais/diode schakeling heb ik toch de ervaring dat een slechte accu de goeie wel 's leeg wil trekken.
De Cyrix heeft daarnaast een Startassist switch, waarmee je in geval van nood je boordaccu als startaccu kunt gebruiken. Qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel.
N.b.: in het aansluitschema van de Cyrix is een gnd-zekering ook niet voorzien..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 26 juli 2017 19:46 #855651

@JOD.35 Duidelijk, dank voor je uitleg en dit draadje. Ben ook benieuwd naar de reactie van Victron.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 08:52 #855738

Goedendag,

Graag wil ik reageren op de post die hier geplaatst is.
Ten eerste over de titel, er wordt daarmee gesuggereerd dat er een brand gevaar is vanuit de Argo Fet zelf. Dat vind ik een erg kwalijke suggestie aangezien daar (op dit moment in ieder geval) geen aanwijzingen voor zijn.

Dat een min draad weggeschroeid heeft uiteraard te maken met het feit dat daar te veel stroom gelopen heeft, en met een zekering op de juiste plek was dat zeker voorkomen.
In bedrading hoort nou eenmaal een zekering, ook in een min als er geen zekering in de plus zit welke de bedrading beschermt tegen overbelasting.
De handleidingen die geleverd worden bij een FET splitter, of bij andere componenten, wordt dat niet overal expliciet genoemd (de schema's zijn blokschema's en geen bedrading schema's)
Zo worden ook de draaddiameters e.d. niet vermeld, dat zijn details die afhangen van verschillende factoren en behoren bekend te zijn voor bij getrainde installateurs.
Sommige uitvoering staat echter wel beschreven dat daar een zekering hoort en op andere plekken niet. Dat is voor ons een puntje om aan te werken en dat zal dus worden aangepast.

Qua oorzaak,
Het zou natuurlijk kunnen dat er iets in de FET splitter fout gegaan is, dat is erg zeldzaam, maar het is techniek waar we het over hebben en dan kan het gebeuren.
Als het specifiek tijdens het starten gebeurt is zouden er ook andere oorzaken te bedenken zijn. maar dat is achteraf moeilijk te bewijzen.
In ieder geval, een zekering in de min is altijd een goed idee (1A is voldoende aangezien daar voor de werking geen stroom loopt) Wat betreft de Plus bekabeling, ook die moet gezekerd zijn op de Nominale stroom waarvoor de splitter gemaakt is.
Met name bij erg lage accuspanningen kunnen stromen behoorlijk oplopen.

Ik las ook nog de opmerking over de werking van de FET splitter als de min aansluiting wegvalt. Dan werkt de FET splitter inderdaad als diode brug MAAR heeft dan zeker niet meer dezelfde capaciteit en zal erg warm worden. Langdurig gebruik op deze manier zorgt voor een defect!

Hopelijk is alles nu duidelijk, mochten er vragen zijn hoor ik dat graag.
Nogmaals, als de titel gewijzigd zou kunnen worden in een iets meer reeele titel zou ik dat kunnen waarderen. In de bijlage de tekening vanuit de handleiding met de 1A zekering in de min (de zekeringen in de plus zijn hier dus niet weergegeven maar moeten wel geinstalleerd worden!)

Bijlage:

Bestandsnaam: Argo3-wayF...tter.pdf
Bestandsgrootte:154 KB
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 08:53 door Johannes - Victron Energy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 09:04 #855742

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
@ Johannes,

Dank voor de reactie en de uitleg.
Fijn dat het schema aangevuld is met de aanduiding van een zekering in de massa.
Het lijkt me ook waardevol om een aanduiding in het schema op te nemen voor alle gewenste zekeringen, óók voor de zekeringen in de plusbekabeling daar waar nodig (zonder zekering waarde)
Bedenk dat de hobbyisten wel de beschikking hebben over de (blok)schema's maar geen bedradingsschema hebben / kunnen vinden zoals hier wel blijkt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 10:50 #855759

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Ik blijf dit vreemd vinden, maar heb een bijkomende vraag.
Indien de installatie is uitgevoerd met een zekering in de - aansluiting, en deze zekering gaat stuk, hoe merk je dit dan ?
Volgens mij zul je dat niet merken, maar zal, zoals aangegeven de Fet splitter dan wel veel warmer worden. ( En minder effectief ). Maar geen indicatie dat er iets is foutgelopen.
De gemiddelde watersporter zal dan ook niets in de gaten krijgen.
Misschien is het verstandig om bovenop de zekering ook een lampje (Led lampje) te voorzien die aangeeft dat de zekering weg is.
( Hiervoor is het nuttig om te weten welke spanning op dit punt zal komen te staan als de zekering gesprongen is. Zodat wij een passende (rode)LED/Weerstand combinatie kunnen kiezen . )

Ik vermoed maar ben niet zeker dat de spanning daar dan in de grootorde van 7 tot 10 V zal zitten.
Is dit correct ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 27 juli 2017 11:00 #855762

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
pfff wat een gedoe allemaal met zo'n argofet

je dynamo aanpassen met een extra diode en een diodebrug is dan ineens veel eenvoudiger en waarschijnlijk ook meer bedrijfszeker.
Als er al een verklikker lampje gemaakt moet worden om te signaleren dat een zekering gesprongen is, waar zijn we dan mer bezig ???
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl