Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Slechte verrassing deze voormiddag

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 15:25 #1170558

Beetje moeilijk te beoordelen vanaf foto, maar ik denk Kiel eraf, nieuwe of deels nieuwe kielbalk. Al het slechte multiplex weg en nieuwe stukken erin maken (latten over de naden aan de binnenkant). Tenslotte op een schoon geschuurd vlak lagen glasvezel met epoxy erover. Als het hout-epoxy bouw is, kun je ook aan de binnenkant de boel lamineren. Antifouling erover. Kiel monteren, afritten en varen maar weer.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 15:31 #1170561

Oie! Dat is een prachtig schip! Nu begrijp ik je reactie dat je niet zomaar op zult geven. Mijn ervaring was een houten zeeslang, ook vd Stad. Stond al 2 jaar op de kiel in de klei en kwam geregeld met het dek onder water. We kregen m kado en alles zat er nog bij dus blind voor de slechte stukken. We sloopten het dek er af en de potdeksel werd 1 grote brievenbus. Uiteindelijk hadden we de kielbalk onderschat en hadden we het dek niet deels maar volledig moeten vervangen en bleek de kielbalk ook te zacht en niet te drogen. Toen kocht ik toch maar een sneekermeer kruisertje van staal. Die was veilig en sterk maar weer niet vooruit te branden! Veel succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 15:35 #1170564

spike schreef :
Omkeren is niet zo makkelijk met een boot van 5ton . Bedankt voor het medeleven. Morgen ga ik terug en ga ik een frame maken om de kiel recht te houden. Dan draai ik de stutten omhoogEn dan eens met de elektrische schaaf een mm afhalen en dan zal ik wel zien hoeveel er uit moet. De16 kwadraat is al ff geleden

Voor een takel of kraan maakt dat niets uit. Overigens blijft er van die 5 ton hoogstens de helft over zonder kiel, mast en andere zooi die je er eerst af haalt. Dat met die schaaf zou ik nog eens goed over nadenken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 15:38 #1170568

spike schreef :
3Noreen schreef :
Voordat je de elektrische schaaf er op zet trek er eerst een plug van. Daar ga je anders spijt van krijgen. Je moet voordat je sloopt registreren welke vorm je nu hebt.
Wat bedoel je met een plug?

3Noreen bedoelt eigenlijk een mal. De plug heb je al (je boot)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 15:42 #1170572

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Even voor het begrip. Ik heb het idee dat deze boot op een vergelijkbare wijze is gebouwd.



Om het stuk te kunnen namaken wat verrot is zul je een vorm van mal moeten hebben. Dus de eerste vereiste is dat je die mal (plug) maakt voordat je sloopt. Oorspronkelijke bouwspanten zul je neem ik aan niet hebben. Als je een verstijfde afdruk van de buitenkant kun je daar het straks ontbrekende stuk namaken. Door laagjes fineer in die mal te leggen gekruist op elkaar ingesopt met epoxy. Dan vacuüm er op. Na harden heb je het ontbrekende stuk nieuw gemaakt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 15:45 #1170573

  • spike
  • spike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
JTMMeijer schreef :
Oie! Dat is een prachtig schip! Nu begrijp ik je reactie dat je niet zomaar op zult geven. Mijn ervaring was een houten zeeslang, ook vd Stad. Stond al 2 jaar op de kiel in de klei en kwam geregeld met het dek onder water. We kregen m kado en alles zat er nog bij dus blind voor de slechte stukken. We sloopten het dek er af en de potdeksel werd 1 grote brievenbus. Uiteindelijk hadden we de kielbalk onderschat en hadden we het dek niet deels maar volledig moeten vervangen en bleek de kielbalk ook te zacht en niet te drogen. Toen kocht ik toch maar een sneekermeer kruisertje van staal. Die was veilig en sterk maar weer niet vooruit te branden! Veel succes!
Bedankt er steek al veel elbowgrease in en zo oud is ze niet vandaar de vraag. Ik denk eerlijk gezegd dat de rest van het onderwaterschip nog ok is. Ik denk dat het mogelijk is om te herstellen maar had gehoopt dat iemand hier ervaring zou mee gehad hebben. Ik ga ze zowiezo proberen te herstellen en aal hier het vervolg op zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 15:45 #1170575

Baasklusje schreef :
2008 te water
Zelfbouw in plakhout lijkt me onwaarschijnlijk.

Plakhout constructie is anders best populair geweest onder zelfbouwers, ook met multiplex.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 15:47 #1170576

  • spike
  • spike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
3Noreen schreef :
Even voor het begrip. Ik heb het idee dat deze boot op een vergelijkbare wijze is gebouwd.



Om het stuk te kunnen namaken wat verrot is zul je een vorm van mal moeten hebben. Dus de eerste vereiste is dat je die mal (plug) maakt voordat je sloopt. Oorspronkelijke bouwspanten zul je neem ik aan niet hebben. Als je een verstijfde afdruk van de buitenkant kun je daar het straks ontbrekende stuk namaken. Door laagjes fineer in die mal te leggen gekruist op elkaar ingesopt met epoxy. Dan vacuüm er op. Na harden heb je het ontbrekende stuk nieuw gemaakt.
Zo is ze volgens mij idd gebouwd. Als de spanten en wrangen nog ok zijn kan ik daar toch op verder bouwen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 15:50 #1170579

Poeh hee.................

Dat is schrikken.........

Idd eerst een goede mal maken en dan maar beginnen met al het rotte hout te verwijderen.
Maar dan ook echt alles.
En dan maar hopen dat er genoeg over blijft om weer op te bouwen.
Enne er is heeeel veel te fabriceren met HH/WBP en epoxy.

Suc6
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 15:55 #1170582

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
spike schreef :
3Noreen schreef :
Even voor het begrip. Ik heb het idee dat deze boot op een vergelijkbare wijze is gebouwd.



Om het stuk te kunnen namaken wat verrot is zul je een vorm van mal moeten hebben. Dus de eerste vereiste is dat je die mal (plug) maakt voordat je sloopt. Oorspronkelijke bouwspanten zul je neem ik aan niet hebben. Als je een verstijfde afdruk van de buitenkant kun je daar het straks ontbrekende stuk namaken. Door laagjes fineer in die mal te leggen gekruist op elkaar ingesopt met epoxy. Dan vacuüm er op. Na harden heb je het ontbrekende stuk nieuw gemaakt.
Zo is ze volgens mij idd gebouwd. Als de spanten en wrangen nog ok zijn kan ik daar toch op verder bouwen

Ik hoop voor jou dat het stuk wat vernieuwd moet worden niet al te groot is. Je gaat dus met relatief korte stukken werken. Het is dan erg moeilijk om het goed te laten stroken met relatief weinig ondersteuning die je hebt van de aanwezige spanten. De laatste 10-15cm van de strook heeft de hardnekkige nijging om recht te blijven en niet mee te buigen. Dus je mal moet "dwingender" zijn. Verder is bij de bouw lekker geschuurd en gestrookt waardoor er dikte afwijkingen zijn in de huid. Jij gaat ook dikte afwijkingen krijgen. Die wil je het liefst aan de binnenkant.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 16:02 #1170587

Tip
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 16:30 #1170605

keeszeiler schreef :
Wil niet vervelend doen, maar lijkt mij "einde boot"...

Ik ging uit van een 16m2 achtige boot, maar dan van plywood, gezien het profiel van TS. Nu blijkt het om een andere boot te gaan. Dan liggen de verhoudingen tussen kosten<>waarde uiteraard anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 16:39 #1170612

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Om de vorm te behouden kun je ook stroken 3 mm triplex aan de binnenkant van de boot vastnieten. Zeker 25 cm overlap met het gezonde hout, dan buigt het goed in de ronding van de romp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 16:45 #1170618

  • spike
  • spike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Noballast schreef : Bedankt, wel een groot hoofdstuk :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 16:45 #1170619

  • spike
  • spike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
keeszeiler schreef :
keeszeiler schreef :
Wil niet vervelend doen, maar lijkt mij "einde boot"...

Ik ging uit van een 16m2 achtige boot, maar dan van plywood, gezien het profiel van TS. Nu blijkt het om een andere boot te gaan. Dan liggen de verhoudingen tussen kosten<>waarde uiteraard anders.
Geen erg, mijn fout dat ik mijn profiel niet aangepast had
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 16:48 #1170623

spike schreef :
Noballast schreef : Bedankt, wel een groot hoofdstuk :P

Zou als een spannend jongensboek moeten lezen met zo’n klus in het vooruitzicht ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 17:23 #1170635

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
3Noreen schreef
Dit gaat veel tijd kosten als je het wilt opknappen. Het eerste wat ik zou doen is met een tijdelijke "vuller" wat je nu weggestoken hebt opvullen en de kiel er af halen. Dan een mal maken met glasmatten + polyester van het stuk wat je opnieuw moet maken.
Vervolgens op die mal als je die weer los gehaald hebt van de boot met stroken fineer het stuk wat je moet vervangen namaken in die mal. Stroken gekruist op elkaar plakken met epoxy. (cold molded) Dan komt het lastigste stuk om het nieuwe stuk netjes met schuine lassen in de romp te zetten.

Dit is de manier. Zo hoort het! Heb ze bij kolibri ook eens zo een romp zien repareren (terwijl ze daar een mal hebben maar die mal was niet bij de hand).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 17:23 #1170636

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
spike schreef :
Zo is ze volgens mij idd gebouwd. Als de spanten en wrangen nog ok zijn kan ik daar toch op verder bouwen
De boot is gebouwd van binnen naar buiten en zo zou ik hem ook repareren.
Dat gaat bij kruiselings gelijmde stroken relatief gemakkelijk. Je pakt strook voor strook en laag voor laag.
Daarom is dit, naast woodcore, voor zelfbouwers zo'n aantrekkelijke bouwmethode.
Maar boven je hoofd???
Ik deel het advies om de romp, na die zo licht mogelijk gemaakt te hebben, te keren, volledig maar wel afhankelijk van de omvang van de schade. Als de kiel er niet af blijkt te moeten wordt het een ander verhaal de boot keren is op zich al een project binnen het project. Je werkt wel honderd keer makkelijker en makkelijk werken is ook zuiverder werken.
Als aan de spanten inderdaad niks mankeert heb je de zuivere vorm en kun je na verwijdering van de slechte stukken gelijk gaan repareren.
Het vormprobleem op het eind van de strook , zoals eerder aangegeven is reeel, maar afhankelijk van materiaal en afmetingen. Massief of stroken multiplex of triplex en hoe dunner de lagen hoe buigzamer.
Je kunt in elk geval aan de binnenkant op de overgang een in de juiste bolling geschaafde klos schroeven (bv) of een hulpspantje plaatsen en een stalen plaatje buiten en binnen, met een boutje door en door werkt ook goed.
Verder weet ik niet of die boot naast je huis staat of aan de andere kant van Belgie maar overdenk goed wat het betekent als je elke keer 100 km moet rijden om er aan te klussen.
Met de juiste instelling lukt het (denk ik) maar het blijft een zeer pittig karwei.
En wat die elektrische schaaf aan gaat: laten liggen. Kijk maar eens eerst of je met een driehoekige verfkrabber stroken kunt los trekken. Zolang dat lukt ben je nog bezig slechte stukken te verwijderen.


Slecht voor de gemoedsrust, dit soort projecten maar als je doorzet kom ik een keer langs. ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 04:48 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 17:29 #1170639

  • spike
  • spike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
jerry schreef :
Om de vorm te behouden kun je ook stroken 3 mm triplex aan de binnenkant van de boot vastnieten. Zeker 25 cm overlap met het gezonde hout, dan buigt het goed in de ronding van de romp.
Als er plaats is doe ik dat zeker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 17:38 #1170645

  • spike
  • spike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
zeekraal schreef :
spike schreef :
Zo is ze volgens mij idd gebouwd. Als de spanten en wrangen nog ok zijn kan ik daar toch op verder bouwen
De boot is gebouwd van binnen naar buiten en zo zou ik hem ook repareren.
Dat gaat bij kruiselings gelijmde stroken relatief gemakkelijk. Je pakt strook voor strook en laag voor laag.
Daarom is dit, naast woodcore, voor zelfbouwers zo'n aantrekkelijke bouwmethode.
Maar boven je hoofd???
Ik deel het advies om de romp, na die zo licht mogelijk gemaakt te hebben, te keren, volledig. Je werkt honderd keer makkelijker en makkelijk werken is ook zuiverder werken.
Als aan de spanten inderdaad niks mankeert heb je de zuivere vorm en kun je na verwijdering van de slechte stukken gelijk gaan repareren.
Het vormprobleem op het eind van de strook , zoals eerder aangegeven is reeel, maar afhankelijk van materiaal en afmetingen. Massief of stroken multiplex of triplex en hoe dunner de lagen hoe buigzamer.
Je kunt in elk geval aan de binnenkant op de overgang een in de juiste bolling geschaafde klos schroeven (bv) of een hulpspantje plaatsen en een stalen plaatje buiten en binnen, met een boutje door en door werkt ook goed.
Verder weet ik niet of die boot naast je huis staat of aan de andere kant van Belgie maar overdenk goed wat het betekent als je elke keer 100 km moet rijden om er aan te klussen.
Met de juiste instelling lukt het (denk ik) maar het blijft een zeer pittig karwei.
En wat die elektrische schaaf aan gaat: laten liggen. Kijk maar eens eerst of je met een driehoekige verfkrabber stroken kunt los trekken. Zolang dat lukt ben je nog bezig slechte stukken te verwijderen.


Slecht voor de gemoedsrust, dit soort projecten maar als je doorzet kom ik een keer langs. ;)
Ik zet zeker door B) , morgen zet ik er de zaag in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 17:43 #1170646

Zoek op jet woodworking.nl forum is contact met tuoh.
Das ook een belg met verstand van het restaureren van houten schepen.

De restauratie zal serieus werk zijn, maar daarna wordt ze beter dan te voren.
Mits je het met professionele support aanpakt.

Hoe, wat en hoeveel daar is met alleen de foto’s niets zinnigs van te zeggen.

In NL ken ik wel partijen die je prima kunnen helpen, indien nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 17:49 #1170648

  • spike
  • spike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Klaaskootstra schreef :
Zoek op jet woodworking.nl forum is contact met tuoh.
Das ook een belg met verstand van het restaureren van houten schepen.

De restauratie zal serieus werk zijn, maar daarna wordt ze beter dan te voren.
Mits je het met professionele support aanpakt.

Hoe, wat en hoeveel daar is met alleen de foto’s niets zinnigs van te zeggen.

In NL ken ik wel partijen die je prima kunnen helpen, indien nodig.
Bedankt
Ik kijk is op woodworking
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 17:52 #1170653

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Zet hem op. Veel succes met de restauratie!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 18:46 #1170677

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
2008 te water en nu reeds zo rot?
Ik zou ongerust zijn over de verdere bouwkwaliteit. Zeker met in het achterhoofd dat de romp in hout-epoxy opgebouwd is; dan verwacht ik niet zo'n grote rotte plek na amper 12 jaar...
Tenzij er schade was die langdurig genegeerd geweest is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 18:53 #1170678

  • spike
  • spike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Ilex schreef :
2008 te water en nu reeds zo rot?
Ik zou ongerust zijn over de verdere bouwkwaliteit. Zeker met in het achterhoofd dat de romp in hout-epoxy opgebouwd is; dan verwacht ik niet zo'n grote rotte plek na amper 12 jaar...
Tenzij er schade was die langdurig genegeerd geweest is!
Ik heb haar nu drie jaar en heb nooit iets gezien van lekkage of scheuren, ze gaat elk jaar uit het water en elk jaar antifouling. Ik vraag me nu ook af hoe de rest is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl