Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Stella Maris (pionier 930)

Stella Maris (pionier 930) 06 feb 2021 19:29 #1251169

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Thijsnoort schreef :
Natuurlijk werkt het. Het is een Volvo, gemaakt voor de eeuwigheid :laugh: :laugh:
Zou dat de tactiek zijn, oude pentas te goed dus maken ze de motorsteunen 600 euro per set. Zodat je toch maar voor hermotorisering gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 06 feb 2021 22:07 #1251221

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Als er een voelbaar richeltje zit, dan is hij wel aardig versleten. Zie je nog wel hoonsporen in de cilinder? En dan specifiek kijken naar de cilinder en dan georiënteerd haaks op de krukas, daar zal de cilinder het meeste slijten (ovaal).

Maar misschien is het richeltje wel wat aanslag wat je weg kan boenen.
Zo niet, dan zou ik de cilinders opboren en overmaatse zuigers monteren, dat is nog goed te doen als je het vergelijkt met nieuwe cilinderbussen en zuigers.

Als je de cilinderkop op gaat frissen, dan zou ik in ieder geval de klepzittingen doen.
Die hebben bij de oudere volvo penta motoren de nare gewoonte om te roesten, met name de uitlaatklep dichtste bij de uitlaat. Met compressieverlies tot gevolg.

Je kan een beter materiaal nemen voor de klepzittingen, en dan roesten ze niet, of minder.

Het is gemakkelijk om te kijken of de kleppen nog wel goed afdichten, door de kop met de kleppen naar boven te leggen, en er wat diesel in te gieten, en dan goed kijken of er wat weg lekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 07 feb 2021 10:30 #1251341

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Waar ik de minimale verdikking voel zit roet aanslag.hoe poets je dat het makkelijkst weg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 07 feb 2021 10:39 #1251351

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3111
mithras schreef :
Waar ik de minimale verdikking voel zit roet aanslag.hoe poets je dat het makkelijkst weg?

Schuurpapiertje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 07 feb 2021 10:43 #1251355

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik doe dat meestal met wat lichte olie, eerst even een beetje laten weken.
Dan poets je het er wel met wat moeite wel vanaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 07 feb 2021 16:06 #1251510

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Sonador schreef :
Ik doe dat meestal met wat lichte olie, eerst even een beetje laten weken.
Dan poets je het er wel met wat moeite wel vanaf.

De kleppen zijn ook helemaal zwart van de roet, is het belangrijk dit ook helemaal schoon te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 07 feb 2021 16:22 #1251521

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dat is niet zo belangrijk.

Kijk eerst even goed naar de dingen die ik eerder heb beschreven, zoals of de kleppen wel goed afdichten, en naar de slijtage van de cilinders en nokkenas.

Als ik het zo bekijk, (wat lastig is van de foto's) moet er nog wel een redelijk knappe motor van te maken zijn. Maar dat is allemaal afhankelijk van de slijtage aan de cilinders.

Mochten de cilinders nog knap zijn, dan zou ik gewoon alleen even de kop opfrissen.
Neem hem mee naar een revisiebedrijf die dat leuk vind om te doen, doe de klepzittingen en controleer de kleppen op of ze nog binnen de slijtage marge vallen, en zet dan de boel weer in elkaar.

De verstuivers zou ik ook even laten controleren.
Dat kost allemaal niet gek veel, en je hebt er wel veel plezier aan.

Dat koud starten van deze oude penta's is altijd lastig.
In de zomer slaat die van mij vrijwel direct aan wanneer hij steenkoud is, en in de winter is het veel lastiger, en duurt het veel langer.
Vaak is de regelaar wat plakkerig, het wil dan wel helpen om er even met een föhn het geheel op te warmen.

Sorry voor de lappen tekst :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 07 feb 2021 16:25 #1251523

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Thx, er is een monteur op de werf die de verstuivers gaat testen en ook de cilinders zal bekijken + kleppen.

Weet dinsdag meer :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 07 feb 2021 16:53 #1251538

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Mithras schreef
Thx, er is een monteur op de werf die de verstuivers gaat testen en ook de cilinders zal bekijken + kleppen.

Weet dinsdag meer :)

Da's wel beter. Nu in 1x goed doen kopje en cilinders op orde maken. Daarna nieuwe olie en nieuwe filters erop en in de zomer genieten in plaats van liggen te prutsen. Succes!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 07 feb 2021 20:10 #1251622

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Als de motor ok blijkt. Is mijn klus lijst weer iets kleiner.

Wat overblijft:
Nieuwe koel en diesel slangen motor + wierpot
Motorruimte isoleren
Motor terugplaatsen en aansluiten
Biels wat opknappen
Nieuwe zetborden
Romp verfen
Dek verfen
Grootzeil zeillat hoezen laten maken en grootzeil wassen
Laatste vloerdelen opnieuw bekleden met pvc
Koelkast verfen
Nieuwe kuipbanken
Wellicht wat houtwerk interieur opnieuw lakken
Nieuwe hoezen voor de kajuit kussens.
Verstaging controleren
Vallen wassen en controleren
In progress:

Motor schoonmaken en nakijken
Elektra vernieuwen
Ankerluik verstevigen
Alle huiddoorvoeren vervangen
Roerkoning hout vernieuwen
Nieuwe buikdenningen

Genoeg te doen..
Laatst bewerkt: 07 feb 2021 20:11 door mithras.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 07 feb 2021 20:45 #1251633

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Naast die motor zijn "vallen wassen" "grootzeil naar de zeilmaker & wassen" en "kajuit kussens opnieuw bekleden" mooie klussen voor dit koude weer!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 10 feb 2021 09:50 #1252282

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Monteur op de werf raad aan de kop te vlakken, zuigerveren te vervangen nu alles toch al los is.
Dieselpomp te verwijderen om zo nog 2 vriesdoppen los te kunnen maken en het blok nog beter schoon te krijgen.

De zuigerveren voor deze motor zijn alleen niet meer te krijgen volgens mij. Benieuwd hoeveel het kost deze te laten maken.

Als we dan toch bezig zijn ook de verstuivers maar laten afpersen en kijken of die nog goed zijn + kleppen laten slijpen.

En hij had het erover dat de carterpan ook losgehaald moet worden. Vergeten te vragen waarom...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 10 feb 2021 10:00 #1252285

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
mithras schreef :
Monteur op de werf raad aan de kop te vlakken, zuigerveren te vervangen nu alles toch al los is.
Dieselpomp te verwijderen om zo nog 2 vriesdoppen los te kunnen maken en het blok nog beter schoon te krijgen.

De zuigerveren voor deze motor zijn alleen niet meer te krijgen volgens mij. Benieuwd hoeveel het kost deze te laten maken.

Als we dan toch bezig zijn ook de verstuivers maar laten afpersen en kijken of die nog goed zijn + kleppen laten slijpen.

En hij had het erover dat de carterpan ook losgehaald moet worden. Vergeten te vragen waarom...

Zuigerveren waren recentelijk nog te verkrijgen.

Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.

Ik heb er nog twee zonder de olieschraapveer. Volvo P heeft ze mogelijk nog wel, maar dan betaal je de hoofdprijs.

Ja, als je de zuigerveren wilt vervangen (wat veelal aan te raden is bij dit type motor) moet uiteraard de drijfstang los en daarvoor moet de carterpan verwijderd worden.

Bram
Laatst bewerkt: 10 feb 2021 10:08 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 10 feb 2021 10:37 #1252291

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
brambo schreef :


Ja, als je de zuigerveren wilt vervangen (wat veelal aan te raden is bij dit type motor) moet uiteraard de drijfstang los en daarvoor moet de carterpan verwijderd worden.

Bram

Logisch thanks

EDIT!

Toch even een second opinion gevraagd bij Boerman en Fer, die hebben een hele andere mening.
Als de motor nog redelijk goed start en niet rookt. Zuigerveren lekker laten zitten. Ook is het niet verstandig de dieselpomp te verwijderen ivm heel makkelijk verschoven timings.

Nieuwe plan is kop, spruitstuk en waterpomp even mee te nemen naar meneer boerman in baarn om even wat basis dingen te laten controleren en dan alles weer in elkaar te zetten. Tenzij daar hele schokkende dingen uit komen.

Iets betere foto van 1 cilinder:


Laatst bewerkt: 10 feb 2021 16:03 door mithras.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 10 feb 2021 18:34 #1252396

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Mithras schreef
Toch even een second opinion gevraagd bij Boerman en Fer, die hebben een hele andere mening.
Als de motor nog redelijk goed start en niet rookt. Zuigerveren lekker laten zitten. Ook is het niet verstandig de dieselpomp te verwijderen ivm heel makkelijk verschoven timings.

Wat denk ik beetje een punt is, dat er niet compressie gemeten is voor demonteren. Dat had wel e.e.a. over je motor kunnen vertellen... alhoewel hij bij de kop ook altijd wat kan lekken als de kleppen/zittingen niet meer sluiten. Mogelijk is het advies van Fer opvolgen meest verstandig dus hup weer in elkaar. Dat klepschuren zou ik toch nog wel even mee pakken is een relatief kleine moeite nu het kopje er toch af is die kleppen en zittingen te schuren. En mogelijk kun je er toch nog wat vuil/roest uit weken met oxaalzuur (verwijderd niet alleen kalk ook roest)

Succes

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 10 feb 2021 18:40 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 10 feb 2021 18:52 #1252402

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Wat mijn indruk is bij dit blokje is dat roest alleen een probleem is bij de doorgangen van blok naar kop. De koelruimtes om het blok zijn erg groot daar zal je niet snel verstopping hebben. Ook de leidingen naar uitlaat koeler en thermostaat zijn een ding. Die zaten bij mij ook allemaal verstopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 10 feb 2021 19:19 #1252405

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Is het trouwens slim de cilinder wanden even in te smeren met motor olie? Nu het allemaal openstaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 10 feb 2021 19:28 #1252409

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Die is niet heel fris meer, bijna geen hoonsporen meer te zien, en wat lichte verticale groeven.
Als je gaat meten dan zal je op opboren uitkomen gok ik zo, en zeker niet alleen zuigerveren.
De kans is dan aanwezig dat het meer kwaad dan goed doet (alleen nieuwe zuigerveren monteren).
Ik neem aan dat de andere cilinder ook zo is?

Ik zou doen wat ik al eerder beschreef, de cilinderkop opfrissen.
En dan weer alles monteren, fris ook gelijk even dingen op zoals de verstuivers, startmotor (los halen en schoonmaken) dynamo, opvoerpompje etc.
En dan kan je er nog wel een tijdje tegenaan, hij is dan niet nieuw, maar ik denk dat je er dan nog wel een tijdje mee voorruit kan tegen een klein bedrag.

Om je laatste vraag te beantwoorden, motorolie is prima, als je het nu open laat en er komt vocht bij, dan heb je roest te pakken, en dan ben je nog verder van huis. Er zit nu al een klein beetje roest in.
Laatst bewerkt: 10 feb 2021 19:29 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 10 feb 2021 19:32 #1252411

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Fris is ook niet te verwachten denk ik met een motor uit 78. Kop gaat naar boerman om na te laten kijken. De rest ga ik met rust laten behalve alle koelkanalen goed schoon maken.

Denk trouwens dat de horizontale krasjes heel oppervlakkig zijn en komen omdat ik daar wat roet heb weggeschuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 10 feb 2021 20:24 #1252416

De krasjes dat is denk ik inderdaad van het schuren. Wel zitten er wat diepere krassen in de slagrichting.
Wat ik mij afvraag is wat de bruine vlekken zijn, is dat aanslag of is dat roest? Als dat roest is dan zijner mogelijk meer plekken met dat soort schade en dan heeft de motor waarschijnlijk een soort van vast gezeten.
Je zou nog even kunnen kijken wat er gebeurt als je een beetje olie op je zuigers giet. Dat loopt natuurlijk weg maar dat moet wel heel erg langzaam gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 10 feb 2021 20:35 #1252417

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
mithras schreef :
Fris is ook niet te verwachten denk ik met een motor uit 78. Kop gaat naar boerman om na te laten kijken. De rest ga ik met rust laten behalve alle koelkanalen goed schoon maken.

Denk trouwens dat de horizontale krasjes heel oppervlakkig zijn en komen omdat ik daar wat roet heb weggeschuurd.

Ik heb het niet over de krassen waar je het geschuurd hebt, (beter was geweest om dat met olie weg te halen) Maar over de verticale krassen in de boring, het is niet schokkend hoor.
De hoonsporen zijn weg, en dat is veel erger.

Hoonsporen zijn lichte krassen onder een hoek van 45 graden.
Die krasjes zorgen ervoor dat er olie in achter blijft waardoor de zuigerveren beter afdichten.
En voor smering van de zuiger.

Als je goed kijkt zie je ze nog licht in de lengterichting, maar als je haaks op de krukas kijk in de cilinder dan zijn ze praktisch weg. Als je gaat meten zal je zien dat het ovaal is, en versleten of misschien valt het nog wel net binnen te toleranties. Dat geeft allemaal niets!
Gewoon kop opfrissen, en de andere dingen die ik eerder aangaf en gaan met dat ding!

De roest die erin zit, is niet van vastzitten, dan zou je een ander patroon zien ;)
Laatst bewerkt: 10 feb 2021 20:39 door Sonador. Reden: typo's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 10 feb 2021 20:43 #1252420

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Blok liep nog goed tot arnhem op koelproblemen na. Mijn doel is een paar seizoenen varen met deze motor. Als ik daarna hets schip wil houden dan komt er een nieuwe motor in. Bedankt voor alle adviezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 10 feb 2021 21:07 #1252429

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Waarom niet even de ovaliteit van beide cilinders laten meten. Dan heb je een goed beeld van de cilinder slijtage. Is een werkje van 10 minuten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 13 feb 2021 16:03 #1253243

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Goed nieuws, vandaag de verstuivers laten afpersen en die zijn goed genoeg. Klepafdichting was zelfs prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 13 feb 2021 20:59 #1253330

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nou mooi!
Druppende verstuivers zijn bron van roet bij een diesel dus fijn dat ze goed zijn.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl