Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Stella Maris (pionier 930)

Stella Maris (pionier 930) 27 feb 2021 20:12 #1257330

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 673
Nog een tweede filmpje:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 27 feb 2021 21:49 #1257359

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2636
Mithras schreef
In eerste instantie dachten we dat het klepdeksel lekte. In de workshop manual staat m10 50nm wij de bouten aandraaien... Gescheurd klepdeksel. Ik hoop dat die nig te vinden zijn???? Als iemand iets weet hoor ik het graag.

Zonde. oplossing Laten lassen?

Net als Sonador vind ik dat koelwater ook maar een magere hoeveelheid. Toch nog ketelsteen? Meet met een ir meter op verschillende plaatsen de motor. In filmpje 2 lijkt de motor beter te lopen dan in 1.

Freek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 27 feb 2021 21:57 #1257364

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 673
freek1970 schreef :
Mithras schreef
In eerste instantie dachten we dat het klepdeksel lekte. In de workshop manual staat m10 50nm wij de bouten aandraaien... Gescheurd klepdeksel. Ik hoop dat die nig te vinden zijn???? Als iemand iets weet hoor ik het graag.

Zonde. oplossing Laten lassen?

Net als Sonador vind ik dat koelwater ook maar een magere hoeveelheid. Toch nog ketelsteen? Meet met een ir meter op verschillende plaatsen de motor. In filmpje 2 lijkt de motor beter te lopen dan in 1.

Freek

Ketelsteen kan niet alles is helemaal schoon. Elke doorgang in zowel blok spruitstuk en thermostaathuis. De motor kwam niet echt op temperatuur. Emmer is snel leeg. En dan hebben we hem weer uitgezet. Zou dicht blijven thermosstaat hier effect kunnen hebben?

Temp wel gemeten max 48 graden op de cilinder kop spruitstuk 28 vrij koel. Wellicht deksel van de waterpomo die iets is ingesleten vervangen. Mischien te weinig druk opbouw?
Laatst bewerkt: 27 feb 2021 22:01 door mithras.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 27 feb 2021 22:05 #1257366

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Je hebt de motor niet in de boot, maar in de buitenlucht.
Het is niet heel gek warm momenteel, daar komt dan ook nog bij dat je hem niet belast (als in een zeilboot voorstuwen), maar gewoon "stationair" laat draaien, dus over temperatuur kan je simpelweg eigenlijk niet veel zeggen buiten dat hij zelfs koud blijft.
Laatst bewerkt: 27 feb 2021 22:05 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 27 feb 2021 22:10 #1257368

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 673
Maar wat is de verklaring voor minder water dan? Alles is los geweest en echt schoon. Geen kanaal verstopt. In het zuur en helemaal schoon gespoten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 28 feb 2021 10:25 #1257451

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Water loopt door de keerkoppeling? en de impellerpomp even goed nakijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 28 feb 2021 10:50 #1257463

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 673
Sonador schreef :
Water loopt door de keerkoppeling? en de impellerpomp even goed nakijken.
geen keerkoppeling. Ik zal een nieuw plaatje bestellen en impellor vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 28 feb 2021 11:00 #1257468

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Oja dat is waar ook, jij hebt een saildrive.

Ik zou even beginnen met de impellerpomp, en niet alleen het dekseltje, er zit ook een soort van halve maan in die slijt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 28 feb 2021 13:54 #1257529

Is het niet zo dat zolang de thermostaat gesloten is je niet de volle hoeveelheid naar je uitlaat krijgt?
Haal de thermostaat er eens uit en kijk dan nog eens naar de hoeveelheid.
Het kan zijn dat wat er nu uit de uitlaat komt via de bypass komt, dit is natuurlijk afhankelijk van hoe eea is aangelegd.
Natuurlijk wel de impeller vervangen en de plaat indien nodig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 28 feb 2021 15:20 #1257558

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ook al is de thermosstaat gesloten, de hoeveelheid veranderd niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 28 feb 2021 16:39 #1257592

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 673
Heb net gehoord dat het vaak veel meer lijkt wanneer er een waterslot in je uitlaat zit. Nu is de pulserende werking weg. En is de stroom constant.

Ik ga nog wel even kritisch naar de pomp kijken. En de inlaat leiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 05 mrt 2021 21:59 #1259656

Sonador schreef :
Ook al is de thermosstaat gesloten, de hoeveelheid veranderd niet.

Normaal is het toch dat de thermostaat gesloten blijft zolang de temperatuur niet bereikt is waardoor het koelwater alleen in het motorblok circuleert en pas als deze opent de doorgang naar de radiateur opent.
In weze gebeurt er toch hetzelfde bij een scheepsmotor?
Laatst bewerkt: 05 mrt 2021 22:00 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 06 mrt 2021 07:53 #1259697

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
De motor in deze zeilboot is een direct gekoelde motor.
Dat wil zeggen, dat het buitenwater de motor koelt.
De impeller pompt altijd hetzelfde hoeveelheid water op, en dat moet ergens naar toe.

Of dat door alles is, of door een deel, dat maakt niet uit, wat niet gebruikt word zal er weer via de uitlaat eruit spuwen. De thermosstaat reguleert alleen de temperatuur/doorstroming.

Bij een indirect gekoelde motor geld het ook, maar dan loopt het buitenwater niet door een motorblok, maar door een warmtewisselaar, en er zit dan koelvloeistof in de motor en in het binnenste deel van de warmtewisselaar.
Dus, als je de vergelijking wilt maken met auto's, dan is het buitenwater wat word opgepompt bij een indirect gekoelde motor de rijwind wat het koelvloeistof koelt.

En bij een direct gekoelde motor, pomp hij continu water door het blok heen.
Het waater waardoor je vaart is dus het koelmiddel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 06 mrt 2021 11:07 #1259753

Sonador schreef :
De motor in deze zeilboot is een direct gekoelde motor.
Dat wil zeggen, dat het buitenwater de motor koelt.
De impeller pompt altijd hetzelfde hoeveelheid water op, en dat moet ergens naar toe.

Of dat door alles is, of door een deel, dat maakt niet uit, wat niet gebruikt word zal er weer via de uitlaat eruit spuwen. De thermosstaat reguleert alleen de temperatuur/doorstroming.

Bij een indirect gekoelde motor geld het ook, maar dan loopt het buitenwater niet door een motorblok, maar door een warmtewisselaar, en er zit dan koelvloeistof in de motor en in het binnenste deel van de warmtewisselaar.
Dus, als je de vergelijking wilt maken met auto's, dan is het buitenwater wat word opgepompt bij een indirect gekoelde motor de rijwind wat het koelvloeistof koelt.

En bij een direct gekoelde motor, pomp hij continu water door het blok heen.
Het waater waardoor je vaart is dus het koelmiddel.

Oké dit deel van het verhaal begreep ik al. Waar het in de vergelijking mij om ging is de hoeveelheid water die uit de uitlaat/ naar de radiateur gaat.
Bij een automotor word ook eerste het water in het circuit opgewarmd voordat het water naar de radiateur toe gaat/ uit de uitlaat verdwijnt. Technisch zijn het principe van alle motoren min of meer gelijk of ze nu in een boot of in een auto staan veel verschil is er niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 06 mrt 2021 11:48 #1259773

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Er is 1 wezenlijk verschil, de koelvloeistof van een auto word gekoeld door lucht. En de meeste scheepsdiesels (tenzij luchtgekoeld) worden gekoeld door puur buitenwater. Zowel direct als indirect.

De hoeveelheid water dat er word opgepompt word niet gereguleerd, natuurlijk als de motor vol toeren draait, draait de impellerpomp ook op vol vermogen.
De stroming dus waar het naartoe stroomt word wel gereguleerd. Door de thermostaat, je scheepsmotor gaat dus niet meer of minder water uitspuwen als de motor warm of koud is.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2021 12:17 door Sonador. Reden: ff typvoudten eruid gehaaldt met dt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 06 mrt 2021 16:13 #1259819

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 673
Zou ook gek zijn, dan krijg je bij een koude motor veel meer slijtage aan je waterpomp vanwege de druk. Dan wanneer alles openstaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 06 mrt 2021 21:56 #1259940

Het zal wel aan mijn verstandelijke vermogen liggen maar ik begrijp het niet.
Als de thermostaat bepaald welk circuit er bediend word dan gaat het toch pas naar de uitlaat als het interne circuit warm is?
Als dat niet het geval zou zijn dan kan je motor nooit op een redelijke temperatuur komen lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 06 mrt 2021 22:00 #1259943

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 673
Ja, daarom is er een bypass, thermostaat dicht bypass open. Dan loopt het water meteen terug het spruitstuk in. Thermostaat open dan sluit de bypass. Volgens mij en loopt er meer water door het blok. Maar hoeveelheid water uit de uitlaat is volgens mij gelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 06 mrt 2021 22:02 #1259945

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Thijsnoort schreef :
Het zal wel aan mijn verstandelijke vermogen liggen maar ik begrijp het niet.
Als de thermostaat bepaald welk circuit er bediend word dan gaat het toch pas naar de uitlaat als het interne circuit warm is?
Als dat niet het geval zou zijn dan kan je motor nooit op een redelijke temperatuur komen lijkt mij.

Misschien ligt het wel aan mijn uitleggend vermogen. ;)

De impellerpomp pompt altijd water, er is dus altijd aanvoer van water, en dus ook altijd afvoer van water. Of de thermosstaat nu open of dicht staat maakt dus helemaal niet uit. De aanvoer en afvoer gaan gewoon door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 07 mrt 2021 13:03 #1260108

Sonador schreef :
Thijsnoort schreef :
Het zal wel aan mijn verstandelijke vermogen liggen maar ik begrijp het niet.
Als de thermostaat bepaald welk circuit er bediend word dan gaat het toch pas naar de uitlaat als het interne circuit warm is?
Als dat niet het geval zou zijn dan kan je motor nooit op een redelijke temperatuur komen lijkt mij.

Misschien ligt het wel aan mijn uitleggend vermogen. ;)

De impellerpomp pompt altijd water, er is dus altijd aanvoer van water, en dus ook altijd afvoer van water. Of de thermosstaat nu open of dicht staat maakt dus helemaal niet uit. De aanvoer en afvoer gaan gewoon door.

Ik denk dat ik aan de hand van je laatste regels het begrijp en dat je daarmee ook bijna het antwoord gegeven hebt.
De impellerpomp pompt altijd water maar of dat nu van buiten komt op circuleert in het motorblok weet de pomp niet en maakt ook niet uit zolang hij maar voldoende liters rond pompt.
En pas als het blok warm is gaat de thermostaat open en kan er nieuw water(kouder) weer het systeem in en dus ook warmer er weer uit. Daarmee zou je dan ook de hoeveelheid water moeten zien veranderen als het blok volledig op temperatuur is en vervolgens dan ook weer iets minder moeten worden als er weer kouder water in gaat.
Er zou dus een niet constante hoeveelheid uit de uitlaat komen.
Voor mijn vergelijk werkt het hetzelfde als een verdeler van een vloerverwarming.
Daarmee zou dus ook de werking van de thermostaat aangetoond kunnen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 07 mrt 2021 14:40 #1260150

Je verhaal klopt toch nog niet, hoor.
De impellerpomp pompt altijd buitenwater op, hij pompt geen water rond. De hoeveelheid die gepompt wordt, is puur afhankelijk van het toerental van de pomp, nergens anders van. En aangezien de as van de pomp mechanisch aan de motor zit, regelt het toerental van de motor dus direct ook de hoeveelheid koelwater die opgepompt wordt.

Tot zover had je het volgens mij al duidelijk. Maar: de thermostaat bepaalt alleen maar waar die hoeveelheid water naartoe gaat: koude motor —> water direct richting uitlaat, warme motor —> water door de koelkanalen om warmte op te nemen en dan naar de uitlaat.
Dus of de thermostaat nou open is of niet, uit de uitlaat komt altijd net zoveel water als de pomp oppompt (of anders heb je een lek ;) )
Je vergelijking met vloerverwarming is niet echt van toepassing, dat is een gesloten systeem waarbij de pomp op basis van de gemeten temperatuur wel of niet draait. Dat werkt dus echt heel anders...
Laatst bewerkt: 07 mrt 2021 14:41 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 07 mrt 2021 22:13 #1260369

ReinierZeilt schreef :
Je verhaal klopt toch nog niet, hoor.
De impellerpomp pompt altijd buitenwater op, hij pompt geen water rond. De hoeveelheid die gepompt wordt, is puur afhankelijk van het toerental van de pomp, nergens anders van. En aangezien de as van de pomp mechanisch aan de motor zit, regelt het toerental van de motor dus direct ook de hoeveelheid koelwater die opgepompt wordt.

Tot zover had je het volgens mij al duidelijk. Maar: de thermostaat bepaalt alleen maar waar die hoeveelheid water naartoe gaat: koude motor —> water direct richting uitlaat, warme motor —> water door de koelkanalen om warmte op te nemen en dan naar de uitlaat.
Dus of de thermostaat nou open is of niet, uit de uitlaat komt altijd net zoveel water als de pomp oppompt (of anders heb je een lek ;) )
Je vergelijking met vloerverwarming is niet echt van toepassing, dat is een gesloten systeem waarbij de pomp op basis van de gemeten temperatuur wel of niet draait. Dat werkt dus echt heel anders...

Oké dat is de andere mogelijkheid het koude water gaat direct naar de uitlaat en niet door de motor.
Dan is de hoeveelheid inderdaad constant.
Eigenlijk jammer voor mithras want dat betekent dat de lage hoeveelheid niet veroorzaakt word door de thermostaat ;)
Hoe vloerverwarming werkt weet ik al enige tijd en dat is dan toch weer anders dan dat je net beschreven hebt. Maar dat is hier verder niet van belang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 09 mrt 2021 18:57 #1261000

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 673
Ik denk dat de hoeveelheid water prima is. Onder vol toeren spuit de motor de emmer ongeveer leeg. En het ontbreken waterslot maakt het allemaal minder heftig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 09 mrt 2021 19:59 #1261023

mithras schreef :
Ik denk dat de hoeveelheid water prima is. Onder vol toeren spuit de motor de emmer ongeveer leeg. En het ontbreken waterslot maakt het allemaal minder heftig

Aan het eind van het liedje is de hoeveelheid eigenlijk ook niet zo heel interessant. Belangrijker is of je motor op temperatuur komt en dat dan ook blijft..

Wel fijn voor je dat de motor toch nog goed genoeg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stella Maris (pionier 930) 09 mrt 2021 20:06 #1261025

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 673
Dat is nog afwachten, testen zonder last is meer voor de gebreken als waterlekken en in mijn geval een verstuiver. Voor ik terug ga naar middelharnis zal ik in arnhem nog onder last testen. Inclusief temperatuur metingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.367 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl