Een update; nieuwe en betere motorsteunen, flex koppeling, druklager met waterinjectie en een buitenschroefas lager liggen klaar voor montage. De roerkoning word rvs gemaakt die hopelijk aankomende week klaar is.
Ik heb mij bezig gehouden met de schroef en as. De schroef zat best lekker en was niet van plan los te laten, gevolg een gebroken poelie trekker.
De boel maar weer ingespoten en rustig een paar dagen laten intrekken. Vervolgens de schroef goed verhit en met een paar rukken aan de as naar binnen toe, ging de schroef er toch vanaf.
De schroefaskoker kon nu goed geïnspecteerd worden om te zien hoe het lager vast zat. Door middel van de zaag snedes en een moertje was het lager bevestigd. Na wat ruimte te hebben gemaakt in de koker, wilde het lager er niet uit, behoorlijk vast gerot.
Mede door de gaatjes die er zitten en het holle geluid in de afwerking heb ik besloten om de schroefas koker ook te verwijderen.
Wat ik hier tegen kwam was gewoon triest, slecht aangebrachte epoxy, (geen hechting) ruimtes tussen de lagen, plaatjes verroest ijzer, slecht gelaste rvs plaatjes en nog wat prut.
Constructief gezien erg zwak. De schroefas koker is een erg kort model, 50 cm, dan ben je idd heel erg beperkt met het plaatsen van een motor. De koker zat ook nog scheef, een afwijking van 1 cm naar links.
De motor wordt nu een stukje naar voren geplaatst, fundament word aangepast, de schroefas koker maak ik van carbon. De as zelf was al beschadigd, deze vervang ik ook.
De motor opstelling wordt modulair. Dat houd in dat er een soort glij fundatie wordt gemaakt. Eerst de tank, en accubak, en dan de motor. Mocht er iets stukgaan dan zijn een paar stekkers losmaken, moeren los en het spul kan er naar voren uit worden getrokken en worden gewisseld. Servicevriendelijk.
Ondertussen word er ook nog aan het motorpaneel gewerkt, toerenteller vernieuwd, brandstof en koelwater meters komen erbij. Nieuwe controle lampjes en gloeiplug. Op het paneel komt ook de walstroom aansluiting en een stevige, waterdichte stekker voor de stuurautomaat.
Word vervolgd.