Ondertussen, ze ligt weer in het water. En dat was een best ritje.
Op de dag van tewaterlating was het druk op de werf; wie het eerst komt, ligt als eerste in het water. Het blijft mijn inziens een vreemde manier, op dat tijdstip nog volop te maken met Corona maatregelen, kris kras schepen door elkaar, veel publiek om de schepen heen die werden verplaatst en in het water gehesen. Lijkt mij veiligheid technisch niet helemaal in orde.
Na maanden hard aan de boot te hebben gewerkt, het moment van de motor starten. Na 3 pogingen sloeg de motor aan, netjes. Trillingen een stuk gereduceerd, helaas werd er een olielekkage nu zichtbaar. Het huis waar de oliesensor inzit, bleek gescheurd en die lekte hard. Een behoorlijke tegenvaller, even een motor uit het “rek” halen op zaterdag zat er even niet in. Na een rondje bellen kwam ik niet verder dan lassen wat niet gaat en krammen van de scheur. Als laatste een landbouwmechanisatie bedrijf gebeld, die gaven als tip om ijzer epoxy te gebruiken, verkrijgbaar in tubes bij o.a. Toolstation voor een kleine 14€.
De sensor eruit gehaald, gebied ontvet en de scheur uitgeslepen. Vervolgens weer ontvet en de ijzer epoxy zowel aan de binnenzijde als buitenzijde aangebracht en de sensor er weer snel ingedraaid. Vervolgens 2 uur laten uitharden.
Tijdens deze werkzaamheden hoorde ik wat kabaal buiten waar ik geen acht op sloeg, immers de schepen gingen het water weer in. Tot het moment dat de kraanmachinist bij binnen kwam en om hulp vroeg. De buurman van het schip wat langszij lag was overboord gevallen, iets wat minder ter been was de beste man vanwege zijn gewicht door de zeereling heen gegaan.
De machinist wist niet te handelen, ik heb de drenkeling omhoog getrokken en de machinist instructie gegeven om een touw onder de oksels van de man te halen. Uiteindelijk lukte dit en kon de beste man uit het ijskoude water worden gehaald. Ik ben nog steeds verbaast dat mensen die in deze branche werkzaam zijn niet weten hoe te handelen, evenals het ontbreken van reddingsmiddelen en dan opeens moeilijk doen om de drenkeling niet in de warme kantine te willen hebben i.v.m. corona. Grrr.
Ondertussen 2 uur verder en de motor weer starten om te zien of de olielekkage was verholpen, ik was best sceptisch. De motor sloeg weer goed aan en hield de olie binnen. Na een half uur besloten om te gaan varen richting Zaandam, intussen was het gaan regenen en stond er een koude noorden wind. Kuipzeil eraan, kachel standje hoog en gaan.
Na een kleine 4 uur varen voeren we bij Wormerveer, de sluis was al gestremd en ik koos er voor om een plekje in de luwte te zoeken en te overnachten. Bij het rustig aanvaren van de plek, bleek ik geen achteruit te hebben. Rustig weer rond en uitdrijvend uiteindelijk kunnen aanleggen.
Het bleek dat de koppelingkabel iets te enthousiast was afgesteld, weer terug gesteld en de kk schakelde weer prima. Dingen gaan zoals ze moeten gaan.
De volgende dag vroeg op. Koffie, wederom olie en water lekkage inspectie, motor starten. Touwen los en richting de sluis, nadat de motorolie voldoende warm was, eens kijken wat er gebeurde bij volgas en schakelen. De motor komt erg mooi op toeren, 3650, en het schip liet een mooi vaargedrag zien Geen olielekkage, dus door.
Sluis door, het ei en de Oranjesluizen door richting Hoorn, het ging prima. Droog maar koud weertje. Op het Ijsselmeer bleek er noord 6 te staan, recht op de kop. Heel even getwijfeld i.v.m. de motor, maar toch door na mijzelf te hebben aangemeld bij o.a. Knrm helpt en thuisfront en aan boord voorbereiding te hebben getroffen om snel te kunnen schakelen in geval van problemen.
Nu de echte test op het gebied van vaargedrag, 2,3 lage golven en vervolgens 3 hoge en korte golven. Het resultaat een scheepje wat redelijk rustig doorging, voor alle aanpassingen was het meer gestuiter, en hoop winst gehaald dus.
Binnen 5 uur lagen we op onze plek in de Grashaven, erg netjes. Intussen staat de mast er weer op, hier moet nog een en ander aan hersteld worden. Een nieuwe huik erop en nog meer van dat soort dingetjes.
Het onderwaterschip heeft na het behoorlijk ingrijpen prima gedaan, nu de kajuit, dek , kuip en binnen nog aanpakken. Dat komt wel goed. Eerst maar eens dat zeil omhoog.