Klein testje gedaan.
Stel je voor:
- er is geen spat wind, helemaal niets.
- je heading is Noord, 0 graden
- er is stroom van Stuurboord, precies van opzij, uit 90 graden (naar 270)
- die stroom is 5 kts
- daardoor krijg je wind van BB; de stroom duwt je tegen de stilstaande lucht in.
- en dat geeft weer snelheid. 5 kts, toevallig.
De NMEA-records die daarbij horen zijn dan:
$GPRMC,092752.00,A,5246.13724,N,00507.11030,E,7.07,315,261020,,,D*78
$STMWV,315,R,7.07,N,A*23
$STVHW,0,T,0,M,05.00,N,00.00,K*52
In de RMC de SOG 7.07 en de COG 315
In de MWV de schijnbare wind (de R) uit 315 met 7.07 Nautical miles
In de VHW de waterspeed 5.00 Nautical Miles en de Heading 0 graden True en Magnetic.
Zo zou dat eruit zien:
- je stroomt met 5 kts naar het westen
- hdg is 0
- en dat samen levert schijnbare wind en vervolgens bootsnelheid (STW en SOG)
In SailingPD (dat steeds deze drie dezelfde records te lezen krijgt) staat er dan dit:
True wind op de boot avg 4.8 kts, maar geowind avg 0 kts. Dat lijkt aardig te kloppen. True wind is niet helemaal de 5 kts (door de stroom) omdat er ook wat verloren gaat aan leeway. OOk zonder echte wind kun je leeway maken

De Geowind richting is 180, maar met 0 kts. Die 180 is dus niet relevant. Als je allemaal random getallen (foutjes) tussen 0 en 360 middelt krijg je nu eenmaal altijd 180....
De berekende stroom is vrijwel wat we als situatie bedacht hadden: stroom van 5 kts uit 90 graden.
De berekening levert 5.2 kts uit 88 graden. Dat is omdat er afrondingen in de NMEA-records zitten (SOG en MWV 7.07 en niet de 7.0710678118655 die het volgens Pythagoras moet zijn, en ook verder in het programma wordt gerekend met 0.1 afgeronde wind en snelheden.
Als iemand zich ergert aan die 2 graden verschil dan zou ik al die afrondingen eruit kunnen halen en pas toepassen als cijfers op het scherm, in de records en in de PDlog komen. Boel werk voor 2 graden