Nachtvlinder schreef :
Ik daag je uit om vooraf een uitspraak te doen wanneer je tevreden bent met de resultaten van een typische consumer set aan instrumentarium:
-Hoeveel graden mag de TWD berekening slingeren bij overstagjes of testrondjes op de motor?
-Hoeveel kn mag de TWS berekening varieren bij deze manouvres?
Het probleem hierbij is dat beide variabelen de hele tijd wijzigen.
De TWS is nooit elke seconde gelijk (wel in Beaufort maar niet met een resolutie van 0,1 kts).
By definition zit er tijd tussen de meetmomenten (overstag, testrondje) en kan de TWS anders zijn geworden, sterker nog, zál de TWS anders zijn geworden.
Precies hetzelfde voor TWD (geo-wind, over de grond). Wind heeft vaak een oscillatie in richting, zeker ook op flinke afstand van een hogerwal. Oostenwind op mooie dagen gaat elke paar minuten tot wel 10 graden op en neer. Dus het vaststellen dat je instrumenten kloppen omdat de TWD gelijk is na een tack is een illusie.
Het zou namelijk ook kunnen zijn dat je meetfout (tussen beide tacks) precies overeenkomt met de oscillatie van dat moment. Dan denk je de holy grail gevonden te hebben.... maar helaas.
TWD en de snelheid ervan variëren de hele tijd. Niets aan te doen. Mee leren leven en zelfs je voordeel ermee doen! Als SailingPD zegt "Shift, luff!" dan kun je dat maar beter doen
AWA en alle correcties die erop mogelijk zijn is ook zoiets.
Er is leeway, meer of minder, kan wel een factor 5 groter of kleiner worden.
Er is Upwash. Sterk afhankelijk van zeilconfiguratie en vooral van de Cl, de liftcoëfficient van de zeilen. Niet te meten, niet goed in te schatten, hooguit te benaderen.
Er is stroming. Zelfs op het IJsselmeer kan je tegen 0,3 kts stroom aanlopen.
Er zijn diverse soorten windshear. Coriolis is een kleintje; Echte shear kan wel 20 tot 40 graden zijn op zalinghoogte. Elke dag is anders, vooral in voorjaar (koud water warme lucht, dus geen opstijglucht) en najaar (het omgekeerde, en veel menging van luchtlagen door turbulentie).
Dan is er stromend water. Neemt bij heel rustig weer de onderste lucht mee. Shear!
Verandering van luchtdruk van boven naar beneden (inkomend hoog of laag): shear!
Kortom, je kan wel bezig blijven met corrigeren en compenseren.
En het verandert waar je bij staat. Weer even de correctiefactoren bijwerken, stuurman
Een paar dingen zijn wel zeker.
- na een jaar random koersen varen is het gemiddelde: pal Zuid!
- en voor wind geldt hetzelfde, gemiddeld 180, tenzij je een tijdgewogen gemiddelde neemt....
Wat me trouwens tegenvalt van al die compenserende en corrigerende programma's is dat er geen een (voor zover ik weet) compenseert voor luchtdruk en temperatuur.
Ik heb nog ergens een exceletje daarvoor.
- 0 graden en hoge druk (1030) versus 35 graden en lage druk (940). (beide goed mogelijk)
Het verschil: de warme lage druk bevat 19% minder luchtmassa per m3.
Al die ontbrekende deeltjes zorgen voor VEEL minder kracht in je zeil. Het afbuigen van de wind door de "Think One' zeilen gaat 19% makkelijker. Dát zal pas snelheid kosten! Veel minder helling ook! En hogere golven (want minder zware lucht erboven).
Maar niemand die ervoor corrigeert.
Ga ik morgen wel even inbouwen denk ik