Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Sailing Performance Dashboard

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 12:24 #1256917

En nog een plaatje van frou frou:

de SOG (incl stroom) in blauw,
de SOG-component door de stroom (in oranje) in de richting van de heading
en de stroom-component dwars op de boot in grijs.

Het lijkt te werken ;-)

De stroom is kennelijk met de knopjes ingesteld met een drempelwaarde voor detectie:
vlak bij de 0 wordt hij ook 0,omdat de drempelwaarde dan zegt dat er geen stroom is . Works as designed.

nobody believes in coriolis (any more)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 13:22 #1256930

Het is onduidelijk hoe die True wordt berekend. Daar is snelheid bij nodig, en de verdenking is dat NKE daar de STW (watersnelheid) voor gebruikt. Op stroom is dat niet zo handig, om niet te zeggen fout....

Oei, van deze quotte schrik ik.

True Wind is de wind waar je boot op vaart, waarop je zeilt en waarvan je polar vertelt hoe hard dat hoort te gaan ten opzichte van het water. True Wind is dus ook tov het water. Alles tov het water dus!

Om uit de apparent de true wind te schatten gebruik je dus STW. SOG mag evt. alleen op stilstaand water aangezien dat preciezer kan zijn dan een slecht te calibreren log. Gebruik je altijd SOG en corrigeer je voor COG, dan kun je de geowind bepalen. Daar heb je niets aan qua performance op stromend water.

Routeringssoftware gebruikt ook je normale polar, gebaseerd op de ware niet geowind. Deze software berekent zelf de stroomwind en wat de stroom met je bootje doet.

De referentie van de performance berekening is het “flying carpet”, het stukje (al of niet stromend) water waar je boot op meedobbert of zeilt. Dat dit flying carpet als geheel de verkeerde kant op vliegt heeft niets met performance te maken; des te meer met taktiek. Let op deze twee van elkaar gescheiden te houden!

Verwacht niet dat het eenvoudig is een stabiele true wind te realiseren: ALLES moet daarvoor kloppen. Begin op stilstaand water. Herinner je nog wat ik postte over “The Holy Grail”!? Geduld dus, en niet zomaar zelf definities gaan verzinnen!

SailingPD moet dus op basis van de ruwe NKE data (apparent wind dus) rekenen; true wind op basis van STW (of, alleen op stilstaand water, SOG)
Laatst bewerkt: 26 feb 2021 17:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 14:27 #1256951

Nachtvlinder schreef :
True Wind is de wind waar je boot op vaart, waarop je zeilt en waarvan je polar vertelt hoe hard dat hoort te gaan ten opzichte van het water.

Het antwoord van de ORC over de richting van dat hard gaan (met of zonder leeway) is nog steeds dubbelzinnig :woohoo:
Performance-berekeningen worden (4 stuks) gedaan tov STW, SOG, SOG zonder stroom, en VMG.
Voor de berekening van App naar True is de keuze aan de gebruiker: STW of SOG.

Over NKE was ik idd een beetje bruut ;-)
Je zou gebruikers de keus moeten geven voor de berekening van True met STW of SOG, afhankelijk van omstandigheden en kwaliteit van de STW (vaak erg slecht, misschien niet bij NKE....)
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 26 feb 2021 15:22 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 15:24 #1256963

SailingPD schreef :
). Maar dan werkt het voor bootjes met alleen MWV-T niet meer. Is dat erg? Zijn die er überhaupt?

Met MWV-T, plaatje uit de PDLog: (och wat mooi ;-) )



Zonder MWV-T


en dan nu ook TWS berekend met STW maar nog steeds zonder de MWV-T:
Daar wordt het niet rustiger van. Kennelijk toch ruis in de STW?? Dit is de versie met de meeste ruis!

nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 26 feb 2021 15:25 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 15:50 #1256973

Het vage ORC antwoord over de leeway component had niet met met omgang met stroming te maken, maar met drift. De term SOG in die discussie is gebruikt om de snelheidscomponent in de behouden ware koers niet de ware koers aan te duiden. Het had net zo goed een “5 graden naar lei gedraaid schoepenwieltje” kunnen zijn ;) Diezelfde “SOG” nu laten gelden met stroom is onjuist en werkt verwarrend.

Even extreem:
-het waait niet (geen geowind als door het KNMI voorspeld)
-het stroomt 10 knopen uit het noorden, je zeilen flapperen en je boot dobbert mee met die stroom

-TWS op basis van STW wordt 10 kn; TWD 180 gr MAAR
-TWS op basis van SOG wordt 0 kn; TWD bestaat niet

Zeg het maar: volgens mij vertelt je polar welke snelheid je kunt ontwikkelen op je flying carpet. Op dat flying carpet voel je 10 kn wind uit het zuiden.

PolarPlot heeft een “Tidal mode” toggle:
-op stilstaand water gebruik ik SOG en bereken drift uit COG -/- HDG

-op op stromend water gebruik ik STW en schat drift uit helling en STW. Zoiets zou ik zeker inbouwen!

Hoe de stroming dan precies is kun je ook berekenen, maar dat vind ik meer het gebied van tactiek en staat los van het berekenen en weergeven van polar performance.
Laatst bewerkt: 26 feb 2021 16:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 16:26 #1256992

Het is echt heel moeilijk om consistente data te krijgen: een mooie, eenvoudige test zou zijn:

-stilstaand water
-zo constant mogelijke wind
-bij hoge wal in de buurt

Ga op de motor met 3 knopen en vastgezet roer 5 heel grote cirkels varen. Elk rondje duurt 10 minuten.

Idee van de trage rondjes is dat je op elk monent quasi-stationaire data hebt dus een consistente set (alle variabelen op enig moment mag je als stationair en gerelateerd beschouwen).

Je verwacht, tegen de wind in varend vs met de wind mee, een verschil van 6 knopen AWS maar gelijke TWS. Ook TWD moet gelijk blijven.

Dit hoort ook zo te zijn/blijven gedurende alle andere koersen uit het rondje. Natuurlijk kan de geowind wat kwispelen, maar door 5 rondjes te varen (data per rondje over elkaar heen leggen) middel je dat uit en krijg je inzicht in de systematische fouten in je systeem (calibraties, windschaduw anemometer, scheefstand, niet lineairiteiten etc).

The Holy Grail is een continue TWD en TWS weergave, ongeacht “point of sail”. Daar komt dan ook nog drift, upwash enzo bij. Op de motor kun je die uitdaging nog even bewaren ;)
Laatst bewerkt: 26 feb 2021 16:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 16:45 #1256994

Laatst bewerkt: 26 feb 2021 16:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 17:36 #1257017

sja, ik zei dat in het twee of derde postje in dit draadje al. En toen werd het verwijderd :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 17:40 #1257019

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Nachtvlinder schreef :
Inderdaad deja vu. Het enige wat ik te melden heb is dat mijn pogingen om STW te meten zijn gestaakt wegens gebrek aan consistente metingen. Al enige tijd gebruik ik stroomdata van ftp://ftp.bsh.de/Stroemungsvorhersagen/grib2/ en de gps SOG om mijn een vliegend tapijt te benaderen. Dat gaat heel redelijk. In ieder geval beter dan mijn schoepenrad te gebruiken. En geld voor een doppler log heb ik er niet voor over. Zeker omdat ik er dan twee nodig heb.
Verder wens ik jullie veel plezier met het puzzelen aan deze software. Ik hou me verder zo veel ik kan buiten het ZF. PM’s zijn niet aan mij besteed. Mensen die me kennen kunnen me altijd mailen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 18:33 #1257034

Ik ben destijds naar een (1) ultrasoon log gegaan. Dat gaat wel heel goed, echter dit log ST950 is nogal buggy en geeft 50% van de tijd niets aan. Misschien is dat nu, 3 jaar later, beter. Blijft een boel geld, een nieuw zeil heb je meer aan...
Laatst bewerkt: 26 feb 2021 18:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 19:25 #1257058

Nachtvlinder schreef :
Veel deja vu’s:

En dat doet me dan weer denken aan Sjef van Oekel (VPRO) die naar zijn hoofd grijpt en zegt:
" Oei, krijg ik weer last van een flashback" ;-)

Toggle tussen STW en SOG voor True Wind kan al door SailingPD opnieuw op te starten met andere boatspecifics. Ik kan makkelijk een knopje maken voor zo'n toggle. Zal er even over denken.

Performance is er zoals gezegd in smaken.
Tegen SOG geeft iig een idee hoeveel (procent) je kado krijgt of verliest door stroom
Tegen STW is je eigen prestatie, netjes zeilen maar onnauwkeurig door al die slechte logs.
Tegen SOG minus stroomcomponent is vrijwel datzelfde maar veel rustiger. Dat lijkt op het Vliegend Tapijt van 3Noreen. Stroom is redelijk uit te rekenen uit SOg-COG en STW-HDG, na voldoende demping.
En tenslotte VMGPerf is performance in de wind (of, indien negatief, afkruisend.

Dat kan allemaal berekend worden zonder verdere complicaties. Staan ook allemaal in beeld, in de records en in de PDLog.

Verder doet de uiterste, laatste precisie er niet zoveel toe. Het gaat ook om trends: ga je beter (hoger %) na een trimactie of langzamer. Of er dan 98 of 99% op de meter staat is niet zo belangrijk.

En er is filtering om de ruis eruit te halen. Maar gefilterde snelheid en apparent wind gebruiken om True te berekenen geeft weer een time lag. Dat wil je ook niet.

Andere ontwikkeling:
er wordt in de NMEA Standards Meeting in maart een voorstel ingebracht om officiële NMEA 2000 PGN's vast te stellen voor performance data. Zowel percentages als warnings.
Als de inbrenger van dit plan (ZF lid!) er meer over wil zeggen dan horen we dat wel.
Kan natuurlijk nog niet door gaan, maar voor hetzelfde geld zijn er straks NMEA 2000 instrumenten die Performance tonen en waarschuwingen (bijvoorbeeld voor Narrow AWA, die bestaat al) gaan tonen.
Het wordt steeds leuker ;-)
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 26 feb 2021 19:28 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 19:59 #1257071

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Het wordt zeker steeds leuker!

Echt een ontwikkeling die nu eens vanuit de consument omhoog gestuwd wordt. Het is er al heel lang voor professionals met goed gevulde zakken, en niemand wilde er aan voor de consumenten. Hopelijk gaat het lukken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 20:14 #1257078

Een paar snapshots uit de log van de frou frou.
Met dank aan Joost Zeilbroer ;-)

Eerst aan de wind (niet hoog) tegen de stroom.
De Performance obv STW en van SOG-Ex Current is vrijwel gelijk (en zo hoort het)
De SOG-performance is laag: stroom tegen.
De VMGperf is wat je verwacht aan de wind tegen stroom: onder de 70%





Dan een stuk met stroom mee en ruime wind.
De data spreken voor zich... VMGPerf negatief.





Dit zijn de eerste data die ik zie van echt varen op stromend water.
True Wind (natuurlijk) berekend obv STW.
De MWV-T records van NKE niet meer meegepakt in de verwerking.

Ik gok: stuk van een rondje Noorderhaaks ;-)
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 26 feb 2021 20:19 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 20:23 #1257080

SailingPD schreef :
SailingPD zou ze gewoon kunnen negeren (5 regels code weghalen). Maar dan werkt het voor bootjes met alleen MWV-T niet meer. Is dat erg? Zijn die er überhaupt?
Zou me verbazen als alleen true wordt gedeeld.
En als er wel true is, kan t dan tippen aan SailingPD? En zo ja, draai je dan ook SailingPD?

Ik zou zeggen, rustig beetje opschonen die code.
aka jumpinjack
Laatst bewerkt: 26 feb 2021 20:23 door Shutter Speed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 21:02 #1257088

Jumpinjack schreef :
Zou me verbazen als alleen true wordt gedeeld.
En als er wel true is, kan t dan tippen aan SailingPD? En zo ja, draai je dan ook SailingPD?

Ik zou zeggen, rustig beetje opschonen die code.

De NKEspullen op de frou frou leveren MWV-R,MWV-T, VWR en VWT (die laatste bestaat niet volgens NMEA183)
Beetje teveel, 4 soorten.... met dezelfde info erin.
Ik heb die paar regels code nu in commentaar veranderd, kan het zo terugtoveren ;-)

wa,ws,reltrue=splitmwv(record)
# calculate app wind speed and angle from true wind record for True MWV
## if reltrue=="T":
## # no correction for heel done, as we have no good awa aws readings....
## aws,awa=calctrueapp(ws,wa,speed) # speed is SOG or STW, user choice
## tws=ws # keep original values from record,
## twa=wa
##
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 26 feb 2021 21:08 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 27 feb 2021 12:54 #1257206

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Dit plaatje wil ik jullie niet onthouden m.b.t. niet bestaande VWT zin.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 27 feb 2021 13:38 #1257212

Dank je wel. En je weet ook wat obsolete betekent? Het klinkt als een enge paddestoel, maar dat is het niet.

Ik heb inmiddels alle verwerking van windrecords met True Wind eruit gegooid.
Dus het doet er ook niet meer toe.

Dit is de bron die ik hanteer: gpsd.io/NMEA.html

Lijkt me beter dat een willekeurig lijstje.
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 27 feb 2021 17:45 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 27 feb 2021 14:02 #1257217

Nieuwe versie op de Onedrive: 1.5.5

Nieuw daarin:
- knoppen om de Speedsource (opgegeven in de Boatspecifics) live te wijzigen tussen STW en SOG (dank NV voor de toggle-suggestie)
- Er wordt dan ook een Log Entry geschreven van de wijziging zodat je achteraf weet wat je gedaan hebt.
- je ziet (in een replay op 2 kts stroom tegen, van frou frou) meteen een effect op de Speedshort (natuurlijk)
- het effect op TWA en TWS is niet echt waarneembaar. Erg klein tot afwezig.
- op performance geen effect, want die werden alle vier al uitgerekend.
- verwerking XDR record met ROLL (= helling) uit NKE-NMEA-XDR records. (dank Zeilbroer frou frou)
- yaw, pitch en heave uit XDR worden nu ook verwerkt, maar in de NKE-XDR zitten die niet.

De discussie over SOG en STW gebruiken voor de berekening van True Wind (laatste dagen weer actueel) is duidelijk. SOG op stroom levert niet helemaal de juiste TWS en TWA.
Dat ga ik dezer dagen oplossen.
Je kunt van de stroom de component in de lengterichting aftrekken (gebeurt al voor SOGPerformance Ex Current), dat kan ook voordat je AWA en AWS pakt om TWA en TWS te berekenen (vectoren aftrekken).
Dan geeft die berekening (met snelheid als SOG minus de stroom in de lengte) vrijwel hetzelfde resultaat als snelheid uit STW. Het lijkt op de benadering van 3Noreen (met de stroomgrib ter plaatse), maar dan met actueel berekende stroom.
Het knopje SOG voor Speedsource laat dan dus de berekening van de True Wind uitvoeren tov die gecorrigeerde SOG ipv de 'ruwe' SOG. Nog even geduld ;-)
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 27 feb 2021 14:17 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 27 feb 2021 15:01 #1257224

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Lekker bezig hoor!

Het lijkt me dat het lijstje uit Open CPN mede tot stand is gekomen op basis van feedback van gebruikers. Het is immers Open Source software met een grote schare aan gebruikers wereldwijd. In mijn ogen is het raar dat NKE, toch niet de eerste de beste, zo’n zin maakt. Zouden zij het gebruiken voor opties in NKE-only software? Maakt voor SPD niet meer uit en de NKE gebruikers gaan het niet eens merken. Prima opgelost.
Laatst bewerkt: 27 feb 2021 15:02 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 27 feb 2021 19:49 #1257322

koko schreef :
In mijn ogen is het raar dat NKE, toch niet de eerste de beste, zo’n zin maakt. Zouden zij het gebruiken voor opties in NKE-only software?

Is idd wat vreemd.
NKE maakt keurige proprietary zinnen die met P en dan NKE beginnen, ze doen een keurige XDR volgens de afspraken qua indeling en toch maken ze ook een IIVWT:

$IIVWT,68,L,10.1,N,5.2,M,18.7,K*78
$IIXDR,C,19.1,C,AirTemp*2F
$IIXDR,A,9.5,D,ROLL*74
$PNKEP,01,7.37,N,3.79,K*66
$PNKEP,02,123*72
$PNKEP,03,44,56,0*70
$PNKEP,04,25,21,336,43*5D
$PNKEP,05,66,2.1,N,1.1,K*43
$PNKEP,11,13.3,-3.18,5,97*71
$PNKEP,12,13.2,,,*71

meeste met PNKEP zijn performance-gerelateerde berichten.
type 05 is stroming
11 en 12 weet ik niet. Iemand van de NKE-kenners?
nobody believes in coriolis (any more)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 27 feb 2021 20:43 #1257344

11 en 12 komen bij de NKE accu monitor vandaan

2 proprietary NMEA0183 sentences are available on the Topline red wire:
Battery 1
$PNKEP,11,xx.x,x.xx,xx.x,xx.x*hh
| | | |_battery level %
| | |_used capacity
| |_current
|_voltage
Battery 2
$PNKEP,12,xx.x,,,*hh
|_voltage
De jeugd heeft de toekomst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 27 feb 2021 21:06 #1257349

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
In de manual van de Shipmodul staat dat II als Talker ID staat voor Integrated Instrumentation.
Waar zou die Talker ID ooit voor bedoelt zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 27 feb 2021 23:22 #1257380

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1162
Centrale computer?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 28 feb 2021 06:25 #1257396

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 28 feb 2021 09:29 #1257434

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Weet iemand die hier meeleest wat er gebeurt m..b.t. de interface aan de nmea2000 kant als er twee RMB zinnen aan aan de 0183 kant aanwezig zijn ? De miniplex laat geen routing toe van 0183 naar 2000. Volgens de gebruiksaanwijzing wordt alles naar de 2000 kant doorgezet. En zijn er geen filter mogelijkheden. Of lees ik het verkeerd ?
Anders gezegd kan de PD software een RMB zin kopiëren, modificeren en terug sturen zodat een nmea 2000 display deze kan tonen ?
Laatst bewerkt: 28 feb 2021 09:31 door nobody.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.847 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl