Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Sailing Performance Dashboard

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 17:12 #1256089

Heave komt uit de EV via een PGN naar de Miniplex naar een XDR (nog in test).
Wat we ermee moeten weet ik nog niet. Het gaat wel de PDLog in en kan ook in de NMEA Out mee als je wilt.
Analyses van echte logs geven misschien interessante interacties met andere variabelen.
Als je echt veel Heave hebt (kiel uit het water) zou de Leeway moeten toenemen ;-)

Rudder Angle is zeker nuttig, maar die zie je al aan je helmstok of stuurwiel....
RM vertaalt de PGN voor RUD niet naar NMEA183, dus dat zou dan in een ander vertaaldoosje moeten.
Ik ken er geen waar RSA in NMEA183 uit komt.
nobody believes in coriolis (any more)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 17:16 #1256092

Mss is heave (maar ook pitch & roll wanneer voldoende snel gesampled) een indicator om naar een “golvende omstandigheden” polar om te schakelen (en om deze polar uberhaubt te kunnen bouwen op basis van emperie)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 17:46 #1256104

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
SailingPD schreef :

Rudder Angle is zeker nuttig, maar die zie je al aan je helmstok of stuurwiel....
RM vertaalt de PGN voor RUD niet naar NMEA183, dus dat zou dan in een ander vertaaldoosje moeten.

Thomas, bij de testen en logjes die ik gemaakt heb was de roerstandgever en de ACU100 niet aangesloten. Ik weet niet of ze daardoor ook niet in de logjes zaten. Of heb je het kunnen verifiëren bij Meindert dat ze er niet uitkomen?

Anders kan ik morgen wel even een logje trekken met ACU100 en roerstandgever aangesloten.

Tweede gedachte is ook wel dat als iemand de roerhoek wil zien dan is die al beschikbaar op de display in de kuip lijkt mij. Je kan op de I70s tot zes data velden aanmaken in 1 scherm. Dus of je daar een XDR van moet maken?
Laatst bewerkt: 23 feb 2021 17:51 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 19:37 #1256160

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
SailingPD schreef :
Heave kunnen we iig loggen (en displayen). Misschien golfperiodes mee uitrekenen, en hoogtes?

RoT is graden per minuut echte (langzamere) bochten, vermoedelijk tov de vertikaal.
Yaw zijn kortere afwijkingen van de algemene heading, en dan tov de boot-vertikaal, de mast dus.
Als je boot op zijn kant ligt wordt de pitch nul en de yaw de pitch ;-)

In een lange bocht zal RoT hoog zijn en yaw nul.
Bij een rechte koers met kleine slingertjes (golfjes, sturen) is er wel yaw maar geen RoT
Zo heb ik mij laten uitleggen ;-)

Yaw, pitch en roll zijn hoeken ten opzichte van een referentie stand (in graden), het zijn geen hoeksnelheden. ROT is een hoeksnelheid (degree / second of iets dergelijks). Bij rechtopstaande boot zou die gelijk moeten zijn aan de yaw rate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 19:46 #1256163

Pitch en roll begrijp ik, maar wat is de referentie van yaw in dat geval?

Loggen roeruitslag lijkt mij nuttig om achteraf performance te analyseren, stuurgedrag bij overstagjes, grootte van correctie in golven en statisch (trim balans). Om live weer te geven niet natuurlijk.
Laatst bewerkt: 23 feb 2021 19:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 19:55 #1256172

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Nachtvlinder schreef :

Loggen roeruitslag lijkt mij nuttig om achteraf performance te analyseren, stuurgedrag bij overstagjes, grootte van correctie in golven en statisch (trim balans).

Dat lijkt mij ook nuttig.

Zit me net te bedenken: de roersensor wordt op de ACU aangesloten. Wie weet stuurt die de uitslag wel op de N2K bus. De EVsensor is de feitelijke stuurautomaat, maar de ACU heeft de aansluitingen. Ik zal alvast even in de manual snuffelen. Morgen de automaat maar even mee nemen.
Laatst bewerkt: 23 feb 2021 19:59 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 20:13 #1256184

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1162
Ook al staat je ACU uit, de heading en roer sensor zijn aanwezig op de n2k. (En seatalk1 ook trouwens.) Althans bij een ACU200, maar ik neem aan dat daar verder geen verschil in zit met een 100.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 20:17 #1256186

Ik weet niet wat een EV, EVO of ACU is, maar de bewuste PGN komt hierbij voor:






Bij mijn Simrad AP is de (daar proprietary) roerstandsensor ook op de stuurcomputer aangesloten, zoaks koko zegt dus. Deze stuurcomputer zet deze data op het N2K netwerk. Uiteraard moet de AP wel spanning hebben daarvoor. Denk dat 666 het over een externe sensor heeft, die direct aan het netwerk hangt...

RSA is een standaard (geen XDR joker!) 0183 scentence, zou geconverteerd moeten kunnen worden lijkt mij.
Laatst bewerkt: 23 feb 2021 20:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 20:18 #1256188

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Zou kunnen hoor 666, maar mijn ACU is spanningsloos als hij niet gebruikt wordt en mijn roersensor zit in de drive verwerkt (PCnautic drive).

In de manual zie ik dat de ACU100 de roerhoek zend en ontvangt (PGN 127245).
Ik sluit hem morgen gewoon even aan en dan zien we wel wat er uit de mux rolt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 20:21 #1256189

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
De EV1 is de sensor met Heading, pitch, Roll en dingen en is de feitelijke stuurcomputer. De ACU 100 of hoger is de aansturing van de drive en aansluitpunt voor de roersensor. Samen met P70 display (bediening automaat) heb je dan de stuurautomaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 20:25 #1256193

Dankje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 20:38 #1256203

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1162
Ik heb idd een analoge roersensor op de ACU zitten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 20:45 #1256208

Nachtvlinder schreef :
Pitch en roll begrijp ik, maar wat is de referentie van yaw in dat geval?

Yaw (uit PGN 127257, Attitude) geeft de momentele hoekverdraaiing t.o.v. een gemiddelde nullijn (de huidige koers).

Zo zegt de deskundige (niet ikke).
nobody believes in coriolis (any more)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 20:46 #1256209

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Het is ook logisch dat de ACU de roerstand op de N2K bus zet: dat is ook de bus waarop er gecommuniceerd wordt tussen de ACU en de EV1, via N2K.

Nu nog antwoord op de vraag: vertaald de multiplexer dat naar nmea? Dat zullen we morgen zeker weten, dan hang ik de automaat er bij aan en trek een log. Zal de EV1 sensor dan ook even handmatig draaien, zodat er “bewegende beelden” zijn.

Ps: ACU staat voor Autopilot Control Unit, duh ;) Maar meer waarschijnlijk voor Actuator Control Unit, want dat is wat hij doet: de tiller aansturen.
Laatst bewerkt: 23 feb 2021 20:54 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 feb 2021 15:57 #1256419

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Test gedaan: Er komt een RSA bericht uit de multiplexer. Kan helaas het logje nog niet plaatsen, iets met de wifi. Hier alvast een foto

Ik heb ook er ook een excell van gemaakt, zal ik later ook even plaatsen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 feb 2021 15:59 #1256420

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
kreeg een stijve nek.. ;)

Laatst bewerkt: 24 feb 2021 16:00 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 feb 2021 16:39 #1256430

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Dank je B)

De RSA berichten komen met 2hz heb ik al even bekeken. Later plaats ik nog het log zelf.


Bijlage:

Bestandsnaam: testroerst...ever.txt
Bestandsgrootte:176 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: Testroerst...csv.xlsx
Bestandsgrootte:196 KB
Laatst bewerkt: 24 feb 2021 18:44 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 feb 2021 19:45 #1256494

Ok, weer een klusje ;-)
Moet de RSA ook op de display of is loggen en in records stoppen (opschermpjes) voldoende?
En 1 roer voldoende neem ik aan... twee gaan altijd gelijk op op een zeilboot.
RSA - Rudder Sensor Angle
        1   2 3   4 5
        |   | |   | |
 $--RSA,x.x,A,x.x,A*hh<CR><LF>
Field Number:
Starboard (or single) rudder sensor, "-" means Turn To Port
Status, A = valid, V = Invalid
Port rudder sensor
Status, A = valid, V = Invalid
Checksum
]
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 24 feb 2021 19:46 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 feb 2021 19:59 #1256498

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Voor aan boord lijkt me de roerhoek op het dashboard niet nodig, maar als ik me voorstel dat de techneut, tacticus, strateeg van het team de data afspeelt op de computer dat het dan wel fijn is.
Ben benieuwd wat anderen vinden. Voor mij persoonlijk hoeft het niet zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 feb 2021 20:08 #1256504

Zoals Thomas al opmerkte: gewoon naar de helmstok kijken. Alleen loggen dus...

De ROT delen door RSA. Geeft overtrekken aan indien deze snel dipt :woohoo:
Laatst bewerkt: 24 feb 2021 20:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 25 feb 2021 10:35 #1256595

Het achteraf analyseren van de PDLog mbv RSA kan erg interessante info opleveren.
SB-BB verschillen??? Trim? iets asymmetrisch ergens?
Helling en RSA (en SB-BB)
Snelheid en RSA?
Aansturen tacks en gijpen? Snelheid van insturen, snelheid waarmee de RoT opbouwt?
Effectieve roerhoek is RSA minus RoT (per tijdseenheid)

etc....

Big Data in die log, straks....
nobody believes in coriolis (any more)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 25 feb 2021 11:22 #1256609

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Je kunt kijken naar je roer natuurlijk maar dat geldt voor een hoop dingen.
Wanneer heb je wel en wanneer (nog)geen oversteer, voor oude hazen geen issue maar voor de goden in opleiding misschien wel?
Als het niet veel werk is gewoon inbrengen, wat ik er hier van lees misschien zelfs met een warning :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 25 feb 2021 11:41 #1256616

RSA (Rudder Angle) zit er nu in, werkt goed met de log van koko.

De hoek komt in de log en kan ook in een NMEA-bericht meeliften ($rsa) en dus op een display voor mensen die dat anders niet kunnen zien.

Een warning eraan koppelen kan ook, maar waar ligt de grens ;-)
Mensen die niet voelen dat ze te hard aan de helmstok moeten trekken zien waarschijnlijk ook een waarschuwing op een display niet.....
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 25 feb 2021 11:42 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 25 feb 2021 12:05 #1256622

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
De hoek komt in de log en kan ook in een NMEA-bericht meeliften ($rsa) en dus op een display voor mensen die dat anders niet kunnen zien.
Superrrdelux B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 feb 2021 12:12 #1256907

Een van de dappere testers van SailingPD is de frou frou uit Den Helder.
Die heeft een probleem met het stabiel krijgen van de TWA en TWS.
Nu heeft de frou frou apparatuur van NKE aan boord, en die maakt ook windrecords (MWV en VWT) met zelfberekende True Wind. VWT bestaat helemaal niet in NMEA183....
Er zijn op de frou frou dus 4 soorten windrecords, twee met apparent wind (MWV-R en VWR) en twee met True Wind (MWV-T en de niet-bestaande VWT). Die VWT wordt door SailingPD lekker genegeerd.

Het is onduidelijk hoe die True wordt berekend. Daar is snelheid bij nodig, en de verdenking is dat NKE daar de STW (watersnelheid) voor gebruikt. Op stroom is dat niet zo handig, om niet te zeggen fout....
SailingPD pakt steeds een RMC (voor de SOG) en een wind-record. De eerste met wind na de RMC wordt gebruikt. En dat is dus soms een (foute) true en soms een apparent.
Het resultaat is een onstabiele TWA en TWA.
Ik heb een log van de frou frou door SailingPD gehaald met gebruik van de MWV-T en zonder MWV-T.
Het verschil is duidelijk..... met (af en toe) een MWV-T heel veel ruis, zonder MWV-T een mooie lijn.
De vraag is dus, hoe gaan we dat verder doen.
MWV-T is niet uit te zetten bij NKE (beetje dom).
SailingPD zou ze gewoon kunnen negeren (5 regels code weghalen). Maar dan werkt het voor bootjes met alleen MWV-T niet meer. Is dat erg? Zijn die er überhaupt?

Met MWV-T, plaatje uit de PDLog: (och wat mooi ;-) )



Zonder MWV-T

nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 26 feb 2021 12:27 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.825 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl