Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Sailing Performance Dashboard

Sailing Performance Dashboard 20 feb 2021 15:41 #1255218

Nachtvlinder schreef :
Uiteraard, maar krijg je daar een waarschuwing over, dat je kunt loeven bv?
Je krijgt een waarschuwing als de stroom (snelheid en/of hoek) boven de drempelwaarden daarvoor uit komt.
Dingen als stroom mee, tegen, van loef, van lij.

Je ziet dan ook de hoek tussen ideale UA of DA en de gevaren TWA veranderen. (de oranje OFF)
Daar kan ik natuurlijk eenvoudig een waarschuwing aan koppelen, maar je kunt ook die afwijking van de ideale hoek op een display krijgen.

Een waarschuwing maken voor andere TWA bij constante heading kan ook.
Ik zal een lijstje gaan bijhouden van interessante warnings ;-)
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 20 feb 2021 15:41 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 21 feb 2021 12:04 #1255396

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Nachtvlinder schreef :
Noreen, ik heb geen illusie dat je dynamisch iets kunt met deze data. Gewoon door eerste orde filter halen. Bestaat al volgens mij, instelbaar ook.

Dan kom je ook onder de noodzaak uit anti-aliasing filters te gebruiken; te verwerken data dienen dan de gefilterde waarden geen spotmetingen te zijn.

Nobody is zeker niet 3Noreen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 21 feb 2021 18:41 #1255483

Inmiddels SailingPD 1.5.1 op de Onedrive.
De copy-files voor NMEA-OUT en NMEA-IN worden nu automatisch geopend.
Dan moet wel de juiste directory aanwezig zijn (zoals ook in map op de Onedrive)
Naamgeving na suggestie van koko ook aangepast.
Voorbeeld van de NMEA-OUT:



Dan even een vraag over de data die uit de EV van RM komen.
In de N2K-data zitten eading, rate of turn (bocht maken), heave (dompen, verticaal), yaw (draaien om de mast, kortdurend), pitch (stampen) en roll (helling). Die dingen gaan met 10 Hz van de EV naar de AP (ACU) en zijn nuttig om die AP goed te laten sturen.
Er zijn voor Heading en RoT NMEA183-berichten beschikbaar, dus vertalen van die twee (naar HDG en ROT) is simpel.
Voor de andere 4 (heave, yaw, pitch en roll) kan elke leverancier van een converter N2K naar 183 (losse converter of mux) zijn eigen oplossing kiezen, maar het moet natuurlijk wel netjes binnen de mogelijkheden van NMEA183 blijven.
Heeft iemand een overzicht hoe de verschillende leveranciers dit probleem te lijf gaan?
De oplossing van de Miniplex 3 ken ik, van de andere weet ik niets.
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 21 feb 2021 18:43 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 21 feb 2021 20:58 #1255552

Actisense vertaalt de attitude PGN (127257) niet naar NMEA0183:



Yacht Devices ook niet:



Maretron:





Kan Signal-K hier wel wat toevoegen wellicht? Is daar een standaard gedefinieerd voor PGN 127257?

Wat zou je met “heave” moeten/willen/kunnen trouwens? Dimensie is [m]. Meter tov wat??
En “yaw”? Wat zegt dat meer dan ROT?
Laatst bewerkt: 21 feb 2021 21:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 21 feb 2021 21:44 #1255575

Ok, dank je.
Maretron als enige, met een PMAROUT,Att, en dan 3 waarden.
Furuno doet ook zoiets: PFEC,GPatt.
Dat mag, een Prop MAR message. (of FEC)

Komt dat veel voor in de jachtjes, Maretron?

Heave kunnen we iig loggen (en displayen). Misschien golfperiodes mee uitrekenen, en hoogtes?

RoT is graden per minuut echte (langzamere) bochten, vermoedelijk tov de vertikaal.
Yaw zijn kortere afwijkingen van de algemene heading, en dan tov de boot-vertikaal, de mast dus.
Als je boot op zijn kant ligt wordt de pitch nul en de yaw de pitch ;-)

In een lange bocht zal RoT hoog zijn en yaw nul.
Bij een rechte koers met kleine slingertjes (golfjes, sturen) is er wel yaw maar geen RoT
Zo heb ik mij laten uitleggen ;-)
nobody believes in coriolis (any more)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 21 feb 2021 21:56 #1255582

SailingPD schreef :
Komt dat veel voor in de jachtjes, Maretron?

Ik denk het niet. Ik ben bang dat er geen nette, standaard, manier is deze data in te lezen. Gek eigenlijk, dat 0183 geen pitch en roll kende, had ik niet verwacht.

Een rate compass een belangrijke toevoeging voor de dynamische terugkoppeling aan een AP, is ook 20 Hz in een N2K netwerk:
The RC42 is an intelligent rate compass which significantly improves the dynamic performance of autopilots and stabilised radar displays. Featuring an integrated turn sensor, the RC42 enhances all auto-steering experiences

Dat yaw dezelfde beweging kan zijn maar tov de vertikale scheepsas zou goed kunnen. Of dat voor een AP die een boot onder helling stuurt nuttiger is dan ROT, weet ik niet...
Laatst bewerkt: 21 feb 2021 22:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 21 feb 2021 22:00 #1255586

Eigenlijk zijn er 2 mogelijkheden:
- een proprietary bericht, zoals PFEC en PMAROUT
- een XDR met 4 veldjes per variabele: grootheid, waarde, eenheid, transducer

Zoiets dus $UPXDR,G,202,P,SailingPFPerf*7a

G voor General, P voor Procent, 202 de waarde, SailingPDPerf is de "transducer"
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 21 feb 2021 22:03 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 21 feb 2021 23:12 #1255599

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Nachtvlinder schreef :
Ik denk het niet. Ik ben bang dat er geen nette, standaard, manier is deze data in te lezen. Gek eigenlijk, dat 0183 geen pitch en roll kende, had ik niet verwacht.

IMU's hebben een sampling rate van > 50Hz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 05:46 #1255604

Bedoel je dat die hoge samplingrate de reden is dat deze data niet kan bestaan op een 0183 netwerk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 09:19 #1255648

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Ik probeer me te beperken tot het aandragen van al of niet relevante informatie. Er is een verband tussen Sample Rate en het kunnen waarnemen van een signaal.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 10:20 #1255663

Dat verband is hier beschreven: en.wikipedia.org/wiki/Nyquist%...non_sampling_theorem

Maar we proberen hier niet de sample rate vast te stellen die nodig is voor een reproductie van het originele signaal.... we proberen juist ruis en meetfouten te onderdrukken door filtering.

En er zijn toch nog wel bandbreedtebeperkingen.
Een ouderwetse 4800 bps COM is al vol met zo'n 10 NMEA-berichten per seconde.
En moderne snelle mux kan natuurlijk veel meer hebben, maar met wat talkers op 10 Hz en een lekkere hoeveelheid AIS-berichten is ook daar nog steeds overflow mogelijk.

Die 10 Hz is mooi over de N2K-bus van sensor naar AP, en zelfs daar vermoedelijk overkill: te hoge sample rate voor de mogelijke frekwenties van de bewegingen van de boot. Maar kwaad kan het niet.
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 22 feb 2021 10:28 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 11:04 #1255675

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
SailingPD schreef :
Dat verband is hier beschreven: en.wikipedia.org/wiki/Nyquist%...non_sampling_theorem

Maar we proberen hier niet de sample rate vast te stellen die nodig is voor een reproductie van het originele signaal.... we proberen juist ruis en meetfouten te onderdrukken door filtering.

En er zijn toch nog wel bandbreedtebeperkingen.
Een ouderwetse 4800 bps COM is al vol met zo'n 10 NMEA-berichten per seconde.
En moderne snelle mux kan natuurlijk veel meer hebben, maar met wat talkers op 10 Hz en een lekkere hoeveelheid AIS-berichten is ook daar nog steeds overflow mogelijk.

Die 10 Hz is mooi over de N2K-bus van sensor naar AP, en zelfs daar vermoedelijk overkill: te hoge sample rate voor de mogelijke frekwenties van de bewegingen van de boot. Maar kwaad kan het niet.

Je wilt misschien niet het originele signaal reproduceren meer je schrijft zelf;

SailingPD schreef :
Misschien golfperiodes mee uitrekenen, en hoogtes?

Het is heel goed denkbaar dat een systeem op basis van 0183 helemaal niet is staat is om dat te doen. Maar het kennen van de beperkingen is ook zinvol. 0183 is inderdaad uit de tijd van floppy disks. Nu kan 1 postduif met een micro SD aan zijn pootje een equivalente hoeveelheid data versturen van 7 miljoen floppy disks.
Laatst bewerkt: 22 feb 2021 11:05 door nobody.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 12:13 #1255696

nobody schreef :
SailingPD schreef :
Misschien golfperiodes mee uitrekenen, en hoogtes?

Het is heel goed denkbaar dat een systeem op basis van 0183 helemaal niet is staat is om dat te doen. Maar het kennen van de beperkingen is ook zinvol.

Als je elke seconde een op een random moment gemeten Heave hebt zit je zeker aan de veilige kant qua sample frequency. Golven van 0,5 Hz pak je dan ook nog ;-) Dat zijn kabbeltjes....
Ook heb je maxima en minima in die tijdreeks.
We gaan het zien!
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 22 feb 2021 12:19 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 13:25 #1255716

1s Fs is zat daarvoor inderdaad. Probleem lijkt echter dat de benodigde N2K PGN’s niet bestaan in de 0183 wereld... ik zou het persoonlijk dan liever weglaten dan met zelf gekunstelde scentences te gaan werken, die verder geen enkele s/w of hardware ondersteunt.
Laatst bewerkt: 22 feb 2021 13:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 13:30 #1255718

Nachtvlinder schreef :
1s Fs is zat daarvoor inderdaad. Probleem lijkt echter dat de benodigdeN2K PGN’s niet bestaan in de 0183 wereld... ik zou het persoonlijk datvluever weglaten dan met zelf gekunstelde scentences te gaan werken, die verder geen enkele s/w of hardware ondersteunt

Het wordt niet zomaar zelfgeknutseld ;-)

De PFEC,GPatt komt op dit moment al uit een Miniplex 3.
De XDR is officieel NMEA183 en ook die komt (binnenkort) uit een Miniplex 3.

Uit een log van koko (RM EV via Miniplex 3):

$PFEC,GPatt,,+0.40,+16.62*51
$PFEC,GPatt,,+0.38,+16.65*59
$PFEC,GPatt,,+0.38,+16.69*55
$PFEC,GPatt,,+0.37,+16.71*53
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 22 feb 2021 13:34 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 13:33 #1255720

Uiteraard pruts jij niet ;) Da’s mooi, maar dus alleen bruikbaar bij diegenen met een hiervoor getweakte Miniplex-3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 13:35 #1255723

Getweakt is niet het juiste woord. Nieuwste officiele release van de sw. Dat is het .

De XDR begrijpen in SailingPD gaat obv de keywords (Transducer ID) en de grootheden in de records.
Als andere leveranciers XPD gebruiken met andere keywords voor de Transducers is dat slechts een tabelletje aanpassen voor SailingPD.
Maar zoals je zelf al zei, behalve Maretron is er verder niets.....
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 22 feb 2021 13:39 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 13:38 #1255725

;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 14:08 #1255732

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Even voor de goede orde: de data uit de EV1 sensor komen idd via een Shipmodul miniplexer in de computer terecht als nmea bericht. Daar is niks voor aangepast aan de firmware van de multiplexer. Die huidige firmware in mijn Multiplexer zat er al in ver voor er überhaupt Sailing Performance Dashboard was. Gewoon de firmware die iedereen heeft dus.

Het was zelfs een onverwachte, maar aangename verrassing dat helling en pitch er uit kwam. We hadden alleen Heading en ROT verwacht op basis van de RM manual.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 14:49 #1255739

Nog beter, ik had begrepen dat Meindert “op speciaal verzoek” iets aan had gepast aan zijn software. Dat wees op een one-off...
Laatst bewerkt: 22 feb 2021 14:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 15:02 #1255740

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Voor de vertalingen van de berichten uit de EV1 sensor is er inderdaad niks speciaal aangepast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 15:14 #1255743

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
SailingPD schreef :
$PFEC,GPatt,,+0.40,+16.62*51
$PFEC,GPatt,,+0.38,+16.65*59
$PFEC,GPatt,,+0.38,+16.69*55
$PFEC,GPatt,,+0.37,+16.71*53

Dit is toch Pitch en Roll ? Niet Heave.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 feb 2021 15:26 #1255748

nobody schreef :
SailingPD schreef :
$PFEC,GPatt,,+0.40,+16.62*51
$PFEC,GPatt,,+0.38,+16.65*59
$PFEC,GPatt,,+0.38,+16.69*55
$PFEC,GPatt,,+0.37,+16.71*53

Dit is toch Pitch en Roll ? Niet Heave.

Klopt, met een leeg 1e veld voor HDG.
Heave zit niet in deze proprietary Furuno message, maar wel in de PGN uit de EV.
nobody believes in coriolis (any more)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 16:38 #1256074

Angles-window van naam veranderd en uitgebreid:

nobody believes in coriolis (any more)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 feb 2021 16:43 #1256078

Leuk! Waar komt “heave” nu vandaan (en wat kun je straks met die data)?

Zou RUD nog iets kunnen toevoegen? Niet dynamisch maar als indicatie dat de trim niet optimaal is?
Laatst bewerkt: 23 feb 2021 16:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.883 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl