Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Sailing Performance Dashboard

Sailing Performance Dashboard 10 feb 2021 08:13 #1252257

Is het mogelijk sailingpd opstart parameters mee te geven? Zodat ik bv een icoontje kan maken waar dan geen vragen om mapped te selecteren meer boven komen? En de pop up te bevestigen?
Twee doelen:
- luiheid
- als verwacht met name bij t zeilen,na insligeren, de nmea uit te gaan gebruiken. Dus dan zou ik eigenlijk op zoek zijn naar een ‘black box’ die gewoon aan/uit kan.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 10 feb 2021 10:54 #1252294

Jumpinjack schreef :
Is het mogelijk sailingpd opstart parameters mee te geven? Zodat ik bv een icoontje kan maken waar dan geen vragen om mapped te selecteren meer boven komen? En de pop up te bevestigen?
Twee doelen:
- luiheid
- als verwacht met name bij t zeilen,na insligeren, de nmea uit te gaan gebruiken. Dus dan zou ik eigenlijk op zoek zijn naar een ‘black box’ die gewoon aan/uit kan.

Hoi Bas,
wat makkelijk erin zou kunnen is de outputfiles waar nu om map en naam gevraagd wordt (copy NMEA-in en copy NMEA out) automatisch een naam te geven (bootnaam en datum en tijd, bijvoorbeeld).
Dat gebeurt nu al bij de PDLogfile. No questions asked, maar ook geen invloed op naam en map.

De NMEA uit (over COM/USB):
- de gekozen waarden in de records zal je iig moeten doen, in de NMEATemplates de variabelen kiezen.
- het kiezen van welke records je gaat verzenden daarvan zit in de boatspecifics. Dat is ook eenmalig.
- als je NMEA gaat ontvangen (aan boord, live) is er een COM open en worden die records verstuurd, of je er nu wel of niet iets mee doet op een display. Daar heb je dus verder geen last van. Ik zou iets kunnen maken om het zenden aan of uit te zetten, maar ik denk niet dat dat veel toevoegt. Als je ze zendt en toont is het goed, als je ze zendt en niet toont, ook goed.

De minimale opstart zou zijn (als de twee NMEA-out files automatisch gaan):
- opstarten: 1 klik
- map selecteren waar de hele zaak staat. 1 of 2 klikken
- ja klikken op de vraag "zelfde opstart als vorige keer'

In totaal 3 of 4 klikken en het draait.

Het onthouden van de opstartmap is wat lastig; er zijn misschien mogelijkheden. Zou 1 klik schelen.
Standaard altijd dezelfde opstart nemen als vorige keer kan ook maar:
- dan kan je geen polar kiezen (en dat wil je wel soms: andere zeilen, ander bemanningsaantal)
- geen heel polar kiezen
- geen andere stwcorrectie kiezen
- geen andere deviatietabel kiezen.

Het is een keuze tussen flexibiliteit in mogelijkheden en minimaal klikken ;-)
3 klikken vind ik wel een goed compromis ;-)

Menno had dezelfde opmerkingen, over de startmap en zeker over de twee NMEA OUT files.
Ik verwacht overigens dat die twee niet veel gebruikt gaan worden....
Met de NMEA IN Copy kun je alle NMEA loggen, maar dat kan ook al met andere tools
De NMEA OUT Copy was vooral bedoeld als check of de goede records worden samengesteld en verstuurd. Meer voor de ontwikkelaar dan voor de gebruiker, zeg maar.
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 10 feb 2021 10:56 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 10 feb 2021 11:38 #1252303

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
Op voorhand respecteer ik de keuze van de maker hierin. Een en ander maakt duidelijk wat hij wil en belangrijk vindt en het is zijn baby B)
De bewuste keuzes die nodig zijn voor een optimaal gebruik zijn voor anderen weer min of meer omslachtig. In de loop van de tijd zullen die twee wel naar elkaar toegroeien denk ik. Het pakketje zal best gebruiksvriendelijker/minder bewust worden, geef het maar even tijd ;). Makkelijker maken betekent ook dat we de maker waarschijnlijk dagen aan het werk zetten en het scherp slijpen van de tool is misschien echt wel belangrijker in deze fase.
Voor mezelf is deze fase wel leerzaam. Je wordt min of meer gedwongen om er in te duiken en dat levert best een hoop inzicht op, vooral ook aan de zeiltechnische kant!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 10 feb 2021 11:48 #1252305

Misschien interessant om iets te zeggen over de verwerking van NMEA-records.
Die dingen komen uit allerlei bronnen; sommige uit een instrumentenset, andere uit een GPS, uit een AIS.
Weer andere hebben een eerder leven achter de rug als Seatalk bericht en zijn tegen hun wil door een converter gehaald. Sommige jongere berichten waren eerder zelfs een N2K bericht. Ook zij worden gewoon teruggezet in de tijd en omgebouwd tot een ouderwetse NMEA183 indeling door een mux of converter. En dat allemaal omdat PC’s nu eenmaal alleen NMEA183 willen aanpakken, over serieel, USB-Serieel of wifi. Er is geen N2K interface beschikbaar.
Sommige PC’s eten ook Signal K, uit een Signal K server. Die voert de PC berichten die ooit ook gewoon NMEA waren. En met de nog geringe verspreiding van Signal K in vergelijking met multiplexers is Signal K nog even niet in beeld. Het moet werken voor de massa van de installed base: NMEA multiplexers. Misschien later, en eerst aan de outputkant.
Er zijn wat bronnen die zich niet helemaal aan de bedoelde indeling van de records houden. Zo zou in een HDG bericht niet alleen Magnetic Heading moeten staan maar ook de deviatie van het kompas op die heading en de variatie op de positie waar hij is.
Da’s veel werk natuurlijk, dus staat er alleen de Heading in. De rest is leeg. Er is ook een HDM bericht, en een HDT bericht, magnetische en ware heading. Met lege velden voor deviatie en variatie staat er uiteindelijk in alle 3 hetzelfde enkele gegeven: magnetische heading.
Bij diepte een beetje hetzelfde plaatje. Of het nu een DBK (onder de kiel), DBS (onder de oppervlakte) of DBT (onder de transducer) record is, er staat alleen een diepte in, zonder enig verder detail. Hun moderne zusje, DPT, omgebouwd uit N2K, doet het beter! Daar zit wel de offset van de transducer in. Als er DPT aanwezig is wordt die gebruikt. Is beter.
Overigens bleek bij het testen van SailingPD dat de EV computers van Raymarine AP’s records maken (in N2K) met Pitch (stampen), Roll (helling) en RoT (Rate of Turn). Ook Heading komt eruit. Die N2K wordt door sommige muxen (met N2K) omgezet in NMEA183 berichten. Zo komt SailingPD aan de variabelen Pitch, Heel en RoT, en aan een nauwkeurige heading (beter dan uit een fluxgate).
Als ze dan door al hun diverse scheppers (de windset, het log, de GPS, de EV enz) verzonden en daarna geconverteerd zijn gaan ze ruzie maken over wie het eerste over het draadje mag. Daar is dus een soort moderator bij nodig, om ze bij hun lurven te pakken, ze netjes in de rij te zetten en elk op hun beurt door de uitgang weer naar buiten te sturen. Een multiplexer. Onmisbaar als je NMEA uit diverse bronnen wil combineren tot interessante informatie. Nou ja, onmisbaar, je zou ook kunnen converteren en multiplexen in een computer met genoeg ingangen voor de NMEA-rakkertjes uit alle zenders. Software heeft nu eenmaal eindeloze mogelijkheden om hardware overbodig te maken.
Eenmaal in de multiplexer gaan de kleine boefjes de strijd aan wie het eerst bij de uitgang is. Het gaat er ruig aan toe. Ze zwiepen met hun staart, waar de checksum aan hangt, achter een * , en soms valt die er helemaal af! Andere ettertjes gaan languit over hun voorganger liggen, ergens halverwege, en liften zo mee op een onschuldig slachtoffer naar de uitgang. Het slachtoffer overleeft dat niet, is de helft van zijn lijfje kwijt. De opdringer heeft er ook niets aan, zijn begin-gegevens (afzender en type) staan ergens halverwege een voorganger. Krijg je zoiets:
$GPVTG,,T,65.9,M,6.0 GPRMC,140421,A,5249.0909,N,00514.3174,E,6.0,69.6,230819,1,E*34
Wat begon als koers en snelheid uit de GPS (GPVTG) gaat ineens halverwege over in een RMC.
Daar kan je niet veel mee….
In hun gewoel om de mux uit te komen maken de NMEAberichten soms velden kwijt (een komma gedropped) of velden erbij, een extra komma. Dan mis je een dataveld of heb je er een extra, zonder dan de betekenis ervan gedefinieerd is.
Of er verschuift een komma. Als dat in een Lat of Lon veld gebeurt springt je bootje op de kaart ineens tientallen mijlen noord of zuid, oost of west.
Sommige slagen er ook in om een extra decimale punt te bemachtigen. Dan staat er in een windsnelheid ineens 10..1 of 1.0.1 of 1..10 Als computer is het lastig te begrijpen wat daar nu mee bedoeld wordt. Weggooien is de enige remedie.
Kortom, onwelgevoeglijk tuig is het, die NMEArecords.
SailingPD is tot nu toe getest op vele miljoenen eerder gelogde records (een 24uurs varen met 30 records per seconde levert zo’n 4 miljoen records op). Ik denk dat alle soorten afwijkingen inmiddels wel zijn langsgekomen en keurig worden opgevangen. Die met 2 punten in een veld dat een getal moet worden was nog wel het lastigst. Maar ook die weten SailingPD niet meer van slag te krijgen.
Mocht iemand merken dat SailingPD struikelt over een NMEArecord dan hoor ik dat graag. Dan breid ik de vangnetten nog wat uit. Wel het overspelige record even mee aanleveren.
De homemade NMEA records die SailingPD verstuurt gedragen zich redelijk netjes. Ze zien eruit als een van 10 soorten echte records, maar de data erin zijn een beetje vervangen. Wel hebben ze allemaal een keurige, kloppende checksum. Ook wachten ze op hun beurt bij het verzenden: er zit een klein wachtmomentje tussen de ene en de volgende. En ze melden hun afkomst: de verzender is PD, dat staat er voorin. Dit is er een: $PDVTG,118,T,118,M,,N,,K,A*20

Een VTG waarop de plek van True en Magnetic heading nu twee keer Performance staat: 118% (op de motor).
De velden voor snelheid (voor de N en de K) zijn leeg. Zou je ook nog wat in kunnen zetten.
Zet je display op COG en zie Performance.
De PD vooraan is wel belangrijk. Het is vrijwel zeker dat gebruikers in hun mux een loop gaan maken waarbij SailingPD weer zijn zojuist zelfgemaakte logrecords krijgt aangeboden. Maar daar staan dan andere dingen in dan wat er hoort te staan. Bovendien, loops geven teveel drukte in mux en netwerk. Als SailingPD een record leest dat begint met $PD dan stopt hij, met een waarschuwing dat je een loop hebt gemaakt.
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 10 feb 2021 12:11 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 feb 2021 09:50 #1252525

Even over Apple.
FMJ heeft een paar weken geleden terwijl ik met hem aan de telefoon hing een WIndows-emulator op zijn Apple Mac gedownloaded en daar SailingPD op gedraaid.
Dat schijnt dus te werken, eenvoudig zelfs.

Zijn er mensen die een of andere Apple op hun kaartentafel gebruiken?
Inbouwversies zijn er vast niet van; dan ziet niemand ze en dat is niet de bedoeling met een Apple ;-)
nobody believes in coriolis (any more)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 feb 2021 09:56 #1252530

SailingPD schreef :
Even over Apple.
FMJ heeft een paar weken geleden terwijl ik met hem aan de telefoon hing een WIndows-emulator op zijn Apple Mac gedownloaded en daar SailingPD op gedraaid.
Dat schijnt dus te werken, eenvoudig zelfs.

Zijn er mensen die een of andere Apple op hun kaartentafel gebruiken?
Inbouwversies zijn er vast niet van; dan ziet niemand ze en dat is niet de bedoeling met een Apple ;-)

hey, nu word ik wakker. Ik heb een nieuwe M1 MacbookAir (bloedsnel ding!), dus een windows-emulator is geen probleem (doe ik al vaker voor windows-based klanten waarvoor ik werk). Bij mij gaat de apple altijd mee, als laptopje op de diner/kaartentafel, vooral ook om werken, contact te houden met het thuisfront, filmpjes te editten, etc. Inbouwen wil ik ook niet, want dat ding reist de hele wereld mee. ;) Dit model is superdun, weinig stroomverbruik, fanless, en heeft 20 uur battery life. Overigens: inbouwen zou prima kunnen met de nieuwe Mac mini (ook M1 chip): klein kastje, weinig stroomverbruik en ook fanless. Zou een uitstekende boord PC kunnen zijn, maar hier op het forum hebben ze niet zo'n hoge pet van Apple op....Terwijl als je kijkt naar de nieuwe M1 chip technologie: daar zijn ze intel definitief mee voorbij qua snelheid, stroomverbruik en battery life. Tot zover deze Apple commercial ;)
Laatst bewerkt: 11 feb 2021 09:57 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 feb 2021 10:02 #1252536

AndreAzuree schreef :

hey, nu word ik wakker.

FMJ weet hoe het moet.
Hoe dat gaat met USB/COM en zo weet ik niet, zal van de emulator afhangen denk ik.
nobody believes in coriolis (any more)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 feb 2021 10:05 #1252539

SailingPD schreef :
AndreAzuree schreef :

hey, nu word ik wakker.

FMJ weet hoe het moet.
Hoe dat gaat met USB/COM en zo weet ik niet, zal van de emulator afhangen denk ik.

ja weet ik ook niet. Ik zou verwachten dat een standaard windows emulator prima om kan gaan met de USB-C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 feb 2021 12:11 #1252581

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4104
Daar zijn driverbundels voor te downloaden.
drivers.softpedia.com/get/Othe...-Driver-Bundle.shtml

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 feb 2021 16:11 #1252659

AndreAzuree schreef :
SailingPD schreef :
Even over Apple.
FMJ heeft een paar weken geleden terwijl ik met hem aan de telefoon hing een WIndows-emulator op zijn Apple Mac gedownloaded en daar SailingPD op gedraaid.
Dat schijnt dus te werken, eenvoudig zelfs.

Zijn er mensen die een of andere Apple op hun kaartentafel gebruiken?
Inbouwversies zijn er vast niet van; dan ziet niemand ze en dat is niet de bedoeling met een Apple ;-)

hey, nu word ik wakker. Ik heb een nieuwe M1 MacbookAir (bloedsnel ding!), dus een windows-emulator is geen probleem (doe ik al vaker voor windows-based klanten waarvoor ik werk). Bij mij gaat de apple altijd mee, als laptopje op de diner/kaartentafel, vooral ook om werken, contact te houden met het thuisfront, filmpjes te editten, etc. Inbouwen wil ik ook niet, want dat ding reist de hele wereld mee. ;) Dit model is superdun, weinig stroomverbruik, fanless, en heeft 20 uur battery life. Overigens: inbouwen zou prima kunnen met de nieuwe Mac mini (ook M1 chip): klein kastje, weinig stroomverbruik en ook fanless. Zou een uitstekende boord PC kunnen zijn, maar hier op het forum hebben ze niet zo'n hoge pet van Apple op....Terwijl als je kijkt naar de nieuwe M1 chip technologie: daar zijn ze intel definitief mee voorbij qua snelheid, stroomverbruik en battery life. Tot zover deze Apple commercial ;)

Volgens mij kan je op de Macbook M1 geen VMs of emulators draaien...
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 feb 2021 16:45 #1252673

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Op een M1 Macbook draait ook wel gewoon Python neem ik aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 feb 2021 16:56 #1252676

niet geprobeerd nog, dit is wat een mac expert zegt: "je kunt (nu al) Windows voor ARM64 draaien onder Parallels – maar dat is wel preview software, en windows heeft er nog geen officiële release voor. Windows voor ARM doet dan de conversie van x64 programma’s (dat is vrij traag – de snelheid van de M1 kan dat maar voor een deel compenseren)."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 feb 2021 18:03 #1252697

AndreAzuree schreef :
Overigens: inbouwen zou prima kunnen met de nieuwe Mac mini (ook M1 chip): klein kastje, weinig stroomverbruik en ook fanless. Zou een uitstekende boord PC kunnen zijn

Als St.Jobs nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf, een Mac onzichtbaar inbouwen. foei!.... ;-)

Prestaties van de processor zijn nauwelijks belangrijk voor SailingPD.
Er komen zo'n beetje elke seconde een windrecord en een RMC binnenrollen, en tussendoor nog wat ander spul.
Dat vergt niet veel werk.
Op een Core i5 met SSD wordt live verwerken gedaan met een cpu-bezetting van 1 a 2 %. Niet de moeite.
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 11 feb 2021 18:03 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 feb 2021 19:24 #1252741

SailingPD schreef :
AndreAzuree schreef :
Overigens: inbouwen zou prima kunnen met de nieuwe Mac mini (ook M1 chip): klein kastje, weinig stroomverbruik en ook fanless. Zou een uitstekende boord PC kunnen zijn

Als St.Jobs nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf, een Mac onzichtbaar inbouwen. foei!.... ;-)

Prestaties van de processor zijn nauwelijks belangrijk voor SailingPD.
Er komen zo'n beetje elke seconde een windrecord en een RMC binnenrollen, en tussendoor nog wat ander spul.
Dat vergt niet veel werk.
Op een Core i5 met SSD wordt live verwerken gedaan met een cpu-bezetting van 1 a 2 %. Niet de moeite.

haha, zo'n doosje inbouwen kan prima. Jammer dan voor Jobs. Maar goed, een evt. windowsemulator die de boel vertraagt zal dan ook geen punt zijn inderdaad, omdat jou software nauwelijks rekenkracht vereist. Stokoude Mac mini van 100 euri op marktplaats zal dan ook wel werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 feb 2021 20:03 #1252748

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6314
AndreAzuree schreef :
Maar goed, een evt. windowsemulator die de boel vertraagt zal dan ook geen punt zijn inderdaad, omdat jou software nauwelijks rekenkracht vereist. Stokoude Mac mini van 100 euri op marktplaats zal dan ook wel werken.

Dat lijkt mij nog maar de vraag. Die simulatie software vergt wel veel rekenkracht, zeker van een stokoude mini. Maar goed, als jij het gaat proberen dan houd ik me aanbevolen voor jouw ervaringen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 feb 2021 20:17 #1252754

Palomine schreef :
AndreAzuree schreef :
Maar goed, een evt. windowsemulator die de boel vertraagt zal dan ook geen punt zijn inderdaad, omdat jou software nauwelijks rekenkracht vereist. Stokoude Mac mini van 100 euri op marktplaats zal dan ook wel werken.

Dat lijkt mij nog maar de vraag. Die simulatie software vergt wel veel rekenkracht, zeker van een stokoude mini. Maar goed, als jij het gaat proberen dan houd ik me aanbevolen voor jouw ervaringen...

als ik het doe, doe ik het mijn Macbook Air, binnen enkele maanden zal er wel goede emulatiesoftware voor M1 architectuur komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 12 feb 2021 15:19 #1253003

SailingPD doet een poging om wat waarschuwingen te geven voor situaties die misschien minder makkelijk herkend worden.

Zo zitten er nu waarschuwingen in voor de stroomrichting waarin je vaart: mee, tegen, van loef of van lij. Kan handig zijn: met stroom onder de lijboeg (ook een beetje) moet je net wat anders varen dan alsj e naar lij wegstroomt.
Het opzoeken van minder stroom aan de rand van het diepe water is ook een mogelijkheid (minder tegen) of juist middenin de meeste stroom. Maximaal mee.

VMGwind is al eerder genoemd: daarmee kan je uitzoeken wat de beste VMG oplevert bij (af)kruisen met stroom mee of tegen. Gewoon de hoogste VMGwind Performance opzoeken.

Verder zitten er een waarschuwing in voor verandering van diepte.

Belangrijkste waarschuwing is het vaststellen van een windshift; en daar zijn dan twee soorten van.
Een echte, waarin je dus mee moet draaien (loeven of vallen) of de trim veranderen, en de Velocity Header: dat lijkt een header maar hij is niet echt. Ontstaat door plotselinge afname van de wind zonder dat die draait. Dan heb je ineens meer wind van voren. In dat geval moet je niet vallen maar doorgaan of zelfs opsturen: gratis hoogte in de luwte!
Het omgekeerde bestaat natuurlijk ook: dat herkennen de meeste zeilers wel, is een vlaag. Lijkt de wind ruimer in te komen (tot de snelheid is aangepast). Ook daarvoor is een waarschuwing: Velocity Lifter.

Het is natuurlijk geen rocket surgery en zeker geen Artificial Intelligence, maar het kan wel dingen opmerken die je anders misschien ontgaan.....
Op termijn, na het beschikken over veel data uit logfiles, kan er zeker meer bedacht worden.
De vraag is nu: heeft iemand al wensen of vragen op dit gebied?
Wat voor waarschuwingen zou je willen zien?
Zie de beschikbare data in de manual voor de mogelijke combinaties.

Wat ook zou kunnen is een knopje op het Dashboard maken dat een bericht naar een display stuurt als binnen de koffie klaar is (of de soep, tosti, etc).
nobody believes in coriolis (any more)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 12 feb 2021 16:13 #1253012

SailingPD schreef :
SailingPD doet een poging om wat waarschuwingen te geven voor situaties die misschien minder makkelijk herkend worden.

Zo zitten er nu waarschuwingen in voor de stroomrichting waarin je vaart: mee, tegen, van loef of van lij. Kan handig zijn: met stroom onder de lijboeg (ook een beetje) moet je net wat anders varen dan alsj e naar lij wegstroomt.
Het opzoeken van minder stroom aan de rand van het diepe water is ook een mogelijkheid (minder tegen) of juist middenin de meeste stroom. Maximaal mee.

VMGwind is al eerder genoemd: daarmee kan je uitzoeken wat de beste VMG oplevert bij (af)kruisen met stroom mee of tegen. Gewoon de hoogste VMGwind Performance opzoeken.

Verder zitten er een waarschuwing in voor verandering van diepte.

Belangrijkste waarschuwing is het vaststellen van een windshift; en daar zijn dan twee soorten van.
Een echte, waarin je dus mee moet draaien (loeven of vallen) of de trim veranderen, en de Velocity Header: dat lijkt een header maar hij is niet echt. Ontstaat door plotselinge afname van de wind zonder dat die draait. Dan heb je ineens meer wind van voren. In dat geval moet je niet vallen maar doorgaan of zelfs opsturen: gratis hoogte in de luwte!
Het omgekeerde bestaat natuurlijk ook: dat herkennen de meeste zeilers wel, is een vlaag. Lijkt de wind ruimer in te komen (tot de snelheid is aangepast). Ook daarvoor is een waarschuwing: Velocity Lifter.

Het is natuurlijk geen rocket surgery en zeker geen Artificial Intelligence, maar het kan wel dingen opmerken die je anders misschien ontgaan.....
Op termijn, na het beschikken over veel data uit logfiles, kan er zeker meer bedacht worden.
De vraag is nu: heeft iemand al wensen of vragen op dit gebied?
Wat voor waarschuwingen zou je willen zien?
Zie de beschikbare data in de manual voor de mogelijke combinaties.

Wat ook zou kunnen is een knopje op het Dashboard maken dat een bericht naar een display stuurt als binnen de koffie klaar is (of de soep, tosti, etc).

super! ik vind de waarschuwingen al heel logisch en gemakkelijk voor gebruik in de praktijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 12 feb 2021 18:42 #1253058

Nachtvlinder schreef :
Maar je vraag aan de ORC club ging toch over de definitie van de snelheden in de VPP tabel? Ben benieuwd waar je (terugrekenend uit de formules van de ORC die ik gaf..) op uitkomt: snelheids component in HDG richting of in COG richting!

Antwoord van de ORC VPP Programmer:

"the VPP does not compute directly the leeway in its solution "

Dat is geen eenduidig antwoord, dus ik heb de vraag nog even uitgebreid opnieuw aan de beste man gesteld.
Je zou dit kunnen lezen als "de target in de polar is geheel in de lengte van de boot, zonder leeway" .....
want VPP berekent geen leeway. Dus alle energie van de zeilen gaat in de voortstuwing. Misschien bedoelde hij dat niet....
Wordt vervolgd...
nobody believes in coriolis (any more)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 12 feb 2021 18:47 #1253061

Een idee wellicht, maar dat wellicht meer bij een tactic tool dan een performance tool hoort, lijkt mij onderstaand.

Iets dat aangeeft over hoeveel NM of minuten je overstag kunt om over de nieuwe boeg met UA een bovenwinds punt te kunnen bereiken. Rekening houdend met stroom en drift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 12 feb 2021 19:04 #1253069

Nachtvlinder schreef :
Iets dat aangeeft over hoeveel NM of minuten je overstag kunt om over de nieuwe boeg met UA een bovenwinds punt te kunnen bereiken. Rekening houdend met stroom en drift.

Dat zit er (vrijwel) in.
Zie de regels DTLL en TTLL:



Daarin is rekening gehouden met drift:
- op de eerste slag zak je steeds iets lager (door leeway) en wordt de afstand naar het bovenwindse punt langzaam 'groter'. (en natuurlijk kleiner omdat je dichterbij komt)
- na de tack zak je ook weer de leeway naar beneden, dus je moet voor de tack ietsje verder door.
Stroom heb ik daaruit weggelaten; je zou hooguit kunnen aannemen dat de stroom voor en na de tack gelijk is.
Maar dat is vast niet waar:
- bochten in de route en dus andere hoek van de stroom
- toenemende of afnemende stroom
- effect van de stroom op de AWA en AWS.

Ik vond het zo wel mooi genoeg ;-)
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 12 feb 2021 19:07 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 16 feb 2021 12:47 #1254008

Opnieuw een antwoord van Davide, de ORC VPP Programmer:
the question is rather tricky: on one hand the sensor gives AWA to the boat axis, so one is inclined to adopt the boat axis as reference; on the other hand it is true that ORC handicaps (secm at TWS,TWA) are based on the assumption that leeway = 0, so the polars implicitly assume that the boat track is aligned with boat axis.
So, for the sake of pure performance probably I’d answer as in my first reply, for the sake of handicapping I’d go for using ORC targets along the boat track (SOG if no current).

In any case, bear in mind that ORC predictions are aimed as first goal at having a good handicap: this means that they may sometimes not be superprecise in absolute terms, while they are very reliable in relative (boat-to-boat) terms.

Interpretaties? SOG*COS(Leeway) nemen voor performance, of SOG ?
nobody believes in coriolis (any more)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 16 feb 2021 15:04 #1254039

SailingPD schreef :
Opnieuw een antwoord van Davide, de ORC VPP Programmer:
the question is rather tricky: on one hand the sensor gives AWA to the boat axis, so one is inclined to adopt the boat axis as reference; on the other hand it is true that ORC handicaps (secm at TWS,TWA) are based on the assumption that leeway = 0, so the polars implicitly assume that the boat track is aligned with boat axis.
So, for the sake of pure performance probably I’d answer as in my first reply, for the sake of handicapping I’d go for using ORC targets along the boat track (SOG if no current).

In any case, bear in mind that ORC predictions are aimed as first goal at having a good handicap: this means that they may sometimes not be superprecise in absolute terms, while they are very reliable in relative (boat-to-boat) terms.

Interpretaties? SOG*COS(Leeway) nemen voor performance, of SOG ?

Was was z’n eerste reply? COS (5 gr) in overigens 0,996. Heel relevant lijkt deze correctie niet ;)

Als een boot 20 gr helt, komt de windsensor 6% lager EN meet op die hoogte ook nog eens te weinig. Een madt die plat zou liggen meet alleen nog de snelheidscomponent in lengterichting van de boot. Gevoelsmatig is het zinvoller daarvoor te compenseren denk ik.
Laatst bewerkt: 16 feb 2021 15:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 16 feb 2021 15:11 #1254041

Nachtvlinder schreef :

Was was z’n eerste reply?

dit:
the VPP does not compute directly the leeway in its solution, but there is an indirect way to take it into account within the drag formulation.
The VPP polar are for specific TWS and TWA, this last being the angle between the true wind and the boat axis.
Anyway, leeway is much less than 10 degrees, it more like in the 2-5 degrees range upwind.
nobody believes in coriolis (any more)
Laatst bewerkt: 16 feb 2021 15:12 door SailingPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 16 feb 2021 15:13 #1254042

Ah, ok.in het (ORC) VPP verwaarloosbaar lijkt mij. Maar stel nu dat de echte drift veel hoger ligtc(helling, golven), dan beïnvloedt dit de meting wel. Zonder golven kun je drift schatten met de Kleeway benadering (deed je al toch?), op niet stromend water met of zonder golven uit HDG -/- COG (flink filteren)!

Hier is wel de drift berekend (VPP van een ontwerper). Als drift niet meegenomen is zou moeten gelden: VMG=STW*cos(TWA)

Als drift wel meegenomen is:
VMG=STW*cos(TWA+Leeway)

Dat bedoelde ik enkele posts terug met “kun je niet back-engineeren” ;)

Laatst bewerkt: 16 feb 2021 15:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.544 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl