Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Sailing Performance Dashboard

Sailing Performance Dashboard 21 mrt 2021 19:22 #1265023

Het lijkt mij ook nuttig als er een “technische ergonoom” -bestaan die ;) -meedenkt om de user interface/presentatie de aandacht te teven die het verdient. Inhoudelijk en vast ook qua technische implementatie is BK op z’n best, maar zeker een vliegtuigcockpit is meer dan een verzameling meters. Ook analoog zelfs waar snelle en eenduidige interpretatie essentieel is...
Laatst bewerkt: 21 mrt 2021 19:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 21 mrt 2021 21:01 #1265070

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Baasklusje schreef :
Met naslag bedoel ik:
- even naar de kaartentafel, kijken of de verwachte stroom er al is en hoeveel
- even zien of de wind over de grond al aan de voorspelde ruiming of krimp begonnen is
- checken hoe lang het nog is naar een layline
- en ga zo maar door.
Het is net als in een vliegtuigcockpit. Heel veel metertjes, de meeste niet bedoeld om de hele tijd naar te kijken. Dingen die je niet elke seconde wil weten, maar wel elk half uur of zo.
.

Ik herken dit heel erg uit de 24uurs-en die ik gevaren heb. Onze navigator aan boord (eigenlijk 2) doen juist dat. Dat begint al voor de start en stopt pas als we uitgespeeld zijn qua rakkenkeuze. Zeker de edities waarbij de wind er uit ging en de laatste rakken er op of er onder waren. Deze info gaat zeker helpen.
Eerder moest dat op basis van zelf rekenen en aantekeningen. De feedback die ik als schipper/eigenaar daarbij kreeg leverde veel info op over de staat van mijn instrumenten. Feedback die ik van niemand anders kreeg. En nu komt deze in de vorm van een log met alle rekenmogelijkheden. Het is veel, zeker waar. Maar heel waardevol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 21 mrt 2021 23:23 #1265113

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Baasklusje schreef :
Nou zit er in die 2 posities A en B al ruis, en in de GPS-SOG ook.
Vermoedelijk zijn ze alle 3 al uitgebreid gefilterd voordat je ze te zien krijgt, dus de ergste ruis zal er wel al uit zijn.
De berekeningen die een GPS uithaalt om uit 3+ satellieten posities te vinden zijn complex....

Het kan zijn dat de gps een vorm van filter toepast. Echter voor begin en eind posities kan ik me weinig voorstellen bij een filter of middeling over tijd. Immers bij een vaarsnelheid van 7 kn verplaats de boot zich 3,6 meter per seconde. Behalve misschien een vaste latency geeft de gps behoorlijk nauwkeurig de positie op tijd t.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 09:19 #1265175

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
mhsprang schreef :
Mmm... integreren in de firmware van de MiniPlex en dan op de WiFi variant een web pagina waar alle gegevens op staan. Is dat een idee?
Dan moet het wel naar een wat meer low-level taal geport worden neem ik aan. Jouw 8 bitter 30 MHz microprocessor met 16 kByte werkgeheugen draait waarschijnlijk geen (micro)Python.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 09:23 #1265179

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
Baasklusje schreef :
Nog even over de CPUbelasting.
Op de CORE i5 met 8 Gb geheugen krijg je dan dit, gesorteerd op CPUgebruik:


Lijkt me geen goed framboosplan.

Maakt het nog uit als je de GUI zo veel mogelijk uit zet?

Lijkt mij dat het op een Raspberry Pi ook gewoon zou moeten draaien, daar draaien nog wel veel zwaarder programma's op.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 09:30 #1265184

3Noreen schreef :
Het kan zijn dat de gps een vorm van filter toepast. Echter voor begin en eind posities kan ik me weinig voorstellen bij een filter of middeling over tijd. Immers bij een vaarsnelheid van 7 kn verplaats de boot zich 3,6 meter per seconde. Behalve misschien een vaste latency geeft de gps behoorlijk nauwkeurig de positie op tijd t.

Ik heb ooit eens een paar uurtjes de AIS-posities gevolgd van wat schepen om me heen in de haven.
Allemaal bewegen ze, ofwel, de posities (die echt wel vast waren) lijken te veranderen.
Ruis in de GPSposities. En dat gebeurt natuurlijk ook terwijl je niet vastligt maar vaart.

De groene boot de Capolavoro waar mijn AIS de positie doorgaf aan NavMonPC.
Je ziet stapjes van 0,001 in de latitude en longitude (korter O-W, net als de vakjes op een kaart op onze breedtegraad).
(dat bewijst overigens en passant dat de aarde niet plat is maar een kegel: naar boven (en onder) toe steeds smaller ;-) )
De andere boten bewegen minder regelmatig; die posities ondergaan meer bewerkingen: vaststellen door de GPS, inpakken door de AIS, verzenden, ontvangen, uitpakken en weergeven door NavMonPC.
Elke boot beweegt wel een halve scheepslengte maximaal, behalve Trimaran. Die heeft ideale GPS-ontvangst: Dyneema stagen en een goed opgestelde antenne.

Dus.... ook als je denkt stil te liggen vindt de GPS dat je vaart....

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 mrt 2021 10:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 09:31 #1265186

...Op een RPi 2 draait mijn PolarPlot, dat óók logfiles schrijft en met 10 Hz N2K data sampled en verwerkt met een processorload van ~15%.

Is Python inefficient wellicht; komt dat omdat het een interpreter taal is ipv gecompileerde code genereert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 09:43 #1265190

Menno schreef :
Maakt het nog uit als je de GUI zo veel mogelijk uit zet?

Even geprobeerd. Dat halveert het cpu-gebruik van SPD.
Uitzetten van de display-updates kan met de knop Display Off.
Dan doet Tkinter geen root.update() meer en staan alle cijfers stil op het scherm.
Zit er niet speciaal in voor mensen met veel-cijfer-angst ;-)
Maar eigenlijk om heel snel Replay te kunnen doen (25.000 records/seconde) om een PDLog te maken, achteraf, uit een NMEAlog.

Deze meting is met geinterpreteerde Python source.
De distributie-versie is gecompileerde Python, dus dat zal ook nog wel een slok op een borrel schelen, hoewel het volgens mij geen echte compilatie oplevert maar meer een alles-in-een exe waarin nog steeds geinterpreteerd wordt.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 mrt 2021 10:15 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 10:21 #1265210

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
Het kan zijn dat de gps een vorm van filter toepast. Echter voor begin en eind posities kan ik me weinig voorstellen bij een filter of middeling over tijd. Immers bij een vaarsnelheid van 7 kn verplaats de boot zich 3,6 meter per seconde. Behalve misschien een vaste latency geeft de gps behoorlijk nauwkeurig de positie op tijd t.

Ik heb ooit eens een paar uurtjes de AIS-posities gevolgd van wat schepen om me heen in de haven.
Allemaal bewegen ze, ofwel, de posities (die echt wel vast waren) lijken te veranderen.
Ruis in de GPSposities. En dat gebeurt natuurlijk ook terwijl je niet vastligt maar vaart.

De groene boot de Capolavoro waar mijn AIS de positie doorgaf aan NavMonPC.
Je ziet stapjes van 0,001 in de latitude en longitude (korter O-W, net als de vakjes op een kaart op onze breedtegraad).
(dat bewijst overigens en passant dat de aarde niet plat is maar een kegel: naar boven (en onder) toe steeds smaller ;-) )
De andere boten bewegen minder regelmatig; die posities ondergaan meer bewerkingen: vaststellen door de GPS, inpakken door de AIS, verzenden, ontvangen, uitpakken en weergeven door NavMonPC.
Elke boot beweegt wel een halve scheepslengte maximaal, behalve Trimaran. Die heeft ideale GPS-ontvangst: Dyneema stagen en een goed opgestelde antenne.

Dus.... ook als je denkt stil te liggen vindt de GPS dat je vaart....


Mooi nietwaar, hoe nauwkeurig zo'n GPS is. Zeker als je zorgt dat je antenne goed is opgesteld. We kunnen met een gerust hard aannemen dat de ruis in de GPS data een veelvoud kleiner is dan van andere sensoren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 10:26 #1265213

3Noreen schreef :
We kunnen met een gerust hard aannemen dat de ruis in de GPS data een veelvoud kleiner is dan van andere sensoren.

;-)

Zeker. En daarom wil ik zo graag SOG in de HDG minus de stroom voor True Wind gebruiken ;-)
(gefilterde gecorrigeerde HDG en gefilterde stroom)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 10:51 #1265231

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Even tussendoor voor de geïnteresseerden, het nut van een hoge sample frequentie.
In dit plaatje zie je drie signalen. De data komen uit een vaarlog van Noreen.
Rode is een moving average van een 10 Hz COG.
Het blauwe is een average met een update van 1 Hz
Het groene is een gewoon 1 Hz signaal.
Het is duidelijk te zien dat uit het rode en groene een sinus van ±2000ms waargenomen kan worden. Waarbij opgemerkt moet worden dat het rode signaal minder latency heeft.
Met het groene signaal kunnen we kunnen we de 2000ms verstoring in het geheel niet waarnemen.
Nuttig ? Waarschijnlijk alleen als je software hebt die Fourier Transforms van het signaal kan uitvoeren. Zoals een moderne stuurautomaat.
Het valt aan te nemen dat Noreen hier over golven vaart met een periode van 2 seconden. Ze voer toen ±50 graden aan de wind. Daarmee komt die golfperiode ook wel aannemelijk over.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 22 mrt 2021 10:59 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 11:06 #1265238

3Noreen schreef :
Nuttig ? Waarschijnlijk alleen als je software hebt die Fourier Transforms van het signaal kan uitvoeren. Zoals een moderne stuurautomaat.

Mooi plaatje. De rode sinusslinger van 3 a 4 graden komt door de acties van de AP? Netjes, maar nog geen rechte lijn ;-) Golven?

De AP kan zeker beter werken als hij meer (sneller) info krijgt.
Maar voor veel zaken geldt dat een lage frekwentie niet erg is.
- stroming verandert maar heel langzaam (richting en snelheid): teveel massa.
- bootsnelheid ook langzaam: tonnen massa.
- heading zou nog wel eens snel kunnen veranderen, maar ook dat valt wel mee.

Een snelle stuurman op een goede boot zal toch altijd nog 5 seconden of meer nodig hebben om te reageren op een veranderend patroon van de beweging van tell tales; eerst kijken, conclusie trekken, sturen. Snelle informatie (100Hz tell tales ;-) ) zullen het proces niet veel verbeteren.
En nogmaals, meer (snellere) info is ook per definitie meer ruis (maar ook meer filtermogelijkheden).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 11:25 #1265245

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Baasklusje schreef :
Netjes, maar nog geen rechte lijn ;-) Golven?

Als je een recht lijn wilt meten is het misschien beter dat je de boot de dijk op stuurt. Ik weet niet hoe het bij jou zit maar bij mij wordt zodra ik op wat groter water vaar de boot op en neer geslingerd doordat het water niet vlak wil blijven.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 11:29 #1265248

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Wat zou het advies zijn als het gaat om die datasnelheid voor SPD?

Er is namelijk wel wat te kiezen en in te stellen bij een aantal apparaten en anders wel via de instellingen via de multiplexer. Hoeveel hz bij welke sensor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 11:45 #1265254

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
koko schreef :
Wat zou het advies zijn als het gaat om die datasnelheid voor SPD?

Er is namelijk wel wat te kiezen en in te stellen bij een aantal apparaten en anders wel via de instellingen via de multiplexer. Hoeveel hz bij welke sensor?

Tot nu toe gebruik ik een dergelijke analyse als hierboven om de tijd in te stellen waarmee ik data uit mijn andere instrumenten middel.
Uit bovenstaande voorbeeld kun je halen dat het middelen over 2 seconden, of een veelvoud daarvan, waarschijnlijk beter zal werken dan over oneven aantal seconden.(in bovenstaand voorbeeld!) Hoe korter de tijd waarover je middelt hoe actueler je instrumenten werken. Maar hoe korter de tijd waarover je middelt hoe groter de eventuele fouten die je introduceert. Tenzij je dicht bij de periode blijft waarin je signaal verstoord wordt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 11:45 #1265255

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Ik zou zeggen in eerste instantie de sensors BSP, wind en kompas zo hoog mogelijk. Dempen kan altijd nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 11:48 #1265257

koko schreef :
Wat zou het advies zijn als het gaat om die datasnelheid voor SPD?

SPD wacht op een combinatie van een snelheidsrecord (RMC of VHW) en een windrecord (MWV of VWR).
Met die combinatie kan dan True Wind worden uitgerekend. (en de rest).
Op het moment dat de combinatie gevonden is worden ook de waarden uit andere records (andere sensoren) opgepikt.

10 Hz GPS en 1 Hz wind zal dus tot 1 Hz data leiden en 9 GPS-records niet meenemen.

De langzaamste sensor (recordtpe) bepaalt dus wat er gebeurt.
Als alles op 2 of 5 Hz kan is dat leuk. Maar niet nodig....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 11:56 #1265260

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Ik zou juist verwachten dat de 1Hz als 'gemiddelde' waarde wordt meegenomen terwijl SPD verder gewoon doorrekent met 10Hz?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 12:03 #1265264

Je kan pas iets doen (true wind uitrekenen, en performance) als je wind en snelheid hebt.
Natuurlijk kun je bij 1 Hz wind en 10 Hz snelheid ook 10 keer de true wind uitrekenen, met steeds dezelfde AWA en AWS als input en 10 (bijna identieke) snelheden. Maar dus met die ene windmeting.... ik zie de toegevoegde waarde niet, zeker niet als de snelheidsmetingen nagenoeg hetzelfde zijn (en dat zijn ze).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 17:18 #1265392

een zwart bovenbalkje, rood kruisje rechts, Linux!

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 18:55 #1265428

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Baasklusje schreef :
Je kan pas iets doen (true wind uitrekenen, en performance) als je wind en snelheid hebt.
Natuurlijk kun je bij 1 Hz wind en 10 Hz snelheid ook 10 keer de true wind uitrekenen, met steeds dezelfde AWA en AWS als input en 10 (bijna identieke) snelheden. Maar dus met die ene windmeting.... ik zie de toegevoegde waarde niet, zeker niet als de snelheidsmetingen nagenoeg hetzelfde zijn (en dat zijn ze).

Helder.
Wordt bij alle berekeningen wind gebruikt? Dus ook Heading gerelateerde berichten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 22 mrt 2021 19:34 #1265439

koko schreef :
Helder.
Wordt bij alle berekeningen wind gebruikt? Dus ook Heading gerelateerde berichten?

Je kan het programma zien als 2 loops.
De buitenste ontvangt data uit de binnenste loop.
         In die binnenste loop worden NMEA-data gelezen TOTDAT er een wind- en een speed-record 
         gevonden zijn. Als dat gebeurt levert de binnenste loop alle gevonden data aan de 
         buitenste loop. Wat er gevonden is is puur toeval: kan van alles zijn, of alleen wind en 
         speed.
         Gelukkig is die binnenste loop iets slimmer en onthoudt hij wat hij de vorige ronde al 
         gevonden heeft. De binnenste loop weet niet wat hij kan verwachten: elke boot is weer 
         anders, dus wachten op bepaalde records kan eeuwig duren. Bovendien wil de stuurman elke 
         seconde of vaker resultaten zien! Performance! Niet wachten dus als er wind en speed is 
         gevonden.

De buitenste loop gaat dan na ontvangst van die gegevens uit de binnenloop met NMEA 
- rekenen, 
- display vullen
- NMEA versturen
- wifi versturen
- logrecord schrijven
- en dan weer naar boven: gegevens ontvangen (live of uit file) voor de volgende ronde NMEA-records.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 mrt 2021 19:37 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 mrt 2021 19:04 #1265707

Menno is lekker aan het porten ;-)
Nu ook macOS 10.15 Catalina
Alleen de fontsize op de buttons nog niet ok.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 mrt 2021 19:38 #1265721

Mooie ontwikkelingen!

Betekent dat “porten” dat, als jij iets aanpast aan de broncode, dit eenvoudig meegenomen wordt naar de verschillende andere OS’?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 23 mrt 2021 19:53 #1265727

Nachtvlinder schreef :
Mooie ontwikkelingen!

Betekent dat “porten” dat, als jij iets aanpast aan de broncode, dit eenvoudig meegenomen wordt naar de verschillende andere OS’?

In het programma zijn twee dingen aangepast om het geschikt te maken voor niet-Windows:
- er wordt nu gekeken welk OS zich 'buiten' bevindt: if platform.system()=="Windows": on_windows=True . Dan kunnen piepjes (winsound) wel, en anders niet.
- Linux is gevoelig voor hoofdletters in filenamen. Windows let er niet op. Dus even wat filenamen aangepast (PD-Log ipv pd-log, NMEAtemplates ipv nmeatemplates.)

Meer was er niet, op 3000 regels code. Een pluim voor de portability van Python!

Menno moet zelf maar even vertellen hoe hij de executables maakt. Dat gaat met Github, en als ik het goed begrepen heb kan dat volledig automatisch na het aanleveren van een gewijzigde source-file. Automatisch voor Windows, Linux én Mac. Inclusief de 12 folders die erbij horen.
Downloaden en installeren wordt a flute of a cent! ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 mrt 2021 19:53 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.772 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl