Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Sailing Performance Dashboard

Sailing Performance Dashboard 24 mrt 2021 02:47 #1265792

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14918
Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
We kunnen met een gerust hard aannemen dat de ruis in de GPS data een veelvoud kleiner is dan van andere sensoren.

;-)

Zeker. En daarom wil ik zo graag SOG in de HDG minus de stroom voor True Wind gebruiken ;-)
(gefilterde gecorrigeerde HDG en gefilterde stroom)

De wijze waarop jij true wind uitrekent lijkt veel op wat ik al hier schreef.
3Noreen schreef :
Echter ben ik aan het broeden op het idee een stroom vector uit te rekenen die ik over een lange tijd kan middelen. De stroom veranderd niet bij koerswijzigingen en is mogelijk redelijk constant over een periode van enkele minuten. Met deze stroom vactor kan de SOG gecorrigeerd tot een soort STW.

Gebruik je VHW = Speed of VLW = Distance van het log ?

Je blijft echter in zekere mate afhankelijk van de imperfectie van je log.
Heb je overwogen een knop te maken die de gebruiker in kan drukken als hij weet dat SOG = STW om een correctie factor voor zijn log te genereren ? Niet een hele calibratie uit te voeren maar een extra factor die je snel kunt aan maken. Bijvoorbeeld bij het uitvaren van de haven, slack water of stroom haaks op de vaarrichting.

Wel heel mooi dat je jouw programma voor een breed aantal gebruikers geschikt hebt gemaakt !
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 mrt 2021 02:58 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 mrt 2021 07:47 #1265818

Ik lees regelmatig mee en omdat ik in mijn prjectje met de winddisplay ook de True Wind moet berekenen uit gemeten waardes heb ik onderstaande gebruik en de de volgende interessant stukken bestudeerd. Wellicht helpt dit?
True Wind Calculation uit een PDF linkvia deze link
en een PDF via deze link
verbeeld in onderstaande figuur:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 mrt 2021 07:52 #1265820

3Noreen schreef :
Heb je overwogen een knop te maken die de gebruiker in kan drukken als hij weet dat SOG = STW om een correctie factor voor zijn log te genereren ?

Ik gebruik VHW voor watersnelheid.

De meeste log-afwijkingen zijn allesbehalve lineair met bootsnelheid en zijn ook nog verschillend per boeg.
Dus SOG = STW kan soms even juist zijn, even later klopt het weer helemaal niet.

Uit de log van SailingPD kan je zomaar een correctietabel voor de log maken, met entries per 0,5 kts en separaat voor BB en SB.
Daarvoor heeft SailingPD een post-processor voor een PD-Log.
Dit is de output, volledig automatisch:
(Obs is gebruikte observaties voor die snelheid en boeg, dus records uit de PDLog.)
En de volgende keer gebruik je gewoon deze CSV als correctiefile voor de STW.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 mrt 2021 07:53 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 mrt 2021 08:29 #1265834

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14918
Ik heb even een nieuwe quote hier onder gezet omdat de beperkte quote van baas mijn opmerking niet goed weergeeft.
3Noreen schreef :
Heb je overwogen een knop te maken die de gebruiker in kan drukken als hij weet dat SOG = STW om een correctie factor voor zijn log te genereren ? Niet een hele calibratie uit te voeren maar een extra factor die je snel kunt aan maken. Bijvoorbeeld bij het uitvaren van de haven, slack water of stroom haaks op de vaarrichting.

Mijn ervaring is dat een zorgvuldig uitgevoerde log calibratie binnen 48 uur zomaar 10% kan afwijken. Er hoeft maar een heel klein beetje alg te groeien om dit te veroorzaken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 mrt 2021 08:32 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 mrt 2021 09:33 #1265846

Met de meeste(paddle wheel) logs heb je echt een calibratie per boeg en per snelheid (1 kts, beter minder) nodig.... de toegevoegde waarde van kalibratie op 1 punt (1 boeg, 1 snelheid) is denk ik gering. Erger nog, je zou er een goede tabel mee vervangen.
Liever een tabel die altijd een paar % afwijkt dan een juiste kalibratie op 1 punt en verder onzekerheid ;-)

De analogie met een klok dringt zich op.....
- een klok die een vaste hoeveelheid voor- of achterloopt levert nog bruikbare info
- een klok die stilstaat is weliswaar 2 keer per dag precies gelijk, maar verder....

Zo'n kalibratieknopje is simpel ingebouwd.
Klik erop en de hele kalibratietabel wordt overschreven met het verschil tussen SOG en STW op het moment van de klik. Maar ik vrees dat mensen daar spijt van krijgen, en dan moet er nog een knopje bij voor het opnieuw inlezen van de STW-correctie-tabel....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 mrt 2021 09:33 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 mrt 2021 10:00 #1265855

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14918
Mijn suggestie is NIET de tabel te vervangen maar slechts een (tijdelijke) correctie op alle waardes in de tabel uit te voeren. Standaard zou die factor 1 moeten zijn.
Stel uit je tabel komt bij de gegeven snelheid een correctie van 0,7. Bij de standaard factor van 1 blijft die correctie 0,7. Maar stel je vind een tijdelijke correctie van 0,95. Dan wordt de correctie van het log 0,7 X 0,95 = 0,665 Je programma moet dat elke keer als een STW binnenkomt eerst in de tabel de correctie opzoeken en vervolgens als tweede stap de tijdelijke factor toepassen. Je kunt nog experimenteren met het uitrekenen van een product(maal X) of een som (plus X) Op mijn multihull werkt een product beter. Maar dat kan goed anders uitpakken bij een monohull.
Je kunt het zelfs zo maken dat bij opstarten de factor standaard terug gezet wordt op 1. De gebruiker moet dan wil hij een correctie uitvoeren bewust een factor != 1 aanmaken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 mrt 2021 10:17 #1265861

3Noreen schreef :
Mijn suggestie is NIET de tabel te vervangen maar slechts een (tijdelijke) correctie op alle waardes in de tabel uit te voeren. Standaard zou die factor 1 moeten zijn.

Ok, nu zie ik wat je bedoelt, een vermenigvuldigingsfactor over de hele tabel heen halen.
Zal eens kijken of er nog ruimte is voor 2 knopjes (factor bepalen en terug naar factor 1).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 mrt 2021 10:22 #1265862

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14918
Yazz schreef :
Ik lees regelmatig mee en omdat ik in mijn prjectje met de winddisplay ook de True Wind moet berekenen uit gemeten waardes heb ik onderstaande gebruik en de de volgende interessant stukken bestudeerd. Wellicht helpt dit?
True Wind Calculation uit een PDF linkvia deze link
en een PDF via deze link
verbeeld in onderstaande figuur:

In het verleden is het uitrekenen van de true wind op ZF uitgebreid hier aan de orde geweest.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 mrt 2021 10:44 #1265865

3Noreen schreef :
Yazz schreef :
Ik lees regelmatig mee en omdat ik in mijn prjectje met de winddisplay ook de True Wind moet berekenen uit gemeten waardes heb ik onderstaande gebruik en de de volgende interessant stukken bestudeerd. Wellicht helpt dit?
True Wind Calculation uit een PDF linkvia deze link
en een PDF via deze link
verbeeld in onderstaande figuur:

In het verleden is het uitrekenen van de true wind op ZF uitgebreid hier aan de orde geweest.

Er wordt in het door Yazz gelinkte artikel alleen de TWA en TWS berekend zoals die op de boot ervaren wordt.
Maar er is ook nog de wind zoals die door een stilstaande waarnemer ter plaatse zou worden waargenomen. En die is NIET hetzelfde als de True Wind op de boot. De boot beweegt nl niet alleen naar voren maar ook naar lij (drift) of zelfs naar loef (stroming). Die Geowind (snelheid en richting over de grond) wordt door SailingPD ook uitgerekend.

Verder zit er in SailingPD een aantal correcties op de waargenomen AWA en AWS.
- AWS voor masthoogte. Windvoorspellingen en meetbrieven gaan uit van 10 meter hoog. De meeste masten zijn niet 10 meter....
- AWS voor helling i.r.t. masthoogte: de windset komt omlaag met helling
- AWS voor helling i.r.t. schuin in de wind staande windcupjes van de sensor. Als je zo'n sensor 90 graden kantelt meet hij geen wind meer ;-)
- voor helling van de AWA. Een boot met 90 graden helling en nog wat snelheid krijgt de AWA altijd recht van voren. Ook met wat helling wordt de AWA kleiner.

Kortom, er zit nogal wat correctie aan voordat je aan de berekening van True Wind kan gaan beginnen. ;-)
En dan vergeten we nog even de upwash en de leeway....

Het artikel van Smith et.al. (gelinkt door Yazz) is vreemd.
Snelheid in de vorm van ruwe SOG gebruiken voor True Wind, laat Nachtvlinder het niet horen....
Het lijkt vooral bedoeld om wat te verbeteren aan windwaarnemingen op zee door vrachtschepen.
Wij zeilers hebben iets subtielers nodig.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 mrt 2021 11:37 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 mrt 2021 13:28 #1265929

Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
Mijn suggestie is NIET de tabel te vervangen maar slechts een (tijdelijke) correctie op alle waardes in de tabel uit te voeren. Standaard zou die factor 1 moeten zijn.

Ok, nu zie ik wat je bedoelt, een vermenigvuldigingsfactor over de hele tabel heen halen.
Zal eens kijken of er nog ruimte is voor 2 knopjes (factor bepalen en terug naar factor 1).

Een vraagje....

Een (extra) correctie van STW mbv SOG op een moment (druk op de knop) kan op 2 manieren:
- uit het verschil van STW en SOG een vermenigvuldigingsfactor berekenen (en die loslaten op de STW-correctie)
- alleen het verschil tussen SOG en STW nemen en dat optellen bij STW.

De eerste methode werkt niet voor mensen die alleen nullen in hun correctietabel hebben (want iets maal nul blijft nul), de tweede wel
De tweede geeft een constant verschil, onafhankelijk van de snelheid.

Als ik mijn log als voorbeeld neem:
dat is gekalibreerd (op de ST60 Tridata) om bij 6 kts SOG ook 6 kts STW aan te geven.
Maar als ik sneller vaar (zeg 7 SOG) geeft de log 7.3 STW aan.
En als ik langzamer vaar geeft de STW weer minder dan de SOG.

Het is dus een rommeltje, die afwijkingen. Hebben we het nog niet over boeg en/of helling.

Ik nijg ernaar om oplossing 2 te implementeren. Een vast verschil, gemeten bij de klik op de knop. Dan hebben ook mensen met een niet-ingevulde STW-correctie er iets aan....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 mrt 2021 13:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 mrt 2021 14:24 #1265939

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14918
Mijn neiging zou zijn om bij monohull’s te gaan voor optellen. Zeker omdat jou programma STW alleen gebruikt voor het berekenen van de stroom + drift over een betrekkelijk lange periode. De snelheid door het water display komt neem ik aan van SOG - (stroom + drift).

Overigens jou methode om een trendbreuk te spotten heb ik nu in mijn eigen programma ingebouwd om bij grote koers wijzigingen de berekening van stroom en drift tijdelijk op te schorten. Dank voor de tip !
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 mrt 2021 14:34 #1265942

3Noreen schreef :
Mijn neiging zou zijn om bij monohull’s te gaan voor optellen.

Het zit er alweer in, ik word nog eens handig met dat Python ;-)

2 extra knopjes (helemaal rechtsonder), alleen tijdens live(niet bij Replay):
- extra correctie based on SOG-STWc
- terug naar normaal gecorrigeerde STWc

Er wordt een regel in de PDLog geschreven met de wijziging en de calibratie-waarde.
De normale STW en de normale correctiewaarden worden gelogd, deze tijdelijke calibratie niet.

Dit voorbeeld is een log van Froufrou op het Marsdiep; levert een forse correctie met die 2 kts stroom ;-)
1 seconde later is op het display de STWC gelijk aan de SOG. (voor zolang het duurt).
Het is vast wel handig voor mensen die geen correctietabel voor STW hebben....

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 mrt 2021 14:41 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 mrt 2021 14:35 #1265944

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Thomas, even ter info: de I70s klokken in combinatie met een itc 5 converter hebben 5 punten calibratie voor Stw. Ik weet niet of dat verschil maakt voor het plan een knop toe te voegen. Het is maar datuhetweet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 24 mrt 2021 14:39 #1265946

koko schreef :
Thomas, even ter info: de I70s klokken in combinatie met een itc 5 converter hebben 5 punten calibratie voor Stw. Ik weet niet of dat verschil maakt voor het plan een knop toe te voegen. Het is maar datuhetweet ;)

Maar lang niet iedereen heeft dat moderne spul.........
En corrigeert dat alleen de display zelf of ook de STNG-berichten met STW?????

Als je alles netjes met de i70 kan corrigeren (beide boegen apart? 4 verschillende hellingsgraden?) dan is de SPD correctietabel minder belangrijk.
Kwaad kan het niet, deze extra knop ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 25 mrt 2021 11:36 #1266266

Miniplex 3 ingebouwd, en ook de EV-puck.
Meteen allerlei data in beeld uit die puck: RoT, Roll, Pitch.

En live data terwijl je in de box ligt toonde meteen een foutje in de TWS 10m......
Na een tijdje werd die TWS 10m hoger dan de AWS op 17,5 meter. Dat kan natuurlijk niet.....
Bleek dat de berekening van masthoogte doorhelling er steeds weer een beetje af haalde: niet corrigeren van de echte sensorhoogte maar van de al eerder berekende helling-gecorrigeerde hoogte.
Na een tijdje was de mast korter dan 10 meter en werd de TWS 10m dus hoger gemaakt dan de AWS.

Zoiets zie je alleen met echte data in de box (geen boat speed die de TWS mede bepaalt.)
Opgelost in v 1.7.8, binnenkort op de bekende plek.

(There is always another bug, dit was vast niet de laatste ;-) )
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 25 mrt 2021 11:37 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 mrt 2021 07:28 #1266545

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Mooi werk Thomas!

De knop voor het instellen van een tijdelijke correctie op STW vind ik toch vreemd. Ik ben een paar seizoenen bezig geweest om mijn STW te kalibreren bij verschillende hellingshoeken, snelheden en BB/SB. Dat heb ik gedaan aan de hand van de Expediton log files de de Expedition Stripchart waar je over verschillende periodes data kunt middelen, de SD kunt bepalen etc.
En nu zou je de 'juiste' kalibratie ineens hebben door het indrukken van die knop? het lijkt me sterk....
Maar goed, je hoeft de knop natuurlijk niet te gebruiken dus baat het niet dan schaadt het niet.
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 mrt 2021 07:54 #1266549

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14918
ZZZ schreef :
Mooi werk Thomas!

De knop voor het instellen van een tijdelijke correctie op STW vind ik toch vreemd. Ik ben een paar seizoenen bezig geweest om mijn STW te kalibreren bij verschillende hellingshoeken, snelheden en BB/SB. Dat heb ik gedaan aan de hand van de Expediton log files de de Expedition Stripchart waar je over verschillende periodes data kunt middelen, de SD kunt bepalen etc.
En nu zou je de 'juiste' kalibratie ineens hebben door het indrukken van die knop? het lijkt me sterk....
Maar goed, je hoeft de knop natuurlijk niet te gebruiken dus baat het niet dan schaadt het niet.

Als je alles super voor elkaar hebt en je log is 100% goed gekalibreerd moet het zo zijn dat die knop helemaal niets doet. Je gebruikt die knop daar waar je weet dat de stroom geen invloed heeft. Dan is met een goed gekalibreerd log SOG gelijk aan STW toch. Bij het indrukken van de knop vind het programma dus ook geen verschil en zal geen correctie aanmaken. Vind het programma wel een verschil wordt je er ook op geattendeerd dat er iets niet in orde is met je log. Vertrouwen is goed controle is beter.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 mrt 2021 08:54 #1266567

ZZZ schreef :
Mooi werk Thomas!

De knop voor het instellen van een tijdelijke correctie op STW vind ik toch vreemd. Ik ben een paar seizoenen bezig geweest om mijn STW te kalibreren bij verschillende hellingshoeken, snelheden en BB/SB. Dat heb ik gedaan aan de hand van de Expediton log files de de Expedition Stripchart waar je over verschillende periodes data kunt middelen, de SD kunt bepalen etc.

Dank je Otto!
Jij bent natuurlijk wel een uitzondering op dit gebied.
De meeste mensen hebben geen NKE en geen Expedition, en geen enkele kalibratie van hun log-snelheid.
De nieuwste RM apparaten kunnen op 5 snelheden de STW gelijk maken aan de log.
Geen helling, geen SB-BB, en 5 snelheden is meer dan 1 kts tussen de punten.
Ook dat is nog niet veel.....

Met SailingPD kun je uit de log in ieder geval per halve kts en per boeg een STW-correctietabel laten maken (programmatje zit erin). Dan mis je alleen de helling nog.

Van die knop afblijven dus! Of meteen weer de andere klikken ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 mrt 2021 10:20 #1266602

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
En, laten we wel wezen, SOG en COG zijn ook niet 100% nauwkeurig, zelfs niet op 20Hz. Een goed electronisch kompas heeft ook een afwijking van +/-2% (7graden), én de 'natte vinger in de wind' K-factor doet ook nog eens een schepje bovenop alle wind berekeningen. Dus zo precies is het allemaal zowiezo niet. Geen ramp imho zolang het maar consistent is.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 mrt 2021 10:22 #1266604

Met een beetje mazzel cancellen al die fouten elkaar precies uit ;-)

Ze werken in ieder geval nooit allemaal dezelfde kant op. Dat staat wel vast ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 mrt 2021 10:26 #1266605

Herinner mij ooit een gevoeligheids-/foutenanalyse uitgevoerd te hebben op de berekeningen. Even zoeken (al worden de resultaten daar niet beter of slechter van) ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 mrt 2021 10:41 #1266610

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Ik heb wel gemerkt dat het erg lastig is om te bepalen of je wel/niet in stromend water vaart.
Het is dus maar zeer de vraag of de kalibratie van STW nu beter of slechter wordt op het moment dat je dan op die knop drukt. Als SPD alle data opslaat in een logfile kun je denk ik beter een gedegen analyse op die data (van verschillende dagen, koersen etc etc) doen en op basis daarvan je kalibratietabel vullen.
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 26 mrt 2021 10:47 #1266613

Zo zou ik het ook doen: offline in Excel proberen een logisch uitziende curve te fitten door de ruisige data. Robuustheid is het belangrijkste.

zeilersforum.nl/index.php/foru...ents?start=50#875184
Laatst bewerkt: 26 mrt 2021 10:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 29 mrt 2021 08:52 #1267653

  • mhsprang
  • mhsprang's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Menno schreef :
mhsprang schreef :
Mmm... integreren in de firmware van de MiniPlex en dan op de WiFi variant een web pagina waar alle gegevens op staan. Is dat een idee?
Dan moet het wel naar een wat meer low-level taal geport worden neem ik aan. Jouw 8 bitter 30 MHz microprocessor met 16 kByte werkgeheugen draait waarschijnlijk geen (micro)Python.
Klopt, dan zou de code geport worden naar C. Maar dat geldt dan alleen voor de berekeningen die de performance output gereneren. Alle code om navigatieparameters uit NMEA 0183/2000 te ontvangen, decoderen en in een database opslaan, is er natuurlijk al.

En om mezelf maar eens schaamteloos op de borst te slaan: wat Actisense op een 32-bit ARM op 120MHz niet kan (navigatie zinnen/PGN's èn AIS converteren) kan ik wel op een 8-bitter op 30MHz. B)

Overigens, het presenteren via een web pagina gebeurt dan op de WiFi module zelf, die wel weer een 120MHz/32 bit processor heeft.
Maar ik moet dan eerst iets verzinnen om polars in de MiniPlex te laden en op te slaan.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2021 09:04 door mhsprang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 29 mrt 2021 09:07 #1267657

  • mhsprang
  • mhsprang's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Even een vraagje: In de MiniPlex wordt ook redelijk eenvoudig de TWA/TWS uitgerekend. Dit op basis van de SOG uit de GPS. Ik weet dat oude Raymarine klokken hiervoor de STW gebruiken en dat dook hier ook weer op. Maar de enige correcte manier is toch om de SOG te gebruiken? Vanwege de simpele reden dat wind gerelateerd is aan de aarde, wil je dus de snelheid gebruiken die gerelateerd is aan de aarde? Of zie ik iets over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.885 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl