@koko,
de xlsx die je in je post bijsloot heeft in rood de berekende te varen snelheden staan bij elke TWS voor elke windhoek BUITEN de polar.
Die geeft dus geen 222-waarschuwing, maar een afnemende performance, voorbij de UA en DA.
Om dat te kunnen uitrekenen zitten er onderin 2 extra regels met de UAspeed en DAspeed voor elke TWS (die waarden komen uit de meetbrief.)
Die 2 regels doet SPD verder niets mee.
Als je een polar wil met 222 (en dus 0 buiten de UA en DA en bij te weinig wind) moet je een ander voorbeeld nemen.....
Saven als CSV inderdaad.
Je kunt ook een CSV-versie openen en editen en dan saven. Dan wordt het nooit een XSLX.
Stop er de waarden van de meetbrief in en de 2 regels met UAs en DAs. En dan wat nullen voor de plekken waar niets is ingevuld.
Dus voor jouw voorbeeld-brief: 6 kts en TWA < 42.8 komt niet voor in de meetbrief, dus voor die kleinere TWAs bij 6 kts een 0
enzovoorts.
Ik heb die Fletch even gecut en paste (kan vanaf orc.org) en in een bijgesloten xlsx gezet.
Daar staat dit in:
number of TWS : 8
number of TWA : 19
0 6 8 10 12 14 16 20 TWS
0 TWA
0 ? 39,8
0 ? 40,1
0 ? 40,5
0 ? 40,9
0 ? 41,3
0 ? 41,6
0 ? 42,8
0 4,65 5,47 6,1 6,42 6,59 6,66 6,69 52
0 4,91 5,76 6,31 6,59 6,76 6,86 6,91 60
0 5,11 5,99 6,47 6,73 6,93 7,1 7,31 75
0 5,04 6 6,59 6,89 7,05 7,2 7,57 90
0 5,04 6,09 6,66 6,99 7,3 7,59 7,93 110
0 4,87 5,92 6,58 6,94 7,26 7,59 8,16 120
0 4,43 5,43 6,27 6,73 7,05 7,37 8,04 135
0 ? 147
0 3,8 4,78 5,62 6,33 6,73 7,03 7,65 150
0 ? 151
0 ? 153
0 ? 158
0 ? ? ? 180
42,8 41,6 41,3 40,9 40,1 39,8 40,5 UAlist
147 151 153 158 180 180 180 DAlist
Run VMG 3,29 4,14 4,88 5,57 6,18 6,62 7,2
Beat VMG3,05 3,64 4,11 4,45 4,61 4,67 4,66
Dit zijn alle data uit de meetbrief, nu geordend in het formaat voor SPD.
(bovenin tws en tws-aantal, kolom met wind 0 kts, kolom met TWA)
Op de plekken van de vraagtekens kun je uit de run vmg en de beat vmg voor die TWS uitrekenen wat de bootsnelheid moet zijn: de VMG delen door de cosinus van de TWA op die regel. (denk om de radialen in excel).
Dan heb je die ingevuld met echte data uit de meetbrief.
Blijven er nog genoeg lege plekken over, ook tussen de (ex) vraagtekens en de vierkante data in de polar.
Bijvoorbeeld 14 TWS en 40,9 TWA...
Die stukjes onder de vraagtekens (bij UA) en erboven (bij DA) moet je zelf iets voor berekenen. I
En dan blijven de cellen boven de vraagtekens (bij UA) en onder de vraagtekens (voor DA).
Daarover staat niets bruikbaars in de meetbrief.
Vul er nullen in als je wilt dat SPD too too too (222) tegen je zegt.
En anders Kun je te te varen bootsnelheid op basis van de VMG@UA of DA invullen.
Recht tegen de wind in moet je dan de VMG@UA zetten. Dat ga je nooit varen, dus de performance zal dan minimaal worden, maar niet 222.
Keuzes, keuzes, keuzes....
Bijlage:
Bestandsnaam:
koko.xlsx
Bestandsgrootte:11 KB