Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Sailing Performance Dashboard

Sailing Performance Dashboard 02 juni 2021 15:50 #1291621

Een roer is geen golfsysteem, als het goed is ;-)
Dus de uitbijters zullen veel kleiner zijn dan bij golven.
Bovendien, we hadden eerst alleen de actuele roeruitslag, nu hebben we er ook een gemiddelde bij ;-)

En, de roerhoek komt met 10 Hz uit de EV1. Een ST1-apparaat zal 1 Hz Doen.
Van de 10 Hz pakt SPD er maar 1 mee (de laatste voor het vinden van een wind- of RMC-record.
Of de frekwentie is in een Miniplex al van 10 naar 1Hz gebracht.
Die ene is dus al een steekproef.... en waarschijnlijk niet dé uitbijter....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 juni 2021 18:05 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 04 juni 2021 11:52 #1292214

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Thomas,
ik heb een ORC meetbrief gevonden die voor nu aardig in de buurt komt van mijn eigen boot/zeilconfiguratie. Afspraak voor mijn eigen meting is aanstaande.
Ik zie alleen even niet hoe ik die gegevens over moet zetten naar het CSV bestand dat nodig is.

In de map Polars zitten een aantal documenten, waaronder het Excell bestand: Example Polar Empty corners. Dat is een versie waarbij data onder de 6 kts en niet gegeven TWA hoeken op 0 staat zodat die niet worden meegenomen? Die zou ik willen gebruiken voorlopig, maar dan natuurlijk met de juiste cijfertjes (op de juiste plek ;) ). Ik heb een pdf bestand dat ik ws moet overtypen. Dat is niet zo erg. Is dat een kwestie van de blauwe cijfers wijzigen naar de juiste waarden, de rode negeren en dan opslaan als CSV file?

edit: invoegen html bestand lukt niet. PDF wel


Bijlage:

Bestandsnaam: examplepol...SLX.xlsx
Bestandsgrootte:16 KB



Bijlage:

Bestandsnaam: ORCCertifi...tspi.pdf
Bestandsgrootte:473 KB
Laatst bewerkt: 04 juni 2021 12:01 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 04 juni 2021 15:29 #1292256

@koko,

de xlsx die je in je post bijsloot heeft in rood de berekende te varen snelheden staan bij elke TWS voor elke windhoek BUITEN de polar.

Die geeft dus geen 222-waarschuwing, maar een afnemende performance, voorbij de UA en DA.
Om dat te kunnen uitrekenen zitten er onderin 2 extra regels met de UAspeed en DAspeed voor elke TWS (die waarden komen uit de meetbrief.)
Die 2 regels doet SPD verder niets mee.

Als je een polar wil met 222 (en dus 0 buiten de UA en DA en bij te weinig wind) moet je een ander voorbeeld nemen.....

Saven als CSV inderdaad.
Je kunt ook een CSV-versie openen en editen en dan saven. Dan wordt het nooit een XSLX.

Stop er de waarden van de meetbrief in en de 2 regels met UAs en DAs. En dan wat nullen voor de plekken waar niets is ingevuld.
Dus voor jouw voorbeeld-brief: 6 kts en TWA < 42.8 komt niet voor in de meetbrief, dus voor die kleinere TWAs bij 6 kts een 0
enzovoorts.

Ik heb die Fletch even gecut en paste (kan vanaf orc.org) en in een bijgesloten xlsx gezet.
Daar staat dit in:
number of TWS :	8							
number of TWA :	19							
0	6	8	10	12	14	16	20	TWS
0								TWA
0						?		39,8
0					?			40,1
0							?	40,5
0				?				40,9
0			?					41,3
0		?						41,6
0	?							42,8
0	4,65	5,47	6,1	6,42	6,59	6,66	6,69	52
0	4,91	5,76	6,31	6,59	6,76	6,86	6,91	60
0	5,11	5,99	6,47	6,73	6,93	7,1	7,31	75
0	5,04	6	6,59	6,89	7,05	7,2	7,57	90
0	5,04	6,09	6,66	6,99	7,3	7,59	7,93	110
0	4,87	5,92	6,58	6,94	7,26	7,59	8,16	120
0	4,43	5,43	6,27	6,73	7,05	7,37	8,04	135
0	?							147
0	3,8	4,78	5,62	6,33	6,73	7,03	7,65	150
0		?						151
0			?					153
0				?				158
0					?	?	?	180
	42,8	41,6	41,3	40,9	40,1	39,8	40,5	UAlist
	147	151	153	158	180	180	180	DAlist
								
Run VMG	3,29	4,14	4,88	5,57	6,18	6,62	7,2	
Beat VMG3,05	3,64	4,11	4,45	4,61	4,67	4,66	

Dit zijn alle data uit de meetbrief, nu geordend in het formaat voor SPD.
(bovenin tws en tws-aantal, kolom met wind 0 kts, kolom met TWA)

Op de plekken van de vraagtekens kun je uit de run vmg en de beat vmg voor die TWS uitrekenen wat de bootsnelheid moet zijn: de VMG delen door de cosinus van de TWA op die regel. (denk om de radialen in excel).
Dan heb je die ingevuld met echte data uit de meetbrief.
Blijven er nog genoeg lege plekken over, ook tussen de (ex) vraagtekens en de vierkante data in de polar.
Bijvoorbeeld 14 TWS en 40,9 TWA...
Die stukjes onder de vraagtekens (bij UA) en erboven (bij DA) moet je zelf iets voor berekenen. I

En dan blijven de cellen boven de vraagtekens (bij UA) en onder de vraagtekens (voor DA).
Daarover staat niets bruikbaars in de meetbrief.
Vul er nullen in als je wilt dat SPD too too too (222) tegen je zegt.
En anders Kun je te te varen bootsnelheid op basis van de VMG@UA of DA invullen.
Recht tegen de wind in moet je dan de VMG@UA zetten. Dat ga je nooit varen, dus de performance zal dan minimaal worden, maar niet 222.

Keuzes, keuzes, keuzes.... ;-)


Bijlage:

Bestandsnaam: koko.xlsx
Bestandsgrootte:11 KB
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 04 juni 2021 15:35 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 04 juni 2021 16:07 #1292265

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ha, dank je wel Thomas . Das top!

Ben nu aan het werk, maar ga vanavond gelijk even goed kijken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 05 juni 2021 07:32 #1292375

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Nogmaals dank Thomas.
Opslaan als CSV is gelukt, maar voor de andere stappen (iets met cosinus :huh: ) weet ik wel een "slachtoffer" die me vast wel even kan helpen. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 05 juni 2021 08:49 #1292403

Als je dat wilt (ipv de “222” waarvoor je slechts “nullen” in hoeft te vullen)....

Bereken voor elke TWS de de optimale VMG:
VMGopt = VUA * COS(UA)

Vervolgens bereken je voor de kleinere TWA’s de BSP die diezelfde (optimale) VMG oplevert.

Voorbeeld, uit de speedguide bij TWS = 10 kn
UA = 45 gr
VUA = 5 kn

Je wilt weten welke BSP je voor diezelfde TWS moet invullen voor TWA = 30 gr

VMGopt = 5 * COS(45) = 3.54 kn

BSP(TWA30) = 3.54 / COS(30) = 4.08 kn

In Excel even opletten dat deze in radialen werkt. In dat geval:
COS(30 gr) = COS (30/360*2*pi())

Grafisch maak je hiermee je polar “plat” (horizontale lijn) tussen (UA,VUA) en (0,VMGopt). Dus hoe de rode lijn de zwarte curve doortrekt:

Laatst bewerkt: 05 juni 2021 08:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 05 juni 2021 12:48 #1292477

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ha Nachtvlinder, bedankt voor de moeite die je genomen hebt, maar helaas ontbreekt tussen alle knobbels hobbels en andere rondingen bij mij de wiskunde knobbel ;) Ik heb er mee leren leven en iemand gevonden die me er bij helpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 07 juni 2021 13:31 #1293104

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
koko schreef :
weet ik wel een "slachtoffer" die me vast wel even kan helpen. :)
We zullen verder geen namen noemen, maar hier is het resultaat.



Wat is dit nou weer allemaal? Omdat koko hier nog geen duidelijke keuze gepost heeft, heb ik een vrije interpretatie gedaan zoals ik hem zelf zou willen hebben ;)

Zo ingevuld mag je ongeveer 5 graden uit de polar varen, voordat je een 222 waarschuwing krijgt. Weet je de performance (en dus de VMG) daar toch hoog te houden, ben je spekkoper.
  • Vet paars: De harde cijfers uit de meetbrief, alleen omgerekend van VMG naar bootsnelheid. Hier had BK de vraagtekens gezet.
  • Vet oranje: Tot circa 5 graden buiten de polar, waardes gebaseerd op de Run/Beat VMG volgens uitleg Nachtvlinder - je zal de eerste vijf graden dus de performance wat in zien zakken maar hebt nog wel een waarde in beeld. Ga je buiten die 5 graden dan krijg je alsnog de "222" waarschuwing.
  • Lichtrood: Simpel lineair interpoleren om lege vakjes te vullen. Dit interpoleren zou ik het liefst aan Sailing PD overlaten maar ik maak uit het bovenstaande op dat lege vakjes niet mogen ;)

Wil je geen 222 waarschuwing maar altijd een performance waarde zien? Plak dan de oranje formule in de nul-velden.

Wil je juist meteen 222 waarschuwing zodra je de optimale UA/DA overschrijdt? Maak dan alle oranje velden nul. Je kunt dan ook een paar TWS regels verwijderen.

Mogen lege vakjes wel en interpoleert SailingPD die zelf? Dan kan alles wat rood is leeggemaakt worden.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 07 juni 2021 16:22 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 07 juni 2021 15:45 #1293135

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ha Web, super bedankt!
Ik ga mee met wat jij zou willen. Direct buiten de polar al geen performance meer is vaak net even irritant, maar helemaal doorrekenen naar veel te hoog is verwarrend.
Top! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 07 juni 2021 19:51 #1293235

web schreef :
Dit interpoleren zou ik het liefst aan Sailing PD overlaten maar ik maak uit het bovenstaande op dat lege vakjes niet mogen ;)

Sailing PD zoekt op basis van actuele TWS en TWA 4 cellen op die net onder en net boven de TWS resp TWA liggen. Ergens in dat blokje moet de target speed zitten ;-)

Als minstens 1 van die 4 waarden nul is krijg je de 222.

Als het alle 4 waarden zijn gaat er geinterpoleerd worden, zowel voor TWA als voor TWS.

Lege cellen zou ik als nullen kunnen beschouwen, maar misschien wil de gebruiker dat niet.
Lineair interpoleren zou ook kunnen, mar dat is misschien (zeker) niet het beste (zeker aan de wind niet!).

Dus... ik vindt dat de gebruiker er zelf over moet nadenken en wat keuzes moet maken.
Dat kan hij ook weigeren met een smoes natuurlijk, maar dan komt er vanzelf iemand als web die het even uitlegt ;-)

Alle gekheid op een stokje:
nu heb je als gebruiker wat keuzes.
Het simpel interpoleren van UA naar TWA=0 wat vaak voorkomt in programma's die iets met polars doen is iig fout....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 juni 2021 19:52 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 07 juni 2021 21:08 #1293257

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Mooi werk, interessant.

Ik snap de visie dat je de gebruiker zelf keuzes wil laten maken. Déze gebruiker had echter niet de illusie iets beters te kunnen bedenken dan SailingPD zelf, vandaar de blanco gedachte. Maar zo kan het ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 08 juni 2021 04:02 #1293287

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Baasklusje schreef :
Lineair interpoleren zou ook kunnen, mar dat is misschien (zeker) niet het beste (zeker aan de wind niet!).

:woohoo: Voortschrijdend inzicht ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 08 juni 2021 04:13 #1293288

Bij elke vorm van interpoleren doe je aannames...

Gewoon fatsoenlijk samplen dus door veel datapunten mee te nemen. Die paar TWA punten die in tabelvorm in de meetbrief zijn samengevat uit het VPP zijn relatief laag in resolutie. Door elke 5 graden te samplen pak je het VPP nauwkeuriger mee dan wat voor interpolatie dan ook. Hoe SPD tussen die 5 gr gebiedjes interpoleert wordt dan veel minder belangrijk.

Laatst bewerkt: 08 juni 2021 04:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 08 juni 2021 04:56 #1293290

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Nachtvlinder schreef :
Bij elke vorm van interpoleren doe je aannames...

Gewoon fatsoenlijk samplen dus door veel datapunten mee te nemen. Die paar TWA punten die in tabelvorm in de meetbrief zijn samengevat uit het VPP zijn relatief laag in resolutie. Door elke 5 graden te samplen pak je het VPP nauwkeuriger mee dan wat voor interpolatie dan ook. Hoe SPD tussen die 5 gr gebiedjes interpoleert wordt dan veel minder belangrijk.

Doet me denken aan de discussie over het nut van 10Hz vs 1Hz gps output. Hier op ZF in dit Sailing Performance Dashboard draadje zijn er verschillenden die toch beweren dat je prima een samengesteld golfpatroon van pakweg 0,05Hz - 0,15Hz prima uit je 1Hz bemonsteringsfrequentie kunt halen. Maar met je polair kan dat niet ? Terwijl je polair toch een stuk minder complex samengesteld signaal is.

Maar laten we wel wezen. Als je lineair interpoleert komt je UA en DA altijd op een sample rasterpunt uit.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 08 juni 2021 05:09 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 08 juni 2021 05:16 #1293293

Is ook meer een leuke oefening geweest. In de praktijk zijn er voldoende grotere onnauwkeurigheden om je hier niet zo’n zorgen over te hoeven maken :)

Toch… dat gekke buig-punt onderin de headsail-only (blauwe) polar bij 145 gr: bij welke interpolatie zou dat meegepakt worden?
Laatst bewerkt: 08 juni 2021 05:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 08 juni 2021 05:30 #1293296

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Nachtvlinder schreef :
Toch… dat gekke buig-punt onderin de headsail-only (blauwe) polar bij 145 gr: bij welke interpolatie zou dat meegepakt worden?

De eerste vraag die je moet stellen is of dat buigpunt een sample punt is. Of is het juist een geïnterpoleerd punt. Mijn gok is dat het laatste het geval is.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 08 juni 2021 06:14 #1293305

Dan zou je moeten weten hoe die plot uit de speedguide gemaakt is. Ik vermoed door heel veel parameter (TWA) variaties en dat de veel kleinere tabel daar slechts een paar punten uit samenvatten (UA en UD apart vermeld - daar gaat de polar plot uit de meetbrief ook keurig doorheen... Volgens mij dus geen interpolaties in de polar plot en bestaat deze uit hoge resolutie data uit het VPP...
Laatst bewerkt: 08 juni 2021 06:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 08 juni 2021 06:40 #1293317

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Ik vind dit altijd zo'n mooi voorbeeld van heel veel parameter variaties.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 08 juni 2021 06:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 08 juni 2021 06:43 #1293322

Nachtvlinder schreef :
Volgens mij dus geen interpolaties in de polar plot en bestaat deze uit hoge resolutie data uit het VPP...

gewoon even vragen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 08 juni 2021 06:47 #1293325

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Baasklusje schreef :
Nachtvlinder schreef :
Volgens mij dus geen interpolaties in de polar plot en bestaat deze uit hoge resolutie data uit het VPP...

gewoon even vragen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Je hebt mij via PM gevraagd of ik jou Sailing Performance Dashboard ging gebruiken. Eén van mijn redenen om dat niet te doen is dat ik Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. wel kan vragen naar een polar van mijn boot maar dat ik dat niet ga krijgen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 08 juni 2021 06:54 #1293330

3Noreen schreef :
:woohoo: Voortschrijdend inzicht ?

Nee.

We moeten even niet vergeten dat we het over 3 totaal verschillende situaties hebben qua interpoleren.

- interpoleren tussen TWAs en TWSen voor delen van de polar waar keurig data beschikbaar zijn.
13 kts wind bij een TWA van 85, bijvoorbeeld. snelheden bij 12 en 14 kts zijn gegeven, voor 80 en 90 TWA ook. Prima lineair te interpoleren zoals Nachtvlinder eerder liet zien

- interpoleren voor stukjes van de polar waar de UA-snelheid wel gegeven is maar waar tussen UA en echte polar (de 'rechthoekige') snelheden en TWAs ontbreken (namelijk voor de andere UA's). Eigenlijk zit je dan gewoon nog in de polar, maar wel in een waar kleine verschillen in TWA een groot effect kunnen hebben. Met verstand interpoleren (zelf doen dus). Idem voor DA.

- en dan het deel met kleinere hoeken dan de UA. Niemand gelooft neem ik aan dat je bij TWA 0 een snelheid van 0 kts zal hebben. Hetzelfde geldt bij 5, 10 en pakweg 15 TWA. Bij 30 zou het kunnen dat je nog vooruit gaat (en heel hard opzij wegens geen lift van de kiel). In dat deel gaan interpoleren (van UA naar 0 TWA) is bolle waanzin. Toch doen sommige niet nader te noemen programma's juist dat. SPD geeft je in dit geval de keuze. Je kan naar 0 interpoleren (geeft onzin, maar het kan), je kan het gebied op 0 zetten (geeft een waarschuwing als je erin komt) en je kan er waarden inzetten obv TWA en V@UA (of VMG@UA). Dan kan je aan de performance zien of het helpt om te knijpen, bijvoorbeeld met stroom achterop.

Kortom, enig verstandig vullen van de polar kan een boel verstandige dingen bijdragen, veel meer dan interpoleren kan doen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 juni 2021 06:55 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 08 juni 2021 07:14 #1293341

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16281
Daarbij kun je jezelf toestaan om af en toe niet op dat ding te kijken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 08 juni 2021 07:52 #1293359

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Baasklusje schreef :
Nee.

We moeten even niet vergeten dat we het over 3 totaal verschillende situaties hebben qua interpoleren.

- interpoleren tussen TWAs en TWSen voor delen van de polar waar keurig data beschikbaar zijn.
13 kts wind bij een TWA van 85, bijvoorbeeld. snelheden bij 12 en 14 kts zijn gegeven, voor 80 en 90 TWA ook. Prima lineair te interpoleren zoals Nachtvlinder eerder liet zien

- interpoleren voor stukjes van de polar waar de UA-snelheid wel gegeven is maar waar tussen UA en echte polar (de 'rechthoekige') snelheden en TWAs ontbreken (namelijk voor de andere UA's). Eigenlijk zit je dan gewoon nog in de polar, maar wel in een waar kleine verschillen in TWA een groot effect kunnen hebben. Met verstand interpoleren (zelf doen dus). Idem voor DA.

- en dan het deel met kleinere hoeken dan de UA. Niemand gelooft neem ik aan dat je bij TWA 0 een snelheid van 0 kts zal hebben. Hetzelfde geldt bij 5, 10 en pakweg 15 TWA. Bij 30 zou het kunnen dat je nog vooruit gaat (en heel hard opzij wegens geen lift van de kiel). In dat deel gaan interpoleren (van UA naar 0 TWA) is bolle waanzin. Toch doen sommige niet nader te noemen programma's juist dat. SPD geeft je in dit geval de keuze. Je kan naar 0 interpoleren (geeft onzin, maar het kan), je kan het gebied op 0 zetten (geeft een waarschuwing als je erin komt) en je kan er waarden inzetten obv TWA en V@UA (of VMG@UA). Dan kan je aan de performance zien of het helpt om te knijpen, bijvoorbeeld met stroom achterop.

Kortom, enig verstandig vullen van de polar kan een boel verstandige dingen bijdragen, veel meer dan interpoleren kan doen.

Het zal wel dat Adrena Expedition Maxsea ons pure waanzin willen verkopen met hun polars.Maar ik geef ze toch maar even het voordeel van de twijfel. Verder vind ik het plaatje van mijn polar wel een goede grafische weergave van wat de bezeilde koersen zijn. Elke zeiler die bijvoorbeeld op het wad gezeild heeft weet dat het voordeel kan hebben om iets hoger dan UA te varen. Dan is het geultje namelijk toch bezeilt. Dat je dan tegen two,two,two aankijkt neem je dan misschien voor lief. Ik zelf heb dan toch de voorkeur van een grafische weergave van mijn polar bij de heersende wind.

Ik heb ook een heel handig attribuut om 0kn tegen de wind in te varen. Waar ik opvallend vaak gebruik van maak.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 08 juni 2021 07:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 08 juni 2021 08:04 #1293367

3Noreen schreef :
Elke zeiler die bijvoorbeeld op het wad gezeild heeft weet dat het voordeel kan hebben om iets hoger dan UA te varen. Dan is het geultje namelijk toch bezeilt. Dat je dan tegen two,two,two aankijkt neem je dan misschien voor lief.

Als je had gelezen wat ik schreef dan had je geweten dat je NIET tegen 222 aankijkt als je de VMG gebruikt om de data 'buiten' de polar in te vullen.
En dan had je ook gezien dat ik schreef dat juist in die situatie (stroom, aan de wind, ook voor de wind) je prima aan de VMGperformance kan zien of het helpt (en hoeveel het helpt), dat hoger varen.

SPD doet dat wat jij wilt, afhankelijk van hoe je je polar hebt gevuld.
Niet het programma de schuld geven van de dingen die de gebruiker in zijn polar invult.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 08 juni 2021 08:22 #1293372

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
3Noreen schreef :

Elke zeiler die bijvoorbeeld op het wad gezeild heeft weet dat het voordeel kan hebben om iets hoger dan UA te varen. Dan is het geultje namelijk toch bezeilt. Dat je dan tegen two,two,two aankijkt neem je dan misschien voor lief.

Hier trek je m.i. het gebruik van een performancemeter net te ver door. Uiteraard zijn er situaties waarin je dat getalletje moet laten voor wat het is. Immers, na de volgende kronkel in het geultje kan je vast weer volle bak. Dan laat je de navigator spreken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.761 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl