Update over het tonen van performance via N2K op N2K-instrumenten:
in nauw overleg met de ontwerper van de Miniplex-muxen (Shipmodul) is het volgende bedacht:
- SailingPD maakt een NMEA183 XDR-bericht. Dat is een officieel bericht met (groepen van) 4 samenhangende velden erin.
- die velden zijn dan in dit geval de 'G' voor "Generic parameter", xxx.x is de percentuele performance en dan een 'P' voor Procent. Vierde veld is de ID, in dit geval SailPerf.
- dat wordt dan $UPXDR,G,111,P,SailPerf*7b
- de UP is voor microprocessor.
- dit is dus een keurig en officieel NMEA183 bericht.
- het gaat van SailingPD naar een Miniplex 3 en wordt daar omgezet in een N2K PGN die motortoerental hoort te bevatten. Er kunnen in die PGN 2 motoren worden weergegeven, dit wordt er een van. De echte motor blijft ook zichtbaar. Miniplex 3 krijgt hiervoor een software update.
- op een N2K-display kan dan Performance worden weergegeven in een scherm dat toerental weergeeft.
- Voila!
Er kunnen meer van die 4-velds data in een XDR. Payload lengte is uit mijn hoofd 81 posities, en er zijn er zo 16 in gebruik. Er kunnen nog een paar gegevens bij om te vertalen in andere PGNs.
Meerdere soorten XDR maken kan ook nog...
N2K kent ook Alert codes voor "Apparent Wind Angle High" en "Apparent Wind Angle Low", voor als de stuurman aan de wind zit te knijpen of te ruim afkruist
Er zou dus ook een waarschuwing op je N2K scherm kunnen komen als SailingPD een seintje geeft via een $UPXDR. Die waarschuwing zit nu al in SailingPD voor NMEA183.
Grappig wel, die NMEA XDR-definitie.
Een mix van positional en keyword parameters. Een soort XML maar dan lekker kort. Zestien characters waar JSON/Signal-K er 1600 nodig zou hebben
En bandbreedte is nog steeds niet gratis, en het in elkaar zetten van zo'n proprietary bericht is ook werk. Zestien letters aan elkaar rijgen is wel snel klaar....