Het paasweekend aan het stoeien geweest met AutoCAD en Sketchup. Het viel me eerlijk gezegd wat tegen om de kartonnen panelen ook digitaal passend en op elkaar aansluitend te krijgen. Dat komt ook een beetje door het gebrek aan een goede grote geodriehoek om de onderlinge hoeken vanaf het karton op te meten. Verder heb ik ontdekt dat de straal van het kajuitdak 3 meter is. Ook boeiend!
Maar nu heb ik dan toch een digitale tekening en ik ben nog steeds content met hoe het lijkt te worden. Detaillering zoals een handreling ontbreken op deze tekening.
Ik was aanvankelijk van plan het dakje wat overhang te geven aan de voor- en zijkanten, maar bij nader inzien lijkt het geheel zonder zo'n overstekende rand een iets pittigere uitstraling te krijgen en dat bevalt me (ook qua uiterlijk) denk ik beter. Bijkomend voordeel is dat de kopse kant van dat aluminium dakje niet afgewerkt hoeft te worden met een pijp of strip. Nu is het een kwestie van die hoek rondom aflassen. Op de achterkant van het dakje na dan, maar daar wil ik sowieso iets bedenken om te voorkomen dat water vanaf het dakje de kuip in loopt.
Volgens mij kunnen de vijf staande panelen zo gesneden worden, maar wat betreft het dakje wil ik toch wat overleg plegen met de staalboer, over hoe we dat goed passend kunnen krijgen. Want de exacte breedte is pas duidelijk als de staande panelen definitief op de boot staan, en dan hebben we nog de dakronding... dat overzie ik op dit moment nog niet goed, althans om daar in dit stadium een definitieve snijtekening van te maken.
Ik hoop een beetje dat de staalboer kans ziet de vijf panelen uit 1 stuk te snijden en de 4 hoeken erin te drukken. Dat wordt toch netter dan wanneer je die hoeken zou lassen. Maar het vergt wel vakmanschap om het geheel dan in 1 keer passend op de kajuit te krijgen. Ook begreep ik al van de staalboer dat de grondstoffen voor aluminium langer dan 3 meter moeilijk te krijgen schijnt te zijn. Wellicht is het een optie om een lasnaad precies op de hartlijn van de boot te doen om dat probleem te tackelen.