boarderbas schreef :
Toch de vraag; Is een oplossing zoals bij de IMOCA's niet praktischer en met minder concessies? Dat kan je zelfs uitvoeren als wegklappen bij impact (walvisje, rotsje). Nadeel kan verminderde bestuurbaarheid in ondiepte zijn, maar dat is met een klaproer eigenlijk altijd zo. Ook is de potentiële kracht op de roerkoning minder groot. Met je huidige ontwerp zou een impact op de roertip in opgeklapte toestand veel schade kunnen veroorzaken.
Uiteraard is dit ook bij mij opgekomen tijdens de concept fase. De hoofdreden voor het sparen van de spiegel is dat we niets aan dek willen hebben. De RIB (3.8m lang, 300kg met motor) moet dus ergens binnen staan. Een klep in de spiegel is daarvoor toch het handigste. Ook omdat die ruimte dan gebruikt kan worden om sneeuwscooters mee te nemen ipv een RIB, afhankelijk van wat voor project we doen.
Die achter ruimte is ook het natte laboratorium en met de spiegel klep open kunnen alle samples zo vanaf het ijs naar binnen gelopen worden. Bijna de hele spiegel is dus in beslag genomen met een enorme deur waar de grote apparaten zijwaards doorheen kunnen.
Het andere nadeel van een aangehangen roer is dat grotere ijsblokken tegen het roer aan gedrukt worden als je niet in beweging bent. In het geval van een roer wat onder de boot hangt is het roer aardig beschermt door de boot zelf alsmede een ijshak (staat niet op de schetsen van het roer hierboven.
Een roer wat in opgeklapte toestand bijna 3m achter de roerkoning uitsteekt vraagt inderdaad wel veel van de roerkoning als er iets tegenaan komt en dat is zeker iets waar je voorzichtig mee moet zijn. Het roer is echter niet zo vaak omhoog, en zeker in ijsgang met voldoende waterdiepte zal het roer naar beneden zijn zoals het hoort. Dat geeft evengoed nog een enorm buigned moment op een roer wat 3.7m onder de romp steekt. Op mijn huidige boot heb ik een scheg voor het roer over ongeveer de halve hoogte. De onderste helft van het roer steekt nog zo'n 80cm onder de scheg. Die onderste helft is bewst zwak gemaakt. Als het roer iets hards raakt, dan is het idee dat het onderste deel opkreukeld in plaats van de roerkoning of de scheg te verbuigen. De constructie van het opklappende deel heb ik nog niet uitgetekend, maar wel in mijn hoofd zitten. Ik denk er aan om iets vergelijkbaars met dit roer te doen. Een soort van crashbox aan de onderkant waardoor het roer afbreekt op een van te voren bepaalde plaats zonder schade te doen aan de rest van het roer.
Overigens komt er ook minimaal 1, maar waarschijnlijk 2 reserve roeren aanboord. Deze worden niet opklappend, maar ook iets minder groot. Daardoor zijn ze ook veel sterker. Ik denk dus dat we in de praktijk een van de kleinere maar sterkere roeren zullen gebruiken als we in zwaar ijs varen.