Vandaag met de werkzaamheden aan de oliegesmeerde schroefasafdichting begonnen. Deze was, sinds de motor er afgelopen winter uit is geweest en op de vernieuwde fundatie terug geplaatst is, gaan lekken. Ik vermoedde doordat de motor een paar millimeter naar vóren was gekomen en kalk of andere troep op de schroefas in de seals gekomen is en deze beschadigd heeft.
Blij dat deze boot in het verleden goede sleutelaars heeft gehad: klemflens zat netjes in het kopervet en was roestvrij. Na lossen bouten en buiten de bol-anode verwijderd te hebben, was de as via een stuk kops hardhout tegen de hub van de schroef zonder veel geweld naar achteren te tikken:
Buitenlager heeft geen voelbare speling. Waar de as in het rubber draait voel ik wel krassen in de draairichting, maar deze zijn te ondiep (of te smal) om te meten. Ik laat het buitenlager zitten. Dit óók vervangen win ik niets mee, bovendien moet de schroef er dan af, wat weer risico op schade geeft.
De as weer teruggeschoven -met het binnenlager verwijderd- zie je dit slijtpatroon aan de binnenkant:
Daar waar het bronzen huis de as geraakt heeft, voel ik een overgang. De as is daar 0.1 mm dunner dan daarbuiten. Overgang is niet scherp maar wel voelbaar. Aan de motorzijde is één seal gebruikt, aan de waterzijde 2 seals (of een dubbele, dat weet ik nog niet). Alle drie de seals zijn naar de binnenkant gericht (logisch
)
Dat de as tegen het brons heeft gedraaid is niet de bedoeling en niet goed: het flexibel opgehangen binnenlager moet zichzelf centreren via de rubber seals en niet via het meteen-op-metaal contact.
Dit is de binnenkant van het huis: aan de bovenkant zijn slijtsporen in het brons te zien; aan de onderzijde niet:
De waterkant van het huis precies anderom: dáár is slijtage aan de onderkant te zien; niet aan de bovenkant:
Het binnenlager heeft dus onder spanning gezeten! Controle van de uitlijning bevestigt dit volgens mij: Zoals hieronder heb ik de motor afgelopen winter uitgelijnd. Ik heb toen gevoeld hoe hoog/SB-BB ik de as moest houden om geen weerstand van het buitenlager te voelen:
Hoewel de as dan in-lijn met het buitenlager naar binnen komt, zie je dat deze dan niet in het midden van de schroefaskoker loopt. Dat kon ik toen niet zien natuurlijk. Omdat het "zwevend" binnenlager wél axiaal in-lijn met die koker zit, heeft dit denk ik de spanning gegeven op het lager (helemaal "zwevend" is die niet vanwege de zware rubber slang).
Als ik de schroefas wél in het midden uit de koker laat komen, zie je hoeveel ik de motor bij moet stellen:
Wat moet ik nu aanhouden:
-zo mooi mogelijk het buitenlager volgen en een soepelere (bv silliconen) slang gebruiken?
-motor uitlijnen zodat in het midden van de koker en dan het buitenlager iets meer wrijving laten geven?
Hier de stugge 10 cm lange 38 mm inw. slang, verantwoordelijk voor het "zwevend" houden van de afdichting:
PS: achteraf lijkt het erop dat de lekkage niets temaken heeft gehad met "troep in de seals" (kan daar ook geen beschadigignen ontdekken) en volgens mij is de motor zelfs naar áchteren gekomen en niet naar voren, maar met het onder spanning staan van het binnenlager. Seals voelen niet stug of uitgedroogd aan, maar wil ik wél verversen.