Booty24 schreef :
Er mag geen olie naar buiten.
De seal die het drukverschil pakt moet licht gesmeerd/gekoeld en lekt dus een beetje.
De seal die geen drukverschil heeft doet de afdichting en kan zonder.
Vandaar dat je altijd een sealpakket nodig hebt om een drukverschil af te dichten als je het medium niet mag verliezen.
Ik heb het achterste seal eruit getrokken. Deze heeft de veer aan de waterkant (wisten we al). Het middelste seal zit andersom kan ik nu zien: met de stoflip aan de waterkant en de veer aan de oliekant. Dus
niet zoals ik hierboven getekend heb!
Even schematisch zoals het zat (en elk seal had dus een stoflip). Volgens mij is dit precies wat Hotsnail voorstelt:
MOTORHOK < OLIE > < WATER
Nu rest de vraag of dit "zo hoort"; andere invalshoek is dit weer zo te intstalleren; het heeft immers prima gewerkt. Dit verklaart óók waarom ik nooit olieverbruik heb gezien: de olie heeft altijd opgesloten gezeten zonder bleed naar het water toe. Ook verklaart dit de
donker geworden olie onderin de doorzichtinge slang: olie daarin staat stil en ververst zichzelf nooit!
De overdruk van de opgesloten olie zorgt er dus alléén maar voor dat er geen water ín het lager kan komen en niet voor de smering van de buitenste seal!? Buitenste seal is dan eigenlijk "watergesmeerd", zou je kunnen zeggen.