Dank voor alle inzichten en ervaringen!
Elke 3 jaar vervangen vindt ik ook te vaak. Dat (3 jaar) Bukh voorschrift is wellicht achterhaald door de nu beschikbare verbeterde materialen (bv Viton):
www.barnwell.co.uk/oil-seal-materials/
Die persoon uit de gesnipte email verving
preventief om de drie jaar; onbekend is hoelang het goed zou zijn gegaan zónder ingrijpen.
Heb rondgevraagd aan 3 Grinde (ex)eigenaren:
-Bij een Grinde eigenaar gaat het (op deze manier gemonteerd) al 20 jaar lekvrij
-Een andere eigenaar schuift het lager elke 5 jaar preventief een stukje op, maar heeft de seals nog nooit vervangen.
-Bij Griend is in 2015 de schroef, schroefas en wss. buitenlager (wist vorige eigenaar niet meer) vervangen. Als de seals toen meegenomen zijn (onduidelijk maar zou voor de hand gelegen hebben), dan is dit op mijn boot dus ook >7 jaar (tot mijn aktie
) goed gegaan.
Per ongeluk, alle theorie (waarop ik mijn keuze het liefst baseer) ten spijt, is er dus toch iets heel goeds aan dit systeem. Op miraculeuze wijze werkt het zonder noemenswaardig onderhoud.
Ik zet het terug zoals het zat (heb voor eur 21 drie Viton seals met RVS veerring besteld, valt te overzien!). Gaat het tóch weer lekken, dan door naar de Volvo-familie seal en maar een luikje maken ergens.
Zal de as zo mooi mogelijk laten glimmen om die eventuele vijzelwerking van de krassen te voorkomen.