Reed schreef :
Wanneer het mijn boot was geweest had ik het denk ik toch iets anders aangepakt.
Wel degelijk het buitenlager vervangen, nu heb je alles open liggen en het zijn de kosten niet.
Het feit dat je bij de motor de as zo ver kan bewegen betekend dat er behoorlijk wat ruimte op het lager zit.
Dat je de as aan de motorzijde een eind kan bewegen, hoeft nog niet te betekenen dat er veel speling op het lager bij de schroef zit, als dit een gegroefd rubberlager is.
Maar het lager vervangen is om een andere reden ook een goed idee; misschien kan dat nieuwe lager zodanig worden gemonteerd dat de schroefas aan de motorzijde wèl in het midden van de schroefaskoker terechtkomt, terwijl de as in het buitenlager toch tamelijk wrijvingloos draait.
Het argument dat beschadiging zou kunnen optreden als de schroef verwijderd wordt, vind ik in dat licht een slecht argument.
Als de boot toch de hele winter op de wal blijft is er tijd genoeg om rustig te proberen de schroef zonder schade van de as te krijgen.
Vervolgens zou ik een Volvo afdichting op de schroefaskoker monteren, geen lekkage en geen kans op milieu rampen met lekkende olie naar buiten. Daarnaast zou ik overwegen om (indien voldoende ruimte beschikbaar) een flexibele koppeling tussen de schroefas en de keerkoppeling te monteren (bv Bullflex' ik denk dat wanneer je dit op deze wijze zou aanpakken dat je jezelf een heel groot plezier doe.
Daar ben ik het wel mee eens.
Geef gewoon het het voortstuwingssyteem een grondige update. Zo'n oliegesmeerde schroefasafdichting is zo langzamerhand toch wel tamelijk ouderwets. Dat watergesmeerde schroefas-systemen, indien goed geïnstalleerd, probleemloos functioneren is ondertussen wel duidelijk.