In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
Oude op enkele plaatsen bladderende waterlijn tot de gelcoat daar onder weggeschuurd, waarmee ik meteen ook van de eerder plaatselijke niet mooi aansluitende patchvlakjes af ben. Twee lagen opgezet.
De krassen van een onhandige ankerop manoeuvre weggepolijst en enkele diepere krassen dóór de DD lak heen (witte primer daaronder…) 2x met DD gevuld en via 500-800-1200-1500 grit vervolgens polijsten over laten lopen. Schuren gaat met deze harde lak veel beter dan polijsten (ik had 3M pasta in 2 groftes, maar duurt zeer lang/wordt snel bot).
Verder 4 liter antifouling gesmeerd voor de komende 2 jaar (hoop ik)
De schuurplek van het zand tussen de stootwil tijdens afgelopen zomerstorm in IJmuiden kon ik wel glimmend krijgen, maar blijft doorschijnen; lak is te dun gezandstraald daar
Romp nog cleanen en waxen en dan is dat ook klaar…
Laatst bewerkt: 19 mrt 2024 04:41 door Nachtvlinder.
Eigenlijk niet; wat nano-waxes opgezocht maar daar las ik óók iets van "2x per jaar herhalen voor blijvende diepe glans". Dat is nu net niet de bedoeling. Eigenlijk weet ik soewiezo niet of ik wel een was moet gebruiken. Is leuk om langs te strelen net na het uitpoetsen, maar deze lak glimt van zichtzelf ook nog prima.
De glijlagering van de 3.6 kg aangekomen Origo (loodballast) is klaar.
Heb sinterbronzen lagerbussen en RVS kartelmoeren die precies om elkaar passen ingekort: 3 mm kraag laten staan. De aluminium flappen waar de Origo in hangt uitgeslepen tot nét iets kleinere diameter dan de lagerbussen. Deze er voorzichtig ingeklopt, zodat en een miniem randje uitsteekt aan de buitenkant voorbij het aluminium. Alle draaiende delen zijn nu brons tegen RVS.
De RVS draadbussen die in de standaard Origo "neerklapbare steunen" zitten geklonken wat dunner geslepen om de huidige inbouwmaat niet groter te laten worden.
Wel geinig: bij het slijpen van die sinterbronzen bussen kwam door de warmte wat daarin geïmpregneerde olie naar buiten borrelen. Het is een soort poreus materiaal wat je, zoals je het koopt, een tijdje in de olie heeft gelegen. Schijnt, in veel kleinere maten, in onderhoudsvrije kopieermachines enzo gebruikt te worden.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2024 20:53 door Nachtvlinder.
Op Griend is een (ik denk eveneens 40+ jaar oude) "Baron 1" achterstagspanner gemonteerd. Deze had ik zelf nog niet onderhouden want liep altijd soepel. Tot de zomerstorm van afgelopen seizoen in IJmuiden. De dag daarna was de boot tot zo'n 3 meter hoogte bedekt onder een laag zeer fijn stuifzand. Ben een ochtend bezig geweest alle blokken, hoekjes en gaatjes schoon te spuiten. Maar sindsdien liep de achterstagspanner opeens niet meer zo soepel als voorheen.
Waar de zeskant, die normaal naar boven wijst (het halende part als het ware...), door de kop gaat, zit een kleine speling. Hierdoor loopt regenwater (en vuil) naar binnen, als niet het hele ding gevuld is met vet:
Enkele andere Grinde eigenaren hebben hun spanners ondersteboven gemonteerd om deze inwatering tegen te gaan.
Bij open maken een vieze derrie van (inderdaad) zanddeeltjes en waterig vet. Op de spindel (niet op deze foto) juist een boel hardgeworden verzeept vet:
Onderin de foto zie je het taatslager, waar de volledige achterstagspanning op komt, terwijl deze tegelijkertijd de bronzen draadbus licht moet laten draaien.
Dit is het kegeltandwiel waar aan de achterkant de lierhandel in gaat. Vet ook daar dun geworden en verontreinigd met water en vuil:
De boel met thinner schoongeborsteld en met remmenreiniger helemaal maagdelijk schoongespoten:
Rechtsonder beide helften met de kogelbanen van het taatslager; ben slechts één kogeltje kwijtgeraakt Het tonnenlager zit om het kegeltandwiel linksonder daarvan, waar de lierhandel in aangrijpt. Bovenaan de spindel.
Taatslager is nog goed; dit is droog, zonder vet:
Omdat in de onderste, straks bovenste gaffel een gaatje zit, een connisch propje geprint en daarin geklopt. Weet niet waarom dat gaatje daar zat, maar nu kan er geen water meer door naar binnen in elk geval:
Alles flink in het lierenvet weer gemonteerd; loopt weer als een zonnetje, en straks hopelijk lang onderhoudsvrij
Nu geen tijd meer voor (mast gaat er direct na de tewaterlating op), maar volgende keer als ie open moet opnieuw laten verchromen. Het brons komt er doorheen nu op een aantal plekken...
Laatst bewerkt: 24 mrt 2024 06:21 door Nachtvlinder.
Denk dat dit comfortverhogend werkt. Eerder kon je bij een omhoog geklapte blad (pianoscharnier) niet meer bij het vak en laatjes daaráchter.
Uit RVS strip en kokerprofiel daarvoor deze dingen gemaakt. De plaatjes heb ik ingefreest in het blad. Deze haken bij het laatste stukje “omhoogbeweging achteraan” in het blad en sluiten dit op.
Dit zijn de gelijdingen. De linker zit achter, de rechter vóór. In gesloten toestand rust het blad op de haakse kanten en is aan de achterkant opgesloten tussen die steunpunten en de RVS lippen. Bij het horizontaal klappen van het blad geleidt het kommetje de achterkant van het blad precies onder de lippen:
Is nu nog gewoon PLA; als dat te warm blijkt te worden tijdens gebruik ga ik de tweede versie van een laagje glasweefsel voorzien. Maar waarschijnlijk zien deze geleidingen niet veel warmte. Hoop ik
Laatst bewerkt: 25 mrt 2024 09:01 door Nachtvlinder.
De valzakken op het kajuitschot waren gaar geworden en enkele drukkers waarmee deze op het kajuitschot geklikt zijn waren uitgescheurd.
Vandaag bij mijn zeilmaker op bezoek geweest om een passende kleur Sunbrella uit te zoeken. Wat restjes genua pees cadeau gekregen. Die moeten de zakken open houden. Nieuwe zakken in elkaar gestikt met als extra in de verloren hoeken parallel aan de schuine kuiprand vakjes voor de lierhandles gemaakt:
Laatst bewerkt: 31 mrt 2024 07:31 door Nachtvlinder.
Dat zijn de leuke naaiklusjes, netjes gedaan hoor Nachtvlinder schreef :
De valzakken op het kajuitschot waren gaar geworden en enkele drukkers waarmee deze op het kajuitschot geklikt zijn waren uitgescheurd.
Vandaag bij mijn zeilmaker op bezoek geweest om een passende kleur Sunbrella uit te zoeken. Wat restjes genua pees cadeau gekregen. Die moeten de zakken open houden. Nieuwe zakken in elkaar gestikt met als extra in de verloren hoeken parallel aan de schuine kuiprand vakjes voor de lierhandles gemaakt:
Ja klopt! Had vanwege drukte op het werk uitstel tot volgende week maandag gevraagd.Tijd tussendoor met minder belangrijke klusjes opgevuld. Boot is inmiddels dicht; hoop vandaag de inspectiedeksels in rvs watertank klaar te krijgen: een klus die ik tussendoor nog wel even dacht te doen maar vies tegenviel en (achteraf) niet nodig bleek. Dan is het wel klaar weer even.
Laatst bewerkt: 01 apr 2024 16:50 door Nachtvlinder.
Inspectie-/schoonmaakgaten in watertank gemaakt omdat ik afgelopen najaar wat schilfertjes zag zweven in het drinkwater. Bleek uiteindelijk uit de slang te komen
Nu flink uitgesopt en de Vetus ILT120 luikjes gemonteerd. Kon in principe droog, maar heb toch (ook) Sikaflex gebruikt. Kan geen kwaad qua isolatie en niet perfecte passing, leek mij.
Vies (voornamelijk slijpstof):
Schoon:
Middelste dop is om tussen de slingerschotten te komen
Rubber “uitzet manchetten” zijn tot een soort balg vervormd na aantrekken:
Lasnaden zien er niet geweldig uit na 42 jaar; hopelijk houdt deze tank het nog even vol…
Laatst bewerkt: 01 apr 2024 14:52 door Nachtvlinder.
GRIEND ligt weer (bijna, op wat poetswerk na) vaarklaar in haar box
Vanmorgen nog preventief een Aircell 7 marifoonkabel getrokken, de oude RG213 gaf geen klachten maar was al 15 jaar oud…
Nieuwe radarreflector gemonteerd; de oude zat met één (ingescheurde) beugel vast; had wel de zomervakantie overleefd maar was de laatste tocht uit de mast gewaaid:
Op weg naar de helling:
Had vanwege de onderwaterklussen (nieuwe huiddoorvoeren, afsluiters en schroefasafdichting) gevraagd de boot nog even op de trailer te houden om op lekkages te controleren. Afsluiters en slangen allemaal kurkdroog, maar het stuk flexibele silliconenslang lekte waar deze om de schroefaskoker geklemd zat Ik had daar één klem van dit type gebruikt, 43-47 mm bereik:
Slang inwendig 38, uitwendig 44. Tijdens montage viel mij op dat de klem op haar eind zat, maar slang leek wel goed vast te zitten. Ik denk achteraf echter niet mooi rond maar ovalig.
Boot niet weer terug op de kant laten zetten maar doorgegaan met mastzetten en daarna naar haar box gevaren; lekte zo’n liter in een half uur.
De rit naar de watersportwinkel vlak voor sluitingstijd voelde niet prettig, maar met twee smalle “normale” slangklemmen was het opgelost.
Ook weer een boel gedaan zo! Ik ben aan het eind van de winter altijd wel klusmoe en snak weer naar een zeiltochtje, zo te zien heb jij daar ook last van haha.