Je hebt al veel input maar nog even dit:
Sandwich: Je vroeg wat het is: dat is de dek constructie, bij de meeste boten is die een 3 laags constructie:
polyesterlaminaat
Schuim of Balsahout
Polyesterlaminaat
Het schuim of hout zit dus tussen de twee lagen. Bij mijn boot is het bv een bekend probleem dat de dakvoet van de mast gaat inlekken en dan rot het hout weg en zakt de mast verder in. Even goed naar kijken maar zeker niet in de wilde weg gaan slopen als je niet weet wat je doet, laat er dan even iemand naar kijken met verstand van zaken.
Diesel: Ja na grote reparaties of lekkages doe ik zo: Ik zuig de overtollige diesel weg met een pomp. Dan spuit ik het blok in met Dasty en spuit het gewoon af met een tuinslang (kan best als je niet al te hard op de elektrische delen mikt. Dan het water+restje+dasty weer opzuigen met een pomp. En vervolgens met keukenpapier de boel schoonmaken, eventueel motor warm laten lopen zodat hij van buiten ook droogt.
Lekkage van de Diesel: tja, dat kan echt van alles zijn. Heel systematisch het hele dieselsysteem nalopen. De beste manier (smaakt niet lekker maar ja, je moet er iets voor over hebben
) is gewoon hard op een slang blazen en kijken/luisteren of het ergens lekt.
Meestal is de 'route' van de diesel als volgt:
Aanzuigslang vanuit je tank > motoruimte > kraantje > groffilter > fijn filter op motor blok: opvoerpomp op motor > inspuitpomp > injectors.
En dan loopt er nog zowel van je inspuitpomp als van de injectors een retourleiding weer naar de tank (om overtollige diesen weer terug te leiden).
Ik zou als eerste de slangaansluitingen en filters verdenken. Dus wat ik zou doen als het zit zoals ik hierboven beschrijf is op volgorde:
- slang bij tank los, kraantje dicht en blazen op einde bij de tank, goed kijken of luisteren lang de hele route.
- Dan omgekeerde: slang losmaken aan het fijnfilter, kraantje dicht, en blazen.
Als je dan niks vind dan weet je dat je systeem van tank tot aan motorblok in orde is.
Kijk dan of er een dieselplasje rond de verstuivers ligt, en controleer de andere punten op het blok terwijl de motor loopt.
Let op: nadat je dingen los hebt gemaakt moet het systeem ontlucht worden!
Als dat nog niks oplevert dan om de verschillende plekken op de motor (fijnfilter, opvoerpomp, injectors etc) keuken rol leggen, motor tijdje laten lopen en kijken welke stukken nat zijn geworden.
Het is een puzzel maar met logisch nadenken en systematisch werken kom je een heel eind.
Succes.
Leuke boot! Gefeliciteerd.