Zo, tijd voor de 24-uurs tocht.
De Shutter Speed was ook van de partij. Eerste doel: daadwerkelijk gaan varen.
Na scheepsberaad:
Plan A, we gaan starten en zien hoe lang t leuk blijft
Plan B, we gaan naar Enkhuizen en pakken daar een biertje en een tukkie
Het weerbericht afwegende (zag dr voor de nacht goed uit): gestart!
Keuze om 16:00, RAK opgestart, opties bekeken, geevalueerd, conclusie: prima plan en RAK plan gescreenshot.
Varen maar. Speculaas van de knrm gescoord (dank!) en rustig gestart. Bij de sport C al aardig wat ingehaald, de boot hobbelde niet zoals de vorige; de sfeer aan boord nam toe.
En aftikken die rakken. Keurig volgens plan, soms 5 min eerder, soms 5 min later, maar volgens plan.
Langzaam de nacht in. De rol rode tesa tape uit de kast, wat led lampjes driedubbel afgetaped en de boot is dr klaar voor. Droog, goed zicht, lekker windje: leuk beginners nachtje. ‘Rood lampje’, bakboord, voorrang, oh, nee toch niet. Leuke puzzel. Een enkele motorboot en gewone boordlichten maakten t spel nog leuker.
De plotter is de gehele nacht weer aanbeden. Wat een plezier. Hoe dat vroeger ging?
Tweede doel, de nacht, gehaald!
Dan gaat de schakelaar weer om, t licht aan en wordt t buienradar tijd. Ons plan blijkt prima aan te sluiten bij de gaten tussen de buien, dus door volgens plan.
De boot is 300% beter dan vorig jaar, maar boven de 16 kn toch al snel wat nukkig. (Dr valt nog wat te leren en tweaken). Bij 24 kn, ruime wind op weg naar de sport A, toch t stormfokje maar opgeduikeld en aangeslagen. Ook fijn als we aan de wind weer weg komen van lager wal.
Met dit soort handelingen dwing je ook iets af… t stond nog niet of t was maar 7 kn. Alles dr weer af dus.
Ondertussen was een bemanningslid wijselijk horizontaal gegaan met een puts als comfortblanket.
De ander zat met een hele brede grijns aan t roer.
Nog steeds alles volgens RAK. Nog een paar buien, en een aantal keer uit t roer, maar ondertussen liep t lekker door.
Zon dr bij, iets minder wind en de crew is weer compleet aan dek en actief.
Zoals altijd als t goed gaat, gaat er wat stuk, dus de dyneema lijn van mn tweede rif snapshackle voor kwam los. Effe een loopje dr om en gaan.
Mmm, ondertussen lijkt dit rak een stuk hoger aan de wind dat t plan, tijd om eens te rekenen. Minder draaiing, en minder wind, toch snel ander eind plan, anders zijn we te laat. Daar is nog wat te winnen volgende keer.
Maar, het primaire doel, de finish: gehaald!
18 min over.
131nm.
Happy, trotse, crew.
15de in de tocht, van 60 boten.
45 finishers
Niet slecht