Van t een komt t ander.
Nieuwe kiel betekent dat t roer terug moet naar de standaard lengte (voor 125 zagen ze er gewoon 18cm onder af).
En dat houdt in dat t roer er straks uit is zodat ik thuis wat kan freubelen.
En dat geeft mooi ruimte om de hennegatskoker in te korten.
Zodat er ruimte komt voor een tillerarm voor een onderdekse stuurautomaat.
Wat dan een projectje voor over een jaar ofzo was geplanned.
Maar ondertussen toch maar even een zoekopdracht voor een Jefa linear drive. Die drive kan je namenlijk zo in de boot schroeven. Scheelt een hoop lamineer ellende in een kleine ruimte.
En laat die nu langs komen. Gegokt en af laten komen.
Tja, dat soort gokken zijn niet zonder risico:
Aargh, roest en aangevroten wormwielen. Zucht. Er zat geen dopje op de kabelingang voor de ingebouwde roer sensor (die er niet in zat). En dus water in t ding. Hetgeen een ietwat minder competente prutser reeds gepoogt had te fixen. Maar eea met brute kracht in en uit elkaar gehaald heeft, en dan de onderdelen op de verkeerde plek weer teurg gedaan. En de oorzaak niet opgelost. Diepe zucht.
Nou ja, eerst maar eens poetsen en doen.
Dat ziet er al beter uit. Daarna de firma Jefa maar eens een lijst gedaan met nieuwe worm wielen en wat kleine dingetjes.
De schade valt mee! De wormwielen zijn betaalbaar en t kleine grut is service. Ik weet dat niet iedereen hier helemaal happy is met Jefa, maar mijn ervaringen zijn nu (en eerder ook al) helemaal prima.
Nu is t wachten op de onderdeeltjes, een roerstand metertje voor dr in (mooi clean) en een tiller armpje (die moeten ze nog even maken voor me).
Kan dat er mooi ingehangen worden tussen de kiel werkzaamheden door
.
Zodra dat allemaal af is en er electronica aan hangt (B&G), dan ook maar eens kijken of de st2000+ of de Pelagic hou. 3 stuurautomaten is toch ietwat overdreven.