Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Winner 9 - Shutter Speed

Winner 9 - Shutter Speed 03 dec 2023 13:36 #1526162

Baasklusje schreef :
Jawel, van een polyester 0012 van de werf naar een houtepoxy 0016 van Modus.
Op advies van Modus wat dikker dus.
Verschil:
- meer grip, kortere bochten
- geen verschil in snelheid (weerstand), gewoon 100% performance.
- nooit meer uit de bocht vliegen door overtrekken. Dat gebeurde met de 0012 een heel enkele keer (>30 graden helling, spi erop, >8 kts speed bij 4 a 5 B wind, ruime wind. Nooit aan de wind, overigens.
Dank voor de ervaring!
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 03 dec 2023 13:39 #1526165

Wadloper schreef :
In jouw specifieke geval, kijkend naar de doorsnedes op de tekening van Jefa, begrijp ik niet waarom men bij doorsnede B-B naar een profiel gaat waarvan de dikte maar 12 % van de koorde is.

Op de Jafa site staat wellicht t antwoord :) :
When the budget is not there, but a thin rudder profile like a carbon rudder profile is required, the JEFA racing blades are the best alternative! The profile is as thin as carbon solutions at only a fraction of the costs. In IMS ratings these rudders work great as they are as thin as carbon, but don’t get the heavy rating. As the profile of these rudders is so thin, only high strength stainless steel rudder stocks (AISI630 or 16PH) can be used (so aluminium can’t be used!).

En die grotere arm bij helling, daar geloof ik dan wel weer in.
Dus de echte winst zal niet in t roer liggen, maar in afvlakken en trim.
aka jumpinjack
Laatst bewerkt: 03 dec 2023 13:41 door Shutter Speed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 03 dec 2023 13:42 #1526166

Shutter Speed schreef :
dehler31abc schreef :
De suggestie van Mischief zou wel eens relvanter kunnen zijn dan de verhandelingen over welk Naca profiel. Onderzoek eerst invloed van de nieuwe kiel op het lateraalpunt en de positie ten opzichte van het zeilpunt. Misschien kom je tot andere oplossingen.

zeilersforum.nl/index.php/foru...ed?start=275#1525959

Het tweaken van t profiel is geen grote kosten post (een compleet ander roer natuurlijk wel).
Het ligt al thuis om t puntje strak te trekken. Beetje extra plamuur gaat de kop niet kosten. De tijd past wel in de winterkluslijst.

Hoewel niet helemaal vergelijkbaar (ook andere variabelen), was het met de oude kiel erger.

Qua lateraal punt, de winner 900 heeft 3 standaard kielen, met standaard zolen en gaten. Er zit een vers gegoten maar verder standaard diepe kiel onder. Als er verschil is dan zou dit voor alle 900's moeten gelden.

Vergeleken met de korte kiel staat de mast nu overigens al wat rechter op. Met verstelbare voorstag, dus valt nog iets rechter te zetten. Dat experiment komt komend seizoen vast.
Verschuiven van de mastvoet was niet iets wat ik in gedachten had, hoewel t 1 cm naar voren gehaald zou kunnen worden, maar da's wel een hele flinke klus.

Verschuiven mastvoet zou ik ook niet zomaar doen maar ik zou wel willen weten of het lateraalpunt veranderd is want positie lateraalpunt ten opzichte van zeilpunt is een belangrijke factor voor uit het roer lopen. Zijn er geen voormalige ontwerpers van de Winner9 te vinden die je kunnen helpen?
Laatst bewerkt: 03 dec 2023 13:58 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 03 dec 2023 13:48 #1526167

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
Shutter Speed schreef :
En die grotere arm bij helling, daar geloof ik dan wel weer in.
Dus de echte winst zal niet in t roer liggen, maar in afvlakken en trim.

Nou.. ik (en Baasklusje) schreef ook nog iets over meer lift, waardoor een kleinere roeruitslag nodig is voor hetzelfde sturende effect. Minder weerstand door sturen, dus. En in een later stadium overtrekken.

Het beperken van helling is inderdaad een kwestie van trim.

Als ik me niet vergis ben je een scherpslijper die wedstrijden wil winnen. Dan telt ook een paar procent winst en geldt dat alle beetjes helpen.
Laatst bewerkt: 03 dec 2023 13:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 03 dec 2023 14:51 #1526174

Wadloper schreef :
dehler31abc schreef :
De suggestie van Mischief zou wel eens relvanter kunnen zijn dan de verhandelingen over welk Naca profiel. Onderzoek eerst invloed van de nieuwe kiel op het lateraalpunt en de positie ten opzichte van het zeilpunt. Misschien kom je tot andere oplossingen.

Er is een tijd geweest dat ik veel betekenis toekende aan de ligging van het lateraalpunt. Het lijkt namelijk een allesbepalende factor als het gaat om het oploevende koppel die in combinatie met de ligging van het zeilpunt ontstaat.
Mede als gevolg van diverse discussies hier op ZF ben ik van lieverlee tot de overtuiging gekomen dat dit oploevend koppel veel sterker wordt beïnvloed door de helling van de boot en de arm die daardoor ontstaat tussen het zeilpunt en de hartlijn van de boot. Hoe meer helling, hoe meer het zeilpunt zich van de hartlijn en het lateraalpunt verwijderd en hoe groter het oploevende koppel wordt.

Dat is, met alle respect, basiskennis. Dat neemt niet weg dat als het lateraalpunt vanwege de nieuwe kiel nu iets is verschoven er juist bij helling , en dus ander zeilpunt (y&x), het kritieke punt eerder bereikt wordt. Ik stel alleen voor het te onderzoeken en niet bij voorbaat ervan uitgaan dat het naca profiel hier de hoofdfactor is.
Laatst bewerkt: 03 dec 2023 15:09 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 03 dec 2023 16:00 #1526181

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
dehler31abc schreef :
Wadloper schreef :
Er is een tijd geweest dat ik veel betekenis toekende aan de ligging van het lateraalpunt. Het lijkt namelijk een allesbepalende factor als het gaat om het oploevende koppel die in combinatie met de ligging van het zeilpunt ontstaat.
Mede als gevolg van diverse discussies hier op ZF ben ik van lieverlee tot de overtuiging gekomen dat dit oploevend koppel veel sterker wordt beïnvloed door de helling van de boot en de arm die daardoor ontstaat tussen het zeilpunt en de hartlijn van de boot. Hoe meer helling, hoe meer het zeilpunt zich van de hartlijn en het lateraalpunt verwijderd en hoe groter het oploevende koppel wordt.

Dat is, met alle respect, basiskennis. Dat neemt niet weg dat als het lateraalpunt vanwege de nieuwe kiel nu iets is verschoven er juist bij helling , en dus ander zeilpunt (y&x), het kritieke punt eerder bereikt wordt. Ik stel alleen voor het te onderzoeken en niet bij voorbaat ervan uitgaan dat het naca profiel hier de hoofdfactor is.

Wat betreft basiskennis: je lijkt nog steeds niet helemaal te begrijpen dat de grootte van het krachtenkoppel dat tot oploeven leidt, niets te maken heeft met de hoeveelheid lift die het roer al dan levert. Het oploevende koppel wordt niet grote of kleiner van een roer dat veel of weinig lift levert. De vraag is niet wat hier de hoofdfactor is.

Het is geen kwestie van dit of dat, maar èn-èn. Het één doen en het ander niet laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 03 dec 2023 18:10 #1526192

Meestal ligt, in het verticale vlak, het zeilpunt voor het lateraalpunt. Lijgierig koppel dus.
De loefneiging komt van een ander koppel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 04 dec 2023 08:15 #1526262

Klopt op zich maar dit is wel dynamisch. Mijn punt is dat met de wissel van "ondiepe" naar "diepe" kiel het lateraal punt verschoven is (?x&?y) en omdat ShutterSpeed veranderd gedrag wat betreft uit het roer lopen constateert zou ik dat willen weten want wellicht relevant. Ik zou eerst de feiten op een rijtje willen hebben en pas daarna aanpassingen maken. Dat is in het algemeen ,ook met andere zaken, de effectieve aanpak.
Laatst bewerkt: 04 dec 2023 09:23 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 04 dec 2023 08:24 #1526265

Het is nu beter dan met de korte kiel.
Ik wil t alleen nog beter…,
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 04 dec 2023 08:57 #1526275

Liep ie (bij zelfde koers) met korte kiel bij grotere of kleinere helling uit het roer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 04 dec 2023 09:07 #1526277

Shutter Speed schreef :
Het is nu beter dan met de korte kiel.
Ik wil t alleen nog beter…,

Het kan altijd beter ;) Dat is het leuke aan zeilen.
Laatst bewerkt: 04 dec 2023 09:09 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 27 dec 2023 11:29 #1530972

Van de zomer heb ik de neerhouder vertraagd.




Dat was uitermate goed bevallen: gewoon simpel met het handje aan te passen.
Kwamen de blokken van de maststrijkinstallatie mooi van pas.

Nu merk ik dat ik het gewoon vaker gebruik, omdat ik eea niet op de lier hoef te zetten.
Luiigheid natuurlijk, maar als t werkt...

Dus wil ik de cunnigham en de onderlijkstrekker ook troetelen.
Vraag is welke vertraging ik dan toe moet voegen. 1:4 / 1:8?

Zijn hier nog mooie voorbeelden / ideeen hoe dat in te richten?
Blokjes? Low friction rings?
aka jumpinjack
Laatst bewerkt: 27 dec 2023 11:30 door Shutter Speed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 27 dec 2023 12:29 #1530981

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
Ik heb de cunningham vertraagd met Ronstan shocks (is een soort LFR) Eerste stukje met kale dyneema vertraagd en daarna de oude cunningham lijn erin gezet.
Ook die kun je nu op het handje strakker zetten. De onderlijkstrekker vond ik niet nodig die trek ik gewoon over de lier.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 27 dec 2023 12:47 #1530985

Cunningham 1 op 8, de eerste 2 door het lijntje van de mast onder/voor het oog in het zeil te laten komen en dan een vierloper met 2 kleine 2schijfsblokjes.

Outhaul vast achter op de giek, door blokje aan oog schoothoek en dan naar voren en bij de kuip op een 40-lier.
Op de hand gaat dat niet lukken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 27 dec 2023 19:02 #1531049

Ik heb beide 1:8 vertraagd. Met 2 dubbele blokjes. Tussen giek en mastvoet.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 28 dec 2023 18:50 #1531199

Cunningham, onderlijkstrekker (e.d.) zijn zeer eenvoudig dubbel te vertragen. Lijn ongeveer halverwege giek en mastvoet doorsnijden of vernieuwen en een glijring aan het deel naar de giek splitsen. Het deel naar de mastvoet door de ring halen en aan de mastvoet bevestigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 30 jan 2024 21:50 #1538233

Kijk, daar kan ik wel wat mee. Ga ik eens lekker mee knutselen.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 30 jan 2024 21:55 #1538235

Had ondertussen een 3lenzz radar reflector besteld. Na de tests eens te bekijken leek de nieuwe versie prima te werken. Dus: op de mat. Zag er ook keurig uit. De nieuwe beugel lijkt prima.
Maar... t rammelt. Die lenzen zitten los in de behuizing. Beetje apart zal ik maar zeggen (hoe lastig is t om dat eerst vast te lijmen).

Contact met 3lenzz (ruilen advies) en daarna met kniest: ze rammelen allemaal, ook bij de importeur. Nooit iemand geklaagd.

Nou verwacht ik niet dat t de werking beperkt, of dat t echt hard zal slijten zodat de lenzen er uit vallen. Maar... om nu een rammelaar in de mast vast te poppen.
Ik ben bang dat ik daar s nachts spijt van ga krijgen.

Iemand hier al een rammelende 3lenzz in de mast gehangen? En hoe slaapt dat s nachts?
Maak ik me weer eens druk om niks?
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 10 feb 2024 15:32 #1540489

Deze winter is t een stuk relaxter qua kluswerk.
Het voornaamste thema is t roer.
- helmstok
- autopilot drive
- roer shape

Vorig jaar allemaal een beetje snel snel, dit jaar met iets meer troetel.

Allereerst t roer maar lekker in de zwarte dd lak gezet en het rvs gepoetst.
Het is geen carbon helmstok, maar kan dr imho best mee door zo.

aka jumpinjack
Laatst bewerkt: 10 feb 2024 15:45 door Shutter Speed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 10 feb 2024 15:49 #1540493

De autopilot drive nog weer eens geknuffeld, uit elkaar gehaald, schoongemaakt met wasbenzine, nog een paar nieuwe tandwieltjes van de Jefa (blijft toch prima service daar).
En eea weer opnieuw ingevet.
Lijkt soepeler te lopen (dat was t doel).


aka jumpinjack
Laatst bewerkt: 10 feb 2024 15:50 door Shutter Speed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 10 feb 2024 15:59 #1540494

En dan t roer zelf.
Met dank aan alle input hier. Scherpere punt en naar naca0015.









aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 10 feb 2024 16:05 #1540495

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16851
Dat ziet er toppie uit!
Viel dat profiel shapen mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 10 feb 2024 16:07 #1540496

Netjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 10 feb 2024 16:39 #1540499

holtere schreef :
Dat ziet er toppie uit!
Viel dat profiel shapen mee?

Dat kan ik je vertellen zodra ik na te waterlating in Andijk t straatje uitgevaren ben. B)

Maar qua werk, zijn de mallen t meeste werk eigenlijk.
Heb t in hout geprobeerd, maar dat werd, zeker bij de kleinere maten, gewoon niet goed genoeg.
Dus uiteindelijk in dik karton uitgesneden. Dat ging veel beter.
Wat folie er om en dan een randje plamuur.
Viel me op zich niet tegen.
Maar is dan ook de tweede keer.
De vorige was een 'deur', hier is iedere cm anders, dus wel de vraag hoe te straks houdt.

Maar vooralsnog valt t niet tegen.
En anders moet ie er weer uit en wordt t flink schuren :)
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 9 - Shutter Speed 11 feb 2024 13:50 #1540644

  • J E A N
  • J E A N's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Wat een prachtig resultaat !

Begrijp ik het goed dat je een lamswol pad gebruikt om te polijsten/waxen ?
(machinaal)

En waarmee heb je opgepoetst ?
Met een microvezelhandschoen (van Talamex of Starbrite bvb) ?
(handmatig)

Dank alvast voor wat verder advies.
J.E.A.N.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl